آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص جوشانده زرشک
خواص خوراکی
4.3/5 - (3 امتیاز)
2

هر آنچه باید درباره خواص جوشانده زرشک بدانید

زهرا دهقان 30 خرداد 1401 6 دقیقه

زرشک ترش و قرمز خواص و فواید بسیاری برای سلامتی دارد که از آن می‌توان در تهیه جوشانده زرشک استفاده کرد. اگر تا به حال نام این جوشانده به گوش‌تان نخورده و از خواص جوشانده زرشک چیزی نمی‌دانید، بهتر است برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. در واقع جوشانده زرشک یکی از جوشانده‌های خوش طعم و سنتی ایرانی است که با داشتن طعمی متفاوت به درمان برخی از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا به خواص زرشک و این جوشانده بپردازیم و طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

درباره میوه زرشک

زرشک یکی از درختان همیشه سبز است که برگ‌های پهن و میوه‌ای قرمز رنگ و به شکل بیضی دارد. بیش از 200 سال است که مردم کشور‌های مختلف از این میوه به خاطر مصارف دارویی‌اش استفاده می‌کنند. درختچه زرشک ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر ارتفاع و نزدیک به ۲ متر عرض دارد و میوه‌های آن در زمستان نیز دوام می‌آورند. شما همیشه این امکان را دارید که از طریق سفارش آنلاین آجیل و خشکبار باکیفیت‌ترین انواع زرشک را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

ارزش غذایی زرشک

شما می‌توانید بهترین زرشک را از آجیل فروشی های معروف ایران سفارش دهید. زرشک از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌هایی مطابق با جدول زیر تشکیل شده است و ارزش غذایی هر 100 گرم زرشک به شرح زیر است:

کالری یا انرژی 316 کیلو کالری
کربوهیدرات 63.90 گرم
پروتئین 3.60 گرم
چربی 3.50 گرم
آب 29.00 گرم
فیبر 7.40 گرم
قند 27.20 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
ویتامین سی 24 میلی گرم
سدیم 17 میلی گرم

خواص جویدن زرشک

زرشک دارای خواص و فواید بی نظیری با ارزش غذایی بالایی است که در صورت مصرف کافی، برای سلامتی بدن و زیبایی مو و پوست بسیار مناسب و موثر است. مصرف خوراکی زرشک چه در غذا و چه به صورت آب زرشک می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص زرشک را توضیح می‌دهیم:

خواص جویدن زرشک

1. پاکسازی کبد و کیسه صفرا

همانطور که می‌دانید کبد مسئولیت سم زدایی و پاکسازی مواد مضر از بدن را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف کبد تولید صفراست که به هضم چربی کمک می‌کند. مصرف زرشک به پاکسازی کبد کمک کرده و سموم موجود در خون را از بین می‌برد. بربرین موجود در زرشک باعث ترشح صفرا در کبد می‌شود که فرآیند‌های گوارشی را بهبود می‌بخشد.

2. بهبود گردش خون

کمک به بهبود گردش خون و افزایش سلامت قلب یکی دیگر از خواص زرشک است. عملکرد درست دستگاه گردش خون باعث بهبود توزیع مواد مغذی و اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن می‌شود. علاوه بر این زرشک به رگ‌های خونی آرامش بخشیده و به بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و فرآیند گردش خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

3. مبارزه با سرطان

گیاهان قرمزی که حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی مثل ویتامین سی هستند، نقش موثری در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی دارند. علاوه بر ویتامین سی، بربرین موجود در زرشک، خواص ضد سرطانی آن را بیشتر کرده است.

4. سلامت پوست و مو

زرشک دارای خواص ضد باکتریایی بوده که باعث سم زدایی پوست صورت می‌شود و با کنترل چربی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. همچنین زرشک با خواص ضد میکروبی و ضد قارچی که دارد، برای سلامت موی سر مفید است و از بروز شپش جلوگیری می‌کند.

خواص زرشک جنگلی گیلان

زرشک جنگلی درختچه‌ای است که تیغ‌های بلند و برگ‌های بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای دارد و به صورت خودرو در مناطق ییلاقی به خصوص در غرب ایران یافت می‌شود و میوه آن از اواسط تابستان تا پاییز قابل برداشت است.

زرشک جنگلی؛ ميوه‌ای سرشار از ویتامین‌های گروه B است و برای درمان امراضی مثل سرماخوردگی و بیماری‌های اعصاب و روان بسیار مناسب است. مصرف مقدار زياد زرشك جنگلی و يا ريشه و ساقه و برگ آن براي زنان حامله مناسب نيست، زيرا رحم را تحريك کرده و ممكن است باعث سقط جنين شود.

جوشانده زرشک قرمز

شما می‌توانید به کمک مواد لازم زیر برای حدود چهار نفر جوشانده زرشک قرمز درست کنید که بسیاری مقوی و سالم است:

آب جوش 4 لیوان
زرشک 2 قاشق غذاخوری
شکر، نبات یا عسل به میزان لازم

دستور تهیه

ابتدا زرشک‌ها را با دقت پاک کنید و آن‌ها را داخل کاسه‌ای ریخته و تا جایی که آب روی آن‌ها را بپوشاند، به آن آب بیفزایید. اجازه دهید زرشک حدود 10 دقیقه الی یک ربع داخل این آب باقی بماند تا اگر گل و لایی دارد، از آن خارج شود. پس از گذشت این زمان، زرشک‌ها را آبکشی کنید. اگر زرشک شما پاک شده و تمیز است، کافیست آن را کمی بشویید و نیازی به خیساندن آن در آب ندارید. سپس زرشک‌ها را داخل یک قوری متوسط یا بزرگ بریزید و حدود 4 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید.

قوری حاوی زرشک و آب جوش را به مدت ده دقیقه الی یک ربع بر روی یک کتری در حال جوش قرار دهید تا جوشانده زرشک دم بکشد و آماده مصرف شود. شما می‌توانید برای شیرین کردن این جوشانده از نبات، شکر یا عسل استفاده کنید. در پایان نیز جوشانده را داخل یک فنجان بریزید و نوش جان کنید.

خواص جوشانده زرشک قرمز

مهم‌ترین ماده مفید این جوشانده، بربرین موجود در زرشک است که برای بهبود بیماری‌هایی نظیر سرطان، فشار خون، مشکلات قلبی، رفع باکتری‌های بدن، سرما خوردگی، کبد چرب، ضعف حافظه، مشکلات پوستی، مشکلات ریوی و چاقی مناسب و موثر است. از دیگر خواص جوشانده زرشک که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، بهبود و درمان اسهال خونی، زخم معده، ورم معده، سم زدایی از خون، تقویت کبد و کلیه‌ها، پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان بی‌اشتهایی می‌باشد.

خواص جوشانده زرشک قرمز

توصیه می‌کنیم زنان باردار و افرادی که سرفه‌های خشک دارند، به هیچ عنوان از این جوشانده استفاده نکنند. همچنین مصرف مداوم جوشانده زرشک خوب نیست و باعث عدم جذب ویتامین‌های گروه ب می‌شود و برای دستگاه گوارش نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

جوشانده زرشک و عناب

اگر به دنبال یک جوشانده خواب آور با طعمی دلپسند هستید، پیشنهاد ما به شما جوشانده زرشک و عناب است. این جوشانده به خاطر داشتن مخلوطی از مزه‌ی ترش زرشک و شیرین عناب خیلی ملس و خوشمزه است و درست کردن کار بسیار راحتی است. برای تهیه این جوشانده به مواد زیر احتیاج داریم:

عناب 12 عدد
زرشک 2 قاشق غذاخوری
آب جوش به میزان لازم
عسل در صورت تمایل

طرز تهیه

برای اینکه طعم عناب در جوشانده شما آزاد شود، در ابتدای کار آن‌ها را به کمک چاقو از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. سپس عناب را به مدت 10 دقیقه داخل آب سرد بگذارید تا پوسته آن کاملا نرم شود.

پس از این مرحله عناب نرم شده را به همراه زرشک داخل قوری بریزید و بسته به غلظتی که از جوشانده خود انتظار دارید، به آن آب جوش اضافه کنید و درب قوری بگذارید. قوری را روی کتری در حال جوش قرار دهید و اجازه دهید جوشانده شما به مدت ده دقیقه الی یک ربع خوب دم بکشد و مزه عناب با زرشک مخلوط شود. پس از این زمان جوشانده زرشک و عناب شما آماده است که می‌توانید آن را داخل لیوان ریخته و به همراه مقداری عسل میل کنید.

خواص جوشانده زرشک و عناب

این جوشانده به دلیل دارا بودن ویتامین سی، نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. همچنین جوشانده آن برای درمان ورم و زخم معده و نیز درمان اسهال خونی و یا زخم روده نیز مؤثر است. عناب نیز یک آرام بخش طبیعی است که اضطراب را برطرف کرده و مشکل بی خوابی را رفع می‌کند. همچنین عناب برای تقویت حافظه و برخی بیماری‌های کبد و کلیه نیز مفید است.

درباره آب زرشک بیشتر بدانیم

زمان خوردن آب زرشک

آب زرشک طبیعی خواص بسیار عالی دارد و برای سلامتی مفید است. برای این که از خواص آب زرشک بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در منزل تهیه کنید و از مصرف آب زرشک‌های صنعتی و آماده بپرهیزید. همچنین فصل پاییز بهترین زمان برای خرید زرشک تازه و تهیه آب زرشک است. برای تهیه آب زرشک می‌توانید از زرشک قرمز یا سیاه استفاده کنید؛ اما بهتر است از زرشک سیاه استفاده شود. حتی اگر به زرشک تازه دسترسی ندارید، از زرشک منجمد شده استفاده کرده و آب زرشک تهیه کنید.

خواص آب زرشک برای جوش صورت

آب زرشک را میل کرده و زرشک‌های حاصل از تهیه آب آن را بر روی پوست‌تان بمالید و در آرامش بگذارید تا آب آن‌ها کاملا جذب پوست‌تان شود و بعد با آب ولرم شستشو نمایید. این کار را یک روز درمیان و به مدت یک الی دو ماه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب و پوستی صاف، شفاف و بدون جوش برسید.

خواص جوشانده زرشک سیاه

این زرشک از انواع زرشک‌های آبی محسوب می‌شود و از آن برای تهیه آب‌زرشک استفاده می‌گردد و در مقایسه با زرشک پلویی، مرغوبیت کمتری دارد. کاهش قند خون، مبارزه با چربی، بهبود کبد چرب، کمک با کاهش وزن و جلوگیری از کم‌خونی از جمله خواص کم‌نظیر زرشک سیاه است. طرز تهیه جوشانده زرشک سیاه مانند جوشانده زرشک قرمز است.

سخن پایانی

زرشک در ایران به دو نوع قرمز و سیاه‌رنگ موجود است. از زرشک برای تهیه پلو، جوشانده زرشک، دمنوش یا شربت استفاده می‌شود. همچنین خواص ریشه زرشک نیز شگفت انگیز است جوری که از ریشه هم نمی‌توان گذشت. اگر شما هم به دنبال تهیه زرشک مرغوب هستید، پیشنهاد می‌کنیم از طریق سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود آن را از بهترین فروشگاه‌های خشکبار و آجیل سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

rashaa salmanizadeh
04 آذر 1402

سلام خواص جوشانده زرشک چی هستش خاصیت زرشک برای سلامت پوست و مو حقیقت دارد

  • snappfoodadmin
    04 آذر 1402

    سلام خاصیت جوشانده زرشک زیا د است بربرین موجود در زرشک برای بهبود بیماری‌هایی سرطان، فشار خون، مشکلات قلبی، رفع باکتری‌های بدن، سرما خوردگی، کبد چرب، ضعف حافظه، مشکلات پوستی، مشکلات ریوی و چاقی مناسب و موثر است.دیگر خواص جوشانده زرشک بهبود و درمان اسهال خونی، زخم معده، ورم معده، سم زدایی از خون، تقویت کبد و کلیه‌ها و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان بی‌اشتهایی می‌باشد.بله زرشک دارای خواص ضد باکتریایی که باعث سم زدایی پوست صورت می‌شود و با کنترل چربی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.زرشک خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد، برای سلامت موی سر مفید است و از بروز شپش جلوگیری می‌کند.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود