با خواص شگفت انگیز لیمو ترش آشنا شوید

با خواص شگفت انگیز لیمو ترش آشنا شوید
3.3/5 - (3 امتیاز)

لیمو یا لیمو ترش که در دسته مرکبات قرار می‌گیرد، دارای ارزش غذایی بالا و خواص قابل توجهی است. طعم ترش لیمو به دلیل وجود اسید سیتریک در آن است و اصلی‌ترین دلیل کاشت و پرورش این نوع میوه، استفاده از آب لیمو است. درختچه‌های لیمو معمولا ارتفاعی چهار متری دارند و در نواحی گرمسیری با آب و هوای مدیترانه‌ای به خوبی رشد می‌کنند. رشد درخت‌های لیمو با تولید شاخه‌های بلند و برگ‌های بیضی شکل و سبز رنگ همراه است. گل‌های سفید و ارغوانی لیمو دارای عطری خوشایند هستند و به صورت مداوم به رشد و تکامل ادامه می‌دهند. میوه‌های بیضی شکل درخت لیمو در ابتدای فصل زمستان و اواخر پاییز کیفیت بیشتری یافته و آبدار می‌شوند. در ادامه با خواص لیمو ترش و ارزش غذایی آن آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی لیمو ترش

خاصيت ليموترش

لیموترش بهترین چاشنی برای غذاهای شما است.

برای آنکه بهتر با فواید لیمو ترش آشنا شوید، خوب است در ابتدا ارزش غذایی آن را بدانید:

نوع ماده تشکیل دهنده مقدار در هر 100 گرم
کالری 29 کیلوکالری
قند 2.5 گرم
پروتئین 1.1 گرم
کربوهیدرات 9.3 گرم
فیبر 2.8 گرم
چربی 0.3 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
کولین (B4) 5.10میلی گرم
ویتامین C 29.10 میلی گرم
آب 89 درصد

خواص لیمو ترش برای سلامت بدن

خواص و مجعزه لیمو ترش به اثبات رسیده و از آن برای درمان بیماری‌های مختلف و پیشگری از آن‌ها استفاده می‌شود. آب لیمو محتوی ۶ درصد اسید سیتریک است؛ علاوه بر آن در این‌ میوه عناصر مفید و مواد مغذی فراوان نظیر ویتامین‌های C، B1، B2، B3، B5 نیز وجود دارد. از دیگر خواص لیمو ترش تازه می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

لیمو منبعی سرشار از کربوهیدرات، پروتئین، چربی، شکر، فیبر و فولات به شمار می‌آید و از عناصری مانند فسفر، آهن، منیزیم و پتاسیم غنی شده است. در ادامه این مقاله خواص لیمو ترش را نام برده و نقش این میوه در بهبود رژیم غذایی را توضیح می‌دهیم.

خواص لیمو ترش برای پیشگری و بهبود سرطان

از دیگر فواید لیمو ترش می‌توان به پیشگیری از سرطان  اشاره کرد. همچنین داشتن ۲۲ نوع ترکیب ضد سرطان در این میوه استثنایی قابل  چشم پوشی نیست. مطابق تحقیقات انجام شده، می‌توان از لیموناد تازه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی طبیعی برای بهبود سرطان بهره گرفت.

لیمو ترش و تاثیر آن در بهبود کم خونی

ویتامین C موجود در لیمو ترش سطح جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد و از این طریق به جلوگیری از کم خونی کمک می‌کند.  خواص لیمو ترش پایان ناپذیر است. خواص مویز نیز در کنار فواید لیمو ترش در کنترل و بهبود کم خونی موثر است.

خواص لیمو ترش برای سیستم گوارشی

وجود ویتامین C در ترکیبات لیمو با اثرات باز کنندگی خود در درمان و بهبود یبوست موثر است. لیمو چهار فصل همچنین دارای مقادیر فراوانی از اسید سیتریک است که تولید و ترشح صفرا در کبد را افزایش داده و از این طریق به پاکسازی سموم بدن کمک‌ می‌کند. محلول آب و آبلیمو بهترین ترکیب خوراکی برای کاهش رفلاکس معده محسوب می‌شود و به بهبود بیماری‌های معده کمک می‌کند. این میوه همچنین در درمان اسهال نیز نقشی موثر دارد و در ترکیب با عسل و آب گرم به کاهش اسهال کمک می‌کند. از مصرف روزانه آب گرم و لیمو به عنوان درمان روتین و ساده سوء هاضمه در افراد مبتلا به عارضه‌های گوارشی یاد می‌شود.

خواص لیمو ترش برای سیستم گوارشی

برای مشکلات گوارشی خود صبح‌ها مقد اری آب جوش، عسل و چند قطره آب لیموترش بنوشید.

 

برای برطرف کردن مشکلاتی مانند سوزش سر دل می‌توان از ترکیب آب گرم و آب لیمو استفاده نمود. برای درمان قطعی زخم معده نیز می‌توان ترکیب آب مقطر و آب لیمو را به شکل مرتب در برنامه غذایی قرار داد‌. نوشیدن منظم آب لیمو و آب گرم در آغاز صبح به نرم کردن روده‌ها و تسهیل حرکات آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین مصرف روتین لیموناد درمان مناسبی برای عارضه روده  تحریک پذیر در نظر گرفته می‌شود و در از بین بردن کرم روده موثر است.

درمان سرماخوردگی با لیمو ترش

ویتامین C موجود در این میوه به شکل ویژه در درمان سرماخوردگی موثر است. از آبلیموی گرم می‌توان برای رفع آبریزش بینی و کاهش خارش ناشی از وجود التهاب و حساسیت در بینی و گلو استفاده نمود‌‌. ترکیب آب لیمو، عسل و دارچین گلو و سینه را نرم نگه می‌دارد، آن‌ها را ضد عفونی می‌کند و اثرات ضد التهابی زیادی دارد. تقویت سیستم دفاعی بدن برای مبارزه و مقاومت علیه عوامل بیماری زا از مهم‌ترین تکنیک‌های رفع بیماری محسوب می‌شود. مصرف لیمو ترش بیضی شکل  به ایجاد تعادل سیستماتیک در بدن کمک کرده و از این طریق حفظ قوای اندام‌های مختلف را تسهیل می‌کند.

خواص لیموترش برای سرماخوردگی

بهترین داروی سرماخوردگی، لیموترش است.

 

استفاده از آب لیمو با اثرات سم زدایی و ضد باکتریایی به کاهش اثرات بیماری در بدن کمک می‌‌کند. برای کاهش سرفه و عفونت گلو می‌توانید یک قاشق عسل را در آب لیموی گرم و تازه حل کرده و آن را به صورت ناشتا میل کنید تا درد، ورم و التهاب گلو در مدت زمانی کوتاه التیام یابد. خواص ضد اسیدی و ضد باکتریایی لیمو ترش مدت زمان حیات ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن را تقلیل داده و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کند. مخلوط آبلیموی تازه، عسل، دارچین و کمی فلفل به کاهش اثرات آنفولانزا کمک کرده و خواص ضد عفونی کنندگی دارد. خوردن لیموناد همچنین عفونت غدد بزاقی را نیز رفع می‌کند و به بهبود بیماری‌هایی از این دست کمک خواهد کرد. خواص آبلیموبا لیمو تفاوتی ندارد.

خواص لیمو ترش برای قلب و عروق

لیمو ترش برای چه خوب است؟ افزایش فشار خون از جمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار در تشیدید بیماری‌های قلبی و مشکلات عروقی به شمار می‌آید. مصرف روزانه آب لیمو و استفاده از خواص آبلیمو تازه کاهش فشار سیستولیک خون را به همراه دارد و از بروز بیماری‌های مربوط به عروق خونی ممانعت می‌کند. خاصیت آنتی اکسیدانی لیمو ترش به کاهش رادیکال‌های آزاد کمک کرده و در افزایش سلامت قلب موثر است. تورم ایجاد شده در نتیجه بیماری‌های عروقی با مصرف منظم لیمو ترش تقلیل خواهند یافت. ضعیف بودن مویرگ‌ها به شکستگی رگ‌های خونی ریز منجر می‌شود.

مصرف لیمو ترش تازه به عنوان منبع غنی از ویتامین C به تقویت مویرگ‌های ضعیف در سراسر بدن کمک خواهد کرد. تحقیقات نشانگر آن‌اند که قرار گرفتن لیمو ترش در رژیم غذایی افراد به سلامت قلب و عروق کمک کرده و خطر بروز سکته مغزی را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. خاصیت ضد انعقادی لیمو ترش علاوه بر جلوگیری از خونریزی داخلی، از لخته شدن خون در عروق بدن ممانعت می‌کند و به همین دلیل برای قطع شدن خونریزی بینی، از روش ریختن چند قطره آبلیمو در بینی فرد کمک می‌گرفتند.

خواص لیمو ترش برای پوست

خاصیت اب و لیمو ترش بر پوست صورت غیر قابل انکار است. سال‌ها است که از ماسک عسل و لیمو برای افزایش درخشندگی پوست و روشن سازی آن استفاده می‌شود. آبلیموی تازه درمانی طبیعی و مناسب جهت کاهش اثرات بیماری پسوریازیس به شمار می‌آید. میوه لیمو به دلیل بهره‌مندی از مقادیر اسید سیتریک در ترکیبات خود، التهابات پوستی را برطرف کرده، از خشکی، ترک خوردگی پوسته پوسته شدن پوست نواحی مختلف بدن جلوگیری می‌کند.

تاثیر لیمو بر پوست صورت

لیمو، علاوه بر سیستم گوارش و سرماخوردگی تاثیرات شگرفی بر پوست شما هم دارد.

 

برای از بین بردن ورم صورت یا پف زیر چشم‌ها که در نتیجه کمبود خواب و خستگی ایجاد شده است می‌توانید از آبلیموی تازه استفاده کرده و مقداری از آن را با پد نرم بر روی پوست خود بمالید. برای کاهش چین و چروک و خطوط ایجاد شده بر روی پوست صورت خود می‌توانید از خاصيت ليموترش بهره بگیرید زیرا ویتامین C موجود در آب این میوه قادر به جوان سازی پوست و رفع اثرات پیری می‌باشد. خواص لیموترش در کنار خواص آلو به شادابی پوست و آبرسانی به سلول‌های آن کمک می‌کند.

ویتامین C در روند سنتز کلاژن نقش دارد و از این رو می‌توانید خواص شربت آبلیمو را برای رفع تیرگی‌های زیر چشم، لکه‌ها و کبودی‌ها موثر در نظر بگیرید. ماساژ دادن محلول رقیق آب و آبلیمو بر روی پوست صورت به از بین بردن جوش‌ها و آکنه‌های پوستی کمک می‌کند. خواص عسل روی پوست صورت باعث کاهش التهابات پوستی و تازه شدن پوست صورت می‌شود؛ لذا می‌توان از ماسک عسل و لیمو به همراه گلاب برای افزایش لطافت، درخشنگی، پاکسازی و کاهش التهاب پوست استفاده نمود. خاصيت ليموترش همچنین در لایه برداری پوست نیز قابل توجه است زیرا اسید سیتریک موجود در لیمو ترش، در تماس با پوست باعث نرم شدن آن شده و تخلیه جوش‌های سر سیاه را تسهیل می‌کند.

خواص لیمو ترش برای لاغری

فواید لیمو ترش برای لاغری

کاهش التهابات پوست تنها با استفاده ار لیموترش.

خواص ابلیمو برای لاغری همواره مورد تایید بوده است. این میوه با خواص چربی سوزی خود در کاهش وزن موثر عمل می‌کند و می‌توان از آن به عنوان اکسیر لاغری در رژیم غذایی استفاده کرد. فواید لیمو ترش برای لاغری به وجود ترکیبات اسیدی در این میوه محدود نمی‌شود؛ خوردن این میوه آبرسانی به سلول‌های بدن را افزایش داده و باعث می‌شود تا مصرف آب بیشتر به شکستن تعداد چربی‌های بیشتر منجر شود. تاثیر لیمو ترش در لاغری با استفاده از انتقال آب بیشتر به سلول‌های بدن روشی اثبات شده و مناسب است.

از دیگر خواص لیمو ترش برای لاغری کمک به افزایش متابولیسم بدن است‌. خوردن آب لیمو آبرسانی به سلول‌ها و اندام‌های بدن را قدرت و سرعت می‌بخشد و از این طریق به افزایش سوخت و ساز بدن نیز کمک می‌کند. بهبود روند سوخت و ساز علاوه بر کمک به کاهش وزن، انرژی تولید شده توسط میتوکندری در سلول‌ها را نیز افزایش می‌دهد. فواید لیمو ترش برای لاغری توسط متخصصان طب سنتی نیز به فزاوانی یادآوری می‌شود. لیمو ترش هضم کننده‌ای طبیعی است که با هیدراته کردن بدن، از احتباس آب در اندام‌ها جلوگیری کرده و چربی‌های اطراف شکم را کاهش می‌دهد. خواص ابلیمو برای لاغری بسیار زیاد است و می‌توان از ترکیب سیر و لیمو برای چربی سوزی کوتاه مدت کمک گرفت.

برای مصرف لیمو ترش دست دست نکنید…

خواص لیمو ترش برای سلامت بدن بسیار زیاد است و می‌توان از فواید این بیماری جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها استفاده نمود. استفاده از آبلیموی تازه به عنوان بخشی از روتین غذایی به حفظ سلامت سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف بدن کمک می‌کند. برای خرید میوه می‌توانید روش خرید انلاین میوه را در دستور کار قرار دهید و از فواید لیمو ترش برای بهبود عملکرد بدن استفاده کنید.

نظرات کاربران