آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
نگهداری خرما برای مدت طولانی
نکات و ترفندها
5/5 - (3 امتیاز)
2

نگهداری خرما برای مدت طولانی و نکاتی که در مورد نگهداری آن باید بدانید!

مینا اسماعیل بیگی 27 آبان 1401 6 دقیقه

خرما یکی از مقوی و البته با ارزش‌ترین مواد غذایی است که بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز برای سلامتی بدن را در خود جای داده است. خرما انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها نیز ویژگی‌ها و ظاهر متفاوتی دارند. در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که برای نگهداری خرما برای مدت طولانی باید چکار کرد و این که آیا نگهداری از انواع متفاوت خرما، روش‌های مختلفی دارد یا خیر؟

بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا این موضوع را بدانید و بتوانید در طولانی مدت از خرما نگهداری کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آیا روش نگهداری انواع خرما متفاوت است؟

قبل از این که به سراغ بررسی و بیان کردن روش‌ها برای نگهداری خرما برویم، باید نکته‌ای را بیان کنیم. خرما انواع مختلفی دارد که در یک تقسیم بندی کلی به خرمای خشک، خرمای نیمه خشک و خرمای تر طبقه بندی می‌شوند. همگی این نوع خرماها مفید هستند و خاصیت‌های مربوط به خود را دارند.

در مدل‌های مختلف خرما، روش نگهداری نیز متفاوت است. به طور مثال خرمای تر به دلیل تازه بودن بافت قندی، بیشتر از سایر خرماها در معرض فساد و خرابی قرار دارد و روش نگهداری از آن با خرمای خشک متفاوت است. در ادامه تمامی این نکات را بیان خواهیم کرد!

بهترین روش نگهداری خرما برای مدت طولانیبهترین روش نگهداری خرما برای مدت طولانی

در ادامه روش‌های موثر برای نگهداری خرما را بیان کرده‌ایم. از این روش‌ها می‌توانید برای نگهداری انواع خرما استفاده کنید.

  • اولین و ساده‌ترین کاری که برای نگهداری انواع خرما در طولانی مدت می‌توانید انجام دهید، این است که آن را در یک جای خشک بگذارید. چرا که رطوبت یکی از عواملی است که به سرعت سبب افت کیفیت و همچنین فاسد شدن خرما می باشد. بنابراین حتما خرما را در محیطی قرار دهید که کاملا خشک باشد یا حداقل در معرض کمترین میزان رطوبت باشد.
  • یکی دیگر از کارهایی که باید برای نگهداری خرما انجام دهید، قرار دادن آن در جای خنک است. خرماها به دلیل نوع بافت و موادی قندی که درون آن‌ها وجود دارد اگر در معرض گرما قرار گیرند، به سرعت فاسد می‌شوند و مزه‌ی ترشی در آن‌ها ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید در یک جای خنک و به دور از نور مستقیم خورشید باشند.
  • بهتر است تا محل نگهداری خرما تاریک باشد. البته نه به این معنا که آن را در یک جای کاملا تاریک و بدون نور قرار دهید. منظور این است که کمتر در معرض نور خورشید باشد. تابیدن نور خورشید به بافت خرما سبب پایین آوردن کیفیت و ترشی در آن خواهد شد و به مرور خرما را گندیده می‌کند.
  • یکی از کارهایی دیگری که می‌توانید برای نگهداری خرما برای مدت طولانی انجام دهید، این است که خرما را در معرض جریان هوا قرار ندهید. جریان هوا اگر با خرما به طور مستقیم در ارتباط باشد، می‌تواند خرما را خشک کند و بافت آن حالت سفت پیدا کند. جدا از این که آلودگی‌های هوا با خرما در ارتباط خواهند بود و این یکی از دلایل ایجاد فساد در خرما خواهد بود. پس برای جلوگیری از این اتفاق حتما خرما را در یک ظرف درب بسته بگذارید.
  • تا صحبت از ظرف شد باید بگوییم ظرفی که برای نگهداری از خرما استفاده می‌کنید نیز بسیار مهم است. درست است که شما می‌توانید خرما را در ظروف پلاستکی یا حتی کیسه نگهداری کنید اما بهترین نوعی ظرفی که می‌توانید به کار گیرد، ظروف شیشه‌ای است. به خصوص برای خرماهای تازه و شهد دار!نگهداری خرما در ظرف شیشه ای
  • ظرف نگهداری خرما باید درب پوش داشته باشد تا از ورود جانوران و حشرات موذی مانند مورچه‌ها به ظرف جلوگیری شود.
  • اگر قرار است تا خرما را در محیط آشپزخانه نگهداری کنید، باید آن را در کابینت یا کشوها قرار دهید و همچنین باید از مواد شوینده دور باشند تا روی خرما اثر نگذارند.
  • یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید خرما را در آن نگهداری کنید، یخچال است. نگهداری خرما در یخچال سبب کمتر شدن افت کیفیت و فاسد شدن آن می‌شود و شما می‌تواند تا مدت‌های طولانی از خرما استفاده کنید. به شرط این که در ظرف درب بسته باشد تا خشک نشود! اگر یخچال شما کشو دار است، کشوها نیز جای خوبی برای قرار دادن خرما هستند.
  • در نهایت بهترین روش برای نگهداری خرما در مدت طولانی ، قرار دادن آن در فریزر است. فرقی نمی‌کند که خرمای شما از چه نوعی است. با نگهداری خرما در فریزر حتی تا 2 یا 3 سال نیز می‌توانید آن را نگهداری و مصرف کنید. برای نگهداری خرما با این روش، باید خرما را در زیپ کیپ چیده و سپس درب آن را خوب ببندید. در نهایت در فریزر و در نقظه‌ای به دور از سایر مواد قرار دهید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که هرچه خرما مدت زمان بیشتری در فریزر یا یخچال نگهداری شود، به طبع شاهد افت کیفیت بافت و طعم آن خواهید شد. البته این مسئله به معنی فاسد شدن خرما نیست!

نگهداری خرمای رطبنگهداری خرما رطب

برای نگهداری از رطب به دلیل داشتن شیره و رطوبت بالا، باید آن را به شکل دیگری نگهداری کنید، چرا که ممکن است خیلی زود رنگ و مزه رطب تغییر کند و خراب شود.

بهترین روش برای نگهداری این نوع خرما این است که آن را در یک ظرف که درب آن به خوبی بسته می‌شود قرار دهید و سپس به یخچال منتقل کنید. همچنین از این روش می‌توانید برای نگهداری خرما نارس نیز استفاده کنید، چرا که بافتی شبیه به هم دارند و می‌توانید با این کار عمر و کیفیت این خرما را نیز بیشتر کنید. خرما برحی نیز یکی دیگر از انواع خرما است که حالت نارس و پرشهدی دارد، برای نگهداری خرما برحی نیز می‌توانید این موارد را در نظر داشته باشید.

نگهداری خرما کبکاب

خرما کبکاب در دسته خرماهایی قرار می‌گیرد که بافت نیمه خشکی دارد. این مدل خرماها را می‌توان حتی در شرایط و دمای اتاق نگهداری کرد و معمولا به قرار دادن در فریزر احتیاج ندارند. البته، حتما باید به این نکته دقت کنید که مانند بقیه خرماها این مدل نیز نباید در معرض نور آفتاب قرار گیرد. این خرما را می‌توانید در فریزر نیز نگهداری کنید اما به دلیل نیمه خشک بودن در دمای معمولی یخچال نیز تا مدت‌ها سالم می‌مانند. روش نگهداری خرما پیارم و همچنین نگهداری خرما خاصویی نیز به همین شکل است.

روش تشخیص خرمای سالمروش تشخیص خرمای سالم

قبل از این که بخواهید به سراغ رو‌ش‌های نگهداری خرما برای مدت طولانی بروید، باید توجه داشته باشید که خرمایی که خریداری می‌کنید سالم باشد. تازگی خرما نیز یک فاکتور مهم است، چرا که اگر خرما کهنه باشد خیلی سریع‌تر کیفیت خود را از دست می‌دهد. با در نظر گرفتن موارد زیر خرمای تازه را انتخاب کرده و سپس خریداری کنید.

  • معمولا خرمایی که تازه و سالم است، بوی مطبوع دارد و هرگز بوی ترشیدگی نمی‌دهد! فرقی ندارد که خرمای شما از چه نوعی است در کل باید بوی خوبی داشته باشد.
  • خرمای سالم، فارق از هر مدلی باید شیرین و لذیذ باشد. هرچند که درصد شیرین بودن خرما متفاوت است. اما هرگز نباید مزه‌ی ترشی در آن احساس شود.
  • بافت خرمای سالم کاملا نرم و یکدست است و هسته‌ی آن نیز سالم است و خرد نشده‌است.
  • خرمای سالم هیچگونه سوراخ یا زدگی ندارد و اگر این موارد را مشاهده کردید، نشانه‌ی خراب بودن خرما است و نباید خریداری کنید.
  • به عنوان آخرین نکته باید گفت شکرک زدن خرما به معنای خرابی آن نیست و دلیل بروز این اتفاق تنها به دلیل تبلور مواد قندی و شهد خرما است و بدون نگرانی می‌توانید آن را خریداری کنید.

 نگهداری خرما برای مدت طولانی ممکن است…

در این مقاله سعی کریدم بهترین راه و روش‌ها برای نگهداری از خرما را آموزش دهیم. با به کار گیری از این روش‌ها شما می‌توانید خرما را در طولانی مدت نگهداری و مصرف کنید. خرما ارزش غذایی بالایی دارد و برای شما بسیار سودمند است. مصرف خرما برای تمامی افراد توصیه می‌شود و بهتر است تا حتما آن را در مصرف روزانه و وعده‌های غذایی خود جای دهید. در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید مواد غذایی که استفاده می‌کنید مرغوب و سالم باشند، مطلب نگهداری برنج خیس خورده را نیز در سایت ما مطالعه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

naaeim navidzadeh
13 آبان 1402

سلام چرا نباید خرما در جایی مرطوب نگه داشت مگه چی میشه

  • snappfoodadmin
    13 آبان 1402

    سلام یکی از روش های نگهداری طولانی مدت خرما اینکه خرما در معرض رطوبت قرار ندهیم چون رطوبت یکی از عواملی که به سرعت باعث افت کیفیت و فاسد شدن خرما می شود

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود