نگهداری برگ مو و رازهایی که برای ماندگاری آن باید بدانید!

نگهداری برگ مو
دسته بندی: نکات و ترفندها
3.8/5 - (6 امتیاز)

برگ مو که در واقع برگ درخت انگور یا رز است، یک مدل از برگ‌های خوراکی است که در تهیه غذای دلمه از آن استفاده می‌شود. از آنجایی که در تمام فصول سال امکان دسترسی به برگ مو وجود ندارد، آشنایی با نگهداری برگ مو بسیار اهمیت دارد. به این منظور باید این برگ خوراکی را در فصل بهار خریداری کرد و با نگهداری درست، در فصل‌های مختلف از آن استفاده کرد. در این مقاله قرار است به روش‌های نگهداری از برگ مو اشاره کنیم، بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این روش‌ها را بدانید و خودتان در خانه آن‌ها را انجام دهید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نگهداری برگ مو برای دلمه به ۶ روش ساده

یکی از کاربردهای اصلی برگ مو در درست کردن دلمه است. معمولا دلمه با برگ تازه چیده شده طعم و کیفیت بهتری دارد و از خوردن آن لذت خواهید برد. البته با کمک روش‌هایی که در زیر بیان کرده‌ایم، می‌توانید برگ مو را با کیفیت همان روز اول نگهداری کرده و هر زمان که خواستید مصرف کنید.

1. نگهداری برگ مو در فریزرنگهداری برگ مو در فریزر

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید و قطعا به ذهن بیشتر افراد خطور خواهد کرد، فریز کردن برگ مو می‌باشد.

برای انجام این کار، در ابتدا باید یک ظرف مناسب را انتخاب کنید و درون آن به میزان کافی آب بریزید. سپس برگ موها را درون آن قرار دهید و بگذارید تا گل و لای و آشغال‌های آن خارج شود. سپس آن‌ها را به خوبی بشویید و آبکش کنید.

بعد از این که آب اضافه‌ی برگ موها گرفته شد، آن‌ها را به صورت دسته دسته و کاملا مرتب آماده کنید و در کیسه فریزر قرار دهید. در نهایت درب کیسه را ببندید و برگ‌های آماده شده را درون کیسه قرار دهید.

البته برای استفاده از برگ موهای فریز شده، حتما نیم ساعت قبل از استفاده آن‌ها را از یخچال خارج کنید و بگذارید تا یخ آن‌ها به طور کامل باز شود.

2.فریز کردن برگ مو درون بطری

اگر به روشی که در بالا گفتیم، فریز کردن برگ مو را انجام دهید با تغییر رنگ برگ‌ها رو به رو خواهید شد. اما در روش فریز کردن در بطری با چنین مشکلی رو به رو نخواهید شد.

برای انجام این کار نیز باید برگ‌ها را به خوبی بشویید و سپس در آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها کامل گرفته شود. سپس چند برگ را روی هم گذاشته و رول کنید. در ادامه باید برگ‌های رول شده را خیلی آرام درون بطری فرو کنید. سپس درب بطری را ببندید و آن را در فریزر قرار دهید.نگهداری برگ مو در بطری

با انجام این کار که به تازگی نیز در بین افراد محبوبیت پیدا کرده است، می‌توانید تا یک سال بدون تغییر برگ‌ها را در فریزر نگهداری کرده و هر زمان که دوست داشتید، مصرف کنید.

3.فریز کردن برگ مو با نمک

یکی دیگر از روش‌های نگهداری برگ مو، فریزر کردن آن به همراه آب نمک است. همانطور که اطلاع دارید نمک خاصیت گندزدایی دارد و با این کار می‌توانید عمر نگهداری برگ مو را افزایش دهید.

برای انجام این کار باید برگ‌ها را بشویید و بعد از این که از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کردید، درون آب نمک خیس کنید. باید اجازه دهید تا برگ‌ها به مدت چندین ساعت درون آب نمک باقی بمانند.

البته دقت کنید که آب نمک شما خیلی شور نباشد که طعم شوری به برگ‌ها نیز منتقل شود. بعد از این که برگ‌ها تغییر رنگ دادند و نرم شدند، زمان آن است که آن‌ها را از آب نمک خارج کنید و به صورت دسته دسته و مرتب درون کیسه فریزر قرار داده و در فریزر بگذارید.

البته به این نکته نیز دقت داشته باشید که قبل از مصرف حتما در حد چند دقیقه آن‌ها را در آب خیس کنید تا طعم شوری از بین برود.

4.نگهداری برگ مو با محلول آب نمکنگهداری برگ مو با محلول آب نمک

یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری برگ مو استفاده از محلول آب نمک است. اگر شما قصد ندارید که برگ موها را درون فریزر نگهداری کنید و می‌خواهید که در یخچال باشند، استفاده از این روش بسیار منطقی است. روش انجام این کار نیز بسیار ساده است و باید برگ‌ها را بعد از این که به خوبی شستید درون آبکش قرار دهید تا آب اضافه‌ی آن‌ها گرفته شود.

