آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع میوه جات
3.3/5 - (10 امتیاز)
بدون نظر

خواص خربزه، تمام خاصیت و مضرات میوه خربزه را بشناسید

مینا اسماعیل بیگی 22 اسفند 1401 11 دقیقه

کمتر کسی پیدا می‌شود که بتواند از عطر فوق‌العاده و طعم شیرین خربزه صرف‌نظر کند. البته تردیدی نداشته باشید که با دانستن خواص خربزه، این لذت، چند برابر خواهد شد. بنابراین با اسنپ فود همراه باشید تا خواص خربزه و مضرات آن را بهتر بشناسیم و ببینیم چه خواصی در ریشه، پوست و دانه‌های این میوه فوق‌العاده نهفته است.

ارزش غذایی خربزه

هر 100 گرم خربزه، حاوی مواد مغذی زیر است:

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
انرژی 36 کیلوکالری
فیبر 0.8 گرم
آب 89.82 گرم
کربوهیدرات 9.09 گرم
پروتئین 0.54 گرم
چربی 0.14 گرم
ویتامین C 18 میلی گرم
ویتامین A 3 میکروگرم
کولین (B4) 7.6 میلی گرم
فولات 19 میکروگرم
پتاسیم 228 میلی گرم
کلسیم 6 میلی گرم
فسفر 11 میلی گرم
منیزیم 10 میلی گرم

خواص خربزهخواص بی نظیر خربزه

خربزه، میوه‌ای جالیزی و نام آشنا با شکلی گرد یا دراز دارد. این میوه، متعلق به خانواده کدوئیان است و رنگ آن می‌تواند از زرد کمرنگ تا نارنجی، تغییر کند.  این میوه تابستانی، طعمی شیرین، عطری خوش و بافتی نرم و آبدار دارد و هر چقدر رسیده‌تر باشد، نارنجی‌تر و شیرین‌تر است. خربزه سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است و با محتوای زیاد آب خود می‌تواند جلوی گرمازدگی و عطش در فصل تابستان را بگیرد. تایباد، سمنان، سرخه و گرمسار، مهم‌ترین شهرهای ایران برای کشت این میوه جالیزی هستند. در ادامه، مهم‌ترین خواص خربزه را با هم مرور می‌کنیم:

1. هیدراته کردن بدن با خربزه

آیا می‌دانید که 60 درصد حجم بدن از آب تشکیل شده و سلول‌های بدن برای عملکرد مناسب خود، به این ماده حیاتی، نیاز دارند؟ شاید ندانید که بسیاری مواقع، تپش‌های تند قلب، سرگیجه، سردرد، افت فشار خون، گود رفتن زیر چشم‌ها و خستگی و بیحالی، ناشی از کم‌آبی بدن است. خبر خوب این است که 90 درصد از حجم خربزه، از آب تشکیل شده و شما با خوردن این میوه تابستانی لذیذ، می‌توانید به خوبی، این نیاز را تأمین کنید.

2. تقویت سیستم ایمنی با خربزه

برای تقویت مکانیزم دفاعی بدن و افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، مصرف خربزه را جدی بگیرید. حجم بالای ویتامین C و ویتامین A موجود در این میوه، این تأثیر را ایجاد می‌کند. به علاوه، عملکرد ویتامین C در بدن، یک عمکلرد آنتی اکسیدانی قوی است که جلوی فعالیت‌ مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را می‌گیرد و توان بدن در مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها را بالا می‌برد. در همین رابطه، خواص خربزه برای کرونا هم قابل توجه است و می‌تواند دیوار دفاعی بدن در مقابله با کرونا را بلند‌تر کند.

3. درمان فشار خون بالا با خربزه

اگر دچار بیماری فشار خون هستید، از مقادیر بالای پتاسیم موجود در خربزه، استفاده کنید. این ماده معدنی، با گشاد کردن قطر رگ‌ها، جریان خون در رگ‌ها را افزایش می‌دهد و فشار خون را پایین می‌آورد. به علاوه، پتاسیم، سدیم اضافی موجود در خون را هم دفع می‌کند و از این طریق هم به کاهش فشار خون، کمک می‌کند. در نتیجه، خطر بروز حملات و سکته‌های قلبی، کاهش خواهد یافت.

4. خربزه و مقابله با سرطان

مصرف خربزه، ضد‌ سرطان است. این خاصیت به حجم قابل توجه ویتامین C و بتاکاروتن موجود در این میوه برمی‌گردد. این ترکیبات، مانع فعالیت‌های خطرناک رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند و زمینه رشد ناهنجار سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

5. کاهش استرس با میوه خَربُزه گیاهی

آیا می‌دانید که با خوردن مقداری خربزه، می‌توانید آشفتگی و استرس‌های روزمره خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید؟ بخشی از این خاصیت، مربوط به پتاسیم موجود در خربزه است که با پایین آوردن فشار خون و تنظیم ضربان قلب، موجب آرامش شما خواهد شد. به علاوه، پتاسیم می‌تواند ذخیره اکسیژن در مغز را افزایش دهد و از این طریق، میزان تمرکز شما را بالا ببرد.

بخش دیگری از خاصیت آرام‌بخشی خربزه، به آنزیم سوپراکسید دیسموتاز موجود در این میوه بازمی‌گردد. این آنزیم می‌تواند شایع‌ترین رادیکال آزاد بدن؛ یعنی سوپر‌اکسید را خنثی کرده و سلول‌های بدن را تعمیر کند. همچنین، کاهنده فشار خون است و می‌تواند عروق بدن را آرام کند.

6. خواص خربزه برای سلامت چشم ها

مصرف ویتامین A ارتباط نزدیکی با حفظ سلامت چشم دارد، تا جایی که مصرف منظم غذاهای حاوی ویتامین A، خطر ابتلا به آب مروارید را تا 40 درصد کاهش می‌دهد. بنابراین، یکی از انواع میوه جات مفید برای چشم، خربزه است. این میوه تابستانی، سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و در تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشم، بسیار موثر است.

7. فواید خربزه سلامت قلبی عروقیفواید خربزه سلامت قلبی عروقی

خربزه از چند طریق می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • این میوه، سرشار از پتاسیم است. پتاسیم، یک گشاد‌کننده طبیعی قطر عروق است و با دفع سدیم اضافی خون، فشار خون را کم می‌کند. بنابراین، برای قلب هم بسیار مفید است.
  • خربزه سرشار از ماده‌ای به نام آدنوزین است. این ماده، یک رقیق‌کننده طبیعی خون است که از لخته شدن خون در عروق جلوگیری کرده و سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کند.
  • فولات موجود در خربزه، جلوی سکته‌های قلبی را می‌گیرد.
  • ویتامین C موجود در خربزه، ماده‌ای موثر در پیشگیری از تصلب شرایین است.

8. خواص خربزه برای دیابتی ها

خربزه حاوی قندهای ساده‌ای مانند فروکتوز و گلوکز است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. بنابراین، افراد دیابتی یا چاق، برای مصرف آن، مشکلی نخواهند داشت. مصرف این میوه، باعث بهبود سوخت و ساز انسولین در بدن می‌شود و فیبر موجود در آن هم برای افراد دیابتی، مفید است. به علاوه، آب خربزه، حاوی ترکیباتی است که جلوی بروز نفروپاتی دیابتی را می‌گیرد. البته فراموش نکنید که به عنوان یک فرد دیابتی، در مورد میزان مصرف این میوه، با پزشک خود، مشورت کنید.

9. خواص خربزه برای ریهخواص خربزه برای ریه

اگر به خاطر مصرف سیگار، ریه‌های آسیب‌دیده‌ای دارید، از خواص خربزه برای ریه‌ها کمک بگیرید. ویتامین A موجود در این میوه، بافت ریه‌ها را احیا کرده و آن‌ها را جوان نگه می‌دارد.

10. سلامت کلیه ها با مصرف خربزه

پتاسیم موجود در خربزه، از این میوه، یک ادرار‌آور طبیعی می‌سازد. افزایش ادرار باعث می‌شود که دفع مواد زائد و سموم موجود در خون، سرعت بگیرند. به علاوه، افزایش حجم ادرار، باعث شستشوی مجاری ادرار، مثانه و کلیه‌ها خواهد شد.

11. بهبود کیفیت خواب با خربزه

گفتیم که خربزه، یک آرام‌بخش طبیعی است. بنابراین، اگر دچار اضطراب و کم‌خوابی هستید، حتما خربزه را امتحان کنید. این میوه آبدار و خوشمزه، سیستم عصبی شما را آرام می‌کند و بی‌خوابی یا بدخوابی شما را به راحتی، درمان می‌کند.

12. کمک به ترک سیگار با خربزه

اگر قصد ترک سیگار را دارید و نگران علائم ترک نیکوتین هستید، خربزه را دریابید. این میوه باارزش تابستانی، ترکیباتی دارد که تحمل ترک نیکوتین را برایتان ساده‌تر می‌کند. برای مثال، تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که خواب آرام‌تری داشته باشید. به علاوه، مصرف خربزه، ذخایر از دست رفته ویتامین A به خاطر سیگار را جبران خواهد کرد.

13. خواص خربزه برای دوران قاعدگی

برای درمان مشکلات و دردهای قاعدگی، از خواص خربزه و ویتامین C موجود در این میوه کمک بگیرید. این میوه مفید، جریان خون قاعدگی را تنظیم می‌کند؛ مانع لخته شدن خون می‌شود و مسکنی طبیعی برای دردهای این دوران است. حتی می‌توان برای تحریک قاعدگی هم از خربزه استفاده کرد.

14. کاهش وزن با خربزه

با خوردن خربزه، حجم زیادی از فیبر طبیعی را وارد معده خود می‌کنید که می‌تواند تا مدتی شما را سیر نگه دارد و جلوی پرخوری را بگیرد. به علاوه، این میوه، فاقد چربی و کلسترول است و کالری پایینی دارد. بنابراین، افراد چاق می‌توانند با مصرف آن، ضمن احساس سیری، کالری روزانه خود را بهتر کنترل کنند. البته دقت داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف خربزه، به خاطر قند موجود در این میوه، شما را چاق خواهد کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید از خربزه، به عنوان یکی از انواع میوه های لاغر کننده استفاده کنید، حد تعادل را در مصرف آن نگه دارید.

15. خواص خربزه برای زنان باردارخواص خربزه برای زنان باردار

خربزه یکی از میوه‌های بسیار مفید برای دوران بارداری است. این میوه، حاوی اسید فولیک است و فولات موجود در آن، به تولید و نگهداری سلول‌های جدید کمک کرده و جلوی اختلال لوله عصبی جنین را می‌گیرد. مصرف این میوه در دوران بارداری، فرزند شما را باهوش و زیبا می‌کند. به علاوه، خربزه باعث می‌شود که سدیم اضافی از بدن، دفع شده و آب در بدن، محبوس نشود. خوردن خربزه بعد از زایمان هم مفید است و شیر مادران را زیاد می‌کند.

16. درمان آرتریت با خربزه

خواص ضد التهابی خربزه به درمان آرتریت کمک می‌کند. این خاصیت، با کاهش استرس اکسیداتیو در مفاصل و استخوان‌ها، درد و التهاب این نواحی را تسکین می‌دهد.

17. بهبود عملکرد گوارش با خربزه

مصرف خربزه، تاثیر فوق‌العاده‌ای در عملکرد دستگاه گوارش دارد. این میوه مفید، معده را آرام و خنک نگه می‌دارد؛ حرکات مناسب روده را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود که غذا، حرکتی آرام، روان و طبیعی، در دستگاه گوارش داشته باشد. در نتیجه این عملکرد عالی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش خواهد یافت.

18. خواص خربزه برای مردان

یکی از اسید آمینه‌های موجود در خربزه، سیترولین است که با تولید ماده‌ای به نام آرژنین، میزان خونرسانی به اندام‌های تناسلی را افزایش می‌دهد. مصرف خربزه می‌تواند به ایجاد نعوظ بهتر در مردان کمک کند و کیفیت و کمیت اسپرم‌ها را افزایش دهد. به علاوه، ترکیبات موجود در خربزه، در شکل‌گیری نطفه هم موثرند.

19. خاصیت خربزه در افزایش میل جنسی

خربزه می‌تواند سردی مزاج را برطرف کرده و میل جنسی را افزایش دهد. این میوه مفید تابستانی، یک سم زدای طبیعی است و رطوبت موجود در آن می‌تواند مایعات بدن را رقیق‌تر کند. به علاوه، ویتامین E موجود در این میوه، باعث تولید بیشتر هورمون‌های جنسی و تمایل بیشتر مردان و زنان به برقراری رابطه جنسی می‌شود.

20. فواید خربزه برای پوست

خربزه یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها برای پوست است. محتوای آب موجود در بافت خربزه، پوست را به خوبی هیدراته می‌کند. به علاوه این میوه، حاوی ویتامین‌های گروه B؛ مانند کولین و ویتامین‌های A، C، E و k است. تمام این ویتامین‌ها، در تغذیه و حفظ سلامت پوست، نقش موثری دارند. همچنین، آمینو اسید بتائین موجود در خربزه، ترکیبی است که خاصیت مرطوب‌کنندگی و آنتی اکسیدانی دارد و در تهیه انواع کرم‌ها از آن استفاده می‌شود.

21. خواص ضد پیری خربزه

اگر می‌خواهید شاداب و جوان بمانید، از خواص خربزه کمک بگیرید. مقادیر قابل توجه ویتامین C موجود در این میوه، نقش مهمی در مهار رادیکال‌های آزاد بدن و جلوگیری از ظهور نشانه‌های پیری دارد. این ویتامین، یک محرک طبیعی برای کلاژن‌سازی بدن است و قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. به علاوه، خربزه، یک منبع طبیعی برای تأمین اسید فولیک مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در بازسازی سلول‌های بدن دارد.

22. خاصیت های خربزه و از بین بردن اگزماخاصیت های خربزه و از بین بردن اگزما

آب خربزه، یک لوسیون طبیعی است که با وجود مواد مغذی خود، به درمان اگزما و کک و مک‌های پوستی کمک می‌کند. این آب میوه طبیعی، پوست صورت را نرم و هیدراته می‌کند و حتی برای برطرف کردن آثار سوختگی و خراش‌های پوستی هم مفید است.

23. تقویت موها با مصرف خربزه

خربزه، منبعی طبیعی از انواع ویتامین‌های گروه B است. یکی از این ویتامین‌ها؛ اینوزیتول نام دارد که رشد موها را تقویت کرده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. به علاوه، استفاده موضعی از خربزه هم فواید بسیاری برای موها دارد. برای این منظور کافی است یک فنجان خربزه را با چنگال له کنید و پس از اینکه موهای خود را با شامپو شستید، کف سر و موهای خود را با این پوره میوه‌ای، ماساژ دهید و پس از 10 دقیقه، آن را بشویید. این، یک نرم‌کننده عالی برای موها است که پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید.

24. خواص خربزه برای کودکان

خربزه، میوه‌ای اشتها‌آور است و آنزیم‌هایی دارد که سرعت هضم غذا را بالا می‌برند. بنابراین، برای تقویت رشد کودکان، از آنزیم‌های مفید موجود در این میوه و مواد قندی و معدنی بی‌نظیر آن، استفاده کنید.

25. خواص خربزه برای کبد چرب

خربزه یکی از انوع میوه جات مفید برای درمان کبد چرب است. این میوه با ارزش، با کاهش بقایای چربی موجود در کبد و باز کردن منافذ آن، نقش مهمی در پاکسازی کبد دارد. خربزه، حرارت کبد را تسکین می‌دهد و خون را قلیایی می‌کند. اگر می‌خواهید از خواص خربزه برای درمان کبد چرب، بهتر استفاده کنید، آب خربزه را در ساعات بعد از ظهر میل کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

خواص خربزه در طب سنتیخواص خربزه در طب سنتی

در طب سنتی، خربزه، میوه‌ای معتدل و مرطوب است و هر چقدر شیرین‌تر باشد، تعادل طبع آن رو به گرمی می‌رود. فواید درمانی خربزه، از گذشته تا به حال مورد توجه پزشکان بوده است و آنچه در ادامه می‌آید، تنها گوشه‌ای از فواید بی‌نظیر این میوه از دیدگاه طب سنتی است:

  • خربزه، بیماری استسقاء را درمان می‌کند.
  • مصرف این میوه، در تابستان بسیار مفید است و خستگی و گرمازدگی را از بین می‌برد.
  • نوشیدن پوست خشک شده خربزه به صورت دمنوش، باعث دفع سنگ کلیه می‌شود. به علاوه، خاصیت ادرارآور بودن این میوه هم در درمان بیماری‌های مثانه و کلیه، مفید است.
  • خربزه، میوه‌ای ملین است. این خاصیت، میکروب‌ها و عفونت‌های جمع شده در روده را خارج می‌کند و در درمان یبوست و بواسیر، بسیار مفید است.
  • ویتامین C موجود در خربزه، درمانی مفید برای بیماری‌های مربوط به لثه است.
  • مصرف خربزه شیرین، انسان را شجاع می‌کند و ترس را زائل می‌کند. در حالی که خوردن خربزه کال، اثر عکس دارد.
  • مصرف خربزه برای تقویت سلول‌های مغزی و درمان بیماری‌هایی مانند سل ریوی و کم‌خونی مفید است.
  • خربزه، روند هضم غذا را بهتر می‌کند.

خواص پوست خربزه

اگر تا به حال، پوست خربزه را دور می‌انداختید، ادامه این قسمت را بخوانید تا بدانید که پوست این میوه، چه مزایای ارزشمندی برای سلامتی دارد:

  • استفاده از پوست پودر شده خربزه در آشپزی می‌تواند سرعت پخت گوشت را افزایش دهد.
  • برای درمان دندان درد، 6 گرم پوست خربزه را با مقداری آب بپزید و سپس، این جوشانده را از صافی عبور داده و به عنوان دهان‌شویه از آن استفاده کنید تا دندان دردتان تسکین یابد.
  • استفاده از پودر پوست خربزه، در رفع گرفتگی‌های کبد بسیار موثر است.
  • پودر پوست خربزه، یک ترکیب ضد سرطان و ضد انگل است.
  • ضماد پوست خربزه، ورم و باد دماغ را برطرف می‌کند. این تأثیر، بخصوص در مورد اطفال، قابل توجه است.
  • قرار دادن پوست خربزه روی پوست، می‌تواند یک لکه‌بر طبیعی باشد و باعث شادابی پوست شود.
  • استفاده از پوست خربزه در درمان بیماری‌های مربوط به پروستات، موثر است.

خواص دانه های خربزهخواص دانه های خربزه

دانه‌های خربزه را دور نیندازید و در موارد زیر، از فواید آن‌ها بهره ببرید:

  • مصرف دانه‌های خربزه می‌تواند جلوی تب، سوء‌هاضمه و سرفه را بگیرد.
  • این دانه‌ها، ماده‌ای مفید برای دفع کرم‌های روده هستند.
  • خوردن دانه‌های خربزه می‌تواند سوزش مجاری ادرار را تسکین دهد.
  • دانه‌های خربزه، ملین هستند و مصرف آن‌ها برای پاکسازی کلیه، کبد و مثانه مفید است.
  • دانه‌های بو داده خربزه، مدر هستند و می‌توانند میل جنسی را افزایش دهند.

خواص ریشه خربزه

اگر ریشه خربزه را به صورت چای، دم کنید یک ادرار‌آور طبیعی تهیه کرده‌اید که از آن به عنوان یک محرک طبیعی استفراغ هم می‌توانید استفاده کنید.

مضرات خربزه

خربزه یک میان‌ وعده عالی برای روزهای گرم تابستان است، اما مصرف آن، پیش از وعده غذایی می‌تواند باعث ورم روده و اسهال شود. علاوه بر این، در مصرف این میوه خوش‌طعم و آبدار تابستانی، این موارد احتیاطی را هم در نظر داشته باشید:

  • مراقب حساسیت به خربزه باشید و در صورت بروز علائم آلرژی مانند گلودرد، مصرف میوه را متوقف کنید.
  • از مصرف خربزه کال بپرهیزید. این میوه، در شکل کال، خلط را زیاد می‌کند و باعث ایجاد ناراحتی برای معده‌های حساس و اسهال خواهد شد.
  • زیاده‌روی در مصرف خربزه برای دیابتی‌ها مفید نیست.
  • از مصرف همزمان عسل و خربزه، خودداری کنید.

با خواص میوه خربزه و مضرات آن آشنا شدید، حالا پیشنهاد می‌کنیم که به این مطلب به تنهایی اکتفا نکنید و در کنار آن، مطلب میوه های بهاری و تابستانی را نیز مطالعه کنید.

از مصرف خربزه غافل نشوید…

خواص خربزه را به همراه مضرات آن برای شما توضیح دادیم و توجه کردید که خواص آن بسیار بیشتر از عوارض آن است. بنابراین، این میوه را مرتبا تهیه کنید و از خواص آن بهره ببرید. به همین منظور، خرید میوه آنلاین از اسنپ فود به شما کمک می‌کند که در وقت و انرژی خود، صرفه‌جویی کنید. کافیست وارد سایت اسنپ فود و صفحه خرید میوه آنلاین شوید و تازه‌ترین و با‌کیفیت‌ترین میوه‌های فصل را با چند کلیک ساده، سفارش دهید. پس از زمانی کوتاه، پیک اسنپ فود مقابل درب منزل شما آماده است تا سفارش‌هایتان را تحویل دهد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود