خواص گوشت مرغ: ۱۰ خاصیت اصلی گوشت مرغ برای سلامت و تندرستی بدن

5/5 - (2 امتیاز)

مرغ یکی از پرطرفدارترین غذا‌هاست؛ از زرشک پلو با مرغ تا جوجه کباب برای مهمونی، از سالاد سزار برای ورزشکارها تا سوپ خوشمزه برای پیش غذا. گوشت مرغ از معدود غذاهایی است که مورد پسند همه است. گوشت مرغ سرشار از پروتئین با کالری کم است.

گوشت مرغ به کاهش وزن، تنظیم کلسترول و فشار خون کمک می‌کند. این گوشت سرشار از مواد معدنی مانند پروتئین، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. گوشت مرغ همچنین حاوی ویتامین‌های ویتامین C، تیامین، نیاسین، ویتامین B6, B12، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین K و ویتامین D است.

گوشت مرغ حاوی ویتامین‌های فراوان است.

فواید گوشت مرغ

در این مقاله می‌خواهیم به صورت خلاصه به چند مورد از خاصیت مرغ اشاره کنیم. دانستن فواید مرغ برای انسان به ما کمک می‌کند تا در انتخاب غذای خود بیشتر دقت کنیم. مصرف این گوشت به گروه‌های مختلف از افراد مانند کودکان و ورزشکاران توصیه می‌شود. در این مقاله به ۱۰ مورد از خواص گوشت مرغ برای سلامتی اشاره خواهد شد.

1.     خواص گوشت مرغ برای کودکان

گوشت مرغ سرشار از پروتئین است. از طرف دیگر، هضم این پروتئین برای کودکان آسان است. گوشت مرغ سرشار از آهن نیز است که به افزایش گلبول‌های قرمز و تقویت سیستم گردش خون کمک می‌کند.

گوشت مرغ سرشار از پتاسیم، کلسیم وفسفر است که برای تقویت استخوان‌های کودکان است.  از سوی دیگر، روی و منیزیم موجود در مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. از آنجایی که کودکان در تغذیه وسواس زیادی دارند، نحوهٔ پخت مرغ بسیار مهم است. یکی از بهترین حالت مصرف مرغ، به حالت کبابی است. برای گرفتن بوی مرغ می‌توان از رزماری، جوز هندی، روغن زیتون و سیر تازه استفاده کرد و به حالت گریل مصرف کرد.

درست است که تنوع غذاهایی که می‌توان با گوشت مرغ درست کرد خیلی زیاد است ولی مصرف مرغ به عنوان صبحانه خیلی معمول نیست. البته آماده کردن رول مرغ برای صبحانه کاری نیست که بشود هر روز صبح انجام داد ولی برای یک صبحانه سالم و مقوی و البته دیروقت، تست و کیک مرغ می‌تواند گزینهٔ خوبی باشد.

2.     خواص جوجه کباب برای بدنسازی

گوشت مرغ منبع خوبی از پروتئین است و از آنجایی که کالری پایینی دارد، غذای مناسبی برای بدنسازی و ورزشکاران است. ورزشکاران به دلیل حساسیت زیادی که در مصرف کالری روزانه دارند، در نحوهٔ پخت مرغ حساسیت دارند. به همین دلیل مصرف مرغ به حالت سوخاری انتخاب درستی نیست. مصرف مرغ به حالت کبابی و گریل شده هم کالری کمی دارد و هم پروتئین مورد نیاز بدنسازی را تامین می‌کند.

جدا از این که گوشت مرغ سرشار از پروتئین است، منبع قابل توجهی از کراتین است. کراتین از سه ترکیب آمینواسید‌های آرژینین، متیونین و گلیسین ساخته شده است. با توجه به تحقیقات انجام شده در هر ۲۰۰ گرم سینه مرغ بدون پوست، ۸۵۰ میلی گرم کراتین یافت می‌شود.  ورزشکاران به مصرف کراتین علاقهٔ زیادی دارند چراکه این ماده به قدرت و استقامت بدن کمک زیادی می‌کند.

3.     خاصیت گوشت مرغ  برای کاهش کلسترول

گوشت سفید در مقایسه با گوشت قرمزِ گاو و گوسفند کلسترول کمتری دارد. طبق تحقیقات انجام شده، برای کاهش کلسترول و سلامت قلب، مصرف گوشت سفید و سبزیجات به گوشت قرمز اولویت دارد.

گوشت مرغ را در سالادهای مختلف همچون سالاد سزار سرو کنید.

سالاد سزار با تکه‌های مرغ گریل شده به عنوان پیش غذای سالم و رژیمی همیشه از بهترین انتخاب‌ها است. چراکه با ایجاد احساس سیری، شما را از خوردن غذا‌های چرب منع می‌کند.

4.     خاصیت گوشت مرغ برای درمان سرما خوردگی

گوشت مرغ به دلیل مواد مغذی منبع خوبی برای درمان سرما خوردگی است. در هنگام سرما خوردگی غذا باید مقوی ولی سبک باشد؛ سوپ بهترین گزینه برای درمان سرما خوردگی و زکام است. سوپ ساده و مقوی برای درمان گلو درد و گرفتگی بینی خیلی تاثیر دارد.

5.     خاصیت گوشت مرغ برای افزایش متابولیسم

گوشت مرغ سرشار از ویتامین B6 است. مصرف این ویتامین، آنزیم‌ها و واکنش‌های سلولی متابولیک را تحریک می‌کند و این امر متابولیسم بدن، سطح انرژی و کالری سوزی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، گوشت مرغ یکی از بهترین‌ انتخاب‌های بدنسازان و ورزشکاران است.

6.     فواید گوشت مرغ در بازسازی بافت‌ها

یکی از غذا‌هایی که می‌توان با مرغ درست کرد، استفاده از دل و جگر مرغ است که در ترکیب با سیب‌زمینی یک وعده غذای مناسب است. جگر مرغ حاوی مقادیر زیادی ویتامین B2 است. اگر شما هم در فصل سرد زمستان از خشکی لب و دهان رنج می‌یرید و پوست خشکی دارید، این ویتامین به سلامت و بازسازی پوست کمک می‌کند.

7.     فواید گوشت مرغ در سلامت دندان‌ها و استخوان

در هر ۱۰۰ گرم مرغ ۱۴۷ میلی گرم فسفر وجود دارد. این مادهٔ معدنی در تقویت و سلامت دندان‌ها و استخوان موثر است. فسفر همچنین در سلامت و بهبود عملکرد کلیه، کبد و سیستم عصبی بدن نقش مهمی دارد. اگر ناخن‌های دستتان زود می‌شکند و یا از پوکی استخوان رنج می‌برید، حتما مصرف کافی گوشت مرغ را در رژیم غذایی خود وارد کنید.

8.     خاصیت گوشت مرغ در بهبود علائم پیش از قائدگی

در روز‌های قبل از دوران قائدگی، خانم‌ها از درد‌های موضعی رنج می‌برند. در این روز‌ها به دلیل اختلالات هورمونی، خانم‌ها دچار ضعف می‌شوند. برای تمدد اعصاب و بهبود روحیه مصرف منیزیم توصیه می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم گوشت مرغ، ۲۰ میلی گرم منیزیم موجود است که به آرامش روانی خانم‌ها کمک می‌کند.

خوردن مرغ سوخاری به دلیل روغن زیاد آن، پیشنهاد نمی‌شود.

9.     فواید گوشت مرغ در افزایش باروری در مردان

همان طور که اشاره شد گوشت مرغ سرشار از روی است. روی به تنظیم هورمون تستوسترون کمک می‌کند که موجب افزایش تولید اسپرم و باروری می‌شود.

10.کنترل فشار خون از فواید گوشت مرغ

با افزایش سن، احتمال ابتلا به فشار خون افزایش می‌یابد. کنترل فشار خون ارتباط مستقیمی با رعایت تغذیه دارد. عصارهٔ گوشت مرغ سرشار از کلاژن است که به کاهش فشار خون کمک کند. با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی هاروارد، مصرف ۲ بار مرغ در هفته به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

مضرات گوشت مرغ

تا اینجا از خواص گوشت مرغ گفته‌ایم ولی این مقاله شما را به خوردن هر روز گوشت مرغ تشویق نمی‌کند. بهتر است که ۱۰ الی ۳۵ درصد در روز پروتئین مصرف کرد. مصرف هر روز گوشت مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است که می‌تواند باعث ذخیرهٔ چربی در بدن شود.

از طرفی مصرف زیاد گوشت مرغ به معنی افزایش کلسترول است.این افزایش کلسترول موجب بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

گوشت مرغ مضراتی نیز دارد که بهتر است به آن‌ها آگاه شوید.

احتمال مسمومیت غذایی

گوشت مرغ اگر به درستی پخته نشود، می‌تواند حاوی یک نوع باکتری باشد که عامل مسمومیت غذایی بشود. این نوع مسمومیت بیشتر کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ با این حال می‎‌تواند خطرناک باشد.

طبق گزارشات سازمان غذا و داروی FDA گوشت مرغ حاوی مقادیر زیادی آرسنیک است. آرسنیک در مرغداری‌ها باعث افزایش وزن و تغذیه کمتر می‌شود. آرسنیک از جیوه چهار برابر سمی‌تر است که می‌تواند سرطان‌زا باشد. آرسنیک می‌تواند منجر به بوون، به سرطان پوست و سرطان کبد، کلیه، ریه و مثانه می‌شود.

با توجه به نکاتی که گفته شد، خانم‌های باردار باید گوشت مرغ را با احتیاط مصرف کنند. بهتر است برای مصرف گوشت مرغ با دکتر متخصص خود مشورت کنید.

کلام آخر

در این مقاله به ۱۰ مورد از فواید گوشت مرغ اشاره کردیم. داشتن بدنی سالم در گرو تغذیه سالم است و گوشت مرغ به دلیل کلسترول پایین و پروتئین بالا انتخاب خوبی برای عموم مردم است. خیلی از افراد به بهانهٔ کار زیاد از داشتن تغذیه سالم طفره می‌روند ولی امروزه با وجود امکان خرید آنلاین گوشت مرغ این توجیه خوبی نیست.

با اینکه به طور معمول مصرف ۲ بار گوشت مرغ در هفته توصیه می‌شود، نباید در مصرف آن افراط کرد. امیدواریم مطالب این مقاله به شما کمک کرده باشد تا در مسیر رژیم غذایی سالم قدم بردارید.

نظرات کاربران

بیتا محمدی
01.آبان.1402

سلام برای از بین بردن بوی زمخت مرغ چیکار کنیم

    snappfoodadmin
    03.آبان.1402

    سلام برای گرفتن بوی مرغ می‌توانید از رزماری، جوز هندی، روغن زیتون و سیر تازه استفاده کنید و به حالت گریل مصرف کنید