طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه به روش خانگی

طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه
5/5 - (1 امتیاز)

اگر یکی از اطرافیان شما باردار است یا اینکه دوست دارید برای صبحانه خود دسری متفاوت و خاص میل کنید نگاهی به طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه بیندازید. این دسر خوشمزه و ساده نه تنها برای زنانی که زایمان کرده‌اند گزینه مناسبی است بلکه برای افرادی که هیچ محصول غذایی حیوانی نمی‌خورند نیز انتخاب درستی خواهد بود. دسر کاچی از مواد گیاهی و ساده درست می‌شود که در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

کاچی 
تعداد نفرات 4
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 40 دقیقه
میزان سختی 2 از 5
میزان کالری در ۱۰۰ گرم کاچی ۱۸۹ کیلوکالری

کاچی چیست و متعلق به کدام شهر است؟

قبل از اینکه با طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه آشنا شوید شاید برایتان سوال شود که کاچی چیست و چرا آن را درست می‌کنند؟ کاچی یکی از دسرهای قدیمی و البته سنتی کشور ایران است که در حال حاضر طرفداران بسیاری دارد. براساس تحقیقات به عمل آمده از تاریخچه کاچی، این دسر مقوی متعلق به شهر کرمان است.

اما عده‌ای بر این باور هستند که کاچی تبریزی در واقع اصلی‌ترین نوع کاچی است که برای تقویت نیروی بدنی فردی که زایمان داشته یا نیروی بدنی خود را از دست داده است گزینه مناسبی خواهد بود. به طور کلی کاچی یکی از دسرهای رفع‌کننده کم خونی است که ناتوانی بدن شما را از بین می‌برد.

تهیه کاچی ساده و خوشمزه برای هرکسی قابل درک است و شما می‌توانید با ساده‌ترین مواد اولیه این دسر لذیذ و مقوی را برای عصرانه یا صبحانه خود درست کنید. همچنین با این دسر می‌توانید به تقویت قوای یکی از عزیزانتان که به تازگی از رخت خواب بیماری بلند شده است، کمکی کرده باشید.

کاچی ساده و خوشمزهکاچی ساده و خوشمزه

اکنون که با مفهوم و کارایی اصلی کاچی ساده آشنا شدید، شاید بخواهید طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه را بیاموزید. در بخش‌های بعد مواد اولیه و مراحل تهیه این دسر مقوی و غذای کمکی را به طور مفصل شرح می‌دهیم. از آنجایی که در این غذای کمکی انواع ادویه به کار می‌رود شاید ادویه‌های آن در طرز تهیه سوهان نیز به کار گرفته شود.

آرد جزء مواد اولیه و اصلی این دسر سنتی ایرانی است که با انواع مختلفی از ادویه‌ها مخلوط می‌شود و به همین دلیل کاچی زایمان نیز همانند شیره انگور طبع گرمی دارد. در ضمن بهترین خواص درمانی و تقویتی بدن نیز در همین دسر قدیمی ایرانی یافت می‌شود.

با اینکه ماهیت و ذات اصلی کاچی همیشه یکسان است ولی این غذای تقویتی در هر شهری با مواد اولیه متفاوتی آماده می‌شود. به عبارت دیگر طرز تهیه کاچی به روش سنتی شاید با روش درست کردن کاچی امروزی کمی متفاوت باشد. با ما همراه باشید تا با مواد اولیه و مراحل تهیه این دسر بیشتر آشنا شوید.

مواد اولیه برای درست کردن کاچی زعفرانی

طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه به روش‌های خانگی و سنتی طرفداران بیشتری دارد ولی برخی از افراد این دسر را به عنوان یک میان وعده مجلسی در نظر دارند. از این‌رو کاچی را با زعفران آماده می‌کنند تا خوش عطر تر و خوش خوراک‌تر شود.

فرقی ندارد طرز تهیه کاچی برای زائو را در نظر دارید یا اینکه به فکر درست کردن کاچی زعفرانی و مجلسی هستید در هر حال کاچی با آرد برنج درست می‌شود و برخی از مواد اولیه این 2 مدل کاچی شاید با هم متفاوت باشند. در ادامه مواد اولیه و ضروری برای درست کردن کاچی را نام می‌بریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد برنج یا آرد گندم 8 قاشق غذاخوری
شکر سفید 6 قاشق غذاخوری
روغن یا کره 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
پودر هل 1 بسته کوچک
دارچین نصف قاشق مرباخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف قاشق مرباخوری
آب 4 لیوان

توجه داشته باشید شما می‌توانید کاچی با شیر را نیز امتحان کنید و به جای آب از شیر کمک بگیرید. مواد اولیه حاضر در این طرز تهیه یا حدودی شبیه به مواد اولیه طرز تهیه فرنی با نشاسته است اما کاچی و فرنی خواص متفاوتی خواهند داشت.

مراحل مهم طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزهمراحل طرز تهیه کاچی ساده و خوشمزه

اکنون که با خواص کاچی و مواد اولیه آن آشنا شدید نوبت به یادگیری مراحل مهم در تهیه کاچی ساده و خوشمزه می‌رسد. همان‌طور که گفتیم درست کردن کاچی امری سلیقه‌ای است اما در بیشتر شهرها کاچی را طبق مراحل زیر درست می‌کنند.

  • مرحله اول: آرد برنج را 2 بار الک کنید.
  • مرحله دوم: آرد برنج الک شده را درون یک قابلمه بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید.
  • مرحله سوم: آرد را به قدری تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود.
  • مرحله چهارم: روغن یا کره و زردچوبه را به قابلمه آرد اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: این مواد را به قدری تفت دهید تا رنگی طلایی به خود بگیرند. البته لازم نیست آرد به طور کامل تغییر رنگ دهد.
  • مرحله ششم: آب، شکر، زعفران دم کرده و پودر هل را در ظرف جداگانه‌ای مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند.
  • مرحله هفتم: مواد مخلوط شده را به قابلمه روی اجاق اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: مواد درون قابلمه را به قدری هم بزنید که با هم ترکیب شوند و جوش آیند.
  • مرحله نهم: در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید کاچی برای 30 دقیقه بر روی حرارت ملایم قرار بگیرد.
  • مرحله دهم: هر چند دقیقه یک بار قابلمه کاچی را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • مرحله یازدهم: در 10 دقیقه پایانی گلاب را به قابلمه بیفزایید.
  • مرحله دوازدهم: زمانی که کاچی شما به اندازه کافی غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله سیزدهم: برای تزیین کاچی می‌توانید از دارچین یا پودر پسته استفاده کنید.

سفارش کاچی با اسنپ فود راحت است…

آیا تا به حال از سرویس سفارش آنلاین شیرینی استفاده کرده‌اید؟ خبر خوب این است که سایت و اپلیکیشن اسنپ فود نه تنها انواع شیرینی را به صورت آنلاین برای شما می‌فرستد، بلکه شما می‌توانید هر نوع دسری را به صورت اینترنتی سفارش دهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را برای شما ارسال کنند.

با کمک این سایت و اپلیکیشن سفارش انواع خوراکی‌های خوشمزه، نیازی نیست درست کردن کاچی را یاد بگیرید زیرا کافی است سفارش خود را به ثبت برسانید و کاچی ساده یا مجلسی مورد نظرتان را در موقعیت مکانی دلخواهتان دریافت کنید.

نظرات کاربران