آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی
اخبار و تازه ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

سعید راستین‌فرد 29 فروردین 1402 4 دقیقه

اسراف مواد غذایی مشکلی جدی است که تاثیرات مخرب زیست محیطی زیادی داشته و به افزایش گرسنگی در جهان می‌انجامد. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم میزان اسراف مواد غذایی را کاهش دهیم نگهداری درست از مواد غذایی است تا طول عمر آن‌ها افزایش یافته و فاسد نشوند. در این مقاله قصد داریم تا چند مورد از روش‌های صحیح نگهداری از مواد غذایی را با هم بررسی کنیم.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌های تازه و سبزیجات یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رژیم غذایی سالم هستند، اما به خاطر بافت ظریفی که دارند خیلی زود خراب شده و تبدیل به ضایعات می‌شوند. برای اینکه میوه‌ها و سبزیجات را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه داریم بسیار مهم است که آن‌ها را در محیط مناسبی نگه‌داری کنیم.

میوه‌ها و سبزیجاتی که باید در دمای معمولی اتاق نگه‌داری شوند مانند موز و گوجه را باید به دور از نور مستقیم خورشید نگه داشته و آن‌ها را در محیطی خنک و خشک قرار داد. میوه‌ها و سبزیجاتی که نیاز دارند در یخچال نگه‌داری شوند مانند کاهو و توت فرنگی، باید در قسمت کشویی یخچال و روی یک دستمال پهن شوند تا رطوبتشان را حفظ نماید.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

گوشت و مرغ

گوشت و مرغ نیز جز مواد غذایی هستند که خیلی زود فاسد می‌شوند و نیاز است تا به خوبی از آن‌ها نگه‌‌داری شود تا از فاسد شدن و رشد باکتری‌های مضر بر روی آن‌ها جلوگیری شود. گوشت و مرغ خام باید در سردترین نقطه یخچال قرار بگیرند. همچنین بسیار مهم است تا گوشت و مرغ را جدا از سایر مواد غذایی نگه‌داری کنیم تا یکدیگر را آلوده نکنند. گوشت و مرغ پخته نیز باید در یخچال و در ظروف در بسته‌ای که هوا از آن‌ها رد و بدل نمی‌شود نگه‌داری شوند.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

محصولات لبنی

شیر، پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی نیز به سرعت فاسد می‌شوند و باید در نگه‌داری آن‌ها حداکثر دقت را به خرج دهیم. شیر باید در سردترین قسمت یخچال قرار بگیرد تا برای مدت بیشتری سالم باقی بماند. پنیر را باید در ظروف در بسته‌ای که هوا از آن‌ها رد و بدل نمی‌شود و در یخچال قرار داد. ماست نیز باید در یخچال نگه‌داری شده و حتما پیش از سر رسیدن تاریخ انقضایش مصرف گردد.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

نان و شیرینی

نان و شیرینی در صورتی که به درستی نگه‌داری شوند می‌توانند برای مدت طولانی‌تری سالم و قابل مصرف باقی بمانند. برای اینکه نان و شیرینی تازه بماند باید آن‌ها را در جایی خنک و خشک قرار داد. نان را می‌توان فریز کرد تا بعدا استفاده شود. برای جلوگیری از کپک زدن، بهتر است نان را در یک کیسه پلاستیکی بپیچید و در یک ظرف در بسته قرار دهید.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

کنسروها

محصولات کنسروی به دلیل طول عمر بالایی که دارند روش مناسبی برای کاهش اسراف مواد غذایی هستند. برای نگه‌داری آن‌ها هم کافی است آن‌ها را در محیطی خنک و خشک قرار دهیم. اما دقت داشته باشیم که پیش از مصرف حتما تاریخ انقضای آن‌ها را چک کنیم.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

غذاهای باقیمانده

یکی از بهترین راه‌های کاهش اسراف مواد غذایی استفاده از غذاهای باقیمانده به جای دور ریختن آن‌هاست. اما غذاهای باقیمانده را باید به درستی نگه‌داری کرد تا بتوان در وعده‌های بعدی از آن‌ها استفاده کرد. بهترین راه برای نگه‌داری از غذاهای باقیمانده قرار دادن آن‌ها در ظروف در بسته‌ در یخچال است. بهتر است ظروفی که برای نگه‌داری از آن‌ها استفاده می‌کنیم فاقد منافذی برای ورود و خروج هوا باشند. همچنین بهتر است دقت کنیم که غذاهای باقیمانده‌ای را که در یخچال نگه‌داری می‌کنیم نهایتا در طول دو یا سه روز مصرف کنیم. اگر قصد نداریم غذاهای باقیمانده را به زودی مصرف کنیم بهتر است آن‌ها را در فریزر قرار دهیم تا برای استفاده بعدی فاسد نشوند.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

علاوه بر نگه‌داری صحیح از مواد غذایی، راه‌های دیگری هم برای کاهش اسراف مواد غذایی وجود دارد که در ادامه به اختصار ذکر شده است:

برنامه‌ریزی برای وعده‌های  غذایی

داشتن یک برنامه غذایی هفتگی کمک می‌کند تا در هنگام خرید از خرید اقلامی که نیاز نداریم خودداری کرده و تنها مواد اولیه‌ای را خریداری کنیم که در طول هفته مصرف خواهیم کرد.

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

استفاده از فریزر

یکی از بهترین ابزارهای برای کاهش اسراف مواد غذایی فریزر است. نگه‌داری مواد غذایی باقیمانده یا مواد اولیه اضافی در فریزر برای استفاده‌های بعدی به مقدار قابل توجهی عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. 

روش‌های نگهداری صحیح از مواد غذایی

کمپوست کردن

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش اثرات مخرب ضایعات مواد غذایی بر محیط زیست کمپوست کردن آن‌هاست. مخصوصا اگر در خانه از گل و گیاه نگه‌داری می‌کنیم می‌توانیم با این روش کود مورد نیاز آن‌ها را نیز فراهم کنیم.

به طور خلاصه می‌توان گفت کاهش اسراف مواد غذایی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که همه باید به آن فکر کنیم، چرا که اثرات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی کاهش ضایعات مواد غذایی برای دست‌یابی به یک جامعه پایدار ضروری است.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود