طرز تهیه چای مراکشی معطر و آرام بخش

طرز تهیه چای مراکشی
4.1/5 - (11 امتیاز)

هر کشوری، چای خاص خود را دارد که نه تنها به عنوان یک نوشیدنی گرم از آن استفاده می‌شود، بلکه نمادی از هویت فرهنگی و مهمان‌نوازی آن ملت است. در این بین، مراکشی‌ها هم چای مخصوص خودشان را دارند. چایی با طعم شیرین و عطر نعنا که هر مهمانی را مجذوب خود می‌کند. اگر کنجکاو هستید تا بدانید که طرز تهیه چای مراکشی در منزل چگونه است و چطور باید سرو شود، در این مطلب با اسنپ فود همراه شوید.

طرز تهیه چای مراکشی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 10 دقیقه
میزان سختی کم

چای مراکشی چیست؟

عکس طرز تهیه چای مراکشی

چای مراکشی یک نوشیدنی گرم است که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده، خواص زیادی برای بدن خواهد داشت. چای مراکشی ترکیبات مختلفی دارد اما دو ترکیب اصلی آن، چای سبز و نعنای معطر است. توجه داشته باشید که برگ‌های خشک، کوچک‌تر و فشرده‌تر چای سبز، کیفیت بهتری دارند و کیفیت آن تا حد زیادی به نگهداری چای خشک نیز بستگی دارد. در مورد نعنا، محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید از انواع مختلف آن به حالت خشک یا تازه استفاده کنید. البته گاهی برای عطر بیشتر چای مراکشی زاهدان، مقداری گلاب نیز به نعنا اضافه می‌کنند.

طرز تهیه چای مراکشی

طرز تهیه چای مراکشی

اصلی‌ترین جزء چای مراکشی، یعنی همان چای سبز، سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی فنول و کلروفیل بوده و به بهبود عملکرد ذهن و قلب کمک می‌کند.

در صورت عدم دسترسی به نعنا، گیاهان معطر دیگری مانند آویشن، مریم گلی یا به لیمو را نیز می‌توان با نعنا جایگزین کرد. به علاوه، اگر قصد دارید در فصل سرد این چای را سرو کنید، می‌توانید در ترکیب آن از گیاهانی با طبع گرم مانند پونه نیز استفاده نمایید. چای مراکشی در اصل، شیرین است، اما در صورت محدودیت در مصرف شکر، می‌توانید مقدار آن را کم کرده یا به طور کامل حذف کنید.

مواد لازم برای تهیه چای مراکشی

اگر منع مصرف شکر دارید، می‌توانید عسل را جایگزین کنید؛ به این ترتیب که عسل را داخل فنجان ریخته و روی آن چای بریزید. البته از توت خشک یا نبات هم می‌توان در کنار چای تلخ استفاده کرد. مواد لازم برای درست کردن چای مراکشی به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
چای سبز دانه ریز 2 قاشق سوپ‌خوری
نعنای تازه و خرد شده 8 برگ
شکر 2 قاشق سوپ‌خوری
آب جوش به مقدار لازم
زعفران دم کرده (در صورت تمایل) به میزان لازم

دستور تهیه چای مراکشی

طرز تهیه چای مراکشی را به شکل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: آب را بجوشانید و کمی از آب جوشیده را داخل قوری بریزید؛ حالا آب را از قوری خارج کنید. علت انجام این کار، گرم شدن قوری است.
  • مرحله دوم: چای سبز را داخل قوری بریزید و 1 لیوان متوسط آب جوش به آن اضافه کنید. پس از 1 الی 2 دقیقه، آب داخل قوری را در لیوانی متوسط خالی کنید. از آنجا که برگ‌های خشک چای آب را به خود جذب کرده‌اند، کمی از حجم آب کاسته خواهد شد. آب داخل لیوان، رنگی کهربایی دارد و به روح چای مراکشی معروف است. آن را فعلا کنار بگذارید و به سراغ ادامه کار بروید.
  • مرحله سوم: در ظرفی جداگانه، نعناها را با آب خیسانده و آبکش کنید. حالا برگ‌های نعنا را برای چند لحظه داخل یک ظرف آب جوش قرار دهید و فورا بیرون بیاورید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله چهارم: در این مرحله، دو سوم حجم قوری را مجددا با آب جوش پر کنید و آن را روی شعله متوسط قرار دهید. سپس یک لیوان آب کهربایی را هم دوباره در قوری بریزید.
  • مرحله پنجم: وقتی روی سطح چای شروع به قل زدن کرد، می‌توانید نعنا را اضافه کنید. آن‌ها را به آرامی در آب جوش فرو ببرید تا زیر آب قرار بگیرند.
  • مرحله ششم: در ادامه، برای شیرین شدن چای می‌توانید مقداری شکر داخل قوری بریزد و یا مانند طرز تهیه چای زیره سبز از عسل استفاده کنید. در صورت تمایل، در این مرحله کمی زعفران دم کرده نیز به قوری بیافزایید.
  • مرحله هفتم: ظرفیت قوری را در نظر بگیرید و اگر هنوز جا دارد، کمی آب جوش اضافه کنید؛ البته مراقب باشید که قوری لبریز نشود.
  • مرحله هشتم: صبر کنید تا آب بجوشد؛ خواهید دید که ابتدا، برگ‌های نعنا و پس از آن، برگ‌های چای، روی سطح آب می‌آیند و همراه با حباب و کف، روی آب شناور می‌شوند.
  • مرحله نهم: چای مراکشی آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید. توجه داشته باشید که نیازی به هم زدن برگ‌های چای و نعنا نیست و همین قدر که چند بار چای را در لیوان ریخته و به قوری برگردانید، کفایت می‌کند.

طرز تهیه چای مراکشی به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به نوشیدن چای علاقمند هستید، مطلب چای سیاه و انواع آن را نیز مطالعه کنید.

نحوه سرو چای مراکشی

نحوه سرو چای مراکشی

برای ریختن چای مراکشی در فنجان‌ها، قوری را از فاصله‌ای دورتر نسبت به فنجان نگه می‌دارند تا سطح چای، کمی کف کند. در این مرحله می‌توانید یک برگ نعنای تازه هم روی چای قرار دهید. اگر کف روی چای مراکشی برای شما جذاب است، در طرز تهیه چای لاته نیز لایه‌ای از کف شیر بر روی چای قرار می‌گیرد و می‌توانید این چای را نیز تهیه کنید.

سرویس چای مغربی شامل یک سینی، چند لیوان ظریف و یک قوری پرنقش و نگار است که اکثر مراکشی‌ها یکی از این سینی‌ها را در منزل خود دارند و در مهمانی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

در شیوه سنتی، این چای را بزرگترین فرد مذکر خانواده تهیه کرده و 3 بار برای مهمان‌ها سرو می‌کند. این کار، نشان‌دهنده احترام به مهمان و خصلت مهمان‌نوازی مراکشی‌ها است.

احتمالا ریشه ضرب‌المثل معروف مراکشی‌ها درباره این چای هم به همین سرو 3 باره برمی‌گردد. آن‌ها می‌گویند: «لیوان اول به اندازه زندگی ملایم است، لیوان دوم به اندازه عشق قوی است و لیوان سوم به اندازه مرگ تلخ است»!

خواص چای مراکشی

خواص چای مراکشی

اما خواص چای مراکشی چیست؟ چای مراکشی نوشیدنی پرخاصیتی است که فواید آن شما را شگفت‌زده می‌کند. در ادامه مهم‌ترین خواص چای مراکشی را معرفی کرده‌ایم:

  • مصرف این چای به درمان سرفه، گلودرد و التهاب مجاری تنفسی کمک کرده و به همین دلیل در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های ویروسی، نوشیدنی مفید محسوب می‌شود.
  • چای مراکشی منبعی غنی از ویتامین B3 است که سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد. با کاهش کلسترول خون، سلامت بیشتر قلب و عروق تضمین می‌شود.
  • مصرف این چای انقباضات شکم را کاهش داده و می‌تواند به درمان معده درد کمک کند. در واقع چای مراکشی را یکی از نوشیدنی‌های مفید برای معده درد می‌دانند.
  • با خوردن چای مراکشی سطح نوعی انتقال‌دهده عصبی به نام مینوبوتیریک اسید (گابا) در بدن افزایش می‌یابد. این انتقال‌دهنده عصبی شما را از استرس و ناراحتی‌های عصبی دور کرده و موجب آرامش بیشتر می‌شود.
  • اگر رژيم لاغری دارید و برای کاهش وزن خود به صورت مداوم ورزش می‌کنید، چای مراکشی را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از خواص چربی‌سوزی آن بهره‌مند شوید.

مضرات چای مراکشی

  • مضرات چای مراکشی

با وجود اینکه این چای موجب برطرف شدن مشکلات گوارشی می‌شود، اما زیاده‌روی در مصرف آن نیز باعث بروز اسهال یا یبوست، حالت تهوع، تپش قلب و سردرد خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در کنار تمام مزایا این نوشیدنی، از مضرات چای مراکشی هم غافل نشوید و در مصرف آن، حد تعادل را نگه دارید.

راستی، حالا که صحبت از سردرد شد، باید بگوییم که یکی از خواص چای دارچین درمان سردرد است و می‌توانید برای رفع این مشکل از چای دارچین کمک بگیرید.

اگر نحوه تهیه چای دارچین را هم نمی‌دانید، می‌توانید از مطلب طرز تهیه چای دارچین کمک بگیرید. نحوه تهیه این چای در این مطلب آمده است.

چای مراکشی، از مراکش تا همه جای ایران…

در این مطلب طرز تهیه چای مراکشی را به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما نحوه تهیه این چای را یاد بگیرید و در مهمانی‌های بعدی با این نوشیدنی از مهمانان خود پذیرایی کنید.

البته، اگر مواد لازم برای تهیه این نوشیدنی گرم را در دسترس ندارید، می‌توانید از عطاری آنلاین اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید چای سبز و نعنا خشک را از قسمت سفارش آنلاین دمنوش سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

navidehsadatrahmani
19.آبان.1402

سلام چای مراکشی چی و این نوشیدنی مراکشی چه خاصیتی دار اصلا چای مگه خواص داره

    snappfoodadmin
    22.آبان.1402

    سلام چای مراکشی ترکیبات مختلفی دارد اما دو ترکیب اصلی این نوشیدنی گرم چای سبز و نعنای معطر است. مصرف این چای به درمان سرفه، گلو درد و
    التهاب مجاری تنفسی کمک کرده و هنگام ابتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های ویروسی، نوشیدنی مفیدی است
    چای مراکشی منبعی غنی از ویتامین B3 است که سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد برای رژیم و کاهش وزن این دمنوش چای سبز و نعنا موثر است.
    از خواص چای مراکشی غافل نشوید

elhammahoni
07.آذر.1402

سلام چای مراکشی اسم دیگی نداره !؟خواص خاصیت این نوشیدنی و چای مراکشی چی هستش!آشنایی با چای دارچین دارم اما این نوع زیاد نه

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام چای مراکشی ترکیبات مختلفی دارد اما دو ترکیب اصلی آن، نعنای معطر و چای سبز که اصلی‌ترین جزء چای مراکشی است و
    سرشار از آنتی‌اکسیدان و پلی فنول و کلروفیل بوده و به بهبود عملکرد ذهن و قلب کمک می‌کند.گاهی یه چای مراکش دمنوش آن،چای سبز یا دمنوش سبز هم میگویند