آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی
آموزش آشپزی
4.7/5 - (4 امتیاز)
2

تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی چیست؟

زهرا دهقان 14 تیر 1402 4 دقیقه

همه ما بارها نام ماکارونی، پاستا و اسپاگتی را شنیده‌ایم یا اینکه در رستوران سفارش یکی از این غذاها را داده‌ایم. با این وجود برخی از ما تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی را به درستی نمی‌دانیم. در لیست انواع پاستا و ماکارونی نام‌های مختلفی قرار می‌گیرد که آشنایی با آن‌ها ضروری است. برخی از ما تصور می‌کنیم این سه اسم گیج‌کننده هستند و مثلا وقتی در منو رستوران نام پاستا پنه را می‌بینیم، این سوال برای ما پیش می‌آید که اصلا پاستا چیست!

در این مطلب قصد داریم به صورت جداگانه در مورد پاستا، اسپاگتی و ماکارونی صحبت کنیم تا شما به تفاوت آن‌ها پی ببرید و یک بار برای همیشه پرونده این سوال بسته شود که فرق پاستا و ماکارونی و اسپاگتی چیست؟ در انتها نیز درباره فرق پاستا و پنه توضیحات لازم را ارائه می‌دهیم.

پاستا چیست؟

پاستا چیست؟

در مقاله تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی ، ابتدا باید در مورد پاستا صحبت کنیم. سرگروهی که شروع‌کننده ابتدای داستان است. در حقیقت ماکارونی و اسپاگتی زیر مجموعه پاستا هستند و البته در این گروه اعضای دیگری مانند لازانیا، فوتوچینی، ورمیشل، پاپرادل، نودل، فوسیلی، ریگاتونی و لینگویین جای می‌گیرند. پس فرق پاستا و ماکارونی در این است که باید ماکارونی را تنها عضو کوچکی از خانواده پاستا بدانیم.

به طور کلی هر فراورده‌ای که با آرد سمولنیا تهیه شود را پاستا می‌نامند. در تهیه پاستا ایتالیایی اصیل از آرد فطیر، تخم مرغ و آب استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که این غذا سابقه‌ای طولانی مدت دارد. پاستا اشکال مختلفی داشته و در حقیقت از خمیر آن شکل‌های گوناگونی تهیه می‌کنند.

اسپاگتی چیست؟

سوال مهم این است که اسپاگتی یعنی چه؟ اسپاگتی یکی از رایج‌ترین غذاهای ایتالیایی است که قدمت آن به قرن 12 میلادی باز می‌گردد. اسپاگتی نوعی پاستای استوانه‌ای نازک و کشیده با ریشه ایتالیایی و سیسیلی است. اسپاگتی را در ایران با نام ماکارونی می‌شناسیم که البته اشتباه رایجی است! اسپاگتی انواع مختلفی داشته و مثلا به نوع ضخیم‌تر آن اسپاگتونی و به نوع نازک‌تر کاپلینی می‌گویند.

اسپاگتی اصیل ایتالیایی را با استفاده از بلغور گندم دوروم تهیه می‌کنند، اما به طور کلی اسپاگتی از گندم آسیاب شده و آب درست می‌شود که گاهی اوقات آن را با استفاده از مواد معدنی مختلف غنی می‌کنند. فراموش نکنید که فرق پاستا و اسپاگتی در این است که اسپاگتی را از اعضای خانواده بزرگ پاستا می‌دانیم.

ماکارونی چیست؟

ماکارونی چیست؟

بیایید در ادامه مطلب تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی ، با ماکارونی آشنا شویم. ماکارونی نامی آشنا و البته غذایی محبوب برای ما ایرانی‌ها است که یک گونه پاستا به شکل لوله‌ای خمیده و توخالی است. همچنین ماکارونی شکل‌های مختلف حلزونی، صدفی، پاپیونی و مارپیچ نیز دارد و در اصل باید بگوییم که در هر کشور و منطقه جغرافیایی، ماکارونی معنای مختلفی خواهد داشت. در ادامه معنای ماکارونی در برخی از کشورها را بیان کرده‌ایم:

  • انگلیسی: ماکارونی همان پاستای میله‌ای کوتاه و سوراخ‌دار است.
  • ژاپن: به پاستا با شکل ظاهری میله‌ای کوتاه سوراخ‌دار، شکل صدفی یا طرح‌های دیگر، ماکارونی می‌گویند.
  • آمریکا: در سراسر فیلادلفیا و نیویورک، به همه گونه‌های پاستا ماکارونی اطلاق می‌شود.
  • ایتالیا: شکل میله‌ای سوراخ‌دار کوتاه چیزی است که در ایتالیا به آن ماکارونی می‌گویند.
  • ایران: هر نوع پاستا و اسپاگتی را با نام ماکارونی می‌شناسیم.

تفاوت پاستا و ماکارونی در ایران

همانطور که گفتیم و شما نیز می‌دانید، ما ایرانی‌ها، لوله‌های توپر اسپاگتی را با نام ماکارونی می‌شناسیم. البته به شکل‌های دیگر پاستا نیز ماکارونی می‌گوییم، اما نوع شناخته شده ماکارونی برای ما همان رشته‌های 25 تا 30 سانتی‌متری هستند که برخی آن را مانند برنج دم می‌کنند. این نوع ماکارونی با شکل‌های دیگر پاستا تفاوت داشته و ما در ادامه به بررسی این تفاوت پرداخته‌ایم:

  • تفاوت پاستا و ماکارونی در شکل ظاهری: ماکارونی معمولاً به شکل لوله‌های باریک تولید می‌شود، اما پاستا در اندازه و انواع مختلف وجود دارد.
  • تفاوت در مواد تشکیل‌دهنده: برای تهیه برخی از انوع پاستا از تخم مرغ استفاده می‌کنند، اما تخم مرغ در مواد اولیه ماکارونی دیده نمی‌شود.
  • تفاوت تکنیک تولید پاستا و ماکارونی: با توجه به شکل ظاهری ماکارونی، این محصول را تنها با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی تهیه می‌کنند. اما تولید انواع پاستا، به صورت ماشینی و دستی امکان‌پذیر خواهد بود.
  • ماندگاری ماکارونی نسبت به پاستا: ماکارونی را به صورت خشک تهیه می‌کنند که در فرایند پخت غذا حرارت دیده و نرم می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود که ماندگاری ماکارونی بیشتر باشد.

پاستا پنه چیست؟

پاستا پنه چیست؟

در ادامه تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی ، خوب است با پاستا پنه نیز آشنا شوید. احتمالا شما نیز نام پنه را بسیار شنیده‌اید و دوست دارید بدانید که فرق پنه با پاستا چیست! پنه (Penne) در حقیقت از واژه انگلیسی Pen گرفته شده و علت این نامگذاری، شکل قلمی آن است. پنه یکی از انواع پاستا با شکل استوانه‌ای توخالی است که از بالا و پایین به صورت اریب برش خورده است.

پاستا پنه را با سس‌های مختلف و سنگین تهیه می‌کنند که طرفدارن زیادی دارد. دو نمونه رایج این غذا تهیه پاستا پنه گوجه فرنگی و پاستا پنه با سس آلفردو است که آن‌ها را می‌توان در منو رستوران‌ها مشاهده کرد. پاستا پنه را ابتدا در آب جوش می‌پزند و بعد سس را به آن اضافه می‌کنند. جالب است بدانید که به دلیل داشتن منافذ بسیار، جذب سس در پاستا پنه زیادتر است. تفاوت پنه با ماکارونی نیز به شکل ظاهری آن‌ها مربوط بوده و زمان پخت نیز یکسان نخواهد بود، اما هر دو عضوی از خانواده بزرگ پاستا هستند.

حالا پاستا، اسپاگتی و ماکارونی را می‌شناسید…

در این مطلب به تفاوت پاستا، ماکارونی و اسپاگتی پرداختیم و در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که پاستا پنه چیست؟ این غذاهای خوشمزه و دوست‌داشتنی را می‌توان در منزل تهیه کرد و از خوردن آن‌ها لذت برد. اما اگر هوس پاستا کرده‌اید، اما وقت و حوصله درست کردن آن را ندارید یا می‌خواهید از مهمانان خود با انواع پاستا و اسپاگتی پذیرایی کنید، سفارش غذا در اسنپ فود بهترین گزینه ممکن است. با این روش می‌توانید غذای مورد نظر خود را به آسانی سفارش داده و آن را پس از مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

معجونی امیر
01 مهر 1402

منکه اخرش فرق بین پاستا و ماکارونی نفهمیدم

  • snappfoodadmin
    01 مهر 1402

    سلام تفاوت پاستا و ماکارونی در شکل ظاهری:ماکارونی معمولاً به شکل لوله‌های باریک تولید می‌شود،اما پاستا در اندازه و انواع مختلف وجود دارد. برای تهیه برخی از انوع پاستا از تخم مرغ استفاده می‌کنند،اما تخم مرغ در مواد اولیه ماکارونی دیده نمی‌شود.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود