طرز تهیه کدو شکری؛ یک پاستیل خانگی جذاب برای شب یلدا

طرز تهیه کدو شکری
به این مقاله امتیاز دهید

مطمئنا برای پذیرایی در شب یلدا، جایی هم برای شکلات یا آبنبات در نظر می‌گیرید. اما پیشنهاد می‌کنیم امسال کار متفاوتی انجام دهید و پیش از خرید آبنبات‌های بازاری، طرز تهیه کدو شکری را در اسنپ فود بخوانید تا بتوانید با استفاده از کدو حلوایی‌های پاییزی، خودتان در منزل، پاستیل خانگی درست کنید. البته اگر طعم کدو حلوایی را دوست ندارید باید بگوییم که این پاستیل‌های خانگی، طعم میوه‌های استوایی را می‌دهند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای قند کنار چای باشند.

کدو شکری
زمان آماده سازی 1 شبانه روز
زمان پخت غذا با حساب زمان خشک شدن کدو شکری، 3 تا 4 روز
میزان سختی نسبتا زیاد
میزان کالری در هر 100 گرم بیش از 42 کالری

کدو شکری، پاستیل خوش طعم خانگیکدو شکری پاستیل خوش طعم خانگی

کندی کدو یا همان کدو شکری، یک خوراکی خانگی سالم است که در آن‌ خبری از مواد نگهدارنده یا رنگ‌های مصنوعی خوراکی  نیست. ولی برای درست کردن آن‌ها باید همین روزها دست به کار شوید تا کدو شکری‌ها کاملا خشک شده و آماده مصرف باشند. در ادامه، مواد لازم و نحوه درست کردن کدو شکری آمده است:

مواد لازم برای تهیه کدو شکری

می‌توانید به جای آبلیمو، از نصف قاشق چایخوری جوهر لیمو هم استفاده کنید. مواد لازم به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدوی سفت 2.5 پیمانه
شکر 1 پیمانه
پوست سیب 1 عدد
رنده پوست پرتقال نصف قاشق چایخوری
آبلیموی تازه 3 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه کدو شکری

پیش از هر چیز باید بگوییم که بهتر است در تهیه کدو شکری، از قسمت سر کدو که بافت سفت‌تری دارد استفاده کنید و بقیه کدوها را برای طرز تهیه کوکو کدو حلوایی ، کنار بگذارید. مراحل کار به این ترتیب است:

  • مرحله اول: پوست کدو حلوایی را بگیرید و آن را به شکل حبه قند یا مستطیل‌های کوچک برش بزنید. البته از انواع قالب‌های کوچک هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید.
  • مرحله دوم: حالا کدوهای قالبی، رنده پوست پرتقال، تکه‌های پوست سیب، شکر و آبلیمو را به صورت لابه لا با هم مخلوط کرده و در ظرف مناسبی بریزید. سپس ظرف را چند ساعت در دمای محیط بگذارید.
  • مرحله سوم: در ادامه کار، ظرف را به مدت یک شب به یخچال منتقل کنید و در طی این مدت، گاهی محتویات آن را زیر و رو کنید. در این مدت، کدو آب می‌اندازد و مزه‌ها به خورد هم می‌روند.
  • مرحله چهارم: روز بعد، تکه‌های پوست سیب را از ظرف خارج کرده و ترکیب کدو را در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • مرحله پنجم: به قابلمه نصف لیوان آب اضافه کنید و صبر کنید تا آب بجوشد، سپس، در حالی که محتویات آن را هم می‌زنید، 5 دقیقه دیگر صبر کنید تا شکر کاملا حل شود و کدو به صورت ریز جوش بخورد.مراحل طرز تهیه کدو شکری

نکته: در صورتی که کدو به اندازه کافی آب انداخته بود، نیازی به اضافه کردن آب نیست.

  • مرحله ششم: پس از آن، حرارت را خاموش کرده، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید محتویات آن در فاصله 2 تا 3 ساعت در دمای محیط بماند تا خنک شود.
  • مرحله هفتم: لازم است این فرایند 5 دقیقه‌ای حرارت دادن کدو را 3 تا 4 بار دیگر تکرار کنید تا شربت کدو کاملا غلیظ شود و به قوام آید.

نکته: در طول حرارت دادن، از هم زدن زیاد مواد خودداری کنید تا کدوها له نشوند. به علاوه، زمان جوشاندن را هم از 5 دقیقه بیشتر نکنید.

  • مرحله هشتم: به مرحله هشتم از طرز تهیه کدو شکری رسیدیم. به مدت 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا کدوها داخل شربت غلیظ بمانند. پس از آن، در حدی که محتویات قابلمه کمی گرم شود، دوباره حرارت را روشن کنید.
  • مرحله نهم: حالا یک صافی یا الک مناسب روی دهانه ظرفی دیگر قرار دهید و کدوهای گرم شده را داخل آن بریزید. در طرز تهیه کدو حلوایی شکری باید حوصله به خرج بدهید. چون حدود 3 تا 4 ساعت دیگر هم زمان می‌برد تا شیره کاملا از کدوها جدا شود.
  • مرحله دهم: در ادامه، کندی کدو را داخل مقداری شکر بغلطانید و روی یک پارچه بچینید یا داخل سبدی جادار بگذارید و پارچه‌ای نازک روی آن‌ها بکشید تا در دمای محیط خشک شوند.
  • مرحله یازدهم: 3 تا 4 روز زمان می‌برد تا کدو شکری‌ها به طور کامل خشک شوند. اگر پس از این مدت احساس کردید کدوها هنوز حالت چسبنده دارند، آن‌ها را در مقداری آرد سفید بغلطانید.

این پاستیل‌های خوشمزه خانگی تا یک ماه در یخچال می‌مانند اما برای بیشتر از این مدت، باید از فریزر استفاده کنید. همچنین، اگر به طعم‌های پاستیلی علاقمندید می‌توانید از میان انواع دسر ساده شب یلدا ، طرز تهیه پاستیل انار را هم ببینید که در زمان کوتاه‌تری آماده می‌شود.

پاستیل یلدایی فقط کدو شکری…

طرز تهیه کدو شکری را به صورت مرحله به مرحله و کاملا ساده و خلاصه برایتان توضیح دادیم. حالا، اگر سرتان برای شب یلدا حسابی شلوغ است، اما وسوسه شده‌اید که طعم این کدو شکری‌های پاستیلی را هم امتحان کنید، راه حل ساده‌تری هم وجود دارد. به سایت اسنپ فود بروید و با انتخاب سفارش آنلاین شیرینی ، دسر یا شیرینی مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

سوالات متداول

طرز تهیه کدو حلوایی مجلسی، چگونه است؟

برای تهیه کدو حلوایی مجلسی، باید کدوهای خرد شده را در یک تابه چیده و روی آن‌ها به اندازه یک بند انگشت آب بریزید. سپس شیره انگور و نبات اضافه کرده و روی سطح تابه، شکر بپاشید. بعد از آن تابه را روی حرارت قرار داده و به محض جوشیدن آب، حرارت را کم کرده و بگذارید کدوها پخته شوند. در نهایت اضافه کردن کمی دارچین و هل توصیه می‌شود.

برای پخت این غذای خوشمزه و مفید، چیزی بین 40 تا 45 دقیقه زمان نیاز خواهید داشت.

در تهیه کدو حلوایی سرخ شده از نمک و دارچین استفاده می‌شود.

نظرات کاربران