غذاهای محلی رفسنجان و عطر و بوی تمام ‌نشدنی پسته

غذاهای محلی رفسنجان
4/5 - (69 امتیاز)

اگر با طرز تهیه انواع غذاهای کرمانی آشنا باشید، بدون شک آنها جز همیشگی برنامه غذایی‌تان می‌شوند. از نان کماچ خوشمزه بگیر تا چنگماله لذیذ که یک وعده صبحانه انرژی‌زا را فراهم می‌کند. از دمپخت گوشت و نخود برایتان نگویم که اسمش مجلسی نیست اما طعمی به‌غایت بی‌نظیر دارد. کشک و بنه نیز که احتمالا معرف حضورتان است و می‌دانید چقدر بعنوان یک شام خوشمزه با نان می‌چسبد. همچنین برای یک وعده مهمانی، گزینه‌ای بهتر از فسنجان با پسته پیدا نمی‌کنید. اما اگر تاکنون درباره این غذاها چیزی نمی‌دانستید، مطمئنا اکنون به اندازه کافی به آشنایی با این غذاهای محلی رفسنجان راغب شده‌اید، بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید که گفتنی‌های جذابی در راه است.

آشنایی با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از غذاهای محلی رفسنجان

احتمالا همانطور که پیش‌بینی می‌کنید درست مانند اکثر غذاهای گیلانی که دست رویشان می‌گذاریم با گردو ترکیب شده‌اند، غذاهای خوش‌رنگ و لعاب رفسنجان نیز بایستی با همان پسته‌های مشهور و جهانیش، به گونه‌ای امضا شده و در نهایت، مجموعه‌ای بسیار مقوی از غذاهای خوشمزه محلی را سبب شود. وقتی این همه تنوع را در طبخ غذاهای رفسنجان می‌بینم، به ارزش آنها بعنوان میراث این شهر پی برده و خود را موظف می‌دانیم تا آنها را به تمام دنیا معرفی کرده تا همه ببینند این شهر از نعمت باارزش پسته به خوبی بهره برده و هنر و سلیقه مردم این شهر در طبخ غذاهای محلی، چیزی از سرآشپزهای مشهور بین‌المللی کم ندارد. بنابراین با غذاهای محلی رفسنجان آشنا شده و در به اشتراک‌گذاری آنها با دیگران همت بورزید.

فسنجان با پسته رفسنجانطرز تهیه فسنجان با پسته

با اینکه خورشت فسنجان غذایی با اصالت گیلانیست و در آنجا بواسطه انواع و اقسام مواد اولیه تازه و خوشمزه، نزدیک به 20 شیوه مختلف طبخ دارد، شهر رفسنجان نیز بواسطه داشتن باغ‌های پسته فراوان، خورشت فسنجان خود را ارائه می‌دهد. در واقع این نوع فسنجان از گردو بعنوان پایه اصلی غذا بهره نبرده و پسته را جایگزین گردو کرده است. بنابراین اگر فقط فسنجان را با گردو می‌شناختید، شما را به خوردن یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی رفسنجان دعوت می‌کنیم.

طرز تهیه فسنجان با پسته رفسنجان، این خورشت پرملات و خوشمزه، تقریبا 2 ساعت از وقت شما را گرفته و سختی آن همانند درست کردن فسنجان معمولی است. همچنین در طبخ آن می‌توان از مرغ یا گوشت بهره برد و مانعی ندارد. فقط ذکر این نکته الزامی است که زمانیکه پسته‌ها را به قابلمه اضافه کردید، می‌بایستی بطور مداوم آنها را هم بزنید تا از گلوله‌گلوله ‌شدن آنها جلوگیری شود. برای تهیه این غذای به غایت خوشمزه به مواد اصلی زیر نیاز دارید:

  • پسته
  • مرغ
  • پیاز
  • زعفران
  • شکر و سایر ادویه‌ها

دمپخت گوشت و نخود رفسنجاندمپخت گوشت و نخود

اساسا انواع دم‌پختک بین کوچک و بزرگ بسیار محبوب بوده و با شیوه‌های متنوعی با گوشت، مرغ و یا بدون آنها طبخ می‌شود. در این بین، یکی دیگر از غذاهای محلی رفسنجان که تصمیم داریم به شما معرفی کنیم، دمپخت گوشت و نخود می‌باشد. این غذا بسیار به استانبولی دمی معمول، شباهت داشته اما بواسطه نخود، مزه متفاوتی دارد.

بدین ترتیب، اگر قصد استفاده از دستور پخت و طرز تهیه دمپخت گوشت و نخود لذیذ رفسنجان را دارید، فقط دقت داشته باشید که می‌بایست نخودها را از شب قبل یا به مدت 8 ساعت بخیسانید. وگرنه سایر مراحل معمولی بوده و مانند دم کردن یک استانبولی خوشمزه می‌باشد. برای تهیه این غذای بی‌نظیر شما به اقلام ضروری زیر نیاز پیدا می‌کنید:

  • گوشت گوسفندی
  • نخود
  • سیر و پیاز
  • زعفران و کره
  • برگ بو، هل و زیره

کشک و بنه رفسنجانکشک و بنه رفسنجان

از دیگر غذاهای محلی رفسنجان، کشک و بنه می‌باشد. اما بنه به چه معناست؟ از رفسنجان انتظار چه چیزی جز پسته را می‌توان داشت. بله، بنه همان پسته کوهی رفسنجان است که سرشار از مواد مغذی بوده وغذایی به غایت خوشمزه به نام کشک و بنه را سبب می‌شود. البته معمولا این غذا به افرادی که رژیم داشته یا کلا گیاه‌خوار هستند بسیار توصیه می‌شود. بدین ترتیب با دستور آماده‌سازی ساده‌ای که این غذا دارد می‌توان آن را بعنوان یک شام خوشمزه با نان تهیه کرد.

البته لازم به ذکر است که در ابتدای آماده‌سازی این غذای مفید، مرحله‌ای با عنوان روغن‌کشی بنه وجود دارد که کمی زمان‌بر بوده و به نیروی دست‌ها برای گرفتن روغن بنه‌ها نیاز می‌باشد، اما در نهایت خواهید دید که تهیه این غذا با وجود تمام سختی‌هایش کاملا ارزشش را داشته است. بنابراین در تهیه غذای کشک و بنه، زمان کافی را به مالش بنه‌ها اختصاص داده تا گوشت آن‌ها هدر نرود. در واقع همیشه اینطور بوده که وقتی غذایی زمان آماده‌سازی زیادی داشته باشد، زمان پختش کمتر شده و ما‌حصل کار چیز فوق‌العاده‌ای خواهد بود. در هر صورت، برای طرز تهیه کشک و بنه رفسنجان، این غذای سبک و خوشمزه، به مواد زیر نیاز دارید:

  • بنه یا همان پسته کوهی رفسنجان
  • پیاز
  • کشک
  • زعفران
  • نعنا خشک
  • ادویه‌ها

چنگمال رفسنجانغذای چنگمال رفسنجان

از دیگر غذاهای محلی رفسنجان، چنگمال است. شاید وقتی اسم این غذا را شنیدید، در ابتدا تصور چیزی که با چنگ زدن درست می‌شود در ذهنتان نقش بسته باشد و خیلی از اسمش خوشتان نیامده باشد. البته با اینکه قسمت اول را تقریبا درست حدس زده‌اید اما بخش دوم را تمام به اشتباه افتاده‌اید. وقتی گفته می‌شود این غذا با چنگ و فشار دست درست می‌شود اتفاقا خبر از خوشمزه بودن و قدمت و اصالتش می‌دهد. این غذا یا بهتر بگویم شیرینی مخصوص رفسنجان، بسیار برای وعده صبحانه مناسب بوده و برای عصرانه و سفره‌های افطار در ماه رمضان به شدت توصیه می‌شود.

دلیل آن هم وجود مواد انرژی‌زا و مغذی فراوان است که آن را به غایت خوشمزه کرده و ارزش غذایی‌اش را بالا برده است. بنابراین بهتر است از این به بعد چنگمال را در کنار ظرف زولبیا و بامیه سرو کرده و خود را برای کل ماه رمضان بیمه کنیم! زیرا تقریبا به جرات می‌توان گفت که خوردن تنها یک تکه متوسط از چنگمال می‌تواند شخص را برای یک نصفه روز سیر و پرانرژی نگه دارد. برای طرز تهیه غذای چنگمال رفسنجان، کار سختی در پیش رو نداشته و زمان زیادی از شما گرفته نخواهد شد. تنها با فراهم کردن مواد زیر، کار تمام است:

  • گردو
  • خرما
  • کنجد
  • پسته
  • هل، زنجبیل، زیره سیاه، تخم گشنیز

کماچ غذای محلی رفسنجانکماچ غذای محلی

شاید در نگاه اول، این نام شما را به یاد کلوچه کماج خوشمزه گیلانی بیندازد. اما این کماچ با آن کماج بسیار تفاوت دارد. هرچند که آن کماج بسیار خوشمزه و لذیذ است اما این کماچ بوده و ازغذاهای محلی رفسنجان است و در واقع یکجور نان می‌باشد. نانی که هم‌ می‌توان از آن به تنهایی بعنوان یک میان‌وعده سالم و مقوی استفاده کرد و هم می‌توان آن را با غذاهای دیگری چون شامی، پنیر و گردو میل نمود.

شیوه تهیه این نان مانند بسیاری دیگر از انواع نان محلی، بسیار آسان بوده و در زمان کمی صورت می‌پذیرد. همچنین برای طرز تهیه کماچ رفسنجان، این نان ساده و خوشمزه، برخلاف بیشتر نان‌ها می‌توانید از قابلمه به جای فر استفاده کنید که در اینصورت باید یکبار نان را روی آن، پشت و رو کنید. در هر صورت، برای تهیه این نان بی‌نظیر به مواد زیر نیاز دارید:

  • خمیر نان بربری
  • ترکیب تخم شوید، گل زعفران‌نما، زیره سبز، رازیانه، شاه‌دانه
  • کنجد و سیاه‌دانه

سفارش غذا کرمان و غذاهای محلی رفسنجان با اسنپ فود

معمولا همه ما شیوه طبخ بیشتر غذاهای معروف را می‌دانیم اما وقتی صحبت از غذاهای محلی به میان می‌آید، قضیه فرق کرده و احتمالا در تهیه بیشتر آنها دچار مشکل می‌شویم. در واقع حتما می‌بایست از نکاتی که افراد محلی و حرفه‌ای در هنگام طبخ این غذاهای خوشمزه به کار می‌برند آگاهی داشته و ابدا از هیچ‌یک غافل نشویم.

در مجموعه‌ بی‌نظیری که از نظر گذراندید با برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی رفسنجان آشنا شده و مشاهده کردید که چقدر سرشار از مواد مغذی و انرژی‌زا هستند. همچنین قطعا متوجه شده‌اید که تهیه این غذاها واقعا دشوار بوده و حوصله زیادی می‌طلبد. بنابراین اگر اهل کرمان نیستید و احساس می‌کنید که پخت این غذاها برای شما دشوار است، سفارش آنلاین غذا با اسنپ فود بهترین گزینه برای شما است. همچنین، کرمانی‌ها هم می‌توانند با سفارش غذا کرمان ، غذاها را خیلی سریع درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

chakavakkermanifar
13.آبان.1402

کماچ با اینکه نان محلی کرمان هستش اما حکم غذای مفید و خوشمزه مقوی برای صبخانه و عصرانه هستش
نان کماج رفسنجان سوقاتی بینظیری هستش که در شهرهای دیگه معروف هستش

eamamiporiya
05.آذر.1402

سلام چقدر خوشحال شدم انواع غذاهای محلی و سنتی شهر کرمان و رفسنجان دیدم غذای کشک و بنه رفسنجان و دم پختک گوشت و نخود و
چنگمال غذاهای محلی رفسنجان همشون خوشمزه و مقوی هستند میشه این غذاها انلاین تهیه کرد یا حتما بایدحضوری خرید کنم

    snappfoodadmin
    18.آذر.1402

    سلام شما میتوانید انواع غذاهای کرمانی مثل بنه رفسنجان و آش اوماج و دیگر غذاهای محلی و سنتی روستاها و شهرستان های
    کشور عزیزمان ایران را در هر شهری که ساکن هستید از طریق اسنپ فود سفارش انلاین دهیدhttps://snappfood.ir/