آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص خرمالو
انواع میوه جات
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

خواص خرمالو،‌ آشنایی با شگفتی های خرمالو

مینا اسماعیل بیگی 24 اسفند 1401 9 دقیقه

خرمالو، یکی از میوه های پاییزی و زمستانی محبوب است که با رنگ و لعاب اشتها‌برانگیز خود، جای ویژه‌ای در سبد میوه‌های پاییزی دارد. این میوه، سرشار از انرژی، فیبر و ویتامین است و همان قدر که دیدن ظاهر زیبای آن، حال بیننده را خوب می‌کند، خوردن آن هم برای بدن بسیار مفید است.

جالب است بدانید که حتی پوست و دانه‌های خرمالو هم مفیدند و استفاده‌های درمانی بسیاری برای بدن دارند. اگر می‌خواهید درباره خواص خرمالو بیشتر بدانید با این مطلب از اسنپ فود، همراه ما باشید.

ارزش غذایی خرمالو

در هر خرمالوی متوسط، این مقدار مواد مغذی وجود دارند. دقت داشته باشید که مقدار انرژی هر عدد خرمالوی خشک، به 460.3 واحد افزایش می‌یابد.

مواد مغذی مقدار در یک عدد خرمالو (168 گرم)
کالری 118 واحد
کربوهیدرات 31 گرم
قند 21 گرم
فیبر 6 گرم
پروتئین 1 گرم
چربی 0.3 گرم
ویتامین C معادل 21 درصد از نیاز روزانه بدن
ویتامین A معادل 16 درصد از نیاز روزانه بدن
پتاسیم 270.5 میلی گرم
مس حدود 10 درصد از نیاز روزانه بدن
منگنز معادل 30 درصد از نیاز روزانه بدن
فولات (B9) معادل 4 درصد از نیاز رزوانه بدن

خواص خرمالو

خواص خرمالو در تقویت سیستم ایمنی بدن

خرمالو یک منبع عالی از ویتامین سی است.

آنچه در ادامه می‌آید، مهم‌ترین خواص خرمالو است. این میوه، با طبیعت گرم و تر خود می‌تواند سلامت شما در فصل سرد پاییز را تأمین کند و به عنوان یک میوه خاص، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها باشد. البته فراموش نکنید که مثل همیشه، حد تعادل را در مصرف خرمالو نگه دارید.

1. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

خرمالو یکی از منابع طبیعی ویتامین C است. مصرف یک عدد از این میوه به صورت تازه و رسیده، حدود 20 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند. بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود روی خرمالو حساب کنید. تقویت سیستم ایمنی، به معنای افزایش تولید گلبول‌های سفید خون است و افزایش گلبول‌های سفید، توان دفاعی بدن در مقابله با ویروس‌ها، میکروب‌ها و عفونت‌ها را بالا می‌برد.

2. خرمالو، یک انرژی زای طبیعی

اگر احساس می‌کنید زود خسته می‌شوید یا میزان تحمل شما پایین است و زود دچار دلشوره و اضطراب می‌شوید، مصرف خرمالو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این میوه، با محتوای بالای قند و پتاسیم موجود در خود، یک انرژی‌زای قوی است که می‌تواند تمام روز شما را شاداب و سر حال نگه دارد. به علاوه، اگر ورزشکارید، توصیه می‌شود که پیش از ورزش‌های سنگین، یک عدد خرمالو میل کنید تا در طول ورزش‌های سنگین، مواد مغذی موجود در بدن شما، بهتر حفظ شود. همچنین در رژیم غذایی بچه‌ها هم خرمالو را از قلم نیندازید.

3. خاصیت خرمالو برای هضم غذا

خاصیت خرمالو برای هضم غذا

خرمالو حاوی فیبر غذایی است که به کمنترل قند خون کمک می‌کند.

خرمالو چه خاصیتی دارد ؟ با مصرف هر عدد خرمالوی متوسط، 21 گرم فیبر طبیعی دریافت خواهید کرد. مصرف فیبر، به حرکت آسان‌تر غذا در روده‌ها کمک می‌کند و احتمال بروز یبوست را کاهش می‌دهد. فیبر، با افزایش ترشحات معده، روند هضم غذاها را بهبود می‌بخشد و ترکیبی مفید برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده و سرطان روده بزرگ است. بنابراین، برای رفع یبوست و هضم بهتر غذا، از خواص خرمالو غافل نشوید.

4. کاهش وزن با خرمالو

برخی خرمالو را جزو انواع میوه های لاغر کننده می‌دانند. استدلال این گروه، فیبر بالا و چربی پایین این میوه است. فیبر، ترکیبی است که مدت طولانی‌تری شما را سیر نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد. چربی کم این میوه هم یک امتیاز قابل توجه برای افرادی است که در پی کاهش وزن هستند. به علاوه، خرمالو، میوه‌ای پر آب است و مصرف آن، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. با این حال، نباید محتوای قند بالای این میوه را فراموش کرد. توصیه می‎‌شود برای لاغری، از خرمالوهای تازه در وعده صبحانه استفاده کنید و در مصرف این میوه، زیاده‌روی نکنید.

5. درمان شوره سر با خرمالو

ویتامین‌های A و E موجود در خرمالو، باعث نرمی و لطافت پوست سر می‌شوند و می‌توانند شوره سر را از بین ببرند.

6. بینایی خود با خرمالو تقویت کنید

بینایی خود با خرمالو تقویت کنید

مصرف خرمالو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

خاصیت خرمالو شامل سلامتی چشم‌ها هم می‌شود. این میوه با ذخایر ویتامین A و زاگزانتین موجود در خود می‌تواند جلوی برخی امراض چشمی؛ مانند ماکولا، آب مروارید و شب کوری را بگیرد. زاگزانتین، آنتی اکسیدانی قوی است که از سلول‌های بدن در برابر فرسایش ناشی از استرس اکسیداتیو، حمایت می‌کند.

7. کاهش چربی خون با خرمالو

خرمالو، از تجمع سلول‌های چربی و اضافه وزن، جلوگیری می‌کند. به علاوه، فیبر خوراکی موجود در این میوه، سوخت و ساز ذخایر سلول‌های چربی در بدن را بهبود می‌بخشد و می‌تواند جلوی اکسید شدن کلسترول بد خون یعنی LDL را بگیرد و از گرفتگی عروق، پیشگیری کند.

8. خواص خرمالو در مقابله با سرطان

باز هم به نقش پر‌رنگ آنتی اکسیدان‌های موجود در خرمالو بازمی‌گردیم. این آنتی اکسیدان‌ها، جلوی فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را می‌گیرند و محیط داخلی بدن را برای رشد سلول‌های سرطانی، نامناسب می‌کنند. به علاوه، خرمالو، حاوی ترکیب مهمی به نام بتولینیک اسید است که به عنوان یک ترکیب ضد تومور شناخته می‌شود.

9. خواص خرمالو کنترل فشار خون

خواص خرمالو کنترل فشار خون

مصرف خرمالو به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کند.

خرمالو با حجم زیاد پتاسیم موجود در خود، تاثیر بی‌نظیری در کاهش فشار خون دارد. پتاسیم، یک وازودیلاتور طبیعی است که با گشاد کردن رگ‌های خونی، فشار وارد بر دیواره رگ‌ها را کاهش می‌دهد و از سلامت قلب و عروق، حمایت می‌کند.

10. تنظیم گردش خون با انواع خرمالو

برای بهبود گردش خون در بدن، از خواص خرمالو غافل نشوید. این میوه خوش‌رنگ و خوش‌طعم، حاوی مس است. مس، توانایی جذب مواد مغذی توسط بدن را بالا می‌برد و به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. به علاوه، مس، در رفع کم‌ خونی هم بسیار مفید است.

11. افزایش سوخت و ساز بدن با خرمالو

خرمالو، معدنی از ویتامین‌های مفید برای بدن؛ بخصوص ویتامین‌های گروه B است. این ترکیبات، سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند و به همین دلیل، توصیه می‌شود که قبل از ورزش، کمی خرمالو بخورید. به علاوه، خرمالو، حاوی مقادیر زیادی بتاکاروتن است؛ ماده‌ای که انرژی‌زا است و فرآیند عضله‌سازی در بدن را تقویت می‌کند.

12. اجتناب از پیری زودرس با خرمالو

مقادیر زیاد ویتامین‌های موجود در خرمالو؛ بخصوص ویتامین‌های A و C و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی خرمالو، مانند کریپتوزانتین، لیکوپین، لوتئین و بتاکاروتن، جلوی پیری زودرس را می‌گیرند. ترکیبات موجود در خرمالو، استرس اکسیداتیو سلول‌ها را کاهش داده و چین و چروک‌ها و لک‌های پوستی را برطرف می‌کنند و مانع بیماری‌هایی مانند آلزایمر و ضعف عضلانی می‌شوند.

13. کاهش دهنده احتباس آب در بدن

خرمالو یک ادرارآور طبیعی است. بنابراین، جلوی احتباس آب در بدن را می‌گیرد و آب اضافی را از طریق کلیه‌ها و مجاری ادرار، از بدن خارج می‌کند.

14. خواص خرمالو در کاهش التهاب بدن

خواص خرمالو در کاهش التهاب بدن

مصرف خرمالو در دوران بارداری به دلبل داشتن فولات بسیار مفید است.

ویتامین C موجود در خرمالو می‌تواند فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی کرده و جلوی التهاب سلولی را بگیرد. بنابراین، با مصرف خرمالو، خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند آرتریت، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت، کاهش خواهد یافت. دقت کنید که در مورد دیابت، مصرف خرمالو، نقش پیشگیری‌کننده دارد و در صورت ابتلا به دیابت، باید در مقدار مصرف آن، احتیاط کنید. علاوه بر ویتامین C، ترکیبات فلانوئیدی، کاروتنوئیدها و ویتامین E، با خواص آنتی اکسیدانی خود، در کاهش التهاب بدن موثر هستند.

15. حفظ سلامت قلب با مصرف خرمالو

تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که مصرف فلاونوئیدها تا 18 درصد خطر بروز مشکلات قلبی را کاهش می‌دهند و خبر خوب این است که خرمالو، حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمند فلاونوئیدی مانند کوئرستین و کامفرول است. به علاوه، همان‌طور که پیش از این گفتیم، این میوه، کاهش‌دهنده طبیعی فشار خون، چربی خون و التهاب بدن است. تمام این خواص در نهایت، بار قلب را کاهش داده و از سلامت آن حمایت می‌کنند.

16. شادابی پوست با خرمالو

اگر دچار آلرژی و التهابات پوستی هستید، استفاده از ماسک خرمالو می‌تواند بسیار مفید باشد. به علاوه، ترکیب خرمالو با لیموترش و زرده تخم مرغ هم، یک ماسک طبیعی روشن‌کننده پوست می‌سازد. گذشته از این‌ها، مصرف میوه خرمالو به صورت خوراکی هم پوست شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد. ویتامین C موجود در این میوه، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌کند و ترکیباتی که مسئول ایجاد طعم گس خرمالو هستند، در باز کردن منافذ پوستی، موثرند.

17. فواید خرمالو در دوران بارداری

گفتیم که خرمالو، یک تقویت‌کننده طبیعی سیستم ایمنی و یک میوه انرژی‌زا است و این موضوع در مورد زنان باردار، اهمیت بیشتری دارد. به علاوه، این میوه، مشکل کم خونی زنان باردار را برطرف می‌کند و کلسیم و فسفر موجود در آن، نقش موثری در افزایش رشد استخوان‌های جنین دارند.

18. پاکسازی کبد با خرمالو

خرمالو، گنجینه‌ای از انواع آنتی اکسیدان‌ها است که در دفع سموم بدن، نقش بسیار موثری دارند. این سم‌زدایی، شامل حال کبد هم می‌شود و می‌تواند باعث عملکرد بهتر کبد و پاکسازی بهتر خون توسط کبد شود.

19. درمان آسم و سرفه با خرمالو

در صورت ابتلا به آسم یا سرفه، روی خواص خرمالو حساب کنید. در این صورت، مصرف خرمالو به این روش، موثرتر است: دو تکه خرمالوی خشک را با مقداری آب، بخارپز کنید. سپس، آن را پوره کرده و با یکی دو قاشق غذاخوری عسل، ترکیب کرده و میل کنید. خواص خرمالو برای زنان و مردان یکسان است.

خواص برگ درخت خرمالو

خواص برگ درخت خرمالو

خرمالو حاوی مقادیر زیادی مس است که برای جذب آهن بهینه و تولید سلول‌های خون مفید است.

در برگ‌های خرمالو هم خواص بی‌نظیری نهفته است. در ادامه، به چند مورد از خواص برگ خرمالو اشاره می‌کنیم:

  • برگ درخت خرمالو سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی مفیدی به نام فلاوونوئیدها است که می‌توانند نقشی موثر در مقابله با سلول‌های سرطانی داشته باشند. برای استفاده از این خاصیت کافیست، برگ درخت خرمالو را مانند برگ‌های چای سیاه، دم کرده و نوش جان کنید.
  • اگر دچار آلرژی هستید، از دمنوش برگ درخت خرمالو استفاده کنید. این دمنوش، یک آنتی هیستامین طبیعی است و علائم حساسیت مانند التهاب پوستی را کاهش می‌دهد.
  • برخی تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره اتانول موجود در برگ‌های خرمالو می‌توانند به بهبود گردش خون کمک کنند. به علاوه، اتانول ماده‌ای است که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و سطح کلسترول پلاسما را کاهش می‌دهد.

خواص دانه های خرمالو

در معرفی میوه خاص خرمالو باید بگوییم که خواص خرمالو در گوشت این میوه خوشمزه خلاصه نمی‌شود و دانه‌های سخت خرمالو هم خواص بی‌نظیری دارند. برای مثال، به این دو مورد توجه کنید:

  • دم کرده دانه خرمالو، درمانی مفید برای سنگ کلیه و مثانه است. برای این منظور، باید دانه‌های خرمالو را حرارت دهید و سپس آن‌ها را خرد کرده و مانند قهوه، دم کنید.
  • یکی از خواص دانه‌های خرمالو، درمان کمردرد و نقرس است. کافیست دانه‌های خرمالو را له کرده و با مقداری روغن منداب، مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در یک بطری ریخته و درب آن را محکم ببندید و در نهایت، بطری را به مدت یک ساعت در آب جوش، بجوشانید.

نحوه مصرف خرمالو

مصرف تازه خوری خرمالو، کاملا معمول و متداول است، اما مصرف این میوه خوشمزه پاییزی به صورت پوره شده یا پخته شده هم لذت خاص خود را دارد.

شما می‌توانید با خرمالوی خشک، چیپس خرمالو درست کنید یا در تهیه انواع دسرهای متنوع پاییزی، از این میوه خوشرنگ و خوشمزه، کمک بگیرید. به علاوه، درست کردن کیک خرمالو، مربای خرمالو و حتی ترشی خرمالو هم گزینه‌های دیگری است که تجربه‌های لذت‌بخشی را در آشپزی برای شما به ارمغان می‌آورد.

مضرات خرمالو

مضرات خرمالو

مصرف خرمالو بخاطر د اشتن ویتامین A برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید است

باید بپذیریم که انواع میوه جات ، در کنار تمام خواص درمانی خود، لزوما برای همه افراد، مفید نیستند. خرمالو هم از این قاعده، مستثنی نیست و در کنار بهره‌بردن از خواص خرمالو، باید در مصرف آن موارد احتیاطی زیر را در نظر گرفت:

  • مصرف خرمالو برای کسانی که به تازگی، جراحی شکمی انجام داده‌اند، اکیدا ممنوع است.
  • در صورت بروز واکنش‌های آلرژیک بعد از مصرف خرمالو، مصرف میوه را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. این واکنش‌ها می‌توانند شامل خارش پوستی، کهیر، تورم و… باشد.
  • مصرف انواع خرمالو به صورت ناشتا، باعث بروز اسهال خواهد شد.
  • مصرف خرمالوی رسیده به خاطر خاصیت ملین بودن، برای معده‌های ضعیف مناسب نیست.
  • از زیاده‌روی در مصرف خرمالو بپرهیزید. خوردن بیش از یک یا دو عدد میوه در طول روز می‌تواند بر میکروارگانیسم‌های موجود در روده، تاثیر منفی بگذارد.
  • مراقب تداخلات دارویی با میوه خرمالو باشید. برای مثال، در صورت مصرف داروهای فشار خون، در مصرف خرمالو، احتیاط کنید. این میوه، فشار خون را پایین می‌آورد.
  • از خوردن خرمالوی نارس بپرهیزید، زیرا می‌توان باعث انسداد روده شده و یبوست را تشدید کند.
  • در مصرف خرمالو مراقب دندان‌های خود باشید. زیرا قند فراوان موجود در این میوه در صورت باقی ماندن روی دندان‌ها، زمینه پوسیدگی آن‌ها را فراهم می‌کند.
  • لازم است افراد دیابتی در مصرف خرمالو، زیاده‌روی نکنند. زیرا اگرچه این میوه حاوی فیبر بالا و ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین C و A است، اما قند بالایی هم دارد و باید حد تعادل را در مصرف آن رعایت کرد.
  • مقدار زیادی از ترکیب تانیک اسید موجود در خرمالو، مربوط به پوست این میوه است. از آنجا که این ماده در تشکیل سنگ کلیه موثر است، بهتر است خرمالو را بدون پوست میل کنید.
  • مصرف خرمالو به افراد مبتلا به بیماری‌های حاد کلیوی و دستگاه ادرار، توصیه نمی‌شود.
  • از مصرف خرمالو همراه با غذاهای طبع سرد؛ مانند ماهی و میگو دوری کنید. زیرا اسید تانیک موجود در خرمالو با پروتئین بالای این غذاها ترکیب شده و باعث ایجاد سنگ در معده خواهد شد. در نتیجه از امتحان کردن خرمالو و ماهی اجتناب کنید.

در مصرف انواع میوه، خرمالو را از قلم نیاندازید…

در این مقاله با خرمالو، خواص و مضرات این میوه خوشمزه و خوش رنگ آشنا شدیم. حالا که با خواص خرمالو و میزان مصرف این میوه دلچسب و شیرین پاییزی برای همه افراد از جمله افراد دیابتی آشنا شدید نوبت یک خرید آسان و به صرفه اینترنتی است. برای این منظور، وارد سایت اسنپ فود شوید و به صفحه خرید میوه آنلاین بروید. میوه فروشی‌های آنلاین اسنپ فود، منتظر دریافت سفارش‌های اینترنتی شما هستند تا با پیک‌های آماده، موارد مورد درخواست شما را در کمترین زمان ممکن، به درب منزلتان برسانند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود