نگهداری حبوبات به تازگی روز اول

نگهداری حبوبات
دسته بندی: نکات و ترفندها
4.7/5 - (3 امتیاز)

از جمله مواد غذایی که استفاده بسیار زیادی در میان ما ایرانیان دارند، حبوبات است. حبوبات خواص بسیار زیادی دارند و در غذاهای مختلفی استفاده می‌شوند. اما آیا می‌دانید که نگهداری حبوبات اصول خود را دارد؟ چطور می‌توان برای زمانی طولانی از آن‌ها نگهداری کرد؟ با ما همراه شوید تا اصول نگهداری از حبوبات را به طور کامل برایتان بیان کنیم.

روش های نگهداری حبوبات که حتی فکرش را هم نمی کنیدروش های نگهداری حبوبات

بدون شک تا به امروز برای نگهداری از حبوبات از روش‌هایی استفاده می‌کردید که از مادرتان یاد گرفته‌اید. در ادامه این روش‌ها را نیز به دانسته‌های خود ضمیمه کنید.

حبوبات را با هم ترکیب نکنید!

اینکه شما در آبگوشت نخود و لوبیا، از ترکیب این دو حبوبات با هم استفاده می‌کنید دلیل موجهی نیست که برای نگهداری حتما آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. به عبارتی هیچگاه حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل نگهداری می‌کنید مخلوط نکنید. ممکن است تخم حشرات در هر کدام از خریدهای قبلی شما یا حبوبات جدید وجود داشته باشد که به بقیه حبوبات نیز سرایت کند.

ضمن اینکه حبوبات در مرحله اول اگر پاک شده باشند بهتر است، چون در این صورت اجسام خارجی و یا تخم حشرات از آن‌ها جدا شده است. البته فراموش نکنید که حبوبات را قبل از منتقل کردن به ظروف دربسته بررسی کنید تا اجسام خارجی و تخم حشرات در آن‌ها نباشد و هرگونه جسم غیر معمول خارجی را از حبوبات خود جدا کنید. دقت کنید که حبوبات برای نگهداری در مدت طولانی نباید شسته شوند چون رطوبت موجب فساد و ایجاد کپک در آن‌ها خواهد شد.

پاک کردن حبوبات یک روش رایج و مطمئن است

در ادامه شما برای نگهداری از حبوبات در طولانی مدت بهتر است اول آن‌ها را پاک کنید تا ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها، تخم حشرات و سنگ و شن ریزه از حبوبات شما جدا شود و بعد از آن به راحتی میتوانید حبوبات خود را به صورت خام، پخته یا نیم پز در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. نگهداری حبوبات خشک در فریزر یکی از راه‌های آسان و مطمئنی است که سبب می‌شود حبوبات شما برای طولانی مدت سالم بمانند. ضمناً قبل از مصرف حبوبات و پختن آن‌ها حبوبات را خیس کنید تا نفخی برای معده شما نداشته باشند.

برای حفظ حبوبات به شکل سالم، آن ها را تفت دهیدظروف نگهداری حبوبات

در ادامه برای حفظ کردن حبوبات می‌توانید آن‌ها را در یک تابه داغ ریخته و کمی تفت بدهید. این کار سبب می‌شود تا آفت‌ها از حبوبات شما دور مانده و زودتر پخته و آماده شوند. دقت کنید که تحت هر شرایطی حبوبات شما باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

از برگ گردو در نگهداری از حبوبات استفاده کنید

در آخر یکی از روش‌های نگهداری مطمئن و امتحان شده برای حبوبات در طولانی مدت این است که در لابلای حبوبات خود چند برگ گردو بگذارید یا حبوبات را با نمک فراوان ترکیب کرده و آن را در فریزر نگهداری کنید.

ظروف نگهداری از حبوبات

اگر تصمیم شما این بود که نگهداری حبوبات خام در فریزر را تجربه کنید، به شما خواهیم گفت که این بهترین و عاقلانه ترین تصمیم است. برای این منظور می‌توانید از کیسه‌های فریزری و یا ظروف استیل، پلاستیک و شیشه استفاده کنید. این ظروف بهترین امکان نگهداری از حبوبات را برای شما فراهم می‌آورند. البته دقت کنید که ظروف فلزی و استیل زنگ زدگی نداشته باشند. اگر زنگ زدگی در این ظروف دیده شد مطمئن باشید که رطوبت در این ظرف نفوذ کرده و این رطوبت برای حبوبات شما مضر است. از این ظروف برای نگهداری چای خشک نیز استفاده می‌شود.

از جمله پیشنهادات ما برای نگهداری حبوبات خشک در فریزر یا یخچال این است که چند قرص زغال فعال برای محافظت از این حبوبات در فریزر یا یخچال قرار بدهید. این کار کمک می‌کند تا حبوبات شما بدون آسیب دیدن و خراب شدن، برای طولانی مدت حفظ شده و سالم بمانند.

چند نکته در مورد نگهداری سلامت از حبوباتنکات نگهداری از حبوبات

نگهداری از حبوبات با تمام بی‌حاشیه بوند، چند نکته مهم دارد. در ادامه این نکات را ذکر خواهیم کرد.

  • برای مراقبت کردن از حبوبات نمی‌توان تاریخ و زمان خاصی را ارائه کرد اما به طور معمول تا یک الی دو سال، تغییری در حبوبات شما ایجاد نمی‌شود و حبوبات شما بعد از ۲۴ ماه همچنان کاملاً تازه هستند. البته ممکن است کمی رطوبت خود را از دست داده باشند و وزن آن‌ها نسبت به قبل کمتر شده باشد که این تغییر، چندان مهم یا خطرناک و نگران کننده نیست.
  • همچنین دقت کنید که نگهداری از حبوبات شما در محیط مناسبی انجام بشود. گرما زیاد نباشد و رطوبت و نور مستقیم آفتاب مزاحم استراحت حبوبات شما نشوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که آن‌ها را در جای خشک و خنک مانند فریزر یا یخچال قرار دهید.
  • فراموش نشود که درب ظرف حبوبات شما بعد از استفاده به خوبی بسته شود تا عطر فضا و همچنین رطوبت محیط به درون ظرف آن‌ها سرایت نکند.
  • در آخر دقت کنید که در زمان خرید، حتما حبوبات را از فروشگاه‌های معتبر و شرکت‎ها و برندهای شناخته شده تهیه کنید.

حبوبات و تمام راز و رمزهای نگهداری از آن ها

در این مطلب به شما گفتیم که نگهداری حبوبات باید چگونه انجام شود تا در طولانی مدت و زمان نگهداری آن‌ها با مشکلی مواجه نشوید. البته بد نیست بدانید که نگهداری از حبوبات پخته شده مانند نگهداری برنج خیس خورده اصلاً به صلاح نیست. اما اگر تمایل داشتید تا حبوبات را به صورت پخته استفاده کنید بهتر است که نیم پز باشند. در نهایت پیشنهاد ما این است که حبوبات را خام اما تمیز و پاک شده در ظروف پلاستیکی، شیشه یا استیل و حتی نایلون فریزری در یخچال و فریزر به صورت خام نگهداری کنید. به هیچ عنوان در صورت بروز هر مشکلی از آفت کش‌ها استفاده نکنید. کافی است تا حبوبات را چند روز در زیر نور آفتاب پهن کنید تا آفت آن‌ها از بین برود.

نظرات کاربران

kiyarash
11.مهر.1402

حبوبات در یخچال و فریزر
تازه و خوب نگهداری میشن