آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
چربی شکمی را چطور از بین ببریم؟
رژیم غذایی تناسب اندام
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

چربی شکمی را چطور از بین ببریم؟

زهرا دهقان 27 اسفند 1396 5 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

چربی شکمی و به‌عبارتی بهتر چربی دور شکم و پهلو مایه‌ی دردسر و عذاب بسیاری از افراد است. شاید مهم‌ترین دغدغه‌ی کسانی‌که چربی شکمی دارند، نامتناسب‌بودن اندام یا پیدانکردن لباس مناسب و خوش‌فرم باشد، اما دردسرهای چربی شکمی به همین جا ختم نمی‌شود. شما با داشتن چربی شکمی خود را در معرض بیماری‌های فراوانی قرار می‌دهید و متأسفانه طول عمر کوتاهی خواهید داشت؛ بهتر است زودتر دست‌به‌کار شوید و سراغ رژیم‌های سالم‌تر بروید. در اینجا راهکارهای مناسب را برایتان توضیح داده‌ایم، اما در قدم اول می‌توانید منوی سالادها را از اسنپ‌فود انتخاب کنید.

چربی شکمی

چربی شکمی

چربی شکمی چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود

بدن ما همیشه به میزانی از چربی نیاز دارد. این چربی با توجه به شرایط جسمی و سن افراد متفاوت است. همیشه مقداری چربی زیر پوست وجود دارد که کمترین کارکرد آن حفاظت از اندام دیگر است. این چربی وقتی به مشکل تبدیل می‌شود که میزان آن از مقدار معینی بیشتر شود. چربی زیر پوست اگر در نواحی خاصی از بدن قرار گیرد، خطر ابتلا به بیماری‌ها و مرگ زودرس رو افزایش می‌دهد؛ یکی از این نواحی پهلو و شکم است؛ برای مثال، اگر چربی نواحی ران و باسن بدن شما زیاد است، برخلاف چربی شکمی، جای نگرانی چندانی نیست.
دقیق‌ترین راه تشخیص چربی شکمی بررسی آن ازطریق MRI است. راه ساده و بی‌خطر دیگری هم وجود دارد؛ کافی است دور شکم خود را اندازه بگیرید. به‌صورت متوسط طول دور شکم آقایان باید ‍۱۰۱ سانتی‌متر و طول دور شکم خانم‌ها ۸۸ سانتی‌متر باشد. اگر درمورد شما این مسئله صادق نیست، باید نگران شوید؛ چون شما هم جزو ۱.۶میلیارد نفری هستید که براساس برآورد سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خطر عوارض ناشی از این عارضه قرار دارید.
به‌صورت کلی، هر چه بدن شما گلابی‌شکل‌تر باشد و شما پائین‌تنه درشت‌تر و قوی‌تری داشته باشید، سالم‌تر هستید. اگر بدن شما سیبی‌شکل است، جای نگرانی وجود دارد و باید هر چه زودتر دست‌به‌کار شوید.

عوارض خطرناک چربی شکمی

اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که چاقی و چربی شکمی با هم یکسان نیست؛ بسیاری از افراد اضافه‌وزن چندانی ندارند، اما چربی احشایی یا همان چربی اندام و داخل شکم دارند. شاید در وهله‌ی اول جا بخورید، اما این دسته از افراد، در مقایسه با افراد چاق، بیشتر در معرض مرگ زودرس یا ابتلا به بیماری‌های خطرناکی قرار دارند. افرادی که شکمی دارند به‌صورتی جدی در معرض این بیماری‌ها قرار دارند:

  • برخی از سرطان‌ها، ازجمله سرطان روده‌ی بزرگ
  • التهاب و تنگی عروض
  • بیماری‌های قلبی
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • سکته‌ی مغزی

 

از‌بین‌بردن چربی شکمی

بهترین راه برای ازبین‌بردن چربی شکمی ورزش منظم و مداوم است. برخلاف تصور بسیاری حرکات شکم و پهلو و غیره، اگرچه بر خوش‌فرم‌شدن بدن تأثیر فراوانی دارد، برای ازبین‌بردن چربی کمی چندان مفید نیست. شما برای اینکه چربی شکمی را آب کنید، بهتر است ترکیبی از ورزش‌های هوازی، مانند دویدن، و ورزش‌های بی‌هوازی و قدرتی را انتخاب کنید. تمرین‌های پرفشار با وقت استراحت کوتاه بهترین روش است.
البته شاید شما هم جزو افرادی باشید که فرصت کافی برای ورزش منظم نداشته باشند؛ بهتر است حتماً این مسئله را جدی بگیرید و برای این کار وقت ایجاد کنید، ولی درهرصورت شما باید رژیم غذایی متناسبی را انتخاب کنید. توصیه‌های ما برای ازبین‌بردن چربی شکمی از این قرار است:

ازبین‌بردن چربی شکمی

ازبین‌بردن چربی شکمی

برای ازبین‌بردن چربی شکمی مصرف قندها را ترک کنید

قند یکی از اعتیادآورترین مواد خوراکی است. بلافاصله پس از اینکه قند به دهان شما می‌رسد، به‌صورت خودکار، هورمون دوپامین در بدن شما پخش می‌شود و شما حس شادی و لذت می‌کنید. خبر بد این است که ترک این اعتیاد دشوار است. شما باید موفق شوید و این کار را انجام دهید.
قند از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. درمورد چربی شکمی این فروکتوز است که مشکل اصلی را ایجاد می‌کند. گلوکز به‌صورت در خون شکسته می‌شود، اما هضم فروکتوز کار کبد است. کبد هم فوراً آن را به چربی تبدیل می‌کند. بماند که این فرایند می‌تواند به کبد شما آسیب‌های فراوانی بزند و شما به کبد چرب دچار شوید.
پیشنهاد ما این است که از غول بزرگ محصولات دارای قند شروع کنید: مصرف نوشیدنی‌های قندی را کنار بگذارید. تحقیقات نشان داده است که قند موجود در نوشیدنی‌ها کالری بیشتری آزاد می‌کند.
مصرف قند و شکر را کنار بگذارید و نوشیدنی‌های شیرین را به‌کلی ترک کنید؛ به‌سرعت تأثیر شگفت‌آور آن را خواهید دید.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی مصرف پروتئین‌ را زیاد کنید

خبر خوب این است: افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند چربی شکمی کمتری دارند. پروتئین، نه‌تنها به متابولیسم بدن شما بهتر می‌کند، هوس‌های غذایی شما را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. افرادی که رژیم‌های پروتئینی می‌گیرند، به‌صورت معمول و طبیعی، ۴۴۱ واحد کالری کمتر مصرف می‌کنند.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی روغن اشباع‌شده مصرف نکنید

روغن اشباع‌شده شما را در معرض خطرهای فراوانی قرار می‌دهد. مشکل اصلی اینجاست که محصولات فراوانی با روغن اشباع‌شده تهیه می‌شوند. بهتر است جداً از مصرف محصولات منجمد و فرآوری‌شده، در هر شکلی، خودداری کنید.
پالم جزو روغن‌های اشباع‌شده‌ای محسوب می‌شود که در محصولات غذایی فراوانی وجود دارد. پیشنهاد ما این است که قبل از مصرف محصولات توضیحات درج‌شده روی بسته‌بندی آن‌ها را بخوانید و در صورت وجود پالم از مصرف آن‌ها خودداری کنید؛ آیا می‌دانستید نسکافه‌های فوری ۱×۳ بیشترین پالم را دارند.
پیشنهاد ما مصرف روغن نارگیل است. شما با مصرف دو قاشق سوپ‌خوری روغن نارگیل در مدتی کوتاه از کم‌شدن چربی‌های اضافه‌ی بدن‌تان شگفت‌زده می‌شوید.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید

کربوهیدرات‌ها در فرایند هضم به قند تبدیل می‌شوند. تا جایی‌که می‌توانید میزان کربوهیدرات را کم کنید. در صورت مصرف پروتئین در برنامه‌ی رژیمی، کنارگذاشتن کربوهیدرات کار چندان دشواری نخواهد بود؛ چون پروتئین کالری لازم برای فعالیت‌های بدنی‌تان را تأمین خواهد کرد.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی فیبر را در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید

تا می‌توانید برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان را از غذاهای فیبردار، همانند غلات و سبزیجات، سرشار کنید. این سلول‌های گیاهی، نه‌تنها گوارش شما را بهبود می‌بخشند، به‌دلیل حجیم‌بودن‌شان به شما کمک می‌کنند کالری کمتری مصرف کنید.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی بررسی کالری دریافتی روزانه‌تان را فراموش نکنید

شما باید حواس‌تان باشد چقدر در روز کالری مصرف می‌کنید. شما بنا به فعالیت روزانه‌تان به مقدار مشخصی کالری نیاز دارید و نه بیشتر. بررسی میزان دریافتی کالری به شما کمک می‌کند از مصرف کالری بیشتر خودداری کنید.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی ریزه‌خواری را کنار بگذارید

ریزه‌خواری جزو عادت‌های بد است و عوارض زیادی در پی دارد؛ از خرابی دندان‌ها گرفته تا مشکلات گوارشی. یکی دیگر از عوارض ریزه‌خواری به‌وجودآمدن چربی شکمی است.

ازبین‌بردن چربی شکمی

ازبین‌بردن چربی شکمی

برای ازبین‌بردن چربی شکمی خوردن سیب را فراموش نکنید

سیب می‌تواند در هر وعده‌ی غذایی شما جای داشته باشد. این میوه‌ مقداری از کالری لازم شما را در طول روز تأمین می‌کند و می‌تواند میان‌عده‌ای خوب باشد. به‌دلیل موادی که در سیب وجود دارد، مصرف این میوه تأثیر بسزایی بر ازبین‌بردن چربی شکمی دارد.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی مصرف سرکه را فراموش نکنید

سرکه معجزه می‌کند. کافی است به‌مدت دو ماه مصرف سرکه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید که تأثیر شگفت‌آور آن بر چربی‌سوزی را به‌خوبی مشاهده کنید.

برای ازبین‌بردن چربی شکمی چای سبز بخورید

آنتی‌اکسیدان‌ها را فراموش نکنید. پیشنهاد ما گنجاندن یک فنجان چای سبز در برنامه‌ی غذایی روزانه است. چای سبز، به‌دلیل آنتی‌اکسیدان فراوانی که دارد، نه‌تنها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، بر ازبین‌بردن چربی شکمی هم تأثیر فراوانی دارد.

برچسب :
اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود