اسپرسو ماکیاتو چیست و چه خواصی دارد؟ طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو
5/5 - (1 امتیاز)

اسپرسو ماکیاتو یک نوع قهوه ایتالیایی است. این قهوه از ترکیب اسپرسو و شیر تهیه می‌شود. البته لاته و کاپوچینو نیز از ترکیب شیر و اسپرسو درست می‌شوند. نسبت شیر و قهوه است که طعم‌های متفاوتی ایجاد می‌کند. اسپرسو ماکیاتو در مقایسه با دیگر انواع قهوه، حجم کمتری داشته و در فنجان سرو می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو را به طور کامل آموزش دهیم. سپس به خواص آن نیز خواهیم پرداخت.

اسپرسو ماکیاتو

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 3 دقیقه
زمان پخت غذا 5 دقیقه
میزان سختی کم

اسپرسو ماکیاتو چیست؟

اسپرسو ماکیاتو چیست

تاریخچه اسپرسو ماکیاتو به طور کامل در دسترس نیست، اما مطابق چیزی که گفته می‌شود، اصالت این نوشیدنی قطعا به ایتالیا برمی‌گردد. اسپرسو ماکیاتو ترکیب یک یا دو شات اسپرسو و مقدار خیلی کمی شیر است. ماکیاتو به زبان ایتالیایی به معنای لکه است. بنابراین معنی کلمه اسپرسو ماکیاتو تقریبا معادل اسپرسو و لکه شیر است. در واقع اگر تمایل دارید کمی طعم قهوه متعادل‌تر باشد، می‌توانید به عنوان یک جایگزین، اسپرسو ماکیاتو میل کنید. با میل کردن اسپرسو ماکیاتو، طعم زیاد شیر لاته را احساس نکرده و به خوبی مزه اسپرسو دلخواه تان را خواهید چشید.

تاریخچه اسپرسو ماکیاتو

تاریخچه اسپرسو ماکیاتو

در بالا متوجه شدیم که ماکیتو چیست . نام این قهوه حاوی کلمه ایتالیایی «macchiato» به معنی علامت، لکه یا نقطه است. در این مورد منظور از لکه یک علامت روی اسپرسو است. یکی از توضیحات منشأ این نوشیدنی این است که باریستا نیاز به تمایز بین اسپرسو ساده و اسپرسو با شیر دارد تا گارسون‌ها بتوانند تفاوت را تشخیص دهند. آن‌ها قهوه حاوی شیر را علامت گذاری می‌کنند. از این رو کلمه «ماکیاتو» در نام گذاری این نوشیدنی، به کار گرفته شد. گزارش‌های دیگر در مورد منشا این نام این است که شیر یک «لکه» در اسپرسو است و نوشیدنی قهوه داغ حاوی لکه‌ای از شیر است.
نسخه پرتغالی این نوشیدنی اسپرسو cafe pingado نام دارد که به معنی قهوه با قطره است. در مکزیک نیز کورتادو نامیده می‌شود که ممکن است کمی باعث سردرگمی شود. زیرا در کشورهای دیگر یک نوشیدنی داریم که قهوه کورتادو نامیده می‌شود و شیر بیشتری در مقایسه با ماکیاتو دارد.

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو

طرز تهیه قهوه اسپرسو ماکیاتو فوق العاده راحت است، اما برای تهیه آن وسیله‌ای احتیاج دارید تا قهوه را با آن آماده کنید. برای این کار می‌توانید از موکاپات و ماشین اسپرسو استفاده کنید. طبیعتا قهوه‌ای که از دستگاه اسپرسو حاصل می‌شود به شدت مرغوب‌تر است. اما موکاپات نیز تا حدی اسپرسوی خوبی آماده خواهد کرد. برای تهیه اسپرسو ماکیاتو در خانه با استفاده از دستگاه اسپرسو، مراحلی که در ادامه گفته شده را دنبال کنید.

  • مرحله اول: در نخستین مرحله از رسپی اسپرسو ماکیاتو، دانه‌های قهوه را آسیاب کنید..توجه داشته باشید که می‌توانید قهوه را به صورت آسیاب شده نیز تهیه کنید. نکته مهم آن است که ذرات قهوه یکنواخت آسیاب شده باشند.
  • مرحله دوم: در این مرحله باید قهوه‌ای که داخل پرتافیلتر است را تمپ کنید. تمپر یک وسیله گرد و مسطح است که به مهر شباهت دارد. این امر باعث خواهد شد که فیلتر بتواند به درستی وارد دستگاه شده و از آن خارج شود و تماس آب با قهوه را به حداکثر برساند. برای این کار باید تمپر را روی قهوه قرار دهید. فشار کمی وارد کنید و با کمی پیچش رها کنید.
  • مرحله سوم: فنجان را آماده کنید. یک فنجان کوچک اسپرسو را با ریختن آب داغ در فنجان گرم کنید. یک یا دو شات اسپرسو درست کنید. سبد فیلتر را به آرامی داخل دستگاه بکشید و دسته را بچرخانید تا در جای خود قفل شود.
  • مرحله چهارم: آب داغ را از لیوان خارج کنید و آن را زیر portafilter قرار دهید. بسته به طراحی دستگاه اسپرسو ساز، باید کلید را فشاردهید تا عصاره گیری انجام شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله باید با استفاده از قسمت بخار دستگاه اسپرسو شیر را داغ کرده و فوم شیر تهیه کنید. دستگاه‌های اسپرسو دارای یک نازل بخار هستند که با قرار دادن آن داخل پیچر شیر، بخار آزاد خواهد شد. یک سوم پیچر خود را با شیر کامل (یا شیر بادام، شیر جو دوسر یا نارگیل) پر کنید و نازل را در مرکز قرار دهید. نازل را در زیر آب نگه دارید تا شیر گرم شود تا زمانی که قسمت خارجی پیچر گرم شود و مقدار مناسبی کف ایجاد شود.
  • مرحله ششم: در این مرحله از اموزش اسپرسو ماکیاتو؛ شیر را از داخل پیچر به داخل فنجان بریزید. وقتی شروع به ریختن می‌کنید، شیری که بیرون می‌آید داغ است اما خیلی غلیظ و کف دار نیست.
  • مرحله هفتم: شیر را در یک لیوان یا ظرف جداگانه بریزید تا به کف برسد. کف را روی اسپرسو بریزید و بلافاصله سرو کنید. البته شما می‌توانید با اضافه کردن کارامل، اسپرسو کارامل ماکیاتو را نیز امتحان کنید.

تفاوت اسپرسو ماکیاتو و لاته ماکیاتو

اسپرسو ماکیاتو و لاته ماکیاتو هر دو دارای پسوند «ماکیاتو» هستند. این نوشیدنی‌ها هر دو بر پایه شیر و قهوه تهیه می‌شوند، اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  • فوم شیر: یک اسپرسو ماکیاتو حاوی یک شات اسپرسو، مقدار کمی شیر و کف شیر است. (اسپرسو ماکیاتو تهیه شده با دو شات اسپرسو به عنوان “doppio espresso macchiato” معروف است).
  • طعم اسپرسو: اسپرسو ماکیاتو شیر کمتری نسبت به ماکیاتو لاته دارد. بنابراین طعم قهوه در آن شدیدتر است.
  • لکه شیر: اسپرسو ماکیاتو دارای لکه سفید شیر در مرکز کرم قهوه‌ای است. در لاته ماکیاتو، اسپرسو به عنوان آخرین ماده به این نوشیدنی اضافه می‌شود. اما اسپرسو ماکیاتو دارای یک لکه شیر بر روی قهوه است.
  • فنجان سرو: باریستاها اسپرسو ماکیاتو را در یک فنجان اسپرسو و ماکیاتوهای لاته را در یک لیوان شیشه‌ای بلند سرو می‌کنند.

خواص اسپرسو ماکیاتو

خواص اسپرسو ماکیاتو

اسپرسو ماکیاتو خواص بسیاری دارد. در حقیقت وجود اسپرسو در این نوشیدنی، باعث شده تا خواص زیادی داشته باشد. به علاوه کالری پایین آن نیز باعث می‌شود تا این نوشیدنی برای همه افراد مناسب باشد. یک فنجان اسپرسو ماکیاتو می‌تواند بسیار انرژی بخش باشد و با نوشیدن آن، روز شادابی را داشته باشید. در ادامه بیشتر به خواص آن خواهیم پرداخت.

حافظه را تقویت می‌کند

مشخص شده است که نوشیدن مقدار مناسب اسپرسو باعث افزایش حافظه طولانی مدت می‌شود. کافئین یک تقویت کننده شناختی است. به این معنی که می‌تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر مثبت بگذارد. در واقع دریافت دوز مناسب کافئین (نه زیادی روی) به صورت روزانه، باعث خواهد شد تا بتوانید تمرکز بهتری بر کارهای خود داشته و در ضمن حافظه شما نیز بهتر کار کند. مطالعات همچنین نشان داده است که کافئین ممکن است به بهبود فرایند تقویت خاطرات پس از ساخت آن‌ها کمک کند.

خطر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد

قهوه شانس ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. دوستداران قهوه کمتر به بیماری کبد، انواع خاصی از سرطان و زوال عقل مبتلا می‌شوند. اسپرسوها به ویژه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. شات اسپرسو حتی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. جالب است بدانید که قهوه می‌تواند از ابتلا به دیابت نیز جلوگیری کند.
در یک مطالعه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان 54 درصد و در زنانی که چندین فنجان قهوه در روز می‌نوشند، 30 درصد کاهش داشته است. به یاد داشته باشید اگر چه اسپرسو برای جلوگیری از ابتلا به دیابت بسیار کاربرد دارد، اما در صورتی که دارای فشار خون بالا یا کلسترول بالا و کنترل نشده هستید، نوشیدن اسپرسو برای شما به هیچ وجه مناسب نیست و باید از آن خودداری کنید. البته از سویی دیگر نیز نوشیدن زیاد از حد اسپرسو، به ویژه برای طولانی مدت باعث خواهد شد تا برخی از مشکلات در افراد به وجود بیاید یا حداقل مزایای سلامتی ناشی از آن را تجربه نکنند.

به تناسب وزن کمک می‌کند

کافئین متابولیسم شما را افزایش داده و موجب چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن خواهد شد. جالب است بدانید که در بسیاری از مکمل‌های چربی سوز، از کافئین استفاده شده است. کافئین به افزایش قدرت و استقامت فرد در ساعات ورزش کمک کرده و موجب خواهد شد تا ترشح آدرنالین افزایش پیدا کند. همین طور با نوشیدن اسپرسو، میل زیاد شما برای غذا خوردن (در حقیقت میل کاذب)، کاهش یافته و از این طریق به تناسب وزن خود نزدیک خواهید شد.

سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد

اسپرسو ماکیاتو از التهاب جلوگیری می‌کنند. این باعث می‌شود که یک گزینه ایده‌آل برای مقابله با سوء هاضمه در اختیار داشته باشید. در واقع ترکیبات اسپرسو ماکیاتو با تحریک فرایند هضم، نفخ معده را تسکین می‌دهد.

دارای اثرات ضد پیری است

بر اساس برخی مطالعات، کافئین می‌تواند از شروع زودرس پیری جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در اسپرسو می‌توانند سموم تجمع یافته در کبد را از بین ببرند. این به نوبه خود سرعت پیری را کند خواهد کرد. نوشیدن اسپرسو ماکیاتو ممکن است در مقابله بهتر با بیماری‌های مرتبط با سن مفید باشد. به عنوان مثال، مشخص شد که مصرف قهوه خطر افسردگی شدید در مردان میانسال را کاهش می‌دهد.

اسپرسو ماکیاتو، طعمی جدید برای دوست داران اسپرسو

اسپرسو ماکیاتو

اگر اسپرسوها به مقدار مناسب مصرف شوند، به وضوح باید فواید سلامتی متعددی را به دنبال داشته باشند. به منظور لذت بردن از اثرات مثبت نوشیدن این نوشیدنی همچنین باید ورزش فیزیکی، رژیم غذایی سالم و سایر عادات سبک زندگی سالم را انجام دهید. حال اگر می‌خواهید از فواید اسپرسو بهره‌مند شوید اما دستگاه آن را در اختیار ندارید، اسپرسو را از اسنپ فود سفارش دهید. شما می‌توانید با سفارش و خرید آنلاین از  کافه از طریق اسنپ فود، اسپرسو ماکیاتو و دیگر نوشیدنی‌های فوق العاده را سفارش دهید.

نظرات کاربران

پارسا
05.دی.1401

قسمت اطلاعات تاریخی و دانستنی هاتون بهترینشه، من خودم فقط تا اونجاش میخونم

حسین ا
05.دی.1401

کامل و خلاصه بود. خسته نباشید