آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص قره قاط
انواع میوه جات
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص قره قاط یا قره قات، معجزه آساترین خاصیت قره قاط برای درمان بیماری

مینا اسماعیل بیگی 11 بهمن 1401 7 دقیقه

اگر در جنگل‌های شمال پرسه زده باشید، یا گذر شما به جنگل‌های اسالم و خلخال افتاده باشد، شاید درختچه‌هایی کوچک با میوه‌هایی به رنگ آبی مایل به سیاه، توجه شما را جلب کرده باشد. این میوه های پاییزی جنگلی، همان قره قاط هستند. خواص قره قاط بسیار زیاد است و برای درمان بیماری‌های حاد یا مزمن مختلفی، می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. به علاوه، این دانه‌های کوچک، کمی ترش مز‌اند و در دسته میوه‌های کمیاب قرار می‌گیرند.

با اسنپ فود همراه باشید تا با هم سری به دنیای بزرگ دانه‌های کوچک قره قاط بزنیم و درباره خواص درمانی معجزه‌آسای آن‌ها بیشتر بدانیم.

خواص قره قاطانواع خواص قره قاط

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید؛ اثرات استرس را خنثی کنید و برای ده‌ها بیماری و ناراحتی جسمی دیگر، راه چاره‌ای پیدا کنید، قره قاط را دریابید. این میوه کوچک جنگلی، برخلاف جثه ریزش، خواص فوق‌العاده‌ای دارد که در ادامه به 17 مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خواص قره قاط برای معده

قره قاط یک میوه ادرارآور، ملین و مسهل است. به علاوه، خواص ضد باکتریایی قابل توجهی دارد که عفونت‌های معده و روده را درمان می‌کنند. اما در عین حال، باعث زنده ماندن یک نوع باکتری مفید در معده و کمتر شدن زخم‌های معده می‌شود.

خاصیت قره قاط در رابطه با دیابت

میوه قره قاط، شاخص گلیسیمی پایینی دارد و به آهستگی وارد جریان خون می‌شود. به همین دلیل، بر‌خلاف موادی مانند برنج و نان عمل کرده و از افت ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند. بنابراین، میل به قند را کاهش داده و باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

به علاوه ، عصاره قره قاط، مقدار زیادی آنتوسیانین دارد که غلظت گلوکز خون را کم کرده و باعث بهبود حساسیت به انسولین می‌شود و برخی منابع از آن به عنوان یک انسولین گیاهی یاد می‌کنند.

برای پایین آوردن قند خون می‌توانید 20 گرم برگ خشک قره قاط را با 20 گرم برگ خشک تمشک به مدت 20 دقیقه در 1 لیتر آب، بجوشانید و سپس، آن را در یک بازه زمانی 24 ساعته، به تدریج میل کنید.

خواص قره قاط و درمان واریس

واریس پاها می‌تواند نتیجه اضافه وزن و فشار به رگ‌های پا باشد. در این صورت، از قره قاط برای کاهش وزن، تقویت بافت‌های بدن و بالا بردن سیستم ایمنی استفاده کنید.

به علاوه، عصاره یا مرهم این میوه هم برای ماساژ رگ‌های واریسی پا مفید است و می‌تواند با تحریک گردش خون و گشاد کردن رگ‌ها، باعث بهبود بیماری واریس شود.

خواص قره قاط و اسهال

برای درمان اسهال‌های خفیف هم می‌توانید روی قره قاط حساب کنید. در چنین شرایطی، 5 تا 10 گرم گیاه خشک قره قاط را در یک هاون چینی بکوبی و در آب سرد حل کنید. سپس، ترکیب را 10 دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن، میل کنید. این دمنوش، دل پیچه شما را آرام می‌کند و حتی در بهبود زخم‌های گوارشی هم موثر است.

خواص قره قاط و اثر آن برای درمان بواسیر

در بیماری بواسیر، مویرگ‌های ناحیه خروجی دستگاه گوارش، ملتهب شده و ایجاد درد و ناراحتی می‌کنند. مصرف قره قاط در بهبود این حالت بسیار موثر است. به علاوه، سبب سهولت عمل دفع و کم کردن فشار وارده بر مقعد می‌شود. همچنین برای کاهش درد بواسیر می‌توان از کمپرس و تنقیه جوشانده این گیاه نیز استفاده کرد.

فواید قره قاط و چگونگی درمان عفونت ادراریفواید قره قاط و چگونگی درمان عفونت ادراری

نوشیدن روزانه یک لیوان آب قره قاط، درمانی موثر برای بهبود عفونت‌های ادراری و عفونت مثانه است. همان‌طور که گفتیم، این میوه، خاصیت ضدباکتریایی دارد و مانند یک آنتی بیوتیک ملایم عمل می‌کند. به علاوه، تعادل اسیدی در ادرار را حفظ کرده و مانع رشد باکتری‌ها می‌شود.

همچنین، حاوی مقدار زیادی آب است و در صورت ترکیب شدن با میوه‌های غنی از ویتامین C، در رفع عفونت‌های ادراری، تاثیر بهتر و بیشتری دارد.

خاصیت قره قاط در تقویت خون

بسیاری از بیماری‌ها مانند بواسیر، واریس، آرترواسکلروز و مشکلات قلبی عروقی، رابطه‌ای مستقیم با اختلالات گردش خون دارند و مصرف دمنوش قره قاط، یک راه طبیعی و موثر برای درمان این اختلال است.

به علاوه، تشکیل گلبول‌های قرمز خون وابسته به وجود آهن است و قره قاط به خوبی می‌تواند ذخایر آهن موجود در خون را تأمین کرده و خون با کیفیتی تولید کند.

قره قاط، مانع تجمع پلاکت‌ها در رگ‌های خونی می‌شود و از این جهت باید ان را یک آسپرین طبیعی نامید. بنابراین، غلظت خون را کم کرده و مانع لخته شدن آن می‌شود.

خواص قره قاط برای سلامت قلب

پتاسیم موجود در قره قاط به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. به علاوه، این گیاه باارزش، فشار خون بالا را پایین آورده و به این ترتیب، خطر سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

دمنوش قره قاط، عروق مویین بدن را تقویت کرده و مانع تصلب شرایین می‌شود. همچنین، این میوه مفیدف ضد تپش قلب است و از حملات ناگهانی قلب، پیشگیری می‌کند.

خواص قره قاط و درمان قاعدگی

قره قاط یک میوه موثر در کاهش دردهای قاعدگی است و برای کنترل سندرم قاعدگی می‌توان از جوشانده ترکیبی پوست قره قاط با پونه و زنجبیل تازه استفاده کرد. برای تاثیر بهتر، در هنگام بروز دردهای قاعدگی، هر 15 دقیقه، یک چهارم فنجان از این جوشانده گیاهی را میل کنید.

خاصیت قره قاط برای کنترل فشار خونخاصیت قره قاط برای کنترل فشار خون

همان‌طور که می‌دانید فشار خون، بیماری مزمنی است که علامت خاصی ندارد و می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در این بین، یکی از مهم‌ترین خواص قره قاط، کاهش فشار خون است که یکی از درمان‌های سنتی استفاده از این گیاه به حساب می‌آید. البته در صورت استفاده از داروهای فشار خون، مصرف آن‌ها را قطع نکنید و درباره روش استفاده از قره قاط و مقدار آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص درمانی قره قاط برای چشم ها

قره قاط میوه‌ای مفید و موثر در درمان انواع بیماری‌های چشم است. کاروتن موجود در این میوه، بینایی و نورچشم را تقویت می‌کند. به علاوه، همان‌طور که پیش از این گفتیم، این میوه مفید، عروق مویین بدن؛ از جمله چشم را تقویت می‌کند و از این طریق، باعث جریان بهتر خون در رگ‌های کوچک چشم و بهبود اکسیژن‌رسانی به این مناطق است. بنابراین در درمان بیماری‌های بسیاری مانند کاتاراکت پیری چشم، آب مروارید، مشکلات شبکیه در بیماران دیابتی و بهبود دید در شب می‌توانید روی آن حساب کنید.

خاصیت و فایده قره قاط برای درمان آلزایمر

ترکیبات فنلی موجود در قره قاط، اثرات قابل توجهی در محافظت از سیستم‌های عصبی بدن دارند. بنابراین، مشکلات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل را کمتر می‌کنند. به علاوه، مصرف قره قاط، فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشد و مغز را قوی نگه می‌دارد.

خاصیت درمانی قره قاط در رابطه با سرطان

تحقیقات علمی صورت گرفته نشان می‌دهد که عصاره قره قاط اثر ضد‌ تکثیری در مورد سلول‌های سرطان سینه انسان دارد و جلوی تکثیر سلول‌های بدخیم را می‌گیرد. این حالت با القای آپوپتوز سلولی یا مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌ها رخ می‌دهد و می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در بهبود این نوع سرطان‌ها داشته باشد. همچنین، قره قاط گیاهی است که می‌تواند به کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی هم کمک کند.

خواص قره قاط در سلامت کبد

این میوه با محتوای آنتی اکسیدانی غنی خود، فعالیت رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را مهار می‌کند. دو مورد از این آنتی اکسیدان‌های قوی، ویتامین C و گلوتاتیون است که با افزایش مقدار آن‌ها و کاهش اکسید نیتریک، بافت کبد احیا شده و عملکرد آن بهبود می‌یابد. به علاوه، این میوه، با طبیعت سرد خود، حرارت بیش از اندازه کبد را کاهش می‌دهد.

خواص قره قاط و سلامت دهان و دندانخواص قره قاط و سلامت دندان

قره قاط نقش موثری در حفاظت از دندان‌ها دارد و با تسهیل روند کلاژن‌سازی، سپری مقاوم در برابر امراض دهانی و بیماری‌های استخوان است. اگر دچار آبسه یا آفت‌های دهانی شده‌اید، با میوه یا برگ قره قاط، یک جوشانده نسبتا غلیظ تهیه کرده و آن را چند بار غرغره کنید. این میوه، ضد التهاب است و به خوبی فضای داخل دهان و مجاری تنفسی را ضدعفونی می‌کند. همچنین، قره قاط حاوی ویتامینK  است. مصرف کافی این ویتامین، علاوه بر اینکه دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می‌دهد، بافت‌های استخوانی را محکم‌تر کرده و لثه‌ها را قوت می‌بخشد.

خواص قره قاط برای لاغری

در میان انواع میوه جات ، قره قاط یک میوه کم کالری است و در هر فنجان از آن فقط 63 واحد کالری وجود دارد. در عین حال، چربی کم و فیبر بالایی دارد. بنابراین، شما را سیر نگه می‌دارد و می‌توانید برای کاهش چربی‌های دور شکم و کاهش وزن، روی آن حساب کنید.

خواص قره قاط برای زیبایی پوست

قوه قاط سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های گروهB  و C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، پوست را ترمیم کرده و سلول‌های آن را بازسازی می‌کند. بنابراین، در درمان سوختگی‌های خفیف بسیار موثر است و علائم بیماری‌های پوستی مانن اگزما و آکنه را تسکین می‌دهد. همچنین، استفاده موضعی از روغن قره قاط برای برطرف کردن جوش‌های پوستی، بسیار مفید است.

مضرات قره قاط

حالا که با خواص قره قاط آشنا شدیم، بد نیست کمی هم از مضرات این میوه های پاییزی کوچک بدانیم تا از عوارض احتمالی مصرف آن‌ها در امان باشیم. به این موادر توجه کنید:

  • قره قاط، مقدار زیادی اگزالات دارد و می‌تواند سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا را تشدید کند.
  • در صورت ابتلا به بیماری‌های کبدی، پیش از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.
  • زیاده‌روی در مصرف آن، مشکلات معده‌ای و روده‌ای نظیر اسهال را به دنبال خواهد داشت.
  • از مصرف همزمان این گیاه با املاحی مانند آهن، ژلاتین و آلبومین خودداری کنید.
  • مصرف قره قاط با داروی‌های ضد انعقاد خون تداخل دارد.
  • در دوران بارداری، شیردهی و قبل و بعد از عمل جراحی، از قره قاط استفاده نکنید.
  • مراقب واکنش‌های آلرژیک احتمالی مانند مشکلات تنفسی، تورم دهان و… باشید و در صورت بروز آن‌ها، مصرف گیاه را متوقف کنید.

قره قاط را آنلاین تهیه کنید

خواص قره قاط را به صورت کامل برای شما توضیح دادیم. پیشنهاد ما این است که این میوه خوشمزه و پرخاصیت را تهیه کرده و از فواید آن بهره‌مند شوید. البته، اگر حوصله و زمان کافی برای خارج شدن از منزل را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است به بخش خرید میوه آنلاین بروید و میوه موردنظر خود را در هر چند کیلو که می‌خواهید سفارش دهید. به این شکل، سفارش شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود