آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خاصیت خارگیل1
انواع میوه جات
3.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

خاصیت خارگیل یا durian و با تمام ویژگی و خصوصیت هاش آشنا شوید

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 8 دقیقه

خاصیت خارگیل به قدری چشمگیر است که از آن با عنوان سلطان میوه‌های استوایی یاد می‌شود و جالب است بدانید که بافت خامه‌ای این میوه، برای بومیان محلی مالزی و فیلیپین، بسیار دلچسب است. تا جایی که از آن، به عنوان یک بستنی کره‌ای استفاده می‌کنند!

البته احتمالا در اولین مواجهه با این میوه، از بوی تند و عجیب آن تعجب خواهید کرد، اما پیش از آنکه این میوه بدبو را کنار بگذارید، این مقاله از اسنپ فود را بخوانید تا بدانید که چرا خیلی از افراد، طعم شیرین این میوه را به بوی تند آن ترجیح می‌دهند. با ما همراه باشید.

مشخصات ظاهری خارگیلمشخصات ظاهری خارگیل

خارگیل در متون طب سنتی با نام دُریان و دوریان شناخته می‌شود، اما نام علمی آن، خارگیل سموری (Durio zibethinus) است. این گیاه از تیره پنیرکیان (Malvaceae) است و بومی مالزی ، فیلیپین و اندونزی و برونئی است.

شکل ظاهری آن، گرد و کشیده با طولی برابر 30 سانت و قطری در حدود 15 سانتی متر است. وزن آن به 1 تا 3 کیلوگرم می‌رسد و پوسته ظاهری آن به رنگ سبز قهوه‌ای و پوشیده از خار است، اما گوشتی نسبتا شیرین به رنگ زرد و طعمی شبیه کاستارد دارد.

اما یکی از نکات بحث برانگیز درباره این میوه، بوی خاص آن است. شاید تعجب کنید اگر بگوییم که چینی‌ها، خارگیل را میوه ای با طعم بهشت و رایحه جهنم می‌دانند؛ رایحه‌ای که باعث ممنوعیت ورود این میوه به هتل‌ها و هواپیماهای کشور مالزی شده است!

تعابیر مختلفی درباره این بوی تند و نامطبوع وجود دارد، برخی آن را شبیه بوی فاضلاب و دسته‌ای مانند بوی بد راسو توصیف می‌کنند. اما با وجود تمام این‌ها، خاصیت خارگیل، به جای خود باقیست و چینی‌ها حتی از پوست این میوه هم کاسه‌های آب می‌سازند و معتقدند که خواص شفابخش پوست این میوه به آب منتقل خواهد شد.

تا یادمان نرفته، این را هم اضافه کنیم که قیمت میوه خارگیل، حتی در زادگاه آن هم بالا است و شاید یکی از دلایل آن را باید در خواص بی‌نظیر این میوه جست!

ارزش غذایی خارگیل

در هر فنجان از پالپ میوه خارگیل، مواد مغذی زیر به علاوه ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها موجود است.

مواد مغذی مقدار در هر فنجان (معادل 243 گرم)
کالری 357 واحد
کربوهیدرات 66 گرم
چربی 13 گرم
فیبر 9 گرم
پروتئین 4 گرم
ویتامین C حدود 80 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B1 (تیامین) 61 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) 29 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B3 (نیاسین) 13 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
ویتامین B6 حدود 38 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
منگنز 39 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
پتاسیم 30 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
منیزیم 18 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
مس 25 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه
فولات 22 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه

خاصیت خارگیل

خواص درمانی خارگیل، واقعا چشمگیر است و در طب سنتی مالزی، تمام قسمت‌های این گیاه؛ اعم از برگ، ریشه، پوست و میوه خارگیل، خاصیت درمانی داشته و در مواردی مانن بیماری‌های پوستی، تب و یرقان به کار می‌روند. در ادامه، مهم‌ترین خواص درمانی خارگیل را با هم می‌خوانیم:

خاصیت خارگیل در بهبود عملکرد مغزخاصیت خارگیل در بهبود عملکرد مغز

پتاسیم موجود در خارگیل، عملکردهای شناختی مغز را بهبود می‌بخشد و نقش پیشگیرانه‌ای در ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر دارد. همچنین، این میوه، فشار روی عروق خونی را کم می‌کند، در نتیجه، باعث بهبود خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت مغز خواهد شد.

