آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کوکوی اسفناج
آموزش آشپزی
5/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کوکوی اسفناج سبز؛ سالم، مقوی و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 04 اردیبهشت 1403 7 دقیقه

کوکوی اسفناج یکی از غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ای است که خواص متعدد آن شما را غافلگیر می‌کند. کوکو اسفناج شباهت زیادی به کوکو سبزی داشته و دستور تهیه آن نیز تقریباً شبیه به همین غذا است. در طرز تهیه کوکوی اسفناج ، ابتدا باید پیاز و پیازچه خرد شده را در تابه تفت دهید و سپس اسفناج‌ها را اضافه کنید. پس از کشیده شدن آب سبزیجات، تابه را از روی حرارت بردارید. پوره سیب زمینی، تخم مرغ، آرد گندم و در انتها نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید تا مایه کوکو آماده شود. در انتها دو طرف کوکو را در روغن سرخ کرده و سرو کنید. البته، این کوکو به چند روش جذاب و لذیذ تهیه می‌شود که ما در این مطلب تمام این روش‌ها را آموزش خواهیم داد.

کوکوی اسفناج

تعداد نفرات ۳ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴۰ دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری کوکو اسفناج در هر ۱۰۰ گرم ۱۷۶ کیلوکالری

طرز تهیه کوکو اسفناج مجلسی خوشمزه

اسفناج خواص متعددی دارد و به همین دلیل نباید از این سبزی غافل شد و کوکو اسفناج، راهی برای مصرف این سبزی پرخاصیت است. در ادامه با طرز تهیه کوکوی جذاب و سالم اسفناج به صورت مرحله به مرحله، ما را همراهی کنید.

طرز تهیه کوکوی اسفناج مجلسی خوشمزه

مواد اولیه برای تهیه کوکوی اسفناج به روش محلی

جدول زیر مواد اولیه لازم برای تهیه کوکو اسفناج به روش سنتی و محلی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب زمینی آب‌پز ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
اسفناج ۳۰۰ گرم
پیازچه ۲ الی ۳ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
روغن به مقدار لازم
فلفل سیاه، نمک و زردچوبه به مقدار لازم
گوجه فرنگی، خیارشور و لیموی تازه (برای تزیین) به مقدار دلخواه

دستور پخت کوکوی اسفناج مجلسی خوشمزه

طرز تهیه کوکو اسفناج درست مانند کوکو سیب زمینی آسان، سریع و راحت و مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: در طرز تهیه کوکوی اسفناج ابتدا اسفناج‌ها را پاک کرده و آن‌ها را شستشو دهید. سپس اسفناج‌ها را در یک آبکش بریزید تا آب آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله دوم: در صورت تمایل، اسفناج‌ها را به چند قسمت تقسیم کنید. این کار با در نظر گرفتن اندازه برگ‌های اسفناج انجام می‌شود. اگر برگ‌ها کوچک هستند، نیاز به خرد کردن آن‌ها ندارند؛ اما اگر بزرگ هستند، می‌توانید آن‌ها را به ۲ یا ۳ قسمت تقسیم کنید. بهتر است که اسفناج‌ها را زیاد خرد نکنید، زیرا باعث از بین رفتن مواد مغذی آن‌ها خواهد شد.
  • مرحله سوم: حالا پیازچه‌ها را تمیز کرده، بشویید و آن‌ها را خشک کنید. سپس پیازچه‌ها را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید. در ادامه به سراغ پیاز بروید، پوست آن را گرفته و شستشو دهید. سپس پیاز را نیز به صورت ریز و نگینی خرد کنید. البته این امکان نیز وجود دارد که مانند طرز تهیه کوکو کدو حلوایی ، با استفاده از غذاساز پیاز را به صورت جداگانه پوره کنید.
  • مرحله چهارم: در گام بعد از طرز تهیه این غذای محلی گلستان، یک تابه مناسب انتخاب کرده و آن را روی حرارت قرار دهید. درون تابه روغن بریزید و اجازه دهید تا تابه و روغن شما به خوبی داغ شوند. حالا پیاز را به روغن اضافه کرده و به خوبی تفت دهید. بعد از اینکه پیاز سبک و طلایی شد، پیازچه‌ها را نیز داخل تابه بریزید و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه اسفناج‌ها را نیز به مواد داخل تابه اضافه کرده و مجدداً هم بزنید تا مواد به خوبی ترکیب شوند. درست مانند طرز تهیه کوکو تره فرنگی ، آب سبزیجات باید آهسته آهسته تبخیر شود. بعد از اینکه آب اسفناج تمام شد، حالا آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن محتویات تابه، تمام مواد را به کاسه منتقل کنید. سبزیجات شما باید به دمای محیط رسیده باشند تا بعد از ترکیب شدن با تخم مرغ، موجب پخته شدن و سفت شدن آن نشوند.مراحل طرز تهیه کوکوی اسفناج مجلسی
  • مرحله ششم: سیب زمینی‌ها را با آب بپزید، آن‌ها را پوست بگیرید، رنده کرده و به ترکیب پیازچه، پیاز و اسفناج اضافه کنید. بعد از مخلوط کردن تمامی مواد، حالا تخم مرغ‌ها را داخل آن بشکنید.
  • مرحله هفتم: در ادامه آرد گندم را نیز به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا مایه کوکوی شما کاملا یکدست شود. استفاده از آرد گندم کمک می‌کند تا کوکوی شما قوام و غلظت بیشتری داشته باشد و روغن کمتری را نیز در زمان طبخ به خود جذب کند.
  • مرحله هشتم: حالا یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و در آن روغن بریزید تا داغ شود. در مدت زمان داغ شدن تابه، زردچوبه، نمک و فلفل را نیز به مایه کوکو اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  • مرحله نهم: حالا مایه کوکو را درون تابه بریزید و با یک قاشق سطح کوکو را به شکل گرد یا بیضی کوچک در آورده و در روغن طبخ کنید. همچنین می‌توانید تمام مایه کوکو را در تابه خود پخش کرده و با پشت قاشق ضخامت آن را در تمام سطح کوکو یکسان کنید.
  • مرحله دهم: درب تابه را ببندید تا بعد از تقریباً ۲۰ دقیقه سطح یک طرف کوکوی اسفناج کاملاً پخته شود. حالا کوکو را برگردانید تا سطح دیگر آن را نیز به خوبی بپزد. برای برگرداندن کوکو نیز آن را به ۴ یا ۸ قسمت و به شکل مثلثی تقسیم کنید؛ این کار باعث می‌شود تا کوکو به راحتی برگردانده شده و تمام اطراف آن پخته شود.
  • مرحله یازدهم: در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکوی اسفناج خوشمزه، بعد از اینکه هر دو طرف کوکو سرخ و پخته شد، آن را در ظرف سرو نهایی گذاشته و مانند طرز تهیه کوکو پیازچه با گوجه فرنگی، خیارشور و لیموی تازه تزیین کنید.

طرز تهیه کوکوی اسفناج با مرغ

برای تهیه این کوکو احتیاج به اضافه کردن مرحله خاصی ندارید. فقط کافی است که یک تکه سینه مرغ را آب‌پز کرده و اجازه دهید تا خنک شود و بعد آن را ریش ریش کنید. سپس در مرحله ترکیب مواد اولیه کوکوی اسفناج، بعد از افزودن سیب زمینی، تخم مرغ و باقی مواد، مرغ‌ها را نیز اضافه کرده و با هم ترکیب کنید. سپس ادویه بزنید و مایه کوکوی خوشمزه خود را در روغن طبخ کنید.

طرز تهیه کوکوی اسفناج با مرغ

طرز تهیه کوکوی اسفناج و گردو

برای تهیه کوکوی اسفناج و گردو نیز کافی است که در انتهای کار و بعد از افزودن تخم مرغ، گردوهای خرد شده یا رنده شده را نیز به مواد اولیه کوکوی خود اضافه کنید. سپس مواد را به خوبی ترکیب کرده و در تابه سرخ کنید. گردو به دلیل مواد مغذی مختلف در روش تهیه بسیاری از دیگر غذاها مانند کوکو گردو گیلانی نیز استفاده می‌شود.

طرز تهیه کوکو اسفناج ساده بدون سیب زمینی

سیب زمینی منبع کربوهیدرات شناخته می‌شود و به همین دلیل برخی افراد علاقه زیادی به مصرف آن ندارند. گاهی اوقات نیز ممکن است که افراد مختلفی طعم سیب زمینی را در غذاهایی مانند کوکو نپسندند. در تهیه این کوکو اسفناج نیز تمام مواد اولیه ارائه شده در جدول را آماده کرده و با هم ترکیب کنید؛ فقط سیب زمینی را از فهرست مواد اولیه خط بزنید.

طرز تهیه کوکو اسفناج ساده بدون سیب زمینی

نکات مهم در طرز تهیه کوکوی اسفناج

برای درست کردن یک کوکو حرفه‌ای و خوشمزه، در طرز تهیه کوکوی اسفناج، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • در هنگام پخت کوکو، ابتدا تخم مرغ‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید تا اگر خراب بودند، موجب فساد کل مواد کوکوی شما نشوند.
  • در طرز تهیه کوکوی اسفناج رژیمی فقط باید از پیاز، پیازچه، اسفناج و تخم مرغ در کنار ادویه‌جات استفاده کنید. این غذا کالری بسیار کمی دارد و می‌تواند یک وعده پر از پروتئین و مواد معدنی برای کسانی باشد که از رژیم لاغری خاصی پیروی می‌کنند. همچنین در تهیه کوکوی رژیمی اسفناج در مصرف نمک و روغن نیز احتیاط کنید.
  • برای درست کردن کوکو اسفناج با پنیر پیتزا تنها کافی است تا مقداری پنیر پیتزا را نیز به مواد کوکو اضافه کرده و سپس آن را در روغن سرخ کنید.

روش نگهداری کوکو اسفناج

حال که با طرز تهیه کوکوی اسفناج آشنا هستید، اکنون این سوال پیش می‌آید که کوکو اسفناج را چگونه نگهداری کنیم؟ کوکو خنک و سرد شده را در ظرفی درب‌دار قرار دهید و در یخچال بگذارید. کوکوی اسفناج همچون طرز تهیه کوکوی دو رنگ به مدت ۲ روز در یخچال سالم می‌ماند. به طور کلی، به دلیل استفاده از تخم مرغ، کوکو ماندگاری زیادی ندارد.

جلوگیری از خراب شدن کوکوی اسفناج

دقت داشته باشید که کوکو بیرون از یخچال باقی نماند، چراکه هوای گرم، سرعت فساد آن را افزایش می‌دهد. همچنین برای جلوگیری از خراب شدن این غذا توجه کنید که ظرف نگهداری از کوکو باید کاملا تمیز و خشک باشد.

خواص اسفناج

اگر قرار باشد که از خواص اسفناج برای شما صحبت کنیم، باید این‌گونه گفت که اسفناج یکی از معروف‌ترین و خوشنام‌ترین سبزیجات سبز رنگ برگ‌دار است که در تمام دنیا آن را می‌شناسند و طرفداران خود را دارد. یک سبزی پرفایده برای سلامتی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است. مصرف اسفناج، بهبود عملکرد سیستم ایمنی را موجب شده و سلامت مو و پوست را تضمین می‌کند. این سبزی برای پیشگیری و درمان سرطان نیز موثر است و ترکیبات فوق‌العاده آن کمک می‌کند تا قند خون شما تنظیم شده و در محدوده طبیعی باقی بماند.خواص اسفناج

کوکوی اسفناج مجلسی، مجلس‌آرای همه فن حریف

در این مطلب با هم طرز تهیه کوکو اسفناج را مرور کردیم. این غذا یک غذای سنتی گرگان است که البته در شهرهای دیگر ایران نیز آن را تهیه و طبخ می‌کنند. بد نیست بدانید که در شهرهای مختلف کشور ممکن است از مواد اولیه متفاوتی مانند کاهو یا زرشک نیز در تهیه این کوکو استفاده شود. البته ماده اصلی این کوکو، اسفناج است که در تمام طرز تهیه‌ها حضور دارد.

اگر ساکن یا مسافر گرگان هستید و می‌خواهید غذاهای گرگانی یا انواع غذاهای ایرانی را به صورت آماده در منزل میل کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، سفارش انلاین غذا گرگان در خدمت شما است تا غذای موردنظر خود را با بهترین کیفیت و در زمانی کوتاه، درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه کوکو اسفناج به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

مواد اولیه لازم برای درست کردن کوکو اسفناج شامل سیب زمینی، پیاز، اسفناج، پیازچه، تخم مرغ، آرد گندم، روغن و ادویه است.

چگونه کوکو اسفناج را با مرغ درست کنیم؟

برای طرز تهیه کوکوی اسفناج با مرغ کافی است تا مرغ را بپزید، ریش ریش کرده و به دیگر مواد در مایه کوکو اضافه کنید. استفاده از مرغ، ارزش غذایی کوکوی اسفناج را افزایش می‌دهد.

چرا کوکوی اسفناج به تابه چسبید؟

برای سرخ کردن انواع کوکو مانند کوکوی اسفناج باید از یک تابه نچسب استفاده کنید. همچنین داغ شدن روغن، پیش از ریختن مایه کوکو داخل تابه نیز اهمیت زیادی دارد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود