آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
عوارض مصرف قهوه
تغذیه سالم
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

عوارض مصرف قهوه چیست؟

زهرا دهقان 30 بهمن 1397 8 دقیقه

عوارض مصرف قهوه چیست؟ 

ممکن است این پرسش برای بسیاری از افراد مطرح شود و البته فرقی نمی‌کند جزو طرفداران نوشیدنی‌های بر پایه‌ی قهوه باشند یا نه. گاهی درمورد مصرف یک ماده‌ی غذایی آن‌قدر اغراق می‌شود که فراموش می‌کنیم می‌تواند عوارضی هم داشته باشد. امروزه قهوه، شانه‌به‌شانه‌ی چای، محبوب‌ترین نوشیدنی دنیاست و هر روز هم بر تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود؛ همچنین گستردگی مصرف قهوه روزبه‌روز افزایش می‌یابد و حالا دیگر می‌توانید آن را در انواع مختلف و البته در ساخت انواع نوشیدنی‌های مختلف و دسرها و شیرینی‌ها سراغ بگیرید. بد نیست مضرات مصرف قهوه آشنا شوید. برای آشنایی با عوارض مصرف قهوه و مضرات آن با این مطلب اسنپ‌فود همراه باشید.

افراط در نوشیدن قهوه

افراط در نوشیدن قهوه

اسطوره‌ای با نام قهوه

کافی است درباره‌ی فواید مصرف قهوه جست‌وجویی ساده انجام دهید؛ گاه به‌حدی درباره‌ی فواید مصرف قهوه سخن گفته می‌شود که گویی بشر توانسته است به اکسیری دست یابد که اسکندر سال‌ها برای به‌دست‌آوردنش وقت صرف کرد. قهوه یکی از اسطوره‌های عصر ماست و البته حیات این اسطوره فقط به این دوره بازنمی‌گردد.

زمانی در میانه‌های قرن شانزدهم میلادی روزنامه‌ی «تایمز لندن» درباره فواید مصرف قهوه این‌طور نوشت: «قهوه شما را سالم نگه می‌دارد، به هضم غذا کمک می‌کند، چشم‌درد،‌ سردرد، سرماخوردگی، سرفه و آبریزش بینی را برطرف می‌کند و در درمان بیماری‌هایی مانند سل، نقرس و خونریزی دارویی مؤثر است.» با نگاهی به این فواید می‌توان گفت اسطوره‌ی قهوه همچنان زنده است. این اسطوره هر روز زنده‌تر هم می‌شود؛ کافی است بدانید نوشیدن ۶۰ فنجان قهوه در روز برای یک هفته احتمالاً موهای ریخته‌ی شما را باز خواهد گرداند و البته این کار ناممکن است. فراموشی عوارض مصرف قهوه با این احوال عجیب نیست.

بسیاری از فواید برشمرده‌شده در این مقاله‌ی روزنامه‌ی تایمز برای قهوه امروزه نه‌تنها رنگ باخته، نقیض آن هم ثابت شده است؛ مثلاً‌ قهوه به‌هیچ وجه برای درمان سرماخوردگی و علائم آن، ازجمله سرفه و عطسه و آبریزش بینی، مفید نیست و حتی می‌تواند مضر هم باشد. بسیاری از فواید قهوه امروزه تأیید شده است و البته عوارض مصرف قهوه هم کم اثبات نشده‌اند. بد نیست با بعضی از عوارض مصرف قهوه آشنا شوید.

سبک زندگی با قهوه

اگر قهوه‌خور باشید، احتمالاً دوست دارید روزتان را با یک فنجان قهوه‌ی تازه‌دم شروع کنید. در میان انواع قهوه هم به کمتر از اسپرسو رضایت نخواهید داد؛ هر قدر کاپوچینو ممکن است خوشمزه‌تر به نظر برسد، برایتان افت دارد که هیچ افزودنی به قهوه‌تان اضافه کنید. شاید شما هم عقیده دارید روز را فقط باید با یک دبل‌اسپرسو شروع کرد و یک لیوان آب. این روند ادامه دارد تا پایان شب که حتی برای بهبود خروپف و آپنه‌ی خواب هم به سراغ قهوه بروید.

احتمالاً قهوه‌ی بیرون‌بر چیزی است که فقط در مواقع لزوم به سراغش خواهید رفت و آن‌هم از جایی که کاملاً به آن اعتماد دارید. شرط اول برای نوشیدن قهوه ارگانیک‌بودن آن است، آن‌هم با میزان رست دلخواه شما، از نوع قهوه‌ای که می‌خواهید؛ شما دستور خاص خودتان را برای تناسب عربیکا و ربوستا دارید.

خوش‌جاترین جای آشپزخانه‌تان به دم‌ودستگاه قهوه‌درست‌کردن اختصاص یافته است و البته که بودجه‌ی مناسب و شاید نامحدودی را هم برای خرید انواع قهوه در نظر می‌گیرید.

هیچ نوشیدنی را هم با قهوه جایگزین نمی‌کنید؛ هر نوشیدنی که مزه‌ی قهوه ندهد برای شما حکم نوشیدنی ندارد و فقط چیزی دم‌دست به حساب می‌آید.

سبک زندگی قهوه‌خورها دشواری‌های خاص خود را دارد، اما آن‌قدر به این نوشیدنی عرق و تعصب دارند که نمی‌توانند زندگی بدون آن تصور کنند. آن‌ها به کافئین معتادند؛ درست مانند تمامی کسانی‌که به نیکوتین، کوکائین، هروئين و دیگر مخدرها اعتیاد دارند. در این میان آن‌قدر نوشیدن قهوه عادی و البته شیک به نظر می‌رسد که عوارض مصرف قهوه حتی به ذهن کسی هم خطور نمی‌کند.

عوارض مصرف قهوه

عوارض مصرف قهوه

عوارض مصرف قهوه چیست؟

اعتیادی دوست‌داشتنی

باور اینکه کافئین اعتیادآور است چندان فراگیر نیست؛ کمتر کسی دوست دارد برچسب اعتیاد بخورد. بااین‌همه همین چند سال پیش بود که انجمن روانشناسی آمریکا (ای‌پی‌ای) کافئین را جزو مواد اعتیادآور طبقه‌بندی کرد و عوارض آن بر روی روان را برشمرد. کمترین آن‌ها اضطراب و استرس، ناآرامی و بیقراری، هیجان، فراموشکاری و البته افسردگی است.

وابستگی بیش از حد به این ماده، درست مانند فوایدش، بسیار قدرتمند است؛ مغز می‌تواند آن‌قدر به این ماده اعتیاد پیدا کند که کارکردن بدون آن برایش بسیار دشوار باشد. این شاید اولین از عوارض مصرف قهوه باشد که خود را نشان می‌دهد.

شما بعد از مصرف یک دوره کافئین به‌مقدار زیاد، نمی‌توانید بدون آن تمرکز کنید. احتمالاً به مسمومیت ناشی از مصرف قهوه هم دچار خواهید شد. جالب اینجاست که عکس‌العمل بدن در هنگامی‌که شما برای کم‌کردن مصرف یا ترک‌کردن کافئين اقدام می‌کنید، به علائم ترک دیگر مخدرها بسیار شبیه است، هرچند خود را بسیار خفیف‌تر نشان می‌دهد؛ منتظر علائم سرماخوردگی باشید، بدون آنکه سرماخورده باشید.

تپش قلب و دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی

قطعاً کافئین می‌تواند سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد، اشتها را کم کند و سطح کلسترول خون را کاهش دهد، اما هیچ‌یک از این‌ها با مضربودن آن برای کسانی‌که نارسایی‌های قلبی و عروقی دارند منافات ندارد. اگر بیش‌ازحد قهوه می‌نوشید و البته مستعد بیماری‌های قلبی باشید، اندکی دست نگه دارید.

تپش قلب ساده‌ترین عارضه‌ی مصرف قهوه و کافئین است که می‌تواند برای قلب و عروق شما مضر باشد. پس از مصرف قهوه ضربان قلب افت می‌کند، اما این افت فقط اندکی ادامه دارد؛ ضربان قلب شما تا هنگامی که کافئين از بدن‌تان دفع نشود بالا خواهد بود و البته نبض‌تان هم قوی می‌زند.

اگر به تپش قلب دچارید، تا حد امکان از قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار دوری کنید. خطر نوشیدن قهوه در این موارد بسیار بالاست و ممکن است به سکته‌ی قلبی بینجامد.

البته که قهوه‌ی بدون کافئین می‌تواند اندکی از درد و رنج دوری از طعم قهوه بکاهد، اگر بتوانید با تناقض قهوه‌ای که کافئین ندارد کنار بیایید.

اسیدی‌شدن معده

بسته به میزان رست قهوه و البته نوع آن، قهوه می‌تواند میزان اسید معده‌ی شما را افزایش دهد. اسیدی‌شدن معده می‌تواند بیماری‌های متعدد و مزمن گوارشی را به دنبال داشته باشد و مدت‌ها شما را درگیر کند.

هر قدر رست قهوه بیشتر باشد، شما با احتمال بیشتری به معده‌ی اسیدی دچار می‌شوید؛ پس باید در سه چیز دقت کنید: انتخاب نوع قهوه، انتخاب طرز تهیه‌ی آن و میزان مصرفش.

قهوه‌ای را انتخاب کنید که مدیوم‌رست باشد؛ برای انتخاب طرز تهیه‌ی قهوه حواس‌تان باشد، هر قدر هم که عاشق اسپرسو و قهوه‌های تلخ‌تر باشید، میزان رست آن‌ها بیشتر است؛ دست‌کم صبح‌ها قهوه فرانسه میل کنید. ناگفته پیداست که میزان مصرف هم به کنترل نیاز دارد.

ناراحتی‌های گوارشی

اگر شما هم از تعداد فراوان کسانی هستید که سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر یا آی‌بی‌اس دارند، حتماً باید از هر ماده‌ی محرک دوری کنید. یکی از عمومی‌ترین ماده‌های محرک کافئین است. از روده‌ی تحریک‌پذیر که بگذریم، مصرف زیاد قهوه می‌تواند شما را به انواع بیماری‌های گوارشی دچار کند که ازقضا مزمن هم هستند. کمترین و ابتدایی‌ترین علائم بیماری‌های گوارشی ناشی از مصرف زیاد قهوه و کافئین چرخه‌ای از اسهال و یبوست است.

مسمومیت با قهوه

یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف بیش‌ازحد قهوه و کافئین مسمومیت است. علائم این مسمومیت به دیگر مسمومیت‌ها بسیار شبیه است؛ سردرد، حالت تهوع، خستگی مفرط و درعین‌حال بی‌خوابی شدید، دل‌پیچه، اسهال، ازمیان‌رفتن تمرکز و پرش پلک مهم‌ترین علائم این مسمومیت است.

تا می‌توانید از این مسمومیت دوری کنید؛ چون علاوه بر علائم تحمل‌ناپذیرش، یک بار تجربه‌ی آن می‌تواند شما را از طعم و حتی بوی قهوه دلزده کند. درواقع، شما با مصرف به‌اندازه‌ی قهوه، عمره قهوه‌نوشی‌تان را افزایش می‌دهید و به‌این ترتیب می‌توانید تا مدت‌ها از مصرف این نوشیدنی پرخاصیت لذت ببرید.

عوارض مصرف قهوه _ بی‌خوابی

عوارض مصرف قهوه _ بی‌خوابی

تشدید بی‌خوابی

رفع خستگی و بیدارماندن جزو خواص اصلی قهوه به شمار می‌رود. نکته اینجاست که همیشه مزیت یک چیز می‌تواند عیب آن هم به شمار برود. اگر به قهوه و کافئین حساس هستید، ناچارید از خوردن آن دوری کنید؛ مخصوصاً‌ هر قدر به زمان خواب نزدیک شوید.

قهوه می‌تواند هیجان‌های شما را افزایش دهد و بی‌خوابی مضری برای شما به همراه داشته باشد؛ به‌این صورت که بدن شما به خواب نیاز شدید دارد، اما شما نمی‌توانید بخوابید. همین‌جاست که احتمالاً با علائم مسمومیت ناشی از قهوه هم روبه‌رو خواهید شد.

برای بعضی از افراد قهوه و بی‌خوابی یک افسانه است. بی‌خوابی و دوری از خواب با مصرف قهوه به موارد بسیاری بستگی دارد؛ از نوع قهوه و میزان رست آن، به‌تبع میزان کافئین آن، گرفته تا شیرین یا تلخ‌بودن قهوه‌ای که نوش جان می‌کنید.

یادتان باشد اگر به‌دنبال معجزه‌ی خستگی‌زدایی قهوه هستید، هنگامی قهوه میل کنید که هنوز ملاتونین، هورمن خواب، در بدن شما ترشح نشده است؛ در غیر این صورت شما، به‌جای معجزه‌ی خستگی‌زدایی، باید منتظر معجزه‌ی خوابی زودرس و البته نه‌چندان عمیق باشید. ملاتونین در افراد سالم و عادی با تاریک‌شدن هوا ترشح می‌شود و کم‌کم اثرش را می‌گذارد. هر قدر از زمان ورود ملاتونین به خون گذشته باشد، برای بیدارماندن شما به قهوه‌ای قوی‌تر و البته با میزانی بیشتر نیاز دارید.

خبر بد این است که مصرف بیش‌ازحد قهوه می‌تواند یکی از کابوس‌های همیشگی شما را رقم بزند. این کابوس چیزی نیست جز به‌هم‌خوردن ساعت خواب طبیعی بدن. با ابتلا به این اختلال سرسام‌آور شما تا مدت‌ها درگیر خواهید بود؛ چون ترشح ملاتونین در بدن شما مختل می‌شود و زندگی طبیعی را از دست خواهید داد. باید منتظر عواقب این اختلال در زندگی روزمره‌ و احتمالاً‌ به‌خطرافتادن زندگی خانوادگی و شغلی‌تان باشید.

در این هنگام بهتر است سراغ قهوه ترک بروید، اما در نوشیدن آن افراط نکنید.

نوسانات خلق‌وخو

اصلاً عجیب نیست که شما هم به نوسانات خلق‌وخو دچار شوید! کافئین محرکی قوی و البته بسیار اعتیادآور است. کافی است بعد از یک دوره مصرف کافئین کمی از آن دوری کنید که زندگی در نبود آن تجربه‌ای سخت برایتان رقم بزند. بسته به میزان قهوه در روز و میزان کافئین موجود در قهوه و البته سبک زندگی شما، میزان این نوسان متغیر است.

خستگی مفرط

حتماً شما هم با دیدن این عنوان تعجب کردید! به‌قول مولانا «از قضا سرکنجبین صفرا فزود/روغن بادام خشکی می‌نمود»؛ قرار بود قهوه و کافئین خستگی‌زدا باشد، نه خستگی‌افزا، اما واقعیت این است که افراط در مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار کاملاً اثر عکس دارد. این یکی از دلایلی است که باید مصرف قهوه و کافئین را کنترل کنیم.

عوارض قهوه فوری

شاید حق با کمپانی Nestle باشد و ما هم طعم نسکافه‌ی این شرکت را «طعم محبوب دنیا» بدانیم، اما این همه‌ی ماجرا نیست. حتی بهترین شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده‌ی قهوه‌ی فوری، این ماده را از دانه‌ی قهوه‌هایی با کیفیت نه‌چندان مرغوب تهیه می‌کنند. این نوع قهوه‌ها و افراط در نوشیدن آن‌ها می‌تواند به‌سرعت همه‌ی عوارض قهوه‌نوشی را برای شما رقم بزند.

مزیت این نوع قهوه‌ها دم‌دست‌بودن آن‌هاست و البته عیب کار هم همین‌جاست؛ شما می‌توانید مدام قهوه‌ی فوری مصرف کنید و فرقی هم نمی‌کند کجا باشید و چه وقتی باشد. همین امر دوری از آن تا حد امکان را توجیه می‌کند.

قهوه‌های فوری معمولاً ترکیبی از نسکافه و شیرین‌کننده و البته کافی‌میت است. مضرات شیرین‌کننده‌ها و البته معروف‌ترین و اعتیادآورترین‌شان، شکر، برای همه مشخص است. چیزی که کمتر درباره‌ی آن گفته شده است همان ماده‌ی خوشمزه اضافه‌شده به این ترکیب، یعنی کافی‌میت، است. مصرف کافی‌میت‌ها به‌سرعت می‌تواند معده و کبد شما را نابود کند و البته بسیار هم چاق‌کننده است. یادتان باشد که این ماده‌ی خوشمزه معمولاً تا ۳۰ درصد پالم دارد. با مصرف یک ماه قهوه‌ی فوری، حاوی کافی‌میت یا به‌همراه آن، علاوه بر ناراحتی کبدی، منتظر چربی دورشکمی باشید و عوارض خطرناک آن.

افراط در قهوه‌نوشی

افراط در قهوه‌نوشی

قهوه برای چه‌کسانی مضر است؟

از عوارض مصرف زیاد قهوه که بگذریم، این گروه‌ها باید از نوشیدن قهوه، حتی به مقدار کم، دوری کنند:

  • کودکان زیر ۱۶ سال
  • مادران شیرده
  • مبتلایان به بیماری‌های کلیوی
  • کسانی که بیماری کبد دارند
  • کسانی که به انواع بیماری‌های گوارشی مبتلا هستند
  • کسانی که از اختلالات روان رنج می‌برند، مخصوصاً کسانی که افسردگی دارند
  • افراد بالای ۵۵ سال
  • کسانی که به‌تازگی هر گونه جراحی را پشت‌سر گذاشته‌اند
  • خانم های باردار

اگر شما هم ازجمله عاشقان قهوه هستید، مطالعه‌ی این مطالب را از دست ندهید:

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود