آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
کدو سبز ویتامین‌های بسیاری دارد.
انواع سبزیجات و صیفی جات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

فواید کدو مسمایی یا کدو سبز؛ طلای سبز

ترمه افضلی 12 بهمن 1401 6 دقیقه

کدوها یکی از انواع خوراکی‌ها هستند که خواص بسیاری برای آن‌ها ذکر شده است. این میوه انواع بسیار متنوع و گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها خواص و ویژگی‌های مخصوص خود را دارد.

کدو سبز ویتامین‌های بسیاری دارد.

کدو سبز یا کدو مسمایی خوراکی سرشار از ویتامین‌ها

برای مثال از بعضی کدو‌ها برای تهیه داروها استفاده می‌شود.

یکی از انواع کدو که محبوبیت زیادی دارد کدو سبز است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با خواص کدو سبز و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

 

کدو مسما چیست؟

یکی از انواع کدوها که در پخت غذاهای مختلف کاربرد زیادی دارد کدو سبز یا کدو مسما است و با نام علمی Lagenaria vulgaris شناخته می‌شود. کدو سبز گیاه بومی قاره آمریکا است. اما استفاده از آن به دهه اول ۱۸۰۰ در ایتالیا برمی‌گردد.

این کدو یک گیاه تابستانی است و در رنگ‌ها سبز تیره و روشن و همچنین زرد و نارنجی دیده می‌شود. کدو سبز ترکیبات معدنی و مواد مغذی بسیاری دارد. در ادامه این مطلب جدولی از مواد مغذی موجود در کدو سبز را برای شما تهیه کرده‌ایم.

 

انرژی 17 کیلوکالری
کربوهیدرات 2.69گرم
فیبر غذایی 1گرم
پروتئین 1.14گرم
چربی ‌کل 0.32 گرم
قند 1.71گرم
آب 95.22گرم
نیاسین 0.56 میلی‌گرم
منگنز 0.17 میلی‌گرم
پتاسیم 264 میلی‌گرم
کلسیم 18 میلی‌گرم
منیزیم 19 میلی‌گرم
ویتامین C 12.9میلی‌گرم
سدیم 239 میلی‌گرم
فسفر 37 میلی گرم
زینک (روی) 0.24میلی‌گرم
آهن 0.33میلی‌گرم
پانتوتنیک اسید 0.29 میلی‌گرم
ریبوفلاوین 0.02میلی‌گرم
ویتامین K 4.2میکرو ‌گرم
مس 0.05میکروگرم
فولات ۱۱۴ میکروگرم
تیامین 28 میکرو‌گرم
ویتامین A 56 میکروگرم
ویتامین E 0.12 میلی گرم

 

●      خواص کدو مسما برای کاهش وزن

کدو سبز یک گیاه با میزان نشاسته پایین است. کربوهیدرات کم و فیبر زیاد این میوه باعث شده تا مصرف آن، احساس سیری را در شما ایجاد کند و مانع از خوردن زیاد شود.

از طرفی کلسترول، سدیم و چربی پایین کدو سبز باعث حفظ تعادل انرژی در بدن می‌شود و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

●      خواص کدو سبز برای چشم

منابع ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کدو سبز باعث بهبود سلامت چشم‌ها می‌شود. همچنین این خوراکی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌هایی مانند منگنز و لوتئین بهبود عملکرد شبکیه و تقویت بینایی را تضمین می‌کند. این مواد همچنین از بروز آب‌مروارید پیشگیری می‌کنند.

●      خواص کدو سبز برای اعصاب

کمبود ویتامین‌های گروه B باعث بروز اختلالات عصبی می‌شود. کدو سبز یکی از منابع سرشار از ویتامین B محسوب است که می‌تواند باعث بهبود ضعف اعصاب شود. این خوراکی در حفظ آرامش به شما کمک می‌کند. مصرف کدو برای کودکان بیش‌فعال و همچنین بیماران مغز و اعصاب کمک بسیاری می‌کند.

●      خواص کدو برای سلامت پروستات

تحقیقات نشان داده‌ است که استفاده از تخم کدو برای مصارف دارویی می‌تواند از بروز مشکلاتی مانند بزرگ شدن پروستات و اختلالات جنسی و ادراری مربوط به آن پیشگیری کند.

●      خواص ضد آسم کدو سبز

ویتامین C موجود در کدو سبز به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌تواند در بهبود بیماری آسم کمک کند.

●      خواص کدو سبز برای کبد

وجود مقادیر زیاد سدیم باعث سم‌زدایی کبد و بهبود وضعیت کبد چرب می‌شود. همچنین کدو سبز به دلیل داشتن فیبر رژیمی جذب گلوکز را به تاخیر می‌اندازد و از این طریق به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ در کنترل قند خون کمک می‌کند.

خواص کدو سبز برای زنان باردار و جنین

۱. فولات موجود در کدو سبز باعث حفظ سلامتی مادر باردار می‌شود و از نواقص جنینی و مشکلات زایمان جلوگیری می‌کند.

۲. ریبوفلاوین از بروز نقص‌های جنینی در دوران بارداری پیشگیری می‌کند.

۳. منیزیم موجود در کدو سبز در جلوگیری از زایمان زودرس نقش بسزایی دارد.

۴. ذخایر ویتامین B در کدو سبز سطح انرژی و خلق و خوی مادران باردار را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود که آن‌ها در طول دوران بارداری روحیه بهتری داشته باشند.

 

خواص کدو سبز برای کودکان

یکی از مشکلات شایع در بین کودکان، اسهال است. برای حل این مشکل، کدو سبز در رژیم غذایی کودک می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

ویتامین C موجود در کدو سبز باعث پیشگیری از مشکلات ریوی در کودکان می‌شود.

وجود ویتامین A در کدو سبز، علاوه بر کمک به رشد استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن‌ آن‌ها، باعث تقویت بینایی آن‌ها نیز می‌شود.

کدو سبز حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است که باعث بهبود سیستم گوارش و هضم بهتر غذا در کودکان می‌شود.

خواص کدو سبز برای لاغری

سبزی‌ها و میوه‌جات متعددی وجود دارند که مصرف آن‌ها در رژیم غذایی روزانه برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل  توصیه می‌شود. کدو سبز نیز یکی از همین موارد است.

در رژیم‌های غذایی برای لاغری، مصرف کدو سبز توصیه می‌شود.

کدو به علت نداشتن کلسترول و ایجاد تعادل کربوهیدرات در بدن در لاغری موثر است.

کدو سبز به علت داشتن کالری بسیار پایین و ارزش غذایی بسیار بالا می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در رژیم غذایی روزانه تبدیل شود.

 

خواص کدو سبز برای دستگاه گوارش

کدو سبز به دلیل داشتن آب فراوان و همچنین وجود فیبر غیر محلول در آن باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه کاهش یبوست می‌شود. وجود فیبر فراوان در کدو سبز باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.

فیبر محلول موجود در کدو باعث بهبود عملکرد باکتری‌های مفید موجود در روده می‌شود. این باکتری‌ها نقش مهمی در فرایند هضم و تأمین انرژی بدن انسان‌ها دارند.

 

رژیم غذایی کم کربوهیدرات با کدو سبز

مصرف کدو سبز باعث کاهش سطح قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ می‌شود.

کدو و در همه میوه‌ها و سبزی‌هایی که دارای فیبر زیادی هستند، می‌توانند با پایین نگه‌داشتن سطح قند خون، ریسک ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

 

خواص کدو سبز برای سلامت قلب

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد با رژیم غذایی با میزان فیبر بالاتر، کمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. در کدو سبز یک نوع فیبر محلول به نام پکتین وجود دارد که باعث کاهش سطح کلسترول بد می‌شود.

 

فشار خون مزمن یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد. کدو سبز به دلیل داشتن پتاسیم فراوان، میزان فشار خون را پایین می‌آورد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. جالب است بدانید میزان پتاسیم موجود در کدو، از پتاسیم موجود در موز هم بیشتر است.

کدو به علت مقادیر پایین کلسترول و داشتن فیبر حل شدنی، باعث کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود.

 

خواص کدو سبز برای پوست و مو

۱. کدو سبز منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و مانع از تخریب سلول‌های پوست می‌شوند. از این رو سرعت پیر شدن سلول‌ها را کاهش می‌دهند و مانع از پیری زودرس می‌شوند. این آنتی اکسیدان‌ها همچنین باعث شادابی و شفاف شدن پوست می‌شوند.

۲. کدو سبز منبع ریبوفلاوین است که کلاژن سازی مؤثر است. رشته‌های کلاژن باعث حفظ جوانی و شادابی پوست می‌شود.

برای حفظ طراوت پوست، ماسک کدو سبز را امتحان کنید.

ماسک صورت کدو سبز با مواد مختلف به رطوبت رسانی پوست کمک می کند.

۳. ویتامین C موجود در کدو سبز باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. از طرفی ویتامین C در بهبود خشکی و شوره سر  تأثیر بسزایی دارد.

۴.  آب و لوتئین موجود در کدو سبز باعث رطوبت رسانی بیشتر به پوست می‌شود و طراوت و شادابی را برای پوست به همراه دارد.

 

ماسک کدو برای آب‌رسانی به پوست صورت

۲ قاشق غذاخوری کدو سبز رنده شده را با ۱ قاشق غذاخوری از آرد جو دو سر و به همراه مقداری آب را باهم مخلوط کنید. سپس این ترکیب را بر روی پوست صورت بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب گرم بشویید.

 

عوارض کدو

مصرف کدو مانند هر خوراکی دیگری ممکن است برای بعضی از افراد مشکل ساز باشد. توجه کنید بیشتر موارد در صورت مصرف بی رویه این ماده غذایی پیش می‌آید.

سندروم روده تحریک‌پذیر یکی از مشکلات گوارشی است که ممکن است در اثر مصرف کدو سبز پیش بیاید.

مصرف کدو در بعضی از افراد ممکن است باعث بروز حساسیت شود. این حساسیت با علائمی مانند تهوع، خارش و التهاب دارد.

بتاکاروتن موجود در  کدو سبز ممکن است با داروهای کاهش کلسترول و یا مواد دیگر مانند نیاسین تداخل ایجاد کند.

 

تقویت استخوان‌ها با کدو سبز

ترکیبات موجود در کدو باعث  بهبود وضعیت استخوان می‌شود. از طرفی ویتامین K موجود در کدو سبز به جذب کلسیم کمک می‌کند و از پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد.

 

کدو سبز انتخابی مناسب برای همه وعده‌های غذایی

این مقاله  اطلاعاتی در خواص کدو سبز یا کدو مسمایی را در بر دارد. همانطور که دیدید کدو سبز یک گیاه بسیار مفید و مقوی است و در سلامت جسم شما تأثیر بسزایی خواهد داشت. این گیاه از پوست و موی شما محافظت کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت آب‌رسانی باعث شادابی و طراوت پوست شما می‌شود. شما می‌توانید به راحتی یک ماسک خانگی با کدو درست کنید و از تأثیرات آن بر پوست‌تان لذت ببرید.

همچنین خواندید که این میوه علاوه بر پوست و مو بر سلامت سایر دستگاه‌های بدن مانند دستگاه گوارش و دستگاه گردش خون اثر می‌گذارد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا کدو را با جدیت بیشتری در رژیم غذایی خودتان قرار دهید. شما می‌توانید به آسانی از کدو سبز در تمام وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

چراکه تنوع غذاهایی که با کدو سبز درست می‌شوند بسیار زیاد است. شما می‌توانید کدو سبز را در املت برای صبحانه داشته باشید و در وعده‌های غذایی هم به صورت پخته در انواع خورشت‌ها و به صورت خام در سالاد‌های مختلف استفاده کنید و از طعم و خواص بی‌نظیر آن بهره ببرید. شما می‌توانید از دنیای کدوها اطلاعات بیشتری به دست آورید و با خواص انواع کدوها از جمله خواص کدو تنبل آشنا شوید. همچنین اینجا‌ می‌توانید در خصوص انواع سبزی‌ها از جمله خواص انواع کلم‌ها اطلاعاتی به دست آورید.

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود