آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع میوه جات
3.7/5 - (3 امتیاز)
بدون نظر

خواص بلوط (Acorns یا oak fruit)، تضمین سلامتی با مصرف میوه بلوط

مینا اسماعیل بیگی 19 بهمن 1401 9 دقیقه

خواص بلوط چیست؟ مصارف درمانی آن کدام است؟ آیا این میوه، شما را لاغر می‌کند؟ مواد مغذی موجود در بلوط چیست و اصلا چطور باید بلوط را بخوریم؟ برای دانستن پاسخ این سوال‌ها با اسنپ فود همراه باشید تا 33 خاصیت درمانی این میوه پاییزی را با هم بخوانیم:

ارزش غذایی بلوط

در هر 100 گرم از میوه بلوط خام، این مقدار مواد مغذی وجود دارد:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
انرژی 387 کیلوکالری
کربوهیدرات 40.75 گرم
پروتئین 6.15 گرم
چربی 23.86 گرم
پتاسیم 539 میلی گرم
کلسیم 41 میلی گرم
منیزیم 62 میلی گرم
فسفر 79 میلی گرم
فولات (B9) 87 میکروگرم
نیاسین (B3) 1.83 میلی گرم
تیامین (B1) 0.11 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.12 میلی گرم

خواص بلوطانواع خواص بلوط

بلوط یکی از میوه های پاییزی کمیاب است که درختان سر به فلک کشیده آن را می‌توانید در گیلان، مازندران، کردستان و لرستان، پیدا کنید. این میوه کوچک، ظاهری شبیه فندق دارد، اما طعم آن به خوشمزگی فندق نیست. با این حال، خواص فوق‌العاده‌ای دارد که نباید خود را از آن‌ها محروم کنید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین فواید بلوط را با هم می‌خوانیم:

۱. خواص بلوط برای قلب

بلوط میوه‌ای است که می‌تواند چربی‌ها و کلسترول بد خون را کاهش دهد. به علاوه، چربی‌های غیر اشباع موجود در این میوه، ترکیباتی موثر برای حفظ تعادل میزان کلسترول خون هستند و از این طریق، خطر تجمع پلاکت در دیواره رگ‌ها و ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

۲. سلامت استخوان ها با مصرف بلوط

داشتن استخوان‌های سالم، وابسته به وجود مواد معدنی مفیدی مانند کلسیم، فسفر و پتاسیم است و بلوط، یک منبع طبیعی بدون عارضه برای تأمین این مواد مفید است.

۳. ترمیم بافت های بدن با مصرف بلوط

پروتئین، ماده‌ای ضروری برای ایجاد بافت‌های جدید و سلول‌های بدن است و می‌تواند آسیب‌های ناشی از جراحت را به سرعت بهبود بخشد و در بلوط، به وفور یافت می‌شود.

۴. خواص بلوط در بهبود آلزایمر

علائم آلزایمر می‌تواند شامل گیجی، کاهش تمرکز، ناتونی در فکر کردن و کاهش حافظه باشد و مجموع این شرایط، حاصل فعالیت آنزیمی در مغز به نام کولین استراز است. در مقابل، بلوط، آنتی اکسیدان‌هایی دارد که جلوی فعالیت مخرب این آنزیم را می‌گیرند. به علاوه، این آنتی اکسیدان‌ها، استرس اکسیداتی را کاهش می‌دهند و جلوی مرگ سلول‌های مغزی را می‌گیرند. همچنین، اسیدهای گالیک موجود در بلوط هم، از سلول‌های مغز محافظت کرده و مانع ابتلا به آلزایمر می‌شوند.

۵. خاصیت بلوط در تقویت موها

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در بلوط، به رشد و تقویت فولیکول‌های مو کمک کرده و جلوی ریزش مو را می‌گیرند. برای این منظور، 4 قاشق چایخوری، پودر پوست بلوط را با مقداری آب بجوشانید و مایع حاصل را هفته‌ای 2 بار به کف سر و ریشه موهای خود بمالید، تا ریزش موها برطرف شود.

۶. خاصیت انرژی زایی بلوط

برای تأمین انرژی بدن، روی بلوط حساب کنید. کربوهیدرات‌های موجود در این میوه، انرژی‌زا هستند و می‌توانند در تأمین انرژی طولانی‌مدت بدن، موثر باشند.

۷. خواص بلوط برای معده و گوارشخواص بلوط برای معده

اگر دچار نفخ و ناراحتی‌های گوارشی هستید، از مصرف بلوط غافل نشوید. این میوه کوچک با فیبر فراوان خود، فرایند هضم را آسان می‌کند و با ایجاد حرکات سالم در روده، مانع ابتلا به یبوست یا اسهال خواهد شد. البته در صورت ابتلا به اسهال شدید هم مصرف ترکیب آرد بلوط و ماست، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین فلاونوئیدهای موجود در بلوط هم یک درمان طبیعی موثر برای زخم معده و التهاب آن هستند.

۸. رفع خونریزی بینی با بلوط

یکی از درمان‌های سنتی برای رفع خونریزی بینی، استفاده از جوشانده پوست بلوط آرد شده به همراه زاج سفید است. با این محلول، بینی خود را شستشو دهید تا خونریزی بند بیاید.

۹. خاصیت بلوط در فعالیت های متابولیکی

مجموعه کاملی از ویتامین‌های گروه B مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و ویتامین B12 در بلوط وجود دارند. بنابراین این میوه مفید می‌تواند فعالیت‌های متابولیکی و آنزیمی بدن را تنظیم کرده و از این طریق، به سلامت عمومی بدن کمک کند.

۱۰. درمان آسم با بلوط

در این مورد هم باید به محتوای غنی آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه کوچک برگردیم. بلوط حاوی اسید گالیک، اسید آلاژیک و اسید تانیک است که هر سه این مواد، التهاب مجرای تنفسی را کاهش داده و به بهبود علائم آسم کمک می‌کنند.

۱۱. خواص بلوط در درمان دیس لیپیدمی

اگر دچار اختلال در سوخت و ساز چربی‌های بدن یا در اصطلاح علمی؛ دیس لیپیدمی هستید، باید بدانید که استفاده از برگ بلوط، تاثیر معجزه‌آسایی در بهبود شرایط شما دارد. ترکیبات فلاونوئیدی موجود در این برگ‌ها، سطح کلسترول بد یا LDL خون را کاهش داده و مقدار کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهند.

۱۲. رفع مشکلات پوستی با بلوط

بلوط حاوی یک ماده ضد التهاب قوی به نام تانن است. این ماده قادر است بسیاری از مشکلات پوستی، مانند خارش، زخم‌های پوستی، اگزما و اثر سوختگی را برطرف کند. برای این منظور کافیست مقداری از میوه بلوط را 20 دقیقه با آب بجوشانید و از این جوشانده به صورت یک ضماد موضعی روی پوست استفاده کنید.

۱۳. خواص بلوط برای پوست صورت

در این مورد می‌توانید از یک ماسک جوان‌کننده پوست استفاده کنید. به این ترتیب که از ترکیب آرد یا پودر بلوط با آب، خمیری درست کرده و 15 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. پس از این مدت، صورت خود را با آب سرد بشویید تا شاهد اثر معجزه آسای این ترکیب روی پوست خود باشید.

۱۴. خاصیت بلوط در سلامت چشم

یکی از خواص بلوط در طب سنتی، مربوط به چشم است. در گذشته، چوب گردو بلوط را همراه با پوست رویی بلوط در چاله‌هایی کوچک می‌کوبیدند و پودر حاصل را آتش می‌زدند. خاکستر این آتش، یک سرمه طبیعی است که نقش موثری در ضد عفونی کردن چشم‌ها دارد. به علاوه، برای برطرف کردن گلمژه هم می‌توانید مقداری روغن بلوط روی پلک بکشید.

۱۵. خواص بلوط برای دیابتخواص بلوط برای دیابت

خواص بلوط برای دیابت هم قابل توجه است. این میوه کوچک، سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده است. بنابراین، مصرف بلوط می‌تواند قند خون را تنظیم کند و در درمان دیابت نوع 2، بسیار موثر باشد.

۱۶.  برطرف کردن تب با برگ بلوط

برگ بلوط می‌تواند یک جایگزین موثر برای داروی کینین باشد و با از بین بردن عامل بیماری در بدن، تب را نیز برطرف کند.

۱۷. خواص بلوط در درمان سرفه

اگر دچار سرفه‌های تشنجی و حمله های متناوب آن هستید، بلوط را دریابید که یک راه حل موثر و کاملا طبیعی برای رفع این مشکل است. کافیست 30 گرم بلوط را با نیم لیتر آب جوش ترکیب کنید و روزی 3 یا 4 بار، یک قاشق چایخوری از این ترکیب را به شخص بیمار بدهید.

۱۸. درمان بواسیر با بلوط

ترکیبات فلاونوئیدی موجود در بلوط، خاصیت ضد التهابی دارند و با توجه به اینکه هموروئید یا بواسیر، ریشه در التهاب دارد، با مصرف بلوط، التهاب عروق انتهایی روده بزرگ فروکش می‌کنند و بیماری بهبود می‌یابد.

۱۹. خواص برگ بلوط در درمان فشار خون

اگر به دنبال یک داروی طبیعی برای کاهش فشار خون هستید، برگ‌های بلوط را از قلم نیندازید. این برگ‌ها به واسطه وجود ترکیبات فلاونوئیدی، فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین را در بدن مهار کرده و مانع بالا رفتن فشار خون می‌شوند.

۲۰. خواص درمانی بلوط برای زنان

بلوط می‌تواند قاعدگی را تنظیم کند و استفاده از آبزن جوشانده پوست بلوط، ترشحات واژن را به سرعت، درمان می‌کند. به علاوه، استفاده از آرد بلوط هم برای جلوگیری از ترشحات رحم، مفید است. همچنین استفاده از بلوط برای درمان افتادگی یا پرولاپس رحمی هم توصیه می‌شود.

۲۱. خاصیت بلوط در بدنسازی

استفاده از بلوط بعد از تمرینات ورزشی، اثر مثبت فعالیت‌های ورزشی را دوچندان می‌کند. زیرا این میوه، سرشار از کلسیم و پتاسیم است و می‌تواند با آرامسازی عضلات، از گرفتگی و کوفتگی آن‌ها بکاهد.

۲۲. درمان التهاب لثه ها با بلوط

اگر لثه‌های ملتهبی دارید، از پوست بلوط کمک بگیرید. به این ترتیب که 10 گرم پوست بلوط را با 100 میلی لیتر الکل تنتور داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید و 10 روز، آن را کنار بگذارید. فراموش نکنید که روزانه، 2 تا 3 بار بطری را تکان دهید. پس از این مدت، محتویات بطری را صاف کنید. سپس، 1 قطره از آن را در یک لیوان آب بریزید و لثه‌هایتان را با این محلول، ماساژ دهید.

۲۳.  استفاده از بلوط برای خشک کردن شیر مادر

اگر 2 تا 3 قاشق غذاخوری از پوست بلوط خرد شده را با آب ترکیب کرده و به صورت یک ضماد گرم، روی سینه مادر بگذارید، شیر مادر خشک می‌شود.

۲۴. خواص ضد سرطانی بلوط و برگ آنخواص ضد سرطانی بلوط

عملکرد مخرب رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث رشد سلول‌های سرطانی شود و در این مورد، میوه و برگ بلوط با داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع آنتی اکسیدان‌ها، یک سپر حمایتی طبیعی خواهند بود.

۲۵. کاهش التهاب موضعی با برگ بلوط

اگر در هر ناحیه از بدن مانند چشم، دچار التهاب و درد و تورم شده‌اید، یک برگ بلوط را به صورت ضما موضعی روی ناحیه ملتهب قرار دهید تا فلانوئیدهای موجود در برگ بلوط وارد عمل شده و به سرعت، التهاب را بخوابانند.

۲۶. خواص بلوط برای مردان

بر اساس منابع طب سنتی ایران، آجیل بلوط بو داده می‌تواند قدرت جنسی مردان را افزایش دهد. در تحقیقات صورت گرفته درباره خواص بلوط برای اسپرم، مشخص شده است که عصاره دانه شاه بلوط هندی می‌تواند چگالی اسپرم را افزایش دهد، در حالی که تاثیری روی تحرک اسپرم‌ها ندارد و البته، تحقیقات بیشتری در این مورد، نیاز است.

۲۷. خاصیت ضد میکروبی بلوط

فلاونوئیدهای موجود در برگ بلوط خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارند. این برگ‌ها می‌توانند به خوبی با باکتری‌ها و ویروس‌ها مقابله کنند و آثار عفونت را از بین ببرند.

۲۸. خواص بلوط در درمان ورم لوزه و گلودرد

اگر دچار ورم لوزه و گلودرد شده‌اید، استفاده از برگ درخت بلوط بسیار مفید است. برای این منظور، مقداری برگ درخت را بجوشانید تا به صورت یک مایع غلیظ درآید. این جوشانده را غرغره کنید تا ورم لوزه و گلودرد شما تسکین یابد.

۲۹. توقف خونریزی با برگ بلوط

برگ بلوط در بهبود زخم‌ها و توقف خونریزی، نقش موثری دارد. کافیست مقداری برگ بلوط را روی محل خونریزی گذاشته و کمی فشار دهید. خواهید دید که ترکیبات موجود در این برگ، به سرعت، خونریزی را متوقف می‌کنند. به علاوه، زغال چوب بلوط هم اثر مشابهی دارد و می‌تواند خونریزی زخم را متوقف کند.

۳۰. خاصیت بلوط در درمان شب ادراری کودکان

در صورت مواجهه با این مشکل، مقدار مساوی از میوه بلوط و کندر را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرده و چند روز به صورت متوالی، به کودک بدهید تا مشکل برطرف شود.

۳۱. خواص بلوط برای کبد

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره گیاه بلوط می‌تواند کرم انگلی «اکینوکوکوس گرانولوزوس» را نابود کند. این کرم، در بافت ریه، کبد و حتی مغز ایجاد می‌شود و بیماری هیداتیدوزیس را ایجاد می‌کند. البته، انسان، میزبان تصادفی این انگل است و تخم انگل می‌تواند از طریق مواد غذایی آلوده، وارد بدن انسان شود.

۳۲. خواص بلوط برای کلیه

بلوط، میوه‌ای ادرار‌آور و ضد التهاب است و با وجود مقادیر زیاد فیبر خود می‌تواند نقشی موثر در سلامت کلیه‌ها داشته باشد.

۳۳. درمان یرقان با بلوط

جالب است بدانید که میوه بلوط، حاوی آهک طبیعی فراوانی است و در درمان یرقان، یک ماده طبیعی و کم عارضه به شمار می‌رود.

مضرات بلوط

درباره مصرف بلوط، موارد احتیاطی زیر را در نظر داشته باشید:

  • زیاده‌روی در مصرف بلوط، مقدار زیادی تانن وارد بدن شما می‌کند و جذب آهن، مختل می‌شود.
  • از مصرف جوانه تازه بلوط بپرهیزید، زیرا یک ماده سمی است.
  • در دوران بارداری و شیردهی در مصرف بلوط احتیاط کرده و پیش از مصرف، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مراقب تداخلات دارویی بلوط باشید و در صورت استفاده از انواع داروها مانند داروهای فشار خون، قند خون و…، درباره نحوه مصرف بلوط با پزشک خود مشورت کنید.
  • بلوط حاوی ماده‌ای به نام ساپونین است که می‌تواند باعث تحریک لایه مخاطی معده و برگشت اسید معده شود.
  • طب سنتی بر این باور است که زیاده‌روی در مصرف بلوط، می‌تواند باعث افزایش خلط سودا شود.
  • در صورت چاقی یا ابتلا به بیماری‌هایی مانند کولیت روده و معده، نفخ، سردرد و بیماری‌های حلق و سینه، از زیاده‌روی در مصرف بلوط، پرهیز کنید.

بلوط را چگونه بخوریم؟

شما می‌توانید مغز بلوط را به صورت خام، تفت داده شده و حتی آب‌پز میل کنید.

دقت داشته باشید که بلوط خام، به دلیل وجود مقادیر بالای تانن، تلخ است و بنابراین بهتر است پیش از مصرف، آن را برشته کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بلوط‌ها را 20 دقیقه داخل آب جوش بیندازید و صبر کنید تا بلوط‌ها دیگر آب را قهوه‌ای نکنند.
  • حالا، بلوط‌ها را کنار بگذارید تا خنک‌تر شود و سپس، پوسته بیرونی آن‌ها را جدا کنید.
  • مغز بلوط‌ها را روی سینی فر بچینید و سینی را به مدت 35 تا 40 دقیقه در دمای 200 درجه سانتیگراد قرار دهید تا کاملا برشته شوند.
  • شما می‌توانید از پودر این دانه‌های برشته شده، قهوه بلوط درست کنید.

علاوه بر این می‌توان از آرد میوه خشک شده بلوط همراه با آرد گندم، در تهیه نان‌های خانگی استفاده کرد. جالب است بدانید که نان بلوط در قحطی سراسری ایران در سال 1320 شمسی، غذایی بود که جان بسیاری از مردم را نجات داد.

برای تهیه جوشانده بلوط هم کافیست یک قاشق مرباخوری از میوه خرد شده بلوط را با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید و 5 دقیقه، حرارت دهید. به همین سادگی، یک جوشانده مقوی گیاهی آماده کرده‌اید که پس از گذراندن از صافی می‌توانید نوش جان کنید.

با مصرف بلوط، همیشه سلامت بمانید…

فواید بلوط را با هم خواندیم، اما با توجه به اینکه بلوط از انواع میوه جات کمیاب‌تراست، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بلوط‌های تازه و باکیفیت، سری به میوه فروشی‌های اسنپ فود بزنید. از طریق خرید میوه آنلاین ، سفارش خود را همراه با آدرس دقیق ثبت کنید و در منزل یا محل کار، منتظر رسیدن بلوط‌های پرخاصیت باشید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود