آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
چای ماسالا چیست
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
2

طرز تهیه چای ماسالا، صندوقچه سلامتی هندوها

زهرا دهقان 03 آذر 1399 6 دقیقه

بهار، تابستان، پاییز یا زمستان، برای ما ایرانی‌ها هیچ فرقی نمی‌کند در چه فصلی باشیم، چای نوشیدنی عادت ثابت ملت ما محسوب می‌شود. نوشیدن یک استکان چای داغ اول صبح، طراوت و شادابی و نوشیدن آن در طول روز، انرژی برای فعالیت و تمرکز بیشتر را فراهم می‌کند. چای ماسالا یکی از چای‌های بسیار خوش طعم و ضامن سلامتی است که در میان هندوها رواج بسیاری دارد. از این روی در این مطلب از مجله اسنپ فود، نگاهی به طرز تهیه چای ماسالا خواهیم داشت.

چای یکی از نوشیدنی‌هایی است که به سادگی در خانه تهیه می‌شود. چای سیاه، سبز، ماسالا و انواع دیگر چای هر کدام فواید خاص خود را دارند. چای سبز مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها، پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است که به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. چای سیاه با طعم و مزه خاص خود، سرشار از کافئین و تئوفیلین است که انرژی‌بخش است. همچنین با داشتن پلی‌فنول‌ها به محافظت از سلول‌ها و DNA در برابر هر گونه آسیبی کمک می‌کند.

اما چای ماسالا در صدر تمام این انواع چای، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. چای ماسالا در واقع ترکیبی از چای با ادویه‌جات معطر مختلف است. چای به تنهایی خاصیت اسیدی دارد و اضافه کردن زنجبیل و سایر ادویه‌ها علاوه بر از بین بردن خاصیت اسیدی چای، فواید زیاد دیگری را هم برای سلامتی به همراه دارد.

چای ماسالا

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده ‌سازی 5  دقیقه
زمان لازم برای پخت 10  دقیقه
درجه سختی کم

چای ماسالا چیست؟

همان طور که می‌دانید هندی‌ها از ادویه‌های زیادی در پخت و پز خود استفاده کرده و به طور کلی هندوستان به کشور ادویه‌ها معروف است. همین موضوع در چای مخصوص هندوها نیز رواج داشته و چای ماسالا به عنوان چای ادویه‌دار هندی، شناخته می‌شود. اگرچه می‌توان در تهیه این چای از ادویه‌های مختلفی استفاده کرد، اما یک فرمول اصلی برای آن وجود دارد که در اینجا دنبال خواهیم کرد.

چرا چای ماسالا معروف شده است؟

چرا چای ماسالا معروف شده است؟

این نوشیدنی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. در حقیقت ادویه‌های به کار برده شده در تهیه این چای است که به آن ارزش غذایی قابل توجهی بخشیده و چای ماسالا را به عنوان یک چای بسیار سلامت معرفی می‌کند. بهبود هضم و تجزیه چربی‌ها، انرژی‌زایی، تسکین درد، کاهش تهوع، بهبود عملکرد قلب، کاهش نفخ، کاهش ابتلا به سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول بد و تنظیم فشار خون بعضی از فواید خاص چای ماسالا هستند.

با داشتن کالری زیر 100، می توانید چای ماسالا را بدون هیچ گونه نگرانی مصرف کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید. هنگامی که بدون شیر یا شکر مصرف می شود، چربی چای ماسالا صفر درصد است. به همین دلیل نوشیدن آن برای تمام گروه‌های سنی مناسب بوده و توصیه می‌شود.

چای ماسالا اصل هندی

مواد که در تهیه چای ماسالا اصل هندی استفاده می‌شوند تقریباً در تمام دستور های تهیه‌ یکسان هستند تنها مقدار ادویه آن کم یا زیاد می‌شود که این مسئله کامل سلیقه‌ای است. در حقیقت طرز تهیه چای ماسالا با شیر به عنوان فرمول اصلی آن در نظر گرفته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا (دو فنجان)

طرز تهیه چای ماسالا

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
آب یک و یک سوم فنجان
شیر سه چهارم فنجان
شکر دو قاشق چای خوری
پودر زنجبیل تازه یک قاشق چای خوری
دانه هل دو عدد
چوب دارچین یک عدد
میخک دو عدد
دانه فلفل سیاه چهار عدد
چای سبز نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا خانگی به شرح زیر است:

  • مرحله اول: تمام موادی که برای تهیه چای ماسالا لازم دارید، آماده کنید.
  • مرحله دوم: هل، پوست هل، چوب دارچین، میخک و فلفل سیاه را با کمک هاون یا آسیاب کاملاً خرد کنید. می‌توانید از آسیاب قهوه هم استفاده کنید.
  • مرحله سوم: آب را داخل قوری یا شیر جوش، جوش بیاورید. ادویه‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: زنجبیل تازه را رنده کنید آن را هم داخل آب بریزید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه چای ماسالا با شیر در خانه، دما را کم کنید و اجازه بدهید تا آب باز هم بجوشد.
  • مرحله ششم: حالا برگ‌های چای را اضافه کنید و بگذارید یک دقیقه دیگر بجوشد.
  • مرحله هفتم: اگر دوست دارید در این مرحله شکر را اضافه کنید. ریختن شکر کاملاً اختیاری است، می‌توانید موقع سرو هم شکر بریزید.
  • مرحله هشتم: در این مرحله نوبت آن است که شیر را اضافه کنید و منتظر بمانید تا جوش بیاید. حواس‌تان باشد که ممکن است سرریز شود.
  • مرحله نهم: هنگامی که جوش آمد، گاز را خاموش کنید و برای یک دقیقه روی قوری را بپوشانید.
  • مرحله دهم: سپس چای ماسالا را داخل فنجان بریزید و نوش جان کنید.

نکات تکمیلی در طرز تهیه چای ماسالا هندی

نکات تکمیلی در طرز تهیه چای ماسالا هندی

برای آن که بتوانید این چای ادویه‌دار هندی را به بهترین شکل آماده کنید، دنبال کردن نکات زیر به شما کمک زیادی خواهد کرد:

  • نسبت آب به شیر در طرز تهیه چای ماسالا هندی، تا حدودی به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر طعم شیر مورد پسندتان است، می‌توانید مقدار شیر بیشتری نسبت به آب بریزید. ولی اگر دوست دارید طعم چای را بیشتر حس کنید، شیر را کمتر کنید.
  • قبل از اضافه کردن ادویه‌ها دقت کنید که آب کاملاً در حال جوشیدن باشد.
  • زنجبیل ضروری‌ترین ماده در درست کردن چای ماسالا است؛ به هیچ وجه آن را حذف نکنید و حتماً قبل از ریختن شیر داخل چای، زنجبیل را اضافه کنید.
  • این روش دم کردن چای ماسالا یک دستور تهیه کلاسیک هندی است. اگر دوست دارید، ادویه‌جات دیگری را هم می توانید به آن اضافه کنید. البته در طرز تهیه چای ماسالا به روش کافی شاپ، همین مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • حواستان باشد وقتی چای سیاه و سبز را به چای ماسالا اضافه می‌کنید، بیشتر یا کمتر از یک دقیقه نجوشد.

به علاوه توصیه می‌کنیم که حتما طرز تهیه چای لاته را در مجله اسنپ فود دنبال کرده و فرمول تهیه این چای خوشمزه و مفید را یاد بگیرید.

ادویه گرام ماسالا چیست؟

ادویه گرام ماسالا ترکیبی از ادویه‌های خوش طعم و عطر هندی است که پودر شده‌اند. چیزی که باعث خاص شدن گرام ماسالا می‌شود، ویژگی‌های آیورودایی آن است. کلمه garam به معنای «گرم کردن بدن» است و بر اساس مطالب ذکر شده در طب آیورودا، گرام ماسالا باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شوند. آیورودا طب باستانی و سنتی هندو است و بر این فرض استوار است که تعادل برای سلامت بدن مهم است. در طب آیورودایی گفته شده وقتی گرمای بدن متعادل نباشد، بدن انرژی لازم برای دفع سموم بدن را نخواهد داشت؛ که استفاده از گرام ماسالا این مشکل را برطرف می‌کند.

ادویه ماسالا هندی را می‌توانید به صورت آماده از بیرون بخرید، یا خودتان در منزل درست کنید. این ادویه در غذاهای مختلف هندی استفاده می‌شود و یکی از کاربردهای آن درست کردن چای ماسالا است. بدیهی است که با خرید ادویه آماده، فرایند تهیه چای شما، ساده‌تر انجام خواهد شد.

ترکیب ادویه گرام ماسالا در هند بسته به منطقه، خانواده و حتی ذائقه اشخاص متفاوت است، اما ترکیب پایه‌ای برای آن وجود دارد. رایج‌ترین ترکیب آن شامل زیره، گشنیز، هل سبز، دارچین، جوز هندی، میخک، برگ بو، فلفل سیاه و رازیانه است.

مواد لازم برای تهیه ادویه گرام ماسالا

مواد لازم برای تهیه ادویه گرام ماسالا

مواد اولیه لازم برای درست کردن ادویه گرام ماسالا، به شرح زیر هستند:

مواد اولیه میزان لازم
زیره ساییده شده یک قاشق غذاخوری
دانه گشنیز ساییده شده دو قاشق چای خوری
هل ساییده شده دو قاشق چای خوری
دارچین ساییده شده یک و نیم قاشق چای خوری
فلفل سیاه ساییده شده یک قاشق چای خوری
جوز هندی نصف قاشق چای خوری
میخک ساییده شده نصف قاشق چای خوری
برگ بو ساییده شده دو عدد
فلفل قرمز ساییده شده یک چهارم قاشق چای خوری (اختیاری)

طرز تهیه چای ماسالا با ادویه گرام ماسالا هندی

تمام این ادویه‌جات را داخل یک ماهی تابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز تفت بدهید تا عطر آن‌ها بلند شود. سپس آن‌ها را با آب جوش و شیر داغ مخلوط کنید و یک دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. چای ماسالا آماده است. البته شما می‌توانید با تفت دادن دانه‌ها پیش از سابیدن آن‌ها، طعم و عطر بیشتری در این چای داشته باشید.

چای ماسالا بنوشید که مفید است!

چای ماسالا پرفایده

منشأ چای ماسالا به هند بر می‌گردد. این چای فواید دارویی معجزه آسایی زیادی دارد. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا در روز برای حفظ سلامتی و دوری از انواع بیماری‌ها، کافی است. این نوشیدنی ترکیبی از ادویه‌جاتی از جمله زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است. اگر چه نسخه‌های متفاوتی از طرز تهیه چای ماسالا وجود دارد ولی پایه اصلی همه این انواع یکی است. تفاوت‌ها در این روش‌ها تنها را بر اساس اولویت‌ها، ذائقه ها و سلایق به وجود می‌آیند. شما می‌توانید با سفارش از کافه آنلاین اسنپ فود، این چای و دیگر نوشیدنی‌های خوشمزه و مفید را به صورت اینترنتی سفارش دهید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

zaferanieporzadeh
22 آبان 1402

سلام چای ماسالا چه نوع نوشیدنی هستش و ماسالا چه خاصیتی دارد

  • snappfoodadmin
    22 آبان 1402

    سلام چای ماسالا هندی این نوشیدنی ترکیبی از ادویه‌جاتی از جمله زنجبیل، هل، دارچین، میخک و فلفل سیاه است.بهبود هضم و تجزیه چربی‌ها، انرژی‌زایی، تسکین درد، کاهش تهوع،بهبود عملکرد قلب،کاهش نفخ، کاهش ابتلا به سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن،کاهش کلسترول بد و تنظیم فشار خون بعضی از فواید خاصیت چای ماسالا هستند.چای ماسالا به عنوان چای ادویه‌دار هندی، شناخته می‌شود. طرز تهیه چای ماسالا هندی و دم کشیدنی این نوع نوشیدنی هم با کمی دقت راحت هستش

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود