خواص کولارد سبز؛ یک معجزه‌ی سبز رنگ در تغذیه‌ی شما 

کولارد سبز گیاهی کمتر شناخته شده است.
1/5 - (1 امتیاز)

کولارد یا همان کلم سبز چیست ؟

این گیاه که با نام کلم سبز هم شناخته می‌شود مثل کلم بروکلی از خانواده‌‌ی باقی مانده‌ی کلم وحشی است. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد. در ادامه متن درباره‌ی خواص کولارد سبز صحبت خواهیم‌کرد.

کولارد سبز گیاهی کمتر شناخته شده است.

کولارد سبز یکی از گیاهانی است که شاید همه آن را نشناسند، اما اگر بشناسند حتما همیشه از آن استفاده خواهندکرد.

کلم سبز یا همان کولارد سبز، همانطور که از اسمش پیداست یک گیاه با برگ‌های سبز رنگ است که برگ‌های آن خوراکی هستند. همچنین کولارد سبز به عنوان یک گیاه تزئینی هم استفاده می‌شود.

خواص کولارد سبز برای مو 

این گیاه به دلیل دارا بودن مواد مغذی مانند ویتامین E، آهن و فیبر باعث می‌شود تا رشد موهای شما بهتر شود. برای بهتر توضیح دادن خواص کولارد سبز برای مو باید گفت در ۱۰۰ میلی لیتر از جوشانده این گیاه ۱۰ درصد آن پروتئین است، که باعث می‌شود ساقه مو بالا برود و احتمال اینکه مشکل پیدا کند  و آسیب ببیند، کم‌تر است. به همین دلیل موهای شما با مصرف و دریافت خواص کولارد سبزبرای مو، سریع‌تر رشد می‌کند.

همچنین یکی دیگر از خواص این گیاه، جلوگیری از ریزش مو است. به دلیل وجود آهن بالا در این گیاه، اگر به طور روزانه از جوشانده کولارد سبز استفاده کنید، نیازی که بدن شما به آهن دارد رفع خواهد شد و از ریزش موهای شما جلوگیری می‌شود. چرا که یکی از دلایل اصلی ریزش مو کمبود آهن است.

خواص کولارد سبز برای پوست

به دلیل وجود ویتامین A در گیاه کولارد سبز، اگر به طور روزانه جوشانده کولارد را مصرف کنید؛ باعث کاهش چین و چروک‌های پوست شما می‌شود. در واقع یکی از خواص کولارد سبز برای پوست این است که ضد پیری عمل می‌کند.

یکی دیگر از خواص کولارد سبز برای پوست جلوگیری از قرمز شدن پوست است. چرا که مقدار مناسبی ویتامین B3 در کولارد سبز وجود دارد که باعث می‌شود از قرمزی پوست جلوگیری کند.

وجود ویتامین سی در گیاه کولارد باعث می‌شود تا لکه‌های سیاه رنگ و قهوه‌ای رنگی که بر روی پوست بوجود می‌آیند، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابند. همچنین یکی از خواص کولارد سبز جلوگیری از آفتاب سوختگی است و پوست را درخشان و سفت می‌کند.

کاهو و کولارد سبز کمی شبیه به یکدیگر هستند.

ظاهر این گیاه شاید کمی شبیه کاهو به نظر برسد ولی دقت کنید که این دو گیاه را با هم اشتباه نگیرید.

اسیدهای چرب امگا۳ که در این گیاه وجود دارد می‌تواند از خشک شدن و التهاب پوست جلوگیری کند. همچنین باعث می‌شود تا جوش‌های سر سفید و سر سیاه کمتری را بر روی پوست خود داشته باشید.

خواص کولارد سبز برای استخوان 

یکی از دلایل ضعیف شدن و شکستن استخوان‌ها کمبود ویتامین K است. افراد به طور منظم باید مصرف ویتامین K داشته باشند تا سلامت و استحکام استخوان‌ها تامین شود. به همین دلیل است که خواص کولارد سبز برای استخوان اهمیت پیدا می‌کند.

اگر یک فنجان از جوشانده این گیاه را مصرف کنید به طور متوسط ۷۷۰ میکروگرم از این ویتامین را دریافت خواهید کرد که بسیار بالاتر از میزان مورد نیاز بدن انسان است. دقت داشته باشید این ویتامین به جذب شدن پروتئین و کلسیم در بدن کمک زیادی می‌کند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هنگامی که یک وعده از این گیاه استفاده می‌کنید، تقریبا به اندازه یک لیوان شیر گاو از این گیاه کلسیم دریافت خواهید کرد. این یکی از نشانه‌های زیاد خواص کولارد سبز برای استخوان شما است.

خواص کولارد برای سرطان

تحقیقات زیادی نشان داده که استفاده از سبزیجاتی که سبزرنگ هستند می‌تواند منجر به کاهش ریسک ابتلا به سرطان شود. شاید همین خواص کولارد سبز برای سرطان است که آن را تبدیل به یک گیاه محبوب کرده است.

سبزیجات سبزرنگ دارای مقادیری گلوکوزینولات هستند. در واقع به آن ترکیبات سولفوری نیز می‌گویند که می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان شود.

همچنین یکی دیگر از خواص کولارد سبز برای سرطان وجود مقادیر زیادی کلروفیل است. این ماده باعث می‌شود تا مضراتی که غذاهای گریل شده دارند را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. این عامل برای مبارزه و پیشگیری از سرطان بسیار مهم است.

به همین دلیل بیشتر اوقات توصیه می‌کنند با غذاهایی که به صورت گریل شده سرو می‌شود، سبزیجات سبز مثل کولارد سبز را استفاده کنید.

خواص کولارد سبز برای دیابت

فیبر در بدن انسان مسئولیت نگهداری و حفظ از گلوکز را دارد. سبزیجاتی مانند کولارد سبز سرشار از آنتی اکسیدان آلفا لیپوئیک هستند. این آنتی اکسیدن سطح گلوکز در بدن را کاهش می‌دهد. این خاصیت کولارد سبز میزان حساسیت افراد به انسولین را افزایش می‌دهد و از استرس اکسیداتیو که در اثر تغییرات در بدن افراد دارای دیابت رخ می‌دهد جلوگیری می‌کند.

همچنین یک خاصیت کولارد سبز برای دیابت این است که به دلیل کالری پایین آن، فیبر موجود در آن گلوکز خون را کم می‌کند. فیبر کمک می‌کند تا توزیع کلسترول در سطح بدن در تمامی سلول‌ها بهبود یابد. به همین دلیل است که می‌توان دیگر شاهد تجمع گلوکز در خون نبود.

برگ کولارد چه استفاده‌هایی دارد؟

به دلیل تمام خاصیت‌های کولارد سبز که در بخش‌های قبلی ذکر کردیم، مانند خواص کولارد سبز برای استخوان، مهم‌ترین استفاده از این گیاه میل کردن جوشانده برگ کولارد سبز است.

نحوه‌ی تهیه جوشانده‌ی این گیاه بدین شکل است که ابتدا برگ‌ کولارد را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید تا به راحتی در قوری شما قرار بگیرند. سپس مقدار ۱۰۰ گرم از برگ کولارد را در قوری ریخته و آب جوش را بر روی آن بریزید. سپس اجازه دهید تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

استفاده روزانه یک فنجان از جوشانده برگ کولارد سبز می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن شما داشته باشد در عین اینکه تهیه آن بسیار ساده است. اگر می‌‌خواهید طعم جوشانده کمی مطلوب‌ترشود می‌توانید آن را با نبات میل کنید.

همچنین می‌توانید برگ‌ کولارد را در کنار غذاهای گریل شده مصرف کنید تا مواد مضر در غذاهای گریل شده جذب بدن شما نشوند. استفاده از برگ کولارد در سالاد هم می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

آماده کردن و مصرف برگ‌های کولارد سبز

علاوه بر جوشانده‌ی برگ کولارد که در بخش قبلی توضیح دادیم می‌توانید آن را با روش‌های مختلفی مصرف کنید و از خواص جادویی آن بهره‌مند شوید.

۱. برگ‌های کولارد را بسیار ریز خرد کنید و در هنگام پخت املت به آن اضافه کنید. این ترکیب تقریبا شبیه به املت اسفناج خواهد شد اما با این تفاوت که از خواص جادویی کولارد سبز در وعده صبحانه بهره‌مند می‌شوید.

۲. برش‌های پخته نشده کولارد سبز را می‌توانید بر روی پیتزا همراه با پنیر و گوجه تازه قرار دهید و یک پیتزای جذاب برای فرزندان خود تهیه کنید.

۳. همچنین می‌توانید برگ‌های کولارد سبز را در هنگام پخت گوشت سفید یا قرمز در آب در حال پخت بریزید تا طعم بهتری بگیرند.

در تهیه‌ی سالادهای متفاوتی می‌توان از کولارد سبز استفاده کرد.

کولارد سبز را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و در انواع غذاها از آن استفاده کرد.

۴. یک سالاد جذاب که می‌توانید درست کنید بدین شکل است که برگ‌های کولارد سبز را به عنوان ماده اولیه اصلی سالاد در ظرف بزرگی بریزید. حتی می‌توانید آن‌ها را خرد نکنید. سپس با مغزهای برشته شده، پنیر پارمزان به همراه سس که شامل سیر و نمک و سرکه بالزامیک می‌شود میل کنید.

۵. علاوه بر اینکه می‌توان با برگ‌های کولارد سبز یک سالاد خوشمزه درست کرد می‌توانید کولاردهایی که به صورت بسیار ریز خرد شده باشند را همراه با گشنیز، روغن زیتون، آب لیمو و پودر سیر ترکیب کنید تا یک سس سالاد بسیار خوشمزه داشته باشید.

۶. می‌توانید در هنگام پختن غذاهایی مانند مرغ پرتقالی، برنجی که همراه با این غذا تهیه می‌کنید شامل برنج قهوه‌ای، نخود فرنگی، ذرت و برگ‌های ریز شده کولارد سبز باشد.

۷. همچنین می‌توانید از برگ‌های کولارد سبز برای تهیه سس پستو استفاده کنید و این گیاه را جایگزین برگ‌های ریحان کنید تا یک سس پستو با طعم جذاب و جدید داشته باشید.

۸. برگ‌های کولارد سبز را برای پخت یک پاستای جذاب استفاده کنید و از خواص این گیاه در یک غذای خوشمزه بهره‌مند شوید.

۹. کولارد سبز قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای همراهی با استیک گوشت یا مرغ است که می‌توانید آن را به صورت خام و یا حتی پخته شده همراه با سبزیجات دیگر در کنار بشقاب خود سرو کنید.

سیستم گوارش سالم با کولارد سبز

کولارد سبز علاوه بر کالری پایینی که دارد و باعث می‌شود یک گزینه مناسب برای افراد باشد که قصد دارند رژیم لاغری بگیرند، خواص دیگری نیز دارد که یکی از آن‌ها کمک به سیستم گوارش بدن است.

فیبری که در کولارد سبز وجود دارد باعث می‌شود تا این گیاه جادویی یکی دیگر از خواص خود را به ما نشان دهد. فیبر موجود در کولارد از طریق هضم درست و مناسب غذا می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش شما کمک کند.

همچنین یکی از خواص کولارد سبز این است که باعث می‌شود تا حرکات روده‌ای تسهیل شوند و سیستم گوارش سالم‌تری داشته باشید.

در عین حال مصرف کولارد سبز باعث می‌شود تا وزن شما به خوبی کنترل شود، که این عامل در یک رژیم غذایی برای لاغر شدن اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر رژیم دارید مطمئن باشید خواص کولارد سبز همراه شما خواهند بود.

سبزیجات معجزه‌آسا

در این متن به صورت مفصل با هم دیگر خواص کولارد سبز را بررسی کردیم. خواص جادویی در این گیاه، باعث می‌شود تا هر کسی ترغیب شود که از آن استفاده کند. سبزیجات آشناتری نیز هستند که با وجود خواص بسیار زیاد و خارق العاده بیشتر از کولارد سبز در دسترس ما هستند.

به طور مثال اگر خواص سیر را مطالعه کنید حتما شگفت‌زده خواهید شد. همچنین خواص زنجبیل که بیشتر اوقات از پودر آن استفاده می‌کنیم بسیار زیاد است. سعی کنید در غذاهای خود بیشتر از این سه استفاده کنید تا تاثیر معجزه‌آسای آن‌ها را ببینید.

 

نظرات کاربران