طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا به همراه نکات پخت

طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا
4.2/5 - (12 امتیاز)

برای تهیه یک کیک یلدایی جذاب، مراحل سختی پیش رو ندارید و در حدود 1 ساعت و 20 دقیقه می‌توانید یک کیک سه رنگ هندوانه‌ای تهیه کنید.

در طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا ، تخم مرغ، شکر و وانیل را با همزن برقی ترکیب کنید و در ادامه شیر و روغن را به آن بیافزایید. آرد و بیکینگ پودر الک شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. حالا مواد کیک را به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت را با رنگ قرمز مخلوط کنید. به دو سوم از قسمت باقی مانده، رنگ سبز اضافه کرده و مابقی مواد را بی رنگ بگذارید. کف قابلمه کاغذ روغنی انداخته و ابتدا مایه کیک سبز، سپس سفید و پس از آن قرمز را اضافه کنید. حالا درب تابه را دمکنی گذاشته و روی گاز با شعله پخش‌کن و حرارت ملایم بپزید.

طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر

قشنگ‌ترین کیک شب یلدا بافتی پنبه‌ای و نرم دارد و ظاهر آن شبیه به هندوانه است. اگر این کیک را تهیه کنید، در کنار هندوانه واقعی، یک هندوانه اسفنجی خواهید داشت که طعم شیرین و دلچسبی دارد. بنابراین، این کیک را درست کرده و میز یلدای خود را با هندوانه‌های مختلف رنگین کنید. البته، اگر می‌خواهید میز کاملی داشته باشید، می‌توانید طرز تهیه کیک انار را نیز یاد بگیرید.

کیک هندوانه شب یلدا بدون فر

تعداد نفرات ۸ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان تهیه ۶۰ دقیقه
میزان سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم حدود 239 کیلوکالری

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر

مواد لازم برای تهیه این کیک به شکل هندوانه در ادامه آمده است. اگر تمایلی به استفاده از رنگ‌های آماده خوراکی ندارید، می‌توانید برای این منظور از کمی عصاره اسفناج و لبو استفاده کنید. مواد لازم به این شرح است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد قنادی ۲ پیمانه
شیر دو سوم پیمانه
تخم مرغ ۳ عدد
شکر ۱ پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
رنگ خوراکی سبز و قرمز به مقدار کم
شکلات اشکی کمی برای تزیین

دستور تهیه کیک خانگی ویژه شب چله بدون فر

نیم ساعت قبل از شروع کار، تمام مواد یخچالی را در دمای محیط قرار دهید. سپس برای تهیه کیک شب یلدا بدون خامه ، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: تخم مرغ‌ها، شکر و وانیل را در همزن ریخته و آنقدر هم بزنید تا ترکیبی سفید و کشدار ایجاد شود.
  • مرحله دوم: شیر را به ترکیبات داخل همزن اضافه کنید و در حد مخلوط شدن، هم بزنید. سپس روغن را داخل مواد بریزید و مواد را ترکیب کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه کیک هندوانه ای، بیکینگ پودر را داخل آرد ریخته و 3 بار الک کنید.
  • مرحله چهارم: آرد الک شده را در 2 مرحله به مواد کیک اضافه کرده و با همزن دستی مخلوط کنید تا پف کیک نخوابد.
  • مرحله پنجم: مواد کیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را کنار بگذارید و باقیمانده را با رنگ خوراکی قرمز ترکیب کنید.
  • مرحله ششم: دو سوم از مواد باقیمانده را با رنگ سبز ترکیب کنید و مابقی را بدون افزودن رنگ، نگه دارید.
مراحل طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر
  • مرحله هفتم: یک تابه با دیواره‌های بلند یا یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید. کف تابه را با کاغذ روغنی بپوشانید و آن را کمی چرب کنید.
  • مرحله هشتم: شعله گاز را کم کنید و روی آن شعله پخش‌کن بگذارید تا حرارت به طور یکنواخت پخش شود.
  • مرحله نهم: ابتدا مواد سبز رنگ را در تابه بریزید و مواد را به طور یکنواخت در کف تابه پخش کنید. سپس، رنگ سفید را از مرکز تابه، داخل رنگ سبز بریزید و در آخر، رنگ قرمز را از مرکز رنگ سفید اضافه کنید.

نکته: دقت کنید که در این مرحله، تابه را تکان ندهید تا توازن رنگ‌ها به هم نریزد. ضمنا برای کنترل بهتر مواد می‌توانید از شیرجوش استفاده کنید.

  • مرحله دهم: روی درب تابه یک دمکنی بگذارید و تا نیم ساعت اول، درب آن را برندارید. بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا کیک کاملا مغزپخت شود.

طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر به پایان رسید. می‌توانید پخت کیک را با چنگال امتحان کنید و پس از اینکه آماده شد، در حالت گرم، روی آن را با شکلات اشکی تزیین کنید تا شکلات‌ها روی کیک ثابت شوند.

طرز تهیه کیک هندوانه با فر

نوع دیگری از کیک شب یلدا را می‌توان در فر تهیه کرد که در ادامه این بخش به آموزش کیک هندوانه خامه‌ای برای شب یلدا پرداخته‌ایم.

مواد اولیه کیک هندوانه با فر

برای درست کردن کیک خامه‌ای به شکل هندوانه ، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد دو سوم لیوان
شیر ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳ عدد
پودر قند ۱ پیمانه
وانیل ۱ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
شکلات ۵۰ گرم
رنگ خوراکی قرمز و سبز به مقدار لازم
خامه فرم گرفته به مقدار لازم

دستور پخت کیک هندوانه با فر

طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا با فر، مطابق زیر است:طرز تهیه کیک هندوانه با فر

  • مرحله اول: فر را با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را بشکنید و زرده و سفید آن‌ها را جدا کنید. در یک ظرف، زرده تخم مرغ و پودر قند را هم بزنید تا کرمی و یکدست شوند.
  • مرحله سوم: شیر را نیز به مخلوط زرده تخم مرغ و پودر قند اضافه کرده و هم بزنید. در ادامه آرد و بیکینگ پودر را الک کرده و به خوبی با مواد ترکیب کنید.
  • مرحله چهارم: در ظرف دیگری سفیده تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا پف کند و سپس داخل ظرف مواد قبلی بریزید. حالا مایه کیک را به آرامی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: کف قالب را چرب کرده و مایه کیک را داخل قالب بریزید. سپس کیک را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا بپزد.
  • مرحله ششم: پس از پایان پخت کیک، آن را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود. کیک را به سه قسمت تقسیم کرده، بین هر لایه خامه قرار دهید و آن را پهن کنید.
  • مرحله هفتم: لایه‌های کیک را کمی فشار دهید و خامه‌های بیرون زده را پاک کنید. سپس کیک را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید.
  • مرحله هشتم: در دو ظرف جداگانه مقداری خامه و رنگ خوراکی قرمز و سبز را مخلوط کنید. سپس خامه‌های رنگی را در دو قیف جداگانه بریزید. اطراف کیک را با خامه سبز و روی آن را با خامه قرمز تزیین کنید تا شکل هندوانه شود.
  • مرحله نهم: شکلات را به روش بن ماری ذوب کرده و داخل قیف بریزد. سپس با شکلات روی یک نایلون شکل دانه‌های هندوانه ایجاد کنید. پس از اینکه شکلات‌ها در یخچال خنک شده و شکل گرفتند، آن‌ها را روی کیک قرار دهید.

فوت و فن های طرز تهیه کیک هندوانه

در طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا ، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

نکات تهیه کیک هندوانه شب یلدا

  • پیش از درست کردن کیک، تخم مرغ و دیگر مواد اولیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • برای درست کردن مینی کیک شب یلدا، مایه کیک را در قالب‌های کوچک بریزید تا کیک‌های شما با اندازه کوچک و تک نفره تهیه شوند.

روش نگهداری کیک هندوانه

برای نگهداری از کیک هندوانه‌ای، آن را داخل ظرفی درب‌دار قرار داده و در یخچال بگذارید. دقت داشته باشید که درب ظرف به خوبی محکم باشد تا کیک خشک نشود. اگر کیک هندوانه‌ای را بدون خامه تهیه کرده‌اید، تا ۵ روز تازه می‌ماند، اما اگر کیک شما خامه‌ای است، باید تا حداکثر ۳ روز پس از پخت، آن را مصرف کنید.

جلوگیری از خراب شدن یا کپک زدن کیک هندوانه

دقت داشته باشید که خامه به طور کلی خیلی زود خراب و اصطلاحا ترش می‌شود. پس کیک هندوانه‌ای خامه‌ای را نباید طولانی مدت نگهداری کرد. برای جلوگیری از خراب شدن کیک، آن را در ظرفی تمیز نگهداری کنید و توجه داشته باشید که خارج از یخچال نماند.

کیک هندوانه ای، کیک مخصوص شب نشینی شب یلدا

طرز تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر را به ساده ترین شکل ممکن و به صورت مرحله به مرحله برایتان توضیح دادیم. شما می‌توانید این کیک فوق‌العاده و وسوسه انگیز را برای یلدا تهیه کرده و با کیک هندوانه‌ای و چای از مهمانانتان پذیرایی کنید. البته، پیشنهاد ما این است که تنها به تهیه این کیک بسنده نکنید و حتما کیک‌های یلدایی دیگری همچون چیز کیک یخچالی انار را نیز برای شب یلدا تهیه کنید.

البته، اگر تمایل دارید که این کیک را تهیه کنید اما فرصت آن را ندارید،، می‌توانید از سفارش انلاین شیرینی اسنپ فود کمک بگیرید. کیک هندوانه‌ای‌تان را آنلاین سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

برای درست کردن کیک هندوانه بدون فر به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

در طرز تهیه کیک شب یلدا هندوانه ای ، از شیر، تخم مرغ، شکر، روغن مایع، آرد، وانیل، بیکینگ پودر، شکلات و رنگ خوراکی قرمز و سبز استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان از پخت کیک هندوانه‌ای در فر مطمئن شد؟

زمان موردنیاز برای پخت کیک هندوانه‌ای در فر ۳۰ تا ۳۵ دقیقه است، اما برای اطمینان از کامل شدن فرایند پخت از یک خلال دندان استفاده کنید. خلال دندان را داخل کیک فرو کنید، اگر مواد به سطح خلال دندان نچسبید، کیک شما آماده است.

کیک هندوانه‌ای را چگونه نگهداری کنیم؟

کیک هندوانه‌ای را داخل ظرف درب بسته قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. دقت داشته باشید که اگر کیک شما خامه‌ای است، تنها به مدت ۳ روز سالم باقی می‌ماند.

سوالات متداول

مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه شب یلدا چیست؟

آرد قنادی، شیر، تخم مرغ، شکر، روغن مایع، بکینگ پودر، وانیل، شکلات اشکی، رنگ خوراکی سبز و قرمز تمام موادی است که برای تهیه یک کیک یلدایی نیاز دارید.

تخم مرغ‌ها، شکر و وانیل را با هم در همزن ریخته و آنقدر هم بزنید تا ترکیبی سفید و کشدار ایجاد شود.  شیر را به ترکیبات داخل همزن اضافه کنید و در حد مخلوط شدن، هم بزنید. سپس روغن را داخل مواد بریزید. آرد و بکینگ پودر را هم اضافه کنید و سپس خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید. به هر قسمت رنگ سبز و قرمز را اضافه کنید.

یک تابه با دیواره‌های بلند انتخاب کرده و کف آن را با کاغذ روغنی بپوشانید. شعله گاز را کم کنید و روی آن شعله پخش‌کن بگذارید. ابتدا مواد سبز رنگ را در تابه بریزید تا در کف آن به طور یکنواخت پخش شود. سپس، رنگ سفید را از مرکز تابه داخل رنگ سبز بریزید و در آخر، رنگ قرمز را از مرکز رنگ سفید اضافه کنید.

روی درب تابه یک دمکنی بگذارید و تا نیم ساعت اول، درب تابه را برندارید. بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا کیک کاملا مغزپخت شود.

مواد کیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یک قسمت را کنار بگذارید و باقیمانده را با رنگ خوراکی قرمز ترکیب کنید. دو سوم از مواد باقیمانده را با رنگ سبز ترکیب کنید و باقیمانده را بدون افزودن رنگ، نگه دارید.

نظرات کاربران

user
13.بهمن.1401

خیلی جذابه ولی مرحله رنگش سخته تمرین میخواد. مرسی خسته نباشید

AMIN
13.بهمن.1401

خوب بود خوشم اومد، رسپی از دسر های اینطوری با تم پاییز بیشتر بزارید ممنون

jamshidirad
05.آذر.1402

سلام مواد لازم برای تهیه کیک هندوانه شب یلدا بدون فر چیا هستش هزینه درست کردن کیک هندونی برای یلدا صرف داره

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام مواد لازم برای درست کردن کیک هندوانه شب یلدا بدون فر یا درون فر تهیه کنید فرقی نداره مواد اولیه کیک : آرد قنادی، شکر ،
    رنگ خوراکی سبز و قرمز ، وانیل ، شکلات اشکی ، بیکینگ پودر ، تخم مرغ ، روغن مایع ،است میتوانید همه ای این
    مواد خوراکی را از اسنپ فود انلاین خرید کنید https://snappfood.ir/

parienaghme
05.آذر.1402

سلام چه نوع ظرفی برای نگهداری کیک هندوانه بهتره هستش و کیک هندوانه ی برای شب یلدا میخوام چقدر میشه نگهش داشت که زودتر کیک درست کنم نگه دارم که روز یلدا زیاد کار نداشته باشم

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام از امروز برای درست کردن کیک شب یلدا زود است .برای نگهداری از کیک هندوانه‌ای، آن را داخل ظرفی درب‌دار قرار داده و در یخچال بگذارید.
    دقت داشته باشید که درب ظرف به خوبی محکم باشد تا کیک خشک نشود. اگر کیک هندوانه‌ای را بدون خامه تهیه کنید،
    تا ۵ روز تازه می‌ماند، اما اگر کیک خامه‌ای است، باید تا حداکثر ۳ روز پس از پخت، آن را مصرف کنید.

safaryie
20.آذر.1402

کیک هندوانه ای و کوکتل هندوانه همیشه برای شب یلدای من هستش کنار اجیل شور و خام و آش رشته و کدو و انار تنهایی واسه خودم یلدا میگیرم

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام کیک هندوانه بافت خیلی خوب و خوشمزه ای دارد و اجیل شور و بدون نمک هم برای جذب و بالا بردن انرژی شب نشینی مناسب است.
    میوه های انار و موز و پرتقال و کیوی میوه های فصل پاییز جذب ویتایمن C بالا میبرند و از سرماخوردگی جلوگیری می کند کدو و آش مقوی و خوشمزه هستند

خیابانی
29.آذر.1402

سلام برای درست کردن کیک هندوانه ای و کیک ساده شکلاتی ،شکلات را به چه روشی آب کنم که ریخت و پاش نداشته باشه طرز تهیه شیرینی خامه ای کاش اموزش میزاشتید