سپس باید برگ‌ها را رول کنید و درون بطری قرار دهید. بهتر است تا از بطری آب معدنی بزرگ برای انجام این کار استفاده کنید. بعد از این که به میزان کافی از برگ درون بطری جای دادید زمان اضافه کردن محلول آب نمک به بطری است. به این نکته دقت کنید که محلول شما نباید بیش از اندازه شور باشد و همچنین مقدار آن باید در حدی باشد که به طور کامل روی همه‌ی برگ‌ها را بپوشاند.

بعد از انجام این کار درب بطری را ببندید و آن را در یک جای خشک و خنک نگهداری کنید. بعد از نگهداری برگ مو در بطری ، هر زمان که قصد مصرف برگ‌ها را داشتید تنها باید با کمک یک چاقو بطری را برش داده و برگ‌ها را خارج کنید. البته به جای بطری می‌توانید برگ‌ها را درون دبه نیز قرار دهید که در این حالت نیازی به رول کردن نیست و فقط باید برگ‌ها را مرتب روی یکدیگر قرار دهید. نگهداری برگ مو در سرکه نیز دقیقا به همین روش است و تنها باید از سرکه به جای آب نمک استفاده کرد. برای نگهداری سیر تازه نیز می‌توان این کار را انجام داد.

5.کنسرو کردن برگ مو

روش کنسرو کردن نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که برای نگهداری از برگ مو می‌توانید انجام دهید. روش کار نیز تقریبا شبیه به مواردی است که تا به حال گفته‌ایم.

در ابتدای کار باید برگ‌ها را به خوبی بشویید و سپس آبکش کنید. سپس چند برگ را روی هم قرار داده یا رول کنید و درون شیشه تمیز بریزید. این کار را تا جایی ادامه دهید که شیشه کاملا پر شود.

حالا درون یک ظرف به اندازه‌ی کافی آب جوشیده بریزید و به آن نمک اضافه کنید. محلول آب نمک شما آماده است و تنها باید آن را به ظرف شیشه‌ای اضافه کنید.کنسرو کردن برگ مو

حالا یک قابلمه را پر از آب جوش کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب درون قابلمه شروع به قل زدن کرد، شیشه‌ها را درون قابلمه بیندازید. اجازه دهید تا شیشه‌ها در حدود 15 دقیقه درون قابلمه بمانند و همزمان آب درون قابلمه نیز بجوشد. البته سطح آب درون قابلمه باید طوری باشد که به طور کامل روی شیشه‌ها را بپوشاند.

بعد از گذشت مدت زمان لازم، شیشه‌ها را از قابلمه خارج کرده و بگذارید تا خنک شود و در نهایت در جای خشک و خنک قرار دهید و هر زمان که خواستید از آن‌ها استفاده کنید.

در کنسرو کردن برگ مو باید حتما به 3 نکته زیر دقت کنید:

  • شیشه‌ها بعد از خارج شدن از قابلمه باید حتما سالم و بدون شکستگی باشند و اگر متوجه رخ دادن این موضوع شدید، حتما شیشه را تعویض کنید.
  • دربی که برای شیشه‌ها استفاده می‌کنید باید فلزی و بدون هیچگونه خراشیدگی و زنگ زدگی باشد.
  • با کنسرو کردن برگ مو می‌توانید آن را در هر دمایی تا زمان دلخواه خود نگهداری کرده و استفاده کنید.

6.بلانچ کردن برگ مو

برای این که بتوانید کیفیت و طراوت برگ‌ها را حفظ کنید، روش بلانچ کردن نیز یک روش خوب است. برای انجام این کار باید برگ‌ها را به خوبی بشویید و سپس درون یک قابلمه مناسب بریزید. سپس به قابلمه آب جوش اضافه کنید و بگذارید تا برگ‌ها داخل آب جوش بمانند. بعد از چند دقیقه زیر قابلمه را روش کنید و بگذارید تا برگ‌ها نرم شوند.

بعد از رسیدن به این حالت، زیر قابلمه را خاموش کنید و با یک انبر مناسب برگ‌ها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف آب و یخ بریزید. بعد از این که برگ‌ها کاملا سرد شدند آن‌ها را آبکش کنید و درون کیسه فریزر قرار داده و فریز کنید. بلانچ کردن برگ مو به همین سادگی انجام می‌شد. از روش بلانچ کردن علاوه بر برگ مو، می‌توانید برای نگهداری قارچ نیز استفاده کنید.

برگ مو را سبز و تازه نگه دارید…

در این مقاله به روش‌هایی که می‌توان برای نگهداری برگ مو استفاده کرد، اشاره کردیم. با کمک این روش‌ها می‌توانید برگ مو را به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید و هر زمان که خواستید مصرف کنید. اگر طراوت و تازگی برگ مو برای شما اهمیت دارد و دوست دارید به همان کیفیتی که از درخت چیده می‌شود باقی بماند، این روش‌ها بهترین خواهند بود و همچنین در طول عمر و ماندگاری برگ مو موثر هستند.

نظرات کاربران

davoodie
03.مهر.1402

سلام من برای بیشتر نگه داشتن برگ مو از روش نگهداری فریز کردن برگ مو درون بطری استفاده میکنم خیلی خوبه