آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان ارده
طرز تهیه انواع نان و خمیر
3.3/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان ارده خانگی + طعم گردویی و خرمایی

مینا اسماعیل بیگی 20 فروردین 1402 6 دقیقه

نان ارده، یکی از نان‌های بسیار خوشمزه و مغزداری است که می‌توان دستور تهیه آن را با مغزهای مختلف دنبال کرد و از این جهت برای افراد با سلیقه‌های گوناگون، نانی جذاب به نظر می‌رسد. البته طرز تهیه نان ارده به صورت سنتی و اصیل، فرمول خاص خود را دارد که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم. در تهیه این نان از ارده و شکر استفاده می‌شود و به عنوان یک نان مغزدار، زودهضم و سبک است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتماً آن را در صبحانه ایرانی خود بگنجانید. بنابراین، با ما همراه شوید تا با یکدیگر، نحوه درست کردن نان ارده را ببینیم.

نان ارده

زمان آماده سازی 70 دقیقه
زمان پخت نان 40 دقیقه
میزان سختی متوسط
یک کف دست نان ارده 800 کالری

طرز تهیه نان ارده خانگی خوشمزه و مقوی

طرز تهیه نان ارده خانگی خوشمزه و مقوی

تهیه نان ارده اصلاً مشکل نیست و باید این مژده را به شما بدهیم که این نان را می‌توانید برای صبحانه سنتی و ایرانی خود به راحتی تهیه کنید. نان ارده در کنار پنیر به عنوان یک وعده اصلی یا میان وعده به شدت پرطرفدار است. البته بیشتر آن را در وعده صبحانه تهیه و نوش جان می‌کنند، اما به عنوان یک نان کامل و مغذی برای عصرانه یا در وعده ناهار و شام نیز می‌توان آن را سرو کرد. این نان با حضور پررنگ و قدرتمند ماده اولیه‌ای مانند ارده، به شدت پرانرژی و مغذی است. در ادامه مرحله به مرحله تهیه نان و مواد پرکننده یا فیلینگ آن را با هم مرور خواهیم کرد.

مواد اولیه برای تهیه نان ارده خوشمزه

برای تهیه نان ارده مانند طرز تهیه نان ارده ارومیه به مواد زیر نیاز داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر ولرم 200 گرم
شکر 2 قاشق غذاخوری
آرد 500 گرم
روغن مایع 50 میلی لیتر
نمک 1 قاشق چایخوری
خمیر مایه 1 قاشق چایخوری
تخم مرغ 1 عدد
مواد لازم برای فیلینگ یا پرکننده نان مقدار مورد نیاز
ارده 200 گرم
شکر 250گرم
کره 100 گرم
زرده و کنجد برای رومال کردن نان

مراحل تهیه نان ارده خوشمزه خانگی

مراحل تهیه نان ارده خوشمزه خانگی

در تهیه نان ارده ، شما ۲ پخت مجزا پیش رو دارید. یکی پخت خمیر نان و دیگری پخت فلینگ نان ارده یا مواد پر کننده این نان. ما در ابتدا آموزش طرز تهیه خمیر نان را با هم مرحله به مرحله انجام می‌دهیم و بعد از آن به آماده سازی فلینگ می‌پردازیم. در نهایت هم این نان خوشمزه و لذیذ را مانند طرز تهیه نان ارده ترکی در فر قرار داده و طبخ خواهیم کرد.

  • مرحله اول: در مرحله اول یک ظرف مناسب انتخاب کنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. حالا شیر را درون کاسه ریخته و ۱۰ دقیقه الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا شیر ولرم شود. دقت داشته باشید که رسیدن شیر به دمای متوسط کافی بوده و نمی‌خواهیم در این مرحله شیر بجوشد یا زیاد از حد داغ شود.
  • مرحله دوم: بعد از آن یک کاسه با سایز مناسب و ترجیحا بزرگ برداشته و شیر را به آن منتقل کنید. حالا خمیر مایه و شکر را نیز با شیر مخلوط کنید. ابتدا شکر را اضافه کرده هم بزنید تا آب شود و بعد از آن خمیر مایه را اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا تمام مواد با یکدیگر کاملا یکدست و مخلوط شوند. حالا این ترکیب را کناری قرار دهید تا به عمل بیاید.
  • مرحله سوم: بعد از آن یک کاسه دیگر انتخاب کنید و به اندازه نیمی از آرد را در کاسه بریزید و به آن نمک اضافه کنید. تخم مرغ را در ظرفی جداگانه شکسته، سفید و زرده را جدا کنید. حالا به نصف آرد و نمک ترکیب شده با هم، سفیده تخم مرغ را اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله چهارم: بعد از آن به این ترکیب روغن را اضافه کنید و مجددا خوب با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد، مایه خمیر آماده شده را که از ترکیب شیر ولرم و خمیر مایه و شکر آماده کرده بودید به این ترکیب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. مانند طرز تهیه نان ارده خانوم گنجی در این طرز تهیه باید به آهستگی بقیه آرد را نیز به این ترکیب اضافه و خوب با هم مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: در نهایت شما یک خمیر منسجم خواهید داشت. همه مواد را ورز بدهید تا کاملا نرم و یکدست شوند. سپس چند دقیقه به خمیر خود استراحت دهید.
  • مرحله ششم: حالا در مرحله بعد خمیر را به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس چانه‌ها را در سینی فر قرار دهید و روی آن‌ها را با پارچه نخی بپوشانید. اجازه دهید تا خمیر شما 30 دقیقه تا ۴۵ دقیقه استراحت کند.
  • مرحله هفتم: در مرحله بعدی از طرز تهیه صبحانه با ارده و در ادامه طبخ این نان ارده، بعد از اینکه خمیرها در مدت زمان ارائه شده استراحت کردند، سطح کار آشپزخانه را آرد پاشی کنید. خمیرها را بر روی میز یا سطح کار در آشپزخانه قرار داده و با وردنه تمام آنها را باز کنید و به صورت یک خمیر نازک بر روی سطح کار آشپزخانه قرار دهید. حالا در این قسمت قصد داریم تا مواد فیلینگ یا پرکننده نان ارده را با هم آماده کنیم.
  • مرحله هشتم: در مرحله اول برای آماده سازی مواد فیلینگ، کره را به روش بن ماری یعنی به وسیله بخار آب کتری آب کنید. یک ظرف مناسب انتخاب کرده و کره و ارده را در آن با هم خوب مخلوط کنید.

طرز تهیه نان ارده

  • مرحله نهم: سپس بر روی سطح خمیرهایی که باز کرده‌اید، ترکیب کره و ارد را پخش کنید. با استفاده از یک برس آشپزخانه می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.
  • مرحله دهم: در گام بعد شکر را بر روی کره و ارده بپاشید. بعد از اینکه تمام نان‌ها به ترکیب کره، ارده و شکر آغشته شدند مانند طرز تهیه نان روغنی ارومیه خمیرها را از یک طرف رول کنید. بعد از اینکه هر ۴ خمیر رول شدند آنها را به فرم باریک و کشیده‌ای شکل بدهید.
  • مرحله یازدهم: بعد از آن با دست خمیرهای آماده شده را مانند حلزون دور هم بپیچید. سپس سینی فر را آماده کرده و درون آن کاغذ روغنی پهن کنید.
  • مرحله دوازدهم: نان‌های پیچیده شده را درون سینی فر قرار دهید. روی آنها را بپوشانید و اجازه دهید تا استراحت کنند. تقریبا ۳۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه کافیست تا نان‌ها کاملاً استراحت کرده و عمل آیند. در ۱۵ دقیقه آخر آماده شدن رول‌های نان ارده، فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید که محیط داخلی آن به خوبی گرم شود.
  • مرحله سیزدهم: حالا نان‌ها را به همراه سینی فر بر روی سطح میز کار آشپزخانه قرار داده و زرده تخم مرغ را که از قبل از سفیده جدا کرده و کناری گذاشته‌اید، با یک چنگال خوب هم بزنید. سپس مجدداً با استفاده از برس آشپزخانه بر روی نان‌ها، زرده تخم مرغ بمالید.
  • مرحله چهاردهم: درنهایت کمی کنجد بر روی نان‌ها بپاشید. در گام آخر از طرز تهیه نان ارده‌ای، بعد از اینکه فضای داخلی فر شما گرم شد درجه حرارت را بر روی ۱۸۵ درجه سانتی گراد قرار داده و سینی فر را درون فر قرار دهید.
  • مرحله پانزدهم: تقریباً ۳۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه زمان کافی است تا نان‌ها کاملاً پخته و آماده شوند. اما دقت کنید که به محض طلایی شدن سطح روی نان‌ها، باید فر را خاموش کنید. حالا اجازه دهید تا دمای فر کاهش پیدا کرده و نان‌ها کاملا خنک شوند. بعد از آن، نان‌های ارده‌ای را به آرامی از سطح کاغذ روغنی جدا کرده و سپس در ظرف مناسب برای سرو کردن قرار دهید.

طرز تهیه نان ارده و خرما

طرز تهیه نان ارده و خرما

اگر مایل به دنبال کردن طرز تهیه نان ارده و خرما باشید، فرایند چندان متفاوتی پیش رو ندارید. اما در عوض طعم نان ارده و خرما به مراتب خوشمزه‌تر بوده و به لحاظ اضافه شدن خرما نیز به بافت این نان، ارزش غذایی بالاتری خواهد داشت. برای تهیه نان ارده و خرما، کافی است که به مواد اولیه بالا 3 تا 4 عدد خرما اضافه کرده و پس از خارج کردن هسته خرما و کندن پوست رویی آن، بافت خرما را له کرده و با ارده و شکر مخلوط کنید.

طرز تهیه نان ارده و گردو

طرز تهیه نان ارده و گردو

به همین شکل اگر بخواهید که به جای نان ارده ساده، به دنبال طرز تهیه نان ارده و گردو بروید؛ مراحل تفاوتی نخواهند داشت. کافی است که به اندازه 5 عدد مغز گردو را خرد کرده یا بکوبید. اما در نظر داشته باشید که نمی‌خواهیم گردو پودر شود. پس از آن گردو را با ارده و شکر مخلوط کرده و در بخش مغز نان یا همان لایه میانی آن قرار داده و سپس خمیر را رول کنید. ترکیب ارده و گردو به راستی خوشمزه شده و باعث خواهد شد تا نان ارده مقوی و جذابی را برای وعده صبحانه آماده کنید.

نان ارده خانگی و سنتی، سالم و مقوی

در این مطلب نحوه درست کردن نان ارده را با هم مرور کردیم. پیشنهاد می‌کنیم که این نان  سنتی و مقوی را در منزل تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر احساس کردید که با تهیه این نان فرصت تهیه مخلفات صبحانه برای سایر اعضا خانواده را از دست می‌دهید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این ترتیب، نان را تهیه کنید و برای سفارش انواع مختلف صبحانه، به بخش سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود سر بزنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود