خواص سیر، یک گیاه همه کاره!

سیر باعث خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.
به این مقاله امتیاز دهید

خواص کلی سیر

برای ما ایرانی‌ها سیر همیشه یادآور غذاهای خوشمزه‌ای است که از بچگی با آن‌ها بزرگ شدیم. اما سیر علاوه‌بر خوش عطر و مزه کردن غذاها، خواص زیادی هم دارد. پس بی‌دلیل نیست که در خیلی از غذاهای ایرانی از سیر استفاده می‌شود. اما استفاده از سیر به امروز و دیروز برنمی‌گردد. مردم هند و مصر از ۵۰۰۰ سال پیش، سیر را کشت می‌کردند.

سیر باعث خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.

از سیر می‌توان به عنوان ماده‌ی اصلی یا به عنوان طعم‌دهنده در انواع غذاها استفاده کرد.

خواص سیر انقدر زیاد است که در سفره‌ی ما ایرانی‌ها از سیر به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ما سیر را با غذا می‌خوریم، آن را به ترشی بسیار خوشمزه و جذابی تبدیل می‌کنیم، توی غذا می‌ریزیم و حتی خام هم می‌خوریم. هر چند ممکن است خوردن سیر باعث بوی بد دهان شود، اما خواص سیر آنقدر زیاد است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن گذشت.

یکی از خواص سیر این است که می‌تواند در برابر انواع سرماخوردگی به ما کمک کند. در واقع سیر به خاطر خواصی که دارد می‌تواند در جنگیدن با انواع میکروب‌ها برای ما یک سپر حفاظتی بسازد. یکی از ترکیب‌هایی که می‌توانیم با سیر درست کنیم تا به ما برای خلاصی از شر انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها کمک کند، ترکیب عسل و سیر است. این ترکیب به شما کمک می‌کند سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشید.

خواص سیر و ماست

مخلوط کردن سیر و ماست علاوه بر اینکه باعث خوشمزه‌تر شدن ماست می‌شود، خواص بسیار زیادی هم دارد. یکی از خواص این ترکیب کم شدن ریزش مو است. به خاطر شرایط مختلفی مثل تغذیه‌ی ناسالم و آلودگی هوا اکثر ما درگیر ریزش مو هستیم.

پس نباید از خواص سیر و ماست غافل شویم. یکی دیگر از خواصی که این ترکیب شگفت‌انگیز دارد، برای معده است. خیلی از افراد با مشکلات مختلف معده مثل نفخ رو به رو هستند. یکی از خواص سیر و ماست این است که شما را از شر این مشکلات راحت می‌کند. اگر فکر می‌کنید خواص این ترکیب جادویی تمام شده سخت در اشتباهید!

ترکیب سیر و ماست برای افرادی که از مشکل فشارخون بالا رنج می‌برند هم بسیار مناسب است. چون این ترکیب باعث کاهش فشارخون می‌شود. اگر بخواهیم تمام خواص سیر و ماست را نام ببریم احتمالا این مقاله به اندازه‌ی یک کتاب قطورطول می‌کشد. پس بهتر است به همین حد بسنده کنیم و سراغ بقیه‌ی خواص سیر برویم.

خواص سیر ناشتا برای رحم

یکی از روش‌های خوردن سیر که خیلی افراد آن را توصیه می‌کنند خوردن سیر به صورت ناشتا است. این مدل خوردن سیر، خواص بسیاری دارد. یکی از خواص سیر به صورت ناشتا، مهار کردن انقباضات رحمی است. یکی از مسائلی که ممکن است خیلی از خانم‌ها با آن درگیر باشند عفونت‌های رحمی است.

سیر فواید بسیاری دارد.

هر چند ممکن است فکر کنید خوردن سیر ناشتا باعث بوی بد دهان شما در طول روز می‌شود، اما اصلا اینطور نیست.

خوردن سیر خام به صورت ناشتا برای این مشکل بسیار مفید است. اگر علائم عفونت واژن یا تخمدان پلی کیستیک در خودتان مشاهده کردید اصلا نگران نباشید! خوردن سیر ناشتا مثل یک سرباز جنگی به جنگ عفونت‌ها می‌رود.

همچنین خوردن سیر ناشتا برای کاهش دردهای قاعدگی هم بسیار کمک کننده است. خواص سیر ناشتا برای رحم می‌تواند باعث شود شما از شر خیلی از مشکلات رحمی خلاص شوید.

خواص سیر ناشتا برای لاغری

خواص سیر فقط به رحم و عفونت‌های رحمی ختم نمی‌شود. رویای لاغری برای خیلی از افراد یک رویای دور و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. اما شما با کمی تلاش ممکن است به این رویا برسید. یکی از این تلاش‌ها که بسیار هم ساده است، خوردن سیر به صورت ناشتاست.

خواص سیر ناشتا برای لاغری بسیار زیاد است. وقتی قبل از صبحانه سیر خام بخورید، این کار به شما کمک می‌کند شکم و پهلوهای لاغرتری داشته باشید. سیر با بهبود وضعیت سوخت و ساز بدن شما می‌تواند در لاغری به شما کمک کند. علاوه بر این، سیر خاصیت چربی سوزی دارد. ترکیب لیمو و سیر هم برای لاغری بسیار مناسب است.

خواص سیر برای حنجره

آیا شما به خوانندگی علاقه دارید؟ ممکن است علاقه‌ای به خوانندگی نداشته باشید ولی به دلیل مسائل کاری یا درسی مجبور به ارائه‌‌ی مطالبی برای تعداد زیادی از افراد باشید. یا اینکه فقط در روز چندین ساعت با خانواده و دوستانتان صحبت کنید. به هر حال از هر کدام این دسته‌ها که باشید، احتمالا سلامت حنجره‌تان برایتان خیلی مهم است.

یکی از بیماری‌های حنجره لارنژیت است. اگر شما مدتی خیلی زیاد از حنجره‌ی خود کار بکشید، ممکن است یک عفونت در قسمت بالایی دستگاه تنفسی، برای شما اتفاق بیفتد.

یکی از روش‌های پیش‌گیری و درمان این بیماری خوردن سیر است. خواص سیر برای حنجره بسیار زیاد است. اما به طور خاص در این بیماری سیر باعث پیش‌گیری از عفونت در قسمت بالای دستگاه تنفسی می‌شود.

خواص سیر تازه

سیر تازه خواص زیادی دارد. خیلی از خواص سیر تازه به دلیل میزان بالای ویتامین C، منگنز و ویتامین  B6 است که داخل آن هست. اگر از کمبود ویتامین B6 رنج می‌برید اصلا از خواص سیر تازه غافل نشوید.

توصیه می‌شود در کنار غذاها سیر تازه مصرف کنید.

در شمال کشور،‌مردم کنار اکثر غذاها سیر تازه می‌خورند. این عادت بسیار پسندیده است.

سیر تازه همچنین، مقداری آهن، فسفر و کلسیم دارد. در نتیجه‌ی همه‌‌ی این خواص شما می‌توانید به جای کلی از انواع قرص‌های ویتامین، از سیر تازه استفاده کنید.

خواص سیر تازه احتمالا شما را وسوسه می‌کند که در آشپزی هم به وفور از آن استفاده کنید. از آن جایی که سیر تازه باعث خوشمزه شدن غذاها می‌شود، اصلا ایده‌ی بدی نیست.

خواص سیر برای کبد

یکی از خواص شگفت‌انگیز سیر برای کبد، این است که سیر از التهاب کبد جلوگیری می‌کند. همانطور که احتمالا می‌دانید سیر دارای  ویتامین B6 است. یکی از ویژگی‌های این ویتامین این است که می‌تواند میزان هوموسیستئین در بدن را کاهش دهد و به این صورت می‌تواند باعث شود که از التهاب کبد جلوگیری شود. خواص سیر برای کبد به این موضوع ختم نمی‌شود.

 

یکی از وظایف یک کبد سالم این است که سم‌هایی که داخل بدن هستند را بشکند و مواد سمی را جذب خودش کند. ولی زمانی که کبد دارای سلامت کافی نباشد، طبیعتا نمی‌تواند سموم را دفع کند و اگر این سموم مدت زیادی در کبد بماند می‌تواند باعث آسیب به کبد و بیماری یرقان شود.

همانطور که گفتیم خواص سیر برای کبد این است می‌تواند در دفع این سموم به کبد کمک کند.

خواص سیر برای پوست

این روزها مراقبت ازپوست و داشتن روتین پوستی برای اکثر خانم‌ها و حتی آقایان به امری مهم تبدیل شده است. اما به جای خیلی از مواد شیمیایی که برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنیم، می‌توان از مواد طبیعی مثل سیر استفاده کرد.

خواص سیر برای پوست این است که، سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. این داروی جادویی، خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. احتمالا می‌دانید که جوش‌های صورت به دلیل تجمع زیاد سموم، بسته شدن منافذ پوست و عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود.

پس می‌توان از سیر برای دفع سموم پوست استفاده کرد. سیر دوست پوست شماست و آن را سالم نگه می‌دارد.

خواص سیر برای معده و روده

سرطان، یکی از بیماری‌هایی است که خیلی از افراد به خاطر سبک زندگی غلط در دنیای امروز دچار آن می‌شوند. پس خیلی مهم است که ما نکات ساده‌ای را در زندگی روزمره رعایت کنیم تا به ما کمک کند از ابتلا به سرطان جلوگیری کنیم. از خواص سیر برای معده و روده این است که می‌تواند به ما کمک کند در مقابل سرطان‌های آن ناحیه مقاوم‌تر باشیم.

ممکن است خیلی از ما در هضم غذاهای سنگین مشکل داشته باشیم. سیر مثل یک یار کمکی به کمک معده‌ی ما می‌آید و به ما در هضم غذا کمک می‌کند. همچنین یکی از خواص سیر این است که برای افرادی که دچار بیماری رفلاکس معده هستند بسیار مفید است. مصرف سیر همچنین باعث می‌شود از انواع عفونت‌های معده و روده خلاص شوید.

خواص سیر برای مردان

یکی از خواص سیر که بسیار هم مورد توجه واقع شده است،‌ آن دسته از خواصی است که برای مشکلاتی است که اکثر مردها با آن‌ها مواجه می‌شوند. از خواص سیر برای مردان افزایش میل جنسی است. خیلی از مردان ممکن است با مشکل کاهش میل جنسی مواجه شده باشند. این افراد می‌توانند با استفاده از سیر مشکل خود را حل کنند.

یکی دیگر از خواص سیر برای مردان کمک به سلامت پروستات است. سیر همچنین به درمان مشکلات نعوظ هم کمک می‌کند.

خواص سیر برای اسپرم مردان

سیر یکی از بهترین موادی است که مردان می‌توانند برای افزایش تولید اسپرم از آن استفاده کنند. ویتامین C یکی از موادی است که به این مسئله در مردان کمک می‌کند و همانطور که احتمالا می‌دانید سیر سرشار از این ویتامین است.

خواص سیر برای اسپرم مردان به حدی است که واقعا می‌تواند مشکلاتی که برخی افراد در این زمینه دارند را حل کند. پس اگر در این زمینه با مشکل مواجه شدید، با خوردن روزی ۱ یا ۲ حبه سیر در روز شروع کنید.

خواص زنجبیل

زنجبیل هم مثل سیر خواص زیادی دارد و با مصرف آن چه در غذا چه در نوشیدنی می‌توانید سلامت بدن خود را تضمین کنید. اگر دوست دارید در مورد خواص زنجبیل بیشتر بدانید حتما به این مقاله مراجع کنید.

خواص مارچوبه

مارچوبه یکی از گیاهانی است که افراد مختلف از خواص آن استفاده می‌کنند. اما ممکن است خیلی از افراد تمام خواص این گیاه را نشناسند. پس اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید به خواص مارچوبه مراجعه کنید.

نظرات کاربران