آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها
اخبار و تازه ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

سعید راستین‌فرد 23 اسفند 1401 4 دقیقه

یکی از مشکلات بزرگی که صنعت گردشگری با آن روبروست، میزان اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر کسب و کارهاست. بخش زیادی از اسراف مواد غذایی در جهان مربوط به این حوزه است و باید برای کاهش آن اقدامات جدی صورت پذیرد. هرچند کارهای زیادی برای کاهش میزان ضایعات مواد غذایی در این صنایع انجام شده است که شامل مدیریت انبارها، مدیریت میزان سرو غذاها و برنامه‌های توزیع غذا بین نیازمندان می‌شود.

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

یکی از استراتژی‌های کلیدی برای کاهش اسراف مواد غذایی در این صنایع بهبود انبارداری و مدیریت بهتر مواد غذایی موجود در انبارهای آن‌هاست. بهبود مدیریت انبارها موجب می‌شود تا تمام محصولات اولیه خریداری شده به درستی در نظر گرفته شده و پیش از اینکه زمان انقضای آن‌ها فرا برسد مصرف شوند. این کار را از طریق سیستم‌هایی انجام می‌دهند که به صورت پیوسته مقدار مواد غذایی موجود در قفسه‌های انبار را کنترل می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که زمان انقضای محصولات فرا نرسیده است.

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

استراتژی مهم دیگری که این صنایع می‌توانند از آن استفاده کنند کنترل کردن میزان غذایی است که برای مشتری‌ها سرو می‌کنند. با این روش غذاها دقیقا به مقداری که مشتری‌ها بتوانند میل کنند سرو می‌شوند که از باقی ماندن غذا در ظرف‌ها و دور ریخته شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود. این مورد با توجیه آشپزها و سایر افراد آشپزخانه در مورد میزان مناسب سرو غذا و همچنین ارائه حجم‌های مختلف سرو غذا در منوها قابل دستیابی است. علاوه بر این می‌توان با تشویق مشتری‌ها برای به همراه بردن باقیمانده غذای خود همین میزان اسراف مواد غذایی را نیز کاهش داد.

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

برنامه‌های توزیع مواد غذایی بین نیازمندان نیز یکی از راه‌های موثر برای کاهش میزان ضایعات مواد غذایی برای کسب و کارهاست. بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌ها چنین برنامه‌هایی را به کار گرفته‌اند و غذاهای اضافی خود را به خیریه‌ها و بانک‌های مواد غذایی اهدا می‌کنند تا در اختیار افرادی که به آن‌ها نیاز دارند قرار بگیرد. این کار نه تنها میزان اسراف مواد غذایی را کاهش می‌دهد بلکه باعث افزایش امنیت غذایی در جامعه می‌شود.

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

هرچند به کارگیری این استراتژی‌ها می‌تواند برای کسب و کارها چالش‌هایی را نیز به همراه داشته باشد. به عنوان مثال یکی از مواردی که کسب و کارها را می‌ترساند این است که استراتژی‌های کاهش اسراف مواد غذایی پر هزینه یا زمان‌بر هستند. علاوه بر این ممکن است در برخی جوامع موانع فرهنگی مانعی بر سر راه کاهش میزان غذای سرو شده در هر وعده یا اهدای غذا به نیازمندان باشند، چرا که برخی مشتری‌ها انتظار حجم زیادی از غذا در هر وعده را دارند یا با برنامه‌های اهدای مواد غذایی به نیازمندان آشنا نیستند.

اسراف مواد غذایی در رستوران‌ها و هتل‌ها

برای فائق آمدن بر این چالش‌ها، کسب و کارهای می‌توانند یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. به عنوان مثال می‌توانند کارمندان خود را از اهمیت کاهش اسراف مواد غذایی آگاه کرده و ابزارها و آموزش‌های لازم برای اجرای استراتژی‌های کاهش اسراف مواد غذایی را در اختیارشان قرار دهند. همچنین می‌توانند با مشتری‌های خود در مورد فواید وعده‌های غذایی کوچک‌تر صحبت کنند و آن‌ها را تشویق کنند تا به جای باقی گذاشتن غذای اضافی خود آن را به خانه برگردانند و در وعده‌های بعدی مصرف کنند.

یکی دیگر از اقداماتی که کسب و کارهای این حوزه می‌توانند انجام دهند همکاری با سازمان‌ها و خیریه‌های محلی در برنامه‌های توزیع مواد غذایی بین نیازمندان است تا مواد غذایی اضافی‌شان به جای خراب شدن در اختیار نیازمندان قرار گرفته و مصرف شوند. این یک موقعیت برد-برد برای کسب و کارها و جامعه است، چرا که هم میزان ضایعات کسب و کارها را کاهش می‌دهد و هم تاثیر مثبتی بر امنیت غذایی جامعه دارد.

کاهش تولید زباله

در نهایت کسب و کارها می‌‌توانند از تکنولوژی‌های جدید برای کاهش ضایعات مواد غذایی استفاده کنند. در حال حاضر تکنولوژی‌ها و نوآوری‌های زیادی وجود دارند که به کسب و کارها کمک می‌کنند تا مواد اولیه خود را بهتر مدیریت کرده، میزان ضایعات خود را ارزیابی نموده و راه‌های بهبود آن را پیدا کنند. برای مثال بسیاری از کسب و کارها با استفاده از نرم‌افزارهایی که داده‌های مواد اولیه و ضایعات را تحلیل می‌کنند بخش‌هایی که بیشترین ضایعات را دارند را مشخص کرده و برای کاهش آن برنامه‌ریزی می‌کنند. این ابزارها به کسب و کارها کمک می‌کنند تا تصمیات آگاهانه‌ای در مورد میزان مواد اولیه‌ای که سفارش می‌دهند و مراحل نگهداری و آماده سازی آن‌ها گرفته و ضایعات مواد غذایی خود را کاهش دهند.

همان طور که واضح است کاهش اسراف مواد غذایی در کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری و رستوران‌ها نیاز به رویکردی چند جانبه دارد و از طریق بهبود مدیریت منابع، کنترل میزان غذای سرو شده، اهدای غذای اضافی به خیریه‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های روز امکان پذیر است.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود