طرز تهیه چای لاته + نکات تهیه و خواص

طرز تهیه چای لاته
3.5/5 - (4 امتیاز)

چای لاته یک نوشیدنی پرطرفدار و جذاب است که بر پایه شیر و چای تهیه می‌شود. این نوشیدنی در فصل‌های سرد سال طرفداران بیشتری دارد. چای لاته شباهت زیادی به چای ماسالا دارد؛ البته این دو نوشیدنی تفاوت‌هایی نیز دارند که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. اگر برای اولین بار است که قصد دارید چای لاته درست کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید، زیرا طرز تهیه چای لاته را به طور کامل و مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم.

چای لاته

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 10 دقیقه
زمان پخت 15 دقیقه
میزان سختی متوسط

چای لاته چیست؟

چای لاته چیست؟

همانطور که گفته شد چای لاته یک نوشیدنی گرم است که بر پایه شیر و چای تهیه می‌شود. این نوشیدنی علاوه بر چای و شیر چند نوع ادویه مختلف نیز دارد. چای لاته به دلیل ترکیبات مورد استفاده خواص بسیاری دارد؛ همچنین کالری این نوشیدنی کم است. در نتیجه افرادی که رژیم لاغری دارند، می‌توانند به راحتی این نوشیدنی را مصرف کنند. لازم به ذکر است که می‌توان در چای لاته از انواع سیروپ نیز استفاده کرد؛ به طور مثال در چای لاته کاراملی علاوه بر ترکیبات چای لاته، سیروپ کارامل نیز وجود دارد.

طرز تهیه چای لاته خوش عطر و طعم در خانه

طرز تهیه چای لاته در منزل بسیار آسان بوده و برای درست کردن آن نیز زمان کمی احتیاج دارید. تنها با داشتن مواد اولیه آن، که به سادگی در دسترس هستند، می‌توانید در زمان خیلی کوتاه این نوشیدنی را در منزل تهیه کنید.

انتخاب ادویه مناسب برای تهیه چای لاته

وجه تمایز چای لاته، استفاده از ادویه در طرز تهیه این چای است و به همین دلیل نباید از شیرین‌کننده به مقدار زیاد استفاده کرد، چراکه باعث می‌شود تا طعم ادویه‌ها را احساس نکنید. ادویه‌های اصلی برای درست کردن چای لاته شامل موراد زیر است؛ البته ممکن است برخی افراد از ادویه‌های دیگری نیز استفاده کنند.

  • چوب دارچین
  • هل سبز
  • فلفل سیاه
  • میخک
  • زنجبیل تازه

مواد اولیه در طرز تهیه چای لاته حرفه ای

مواد اولیه در طرز تهیه چای لاته حرفه ای

برای درست کردن چای لاته به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آب 4 پیمانه
چای کیسه‌ای یا چای دمی 6 چای کیسه‌ای یا 2 قاشق چای‌خوری چای دمی
شیر کم چرب 3 پیمانه
شکر به مقدار لازم
رازیانه 1 برگ
هل 6 عدد
زنجبیل 1 قطعه
چوب دارچین 2 عدد
فلفل سیاه 2 قاشق چای‌خوری
میخک 10 عدد
پودر دارچین (برای تزئین) به مقدار لازم

دستور تهیه چای لاته

دستور تهیه چای لاته

برای تهیه چای لاته مراحل زیر را دنبال کنید.

  • مرحله اول: ابتدا ادویه‌های مختلف، شامل رازیانه، چوب دارچین، فلفل سیاه، میخک و هل را داخل یک تابه روی شعله تفت دهید.
  • مرحله دوم: آب و زنجبیل را روی شعله گذاشته و به مدت 4 دقیقه حرارت دهید. سپس ادویه‌های تفت داده شده را به آب جوش و زنجبیل اضافه کنید.
  • مرحله سوم: اکنون باید به دم کردن چای تازه بپردازید. برای این کار اگر از چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید، زمانی که آب جوش و ادویه‌ها را ترکیب کردید، تی بگ را درون آن قرار دهید تا چای دم بکشد. اما اگر قصد دارید چای دمی به‌کار ببرید، چای را داخل قوری دم کنید و پس از آماده شدن با دیگر مواد ترکیب نمایید. در نهایت چای را صاف کنید تا ادویه‌ها جدا شوند.
  • مرحله چهارم: در این مرحله شیر و شکر را درون شیر جوش بریزید تا به نقطه جوش برسد؛ توجه داشته باشید که شیر سر نرود.
  • مرحله پنجم: پس از آن که شیر کاملاً داغ شد، می‌توانید با استفاده از فرنچ پرس فوم شیر تهیه کنید. برای این کار باید شیر داغ را درون فرنچ پرس بریزید و با قسمت بالایی آن چند بار پرس انجام دهید. حرکت زیاد شیر سبب ایجاد فوم می‌شود. (در صورتی که فرنچ پرس در دسترس نبود می‌توانید شیر را درون ظرف در بسته‌ای بریزید و ظرف را به خوبی تکان دهید تا فوم شیر حاصل شود.)
  • مرحله ششم: در آخر شیر و شکر را به لیوان چای اضافه کنید. روی فوم شیر لیوان نیز می‌توانید کمی پودر دارچین بریزید. چای لاته شما آماده است. در طرز تهیه چای لاته توجه داشته باشید که مقدار چای و شیر تقریباً یکسان باشد.

تهیه این نوشیدنی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم اگر به تهیه نوشیدنی‌های گرم علاقه دارید، بعد از این مطلب، ماچالاته را نیز مطالعه کنید. از دیگر نوشیدنی‌ها گرم در روزهای سرد سال ماچالاته است که خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

نکات تهیه چای لاته

در طرز تهیه این چای نکات زیر را رعایت کنید، تا نتیجه نهایی مشابه همان چیزی باشد که در کافه نوش جان می‌کنید:

  • اگر به‌جای شکر معمولی از شیرین‌کننده‌هایی مانند شکر گرانول، شکر قهوه‌ای و شربت افرا استفاده کنید، طعم ادویه‌ها از بین نخواهد رفت.
  • در طرز تهیه چای لاته بهتر است تا از چای دمی به‌جای چای کیسه‌ای استفاده کنید.
  • برای دم کردن چای، میزان بیشتری چای خشک به‌کار ببرید تا پس از ترکیب شدن با شیر بیش از حد کمرنگ نشود.
  • برای تزئین این چای می‌توانید از مقداری خامه نیز استفاده کنید.

خواص چای لاته

خواص چای لاته

همانطور که در بالا اشاره شد، چای لاته خواص بسیاری دارد. این نوشیدنی به دلیل داشتن انواع ادویه، شیر و چای می‌تواند فواید بسیاری را به بدن برساند. در ادامه به برخی از این خواص می‌پردازیم.

۱. کمک به بهبود حافظه

چای حاوی پلی فنول است که پلی فنول‌ها بر روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند؛ در نتیجه نوشیدن چای راهی فوق‌العاده برای تقویت حافظه است. چای می‌تواند آنزیم‌هایی را که پیام‌رسان‌های شیمیایی در مغز شما تجزیه می‌کنند را مهار کند. این خاصیت می‌تواند منجر به یادآوری بهتر اطلاعات در ذهن شود.

۲. افزایش متابولیسم

اگر سعی دارید وزن خود را کاهش دهید، از چای لاته استفاده کنید. بیشترین مزیت این نوشیدنی آن است که متابولیسم بدن را افزایش داده و سبب کاهش وزن خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این ویژگی برای زمانی است که شکر فراوان درون نوشیدنی استفاده نشود.

۳. افزایش انرژی

چای دارای کافئین است؛ کافئین باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و همچنین سطح هوشیاری را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد. این کافئین در چای لاته وجود دارد؛ بنابراین با نوشیدن روزی یک لیوان چای لاته می‌توانید از این خاصیت بهره‌مند شوید و سطح انرژی خود را در طول روز بالا نگه دارید.

۴. تقویت سیستم گوارش

شیر موجود در چای لاته سبب می‌شود تا هضم غذاها توسط معده بهتر انجام شود. همچنین ادویه‌های موجود در این نوشیدنی باعث می‌شوند تا اکسیژن بیشتری به اندام‌ها برسد؛ در نتیجه عملکرد اندام‌های مانند دستگاه گوارش بهبود می‌یابد. زنجبیل، یکی از ادویه‌هایی است که باعث این عملکرد می‌شود.

۵. کمک به سلامت قلب

چای لاته به عنوان یک نوشیدنی آرامش‌بخش عمل کرده و به سلامت قلب نیز کمک کند. بر اساس نتایج یک تحقیق، کسانی که مقدار زیادی چای می‌نوشند، کمتر از دیگر افراد، دچار حمله قلبی می‌شوند. مطالعات انجام شده بر روی چای لاته نشان داده که وجود مقادیر دارچین در این نوشیدنی به کاهش فشار خون کمک می‌کند. در افرادی که کلسترول بالایی دارند، مصرف این نوشیدنی، سطح کلسترول خون را 30 درصد کاهش می‌دهد.

تفاوت چای لاته چای ماسالا

تفاوت چای لاته چای ماسالا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، این دو نوشیدنی شباهت بسیاری به هم دارند؛ اما چای لاته و ماسالا تفاوت‌های اساسی خواهند داشت. تفاوت اصلی این دو نوشیدنی گرم در وجود چای است. همانطور که در طرز تهیه چای لاته خواندید، این نوشیدنی با چای سیاه تهیه می‌شود؛ اما در چای ماسالا تمام ادویه‌ها به شیر اضافه می‌شوند. در برخی از منابع گفته می‌شود که چای ماسالا بالغ بر 100 نوع ادویه دارد. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که تفاوت این دو نوشیدنی در نوع ادویه‌ها نیز خواهد بود.

اما دلیل شباهت چای لاته و چای ماسالا چیست؟ هردوی این نوشیدنی‌ها به شدت دارای ادویه هستند که طعم غالب آن‌ها را تشکیل می‌دهد. زنجبیل و دارچین دو ادویه بسیار قوی از نظر طعم هستند. وجود این دو ادویه در چای لاته و چای ماسالا سبب می‌شود تا افراد این دو نوشیدنی را شبیه به هم در نظر بگیرند.

چای لاته؛ چای خوشمزه و پرخاصیت!

طرز تهیه چای لاته بسیار آسان بوده و با داشتن مواد اولیه آن، می‌توانید این نوشیدنی جذاب را در منزل تهیه کنید. همچنین چای لاته به دلیل ترکیبات خود از جمله شیر و ادویه‌های تقویت‌کننده، خواص بسیاری دارد و تمام این خواص نیز از طریق این نوشیدنی به بدن منتقل می‌شود. بنابراین، از مصرف این نوشیدنی غافل نشوید.

البته، اگر ادویه‌های این نوشیدنی را در دسترس ندارید، می‌توانید آن‌ها را از عطاری آنلاین اسنپ فود تهیه کنید. اگر هم هوس خوردن چای لاته یا دیگر نوشیدنی‌ها را کرده‌اید اما زمان کافی برای تهیه آن‌ها را در منزل ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. هر آنچه را که لازم دارید از کافه آنلاین اسنپ فود سفارش داده و در کمترین زمان ممکن، در محل آدرس خود تحویل بگیرید؛ اسنپ فود در خدمت شماست!