افزایش انرژی بدن با خارگیل

کربوهیدرات‌های موجود در خارگیل، یک سوخت طبیعی برای افزایش سطح انرژی هستند. به همین دلیل، خارگیل، میوه‌ای محبوب و انرژی زا در میان ورزشکاران و بدنسازان است. به علاوه، تیامین موجود در این میوه، روند تبدیل کربوهیدرات به انرژی را در بدن قوت بخشید و در پرورش عضلات و سیستم عصبی، مفید است.

خاصیت خارگیل در درمان افسردگی

یکی از اثرات ویتامین B6 در بدن، افزایش سروتونین خون است و خارگیل با تأمین حدود 38 درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین، نقش قابل توجهی در درمان اختلالات خلق و خو مانند افسردگی، تنش و اضطراب دارد.

بهبود سلامت استخوان ها و دندان ها با خارگیل

اگر می‌خواهید استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکمی داشته باشید، از ذخایر غنی کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B در خارگیل استفاده کنید.

درمان میگرن با خارگیل

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 یک مسکن طبیعی برای دردهای آزاردهنده میگرن است و به همین دلیل، مصرف خارگیل برای درمان میگرن، بسیار مفید است.

خاصیت خارگیل در حفظ سلامت معده و دستگاه گوارش

خارگیل، سرشار از ویتامین‌های تیامین و نیاسین است که نقش مهمی در افزایش اشتها دارند. به علاوه، فیبر موجود در خارگیل، به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و مشکلاتی مانند نفخ معده و سوزش سر دل را برطرف خواهد کرد.

استفاده از خارگیل در درمان سرفهاستفاده از خارگیل در درمان سرفه

اگر به دنبال جایگزین‌هایی طبیعی برای داروهایی مانند پنی سیلین و استامینوفن هستید، عصاره پوست خارگیل را دریابید. این عصاره، ضد باکتری و ضد درد است و می‌تواند دارویی طبیعی برای کاهش سرفه باشد.

کاهش خطر سرطان با مصرف خارگیل

خارگیل، میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌توانند سپری مطمئن در برابر فعالیت رادیکال‌های آزاد اضافی بدن باشند. به علاوه، نتایج یک مطالعه لوله آزمایش نشان داده است که عصاره خارگیل، نقش موثری در جلوگیری از گسترس سویه‌ای از سلول‌های سرطان سینه داشته است.

خاصیت خارگیل در پیشگیری و درمان یبوست

هر فنجان از پالپ این میوه، حدود 9 گرم فیبر دارد و وجود این مقدار بالای فیبر طبیعی، حرکات روده را تقویت کرده و جلوی بروز یبوست را می‌گیرد.

خارگیل و دیابت

با مصرف یک فنجان از پالپ میوه خارگیل، 39 درصد از نیاز روزانه بدن خود به منگنز را تأمین خواهید کرد و همان‌طور که می‌دانید، یکی از بزرگ‌ترین فواید منگنز، تنظیم و حفظ سطح قند خون است. به علاوه، این میوه، شاخص گلیسیمی پایینی دارد و بنابراین، میوه‌ای مناسب برای افراد دیابتی است.

درمان فشار خون با خارگیل

مقادیر بالای پتاسیم موجود در این میوه استوایی، نقش مهمی در کاهش فشار خون دارد و جلوی تپش قلب را می‌گیرد. با این حال، در صورت استفاده از داروهای فشار خون، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

درمان کم خونی با خارگیلدرمان کم خونی با خارگیل

اگر کم خونی شما ریشه در فقر آهن دارد، خارگیل را دریابید. مقادیر قابل توجه فولات، مس و آهن موجود در خارگیل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان کم خونی و افزایش گلبول‌های قرمز خون است.

خاصیت خارگیل در حفظ سلامت قلب

شاید بوی گوگردی خارگیل برایتان خوشایند نباشید، اما همین ترکیبات آلی گوگردی، نقش مهمی در تنظیم آنزیم‌های التهابی بدن دارند. بنابراین، مصرف یک میوه ضد التهاب مانند خارگیل، داروی طبیعی موثری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی با ریشه التهاب است.

جلوگیری از جوش و آکنه با خارگیل

ویتامین C و پلی فنول‌های موجود در خارگیل، آنتی اکسیدان‌هایی قوی هستند که بدن را به خوبی سم زدایی کرده و از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مضر، حفظ می‌کنند. به علاوه، باعث کاهش ترشح بیش از حد چربی از سلول‌های پوست شده و جلوی بروز جوش و آکنه را می‌گیرند.

خاصیت ضد عفونی کننده خارگیل

مقادیر قابل توجه ویتامین C موجود در خارگیل، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و توان آن را در مقابله با عفونت‌های داخلی، بالا می‌برد. به علاوه، پوست خارگیل هم دارای خواص ضد مخمری و ضد باکتریایی است.

کاهش کلسترول خون با خارگیل

انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی خارگیل در کنار فیبر این میوه، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش کلسترول خون دارند و از این طریق، به سلامت قلب و عروق هم کمک می‌کنند.

افزایش میل جنسی با خارگیل

یکی از مصارف گیاه خارگیل در طب سنتی، مربوط به تقویت میل جنسی است. در این مورد، نتایج برخی تحقیقات هم نشان می‌دهند که مصرف این میوه، تاثیر مثبتی در درمان برخی اختلالات ناباروری مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد. با این همه، تحقیقات بیشتری در این زمینه، مورد نیاز است.

 خارگیل و بارداریخارگیل و بارداری

فولات موجود در خارگیل، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد و می‌تواند به رشد بهتر جنین کمک کرده و جلوی بروز نقایص بارداری را بگیرد. با این حال، نباید از محتوای قند و کربوهیدرات‌های بالای این میوه غفلت کرد، زیرا می‌تواند اثرات نامطلوبی بر دیابت بارداری داشته باشد. به علاوه، برخی معتقدند که طبع بسیار گرم این میوه می‌تواند برای یک مادر باردار، مضر باشد.

در مجموع، بارداری، شرایط خاصی است که در آن، هر اقدامی باید تحت نظر و مشاور پزشک باشد. بنابراین، اگر باردارید، پیش از مصرف خارگیل، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 بهبود کیفیت خواب با خارگیل

اگر دچار بی خوابی‌های شبانه هستید، از مصرف خارگیل غفلت نکنید. این میوه گرمسیری، سرشار از تریپتوفان است که در بدن تبدیل به سروتونین شده و آرامش اعصاب و افزایش هورمون خواب ملاتونین را به دنبال خواهد داشت. در چنین شرایطی، خوردن چند تکه خارگیل قبل از خواب، کمک‌کننده است.

جوانسازی پوست با مصرف خارگیل

چه چیزی بهتر از این که با مصرف یک فنجان پالپ خارگیل، 80 درصد از نیاز روزانه بدن خود به ویتامین C را تأمین کنید؟ این ویتامین، یک آنتی اکسیدان قوی است که اثر رادیکال‌های آزاد اضافی را خنثی می‌کند. به علاوه، مصرف منظم خارگیل در حد تعادل، باعث افزایش تولید کلاژن در بدن و حفظ خاصیت کشسانی و الاستیک پوست می‌شود و همه این‌ها در نهایت، پوستی صاف، با نشاط و بدون چین و چروک را برای شما به ارمغان می‌آورد.

خاصیت خارگیل در درمان ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و در این مورد، مصرف ویتامینC  حرف اول را می‌زند. مصرف این ویتامین، جلوی پیری زودرس و عوارضی مانند ریزش مو را می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خارگیل، میوه‌ای مناسب با ذخایری غنی از این ویتامین است.

نحوه مصرف خارگیل

برای مصرف میوه خارگیل، پیش از هر چیز، نیاز به چاقویی تیز و کمی حوصله دارید. مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک برش 10 سانتی در قسمت بالای میوه ایجاد کنید.
  • سپس، با دست، دو طرف برش ایجاد شده را بکشید تا میوه‌های زرد رنگ خارگیل نمایان شود.
  • با دست یا قاشق، میوه‌ها را جدا کرده و در ظرفی مناسب قرار دهید.
  • میوه‌ها در بخش‌های لایه لایه قرار گرفته‌اند، بنابراین، باز هم لایه‌های زیری را برش دهید، تا میوه‌های بیشتری پیدا شوند.

با انجام مراحل بالا، فضای اطراف و دست‌های شما، بوی ناطبوعی پیدا می‌کنند. بنابراین، دست‌های خود را با آب گرم و صابون بشویید تا بوی بد آن‌ها برطرف شود. اما به هر حال، برای بهره بردن از خواص میوه خارگیل، گریزی از این بوی بد نیست و هنگام خوردن این میوه، بوی آن را هم باید تحمل کنید!

به صورت‌های زیر، خارگیل را وارد سبد غذایی خود کنید:

  • مانند انواع میوه جات ، میوه خارگیل هم به صورت یک میان‌وعده خام، قابل استفاده است.
  • به علاوه، می‌توانید از آن در ترکیب انواع اسموتی‌ها، سالادها، دسرها و کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی استفاده کنید.
  • البته شکل سرخ شده و پخته خارگیل هم می‌تواند در ترکیب انواع خوراک‌ها و سوپ‌ها به کار رود.

مضرات خارگیلمضرات خارگیل

هنوز تحقیقات کاملی درباره اثرات سوء میوه خارگیل انجام نشده است، اما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هرچند که بعضی تحقیقات، از اثرات مثبت مصرف این میوه در بیماران دیابتی گزارش می‌دهند، با این وجود، در صورت ابتلا به دیابت، پیش از مصرف این میوه، با پزشک خود مشورت کنید.
  • بانوان باردار و شیرده، در مصرف خارگیل احتیاط کرده و پیش از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنند.
  • ممکن است مصرف میوه خارگیل، در بعضی افراد برخی واکنش‌های آلرژیک مانند اسهال، استفراغ، گاز معده و به طور کلی، ناراحتی‌های معده را به دنبال داشته باشد.
  • ممکن است خوردن دانه‌های خارگیل، باعث ایجاد تنگی نفس شود.
  • در صورت ابتلا به فشار خون و مصرف دارو، پیش از خوردن این میوه، با پزشک خود مشورت کنید.
  • خوردن همزمان این میوه با قهوه، مناسب نیست و می‌تواند باعث سوء‌هاضمه شود.

طعم خارگیل استوایی را با اسنپ فود تجربه کنید

خارگیل در ایران به صورت بسته بندی‌های وارداتی یافت می‌شود و اگر قصد خرید خارگیل باکیفیتی را دارید، شک نکنید که اسنپ فود، یکی از بهترین و مطمئن‌ترین انتخاب‌های ممکن است. کافیست سری به صفحه خرید میوه آنلاین بزنید تا بتوانید در کنار انواع میوه ها، میوه‌های لاکچری استوایی را هم سفارش دهید و از طعم خاص و متفاوت و البته، خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره‌مند شوید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود