آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
رژیم غذایی برای دیابتی ها
تغذیه سالم
5/5 - (3 امتیاز)
2

رژیم غذایی برای دیابتی ها (مبتلایان دیابت چه بخورند؟)

زهرا دهقان 19 خرداد 1401 8 دقیقه

دیابت یکی از آن بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. افراد مبتلا به این بیماری که به آن مرگ خاموش نیز می‌گویند، می‌توانند با رعایت نکات رژیم غذایی برای دیابتی‌ها برخی غذاهای مورد علاقه خود را بخوند، بدون این که به آن‌ها صدمه برساند. البته باید بدانید که دیابت به صورت کلی نیاز به مراقبت و توجه در بسیاری از زمینه‌ها دارد تا افراد با مشکلات ناشی از این بیماری مواجه نشوند.

یکی از مواردی که باعث کاهش مشکلات ناشی از بیماری دیابت می‌شود، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای دیابتی‌هاست. در این مطلب از اسنپ فود قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که مبتلایان دیابت چه بخورند؟ با ما تا انتها همراه باشید.

دیابت چیست؟

دیابت چیست

دیابت را باید یک بیماری مزمن و پیش رونده دانست که افراد بسیاری در سراسر جهان را درگیر کرده است. تنها در کشور ما بیش از 5 میلیون فرد به این بیماری مبتلا هستند. البته باید بدانید که در حدود نیمی از این افراد از ابتلا به این بیماری مطلع نیستند تا زمانی که با مشکلات و عوارض آن مواجه شوند. به همین دلیل باید به دیابت و نکات مربوط به آن، مانند رژیم غذایی برای دیابتی ها توجه خاصی داشت. اما دیابت چیست؟

اگر از بسیاری افراد این سؤال را بپرسیم در پاسخ خواهند گفت که دیابت همان قند خون بالاست. اما باید بدانید که دیابت در حقیقت عدم ترشح کافی انسولین در بدن است. البته در برخی افراد این مشکل به دلیل عدم استفاده درست بدن از انسولین ترشح شده نیز رخ می‌دهد. زمانی که بدن فرد نتواند انسولین کافی ترشح کند یا از آن به درستی استفاده کند، فرد به دیابت مبتلا خواهد شد.

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس یا لوزالمعده ترشح می‌شود. این هورمون نقش بسیار مهمی در تبدیل و کنترل قند خون بازی می‌کند. بدن با استفاده از این هورمون، قند خون را به داخل سلول‌های مختلف منتقل می‌کند تا آن‌ها بتوانند از این قند به عنوان انرژی استفاده کنند. بدن مبتلایان به دیابت نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد و به همین دلیل سطح قند خون آن‌ها افزایش می‌یابد. این اتفاق به مرور زمان باعث می‌شود تا به برخی از اعضای بدن آسیب‌هایی وارد شود.

پیش دیابت چیست؟

پیش دیابت چیست

باید بدانید که قبل از ابتلای فرد به دیابت نشانه‌هایی وجود دارد که توجه به آن‌ها و انجام اقدامات لازم باعث می‌شود تا افراد به دیابت مبتلا نشوند. در این افراد میزان قند خون معمولاً بالاتر از حد طبیعی و نرمال است. این افراد باید به نکاتی توجه داشته باشند. این نکات عبارتند از:

کاهش وزن

کاهش وزن حتی به میزان کم و در حد 5 درصد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کنترل دیابت داشته باشد.

ورزش

ورزش مداوم و سبک مانند پیاده روی سریع یا دویدن به میزان 150 دقیقه در هفته می‌تواند در پیش‌‌گیری از ابتلا به دیابت این افراد نقش داشته باشد.

تغذیه مناسب

تغذیه یکی دیگر از مواردی است که افراد دیابتی و افرادی که احتمال ابتلا به دیابت در آن‌ها وجود دارد باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. به همین دلیل است که تمام افراد بهتر است در خصوص رژیم غذایی برای دیابتی ها اطلاعات کسب کنند.

کنترل استرس

استرس یکی از مواردی است که باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. دیابت هم یکی از این بیماری‌هاست. به همین دلیل بهتر است که استرس و فشار عصبی را کنترل نمایید تا از ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند دیابت در امان باشید.

رژیم غذایی برای دیابتی ها

رزیم غذایی برای دیابتی ها

حال که با دیابت آشنا شدید، وقت آن است که در خصوص رژیم غذایی برای دیابتی ها نکاتی را بیان کنیم. با استفاده از این رژیم غذایی می‌توانید از بروز بسیاری از مشکلاتی که این بیماری با خود به همراه دارد، در امان بمانید. تغذیه مناسب و ورزش از مهم‌ ترین نکاتی است که بیماران دیابتی باید به آن توجه کنند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم که برخی نکات در آن رعایت شده باشد باعث می شود تا کنترل میزان قند خون برای بدن راحت تر باشد و فرد کمتر با مشکلات مواجه شود.

شاید برخی فکر کنند که رژیم غذایی برای دیابتی ها به معنی منع آنها از خوردن بسیاری از خوراکی‌‌هایی است که به آن علاقه دارند. اما باید بدانید که در صورتی که بدانید مبتلایان دیابت چه بخورند و نکات رژیم را به درستی رعایت کنند، می‌توانند هر چند وقت یکبار به میزان نه چندان زیادی از خوراکی‌هایی که به آن علاقه دارند، استفاده کنند. البته باید به این نکته توجه کنند که در مصرف مواد غذایی مضر هیچ وقت نباید زیاده روی کرد.

مواد مغذی مهم در رژیم غذایی برای دیابتی ها

یک رژیم غذایی مناسب و اصولی برای دیابتی ها باید حاوی برخی مواد باشد. این مواد را باید در دسته‌های متفاوت قرار داد. این دسته ها عبارتند از:

مواد غیر نشاسته ای

مواد غذایی غیر نشاسته ای یکی از انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید در رژیم غذایی خود این مواد را داشته باشند تا برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین نمایند. کلم بروکلی، هویج، انواع سبزیجات، فلفل و گوجه فرنگی را می توان بهترین مواد غیرنشاسته ای دانست که می‌توان آن ها را در رژیم غذایی برای دیابتی‌ها قرار داد.

مواد غذایی نشاسته ای

برخی از مواد غذایی حاوی نشاسته نیز باید در رژیم غذایی برای دیابتی‌ها گنجانده شود. سیب زمینی ذرت و نخود سبز از جمله مواردی هستند که نیاز بیماران دیابتی را تأمین می‌کنند و برای آنها مضر نیستند.

میوه ها

میوه مناسب برای دیابتی ها

میوه‌ها منابع سرشاری از ویتامین و مواد مغذی هستند. به همین دلیل باید در یک رژیم غذایی مناسب از آنها استفاده کرد. سیب، گیلاس، آلو سیاه، گریپ فروت، توت فرنگی، پرتقال، گلابی و کیوی از جمله میوه هایی هستند که برای دیابتی‌ها مفید هستند و می‌توانند بخشی از نیاز آنها به مواد مغذی و ویتامین‌ها را تأمین کنند.

غلات

غلات یکی دیگر از دسته‌های مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی برای دیابتی‌ها وجود داشته باشد. لازم است بدانید که فرد دیابتی باید حداقل نیمی از مصرف غلات روزانه خود را از غلات کامل مانند گندم، برنج، جو، ذرت و کینوا داشته باشد.

پروتئین

پروتئین یکی دیگر از انواع مواد غذایی است که باید در وعده‌های غذایی افراد مختلف وجود داشته باشد. دیابتی‌ها نیز باید برای تأمین برخی از مواد مغذی مورد نیازشان، حتماً از پروتئین‌های مناسب استفاده کنند. گوشت بدون چربی، گوشت مرغ یا بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، توفو و برخی از آجیل‌ها مانند بادام زمینی می‌تواند منابع خوبی برای تأمین پروتئین این افراد باشند.

لبنیات

لبنیات مناسب برای دیابتی ها

انواع لبنیات منابع غنی از کلسیم و بسیاری دیگر از مواد مغذی هستند که باید در رژیم غذایی برای دیابتی‌ها و سایر افراد وجود داشته باشند. لبنیات کم چرب یا بدون چربی را می‌توان بهترین نوع لبنیات برای دیابتی‌ها دانست. ماست، پنیر و شیر (در صورت حساسیت به لاکتوز، شیر بدون لاکتوز) را می‌توان به عنوان گزینه های مناسب معرفی کرد.

چربی های مفید

استفاده از مواد غذایی حاوی چربی‌هایی مفید در رژیم غذایی از نکاتی است که بسیاری به آن بی توجهی می‌کنند. مواد غذایی حاوی چربی‌ها مفید مانند کلزا، روغن زیتون و زیتون، ماهی‌هایی مانند ماهی تن و آزاد، آووکادو و برخی از دانه‌ها می‌توانند در رژیم غذایی دیابتی ها وجود داشته باشد.

نکات مهم در رژیم غذایی برای دیابتی ها

نکات مهم در رژیم غذایی برای دیابتی ها

برخی نکات هستند که در رژیم غذایی برای دیابتی‌ها مهم هستند که باید به آن ها توجه شود. این نکات عبارتند از:

زمان وعده شام

زندگی امروزی باعث شده تا توجه به برخی نکات ساده فراموش شود. یکی از این نکات که می تواند برای بیماران دیابتی مشکلاتی را به وجود آورد، خوردن بد موقع شام است. در صورتی که این افراد شام خود را به موقع میل نکنند، میزان قند خون آن‌ها صبح روز بعد بالا خواهد رفت. همین امر ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها شود.

استفاده از مواد حاوی فیبر

مواد حاوی فیبر می‌تواند باعث شود تا افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند. همین نکته باعث می‌شود تا مواد غذایی حاوی فیبر به عنوان مواد غذایی مناسب برای وعده شام باشند. تا افراد در شب گرسنه نشوند و مواد غذایی بیشتری را مصرف کنند.

وعده های بیشتر

بهتر است افراد دیابتی میزان غذای موجود در هر وعده غذایی را کاهش دهند و به جای آن بر تعداد وعده های غذایی خود بیفزایند. خوردن 5 یا 6 وعده غذایی سبک در روز می‌تواند برای آن ها مفید باشد. خوردن وعده های اصلی در کنار 2 تا 3 میان وعده سبک در ساعات مشخص می‌تواند در کنترل قند خون به آنها کمک کند.

استفاده از مواد غذایی متنوع

در بالا برخی از دسته‌های غذایی و موارد مناسب برای دیابتی‌ها را معرفی کردیم. اگر بخواهیم به سؤال مبتلایان دیابت چه بخورند، پاسخ دهیم، باید بگوییم که بهتر است آن ها در طول روز از مواد موجود در دسته های متفاوت استفاده کنند تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیازش را تأمین کند.

مبتلایان دیابت چه بخورند؟

مبتلایان دیابت چه بخورند؟

رژیم غذایی باید با توجه فرد، سبک زندگی، شدت دیابت و بسیاری موارد دیگر تعیین شود. به همین دلیل نمی‌توان به سؤال مبتلایان دیابت چه بخورند؟ برای همه افراد به طور یکسان جواب داد. اما می‌توان به صورت کلی رژیم‌های غذایی مناسبی را برای دیابتی ها معرفی کرد. برخی از مهم‌ترین رژیم های کلی برای دیابتی ها عبارتند از:

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات سالم

رژیم‌های غذایی که در آن‌ها به میزان مناسبی کربوهیدرات سالم وجود دارد را می‌توان از رژیم‌های غذایی مناسب برای افراد دیابتی دانست. در این رژیم‌ها میوه، سبزی، غلات کامل، حبوبات و شیر کم چرب به میزان مناسبی وجود دارد. البته باید بدانید که افراد دیابتی نباید در خوردن این مواد زیاده روی کنند تا میزان قند خون آن ها در سطح مناسبی باقی بماند.

رژیمی با چربی غیر اشباع

باید بدانید که نوع چربی مصرفی بسیار مهم تر از میزان مصرف آن است. بنابراین بهتر است در رژیم غذایی افراد دیابتی از غذاهایی مانند ماهی، روغن زیتون و موارد مشابه که چربی غیر اشباع مناسبی دارند، استفاده شود. همچنین میزان مصرف غذاهایی که در آنها چربی های اشباع شده وجود دارد را کاهش دهند.

الگوهای غذایی سالم

الگوهای غذایی سالم که در آنها به گیاهخواری بیشتر توجه شده یا میزان چربی در آنها کنترل شده است را می‌توان در میان رژیم‌های غذایی مناسب افراد دیابتی قرار داد. البته به خاطر داشته باشید که هر کدام از این رژیم‌های غذایی برای دسته‌ای از افراد مناسب هستند و به همین دلیل بهتر است با یک متخصص تغذیه و پزشک خود در خصوص آنها صحبت کنید.

بشقاب مناسب دیابتی ها

بشقاب مناسب دیابتی ها

یکی از روش‌هایی که توسط انجمن دیابت آمریکا برای تغذیه مبتلایان به این بیماری پیشنهاد شده، تمرکز بر مصرف بیشتر سبزی است. در این روش باید هنگام پر کردن بشقاب فرد مبتلا به دیابت، به نکاتی توجه کرد. این نکات عبارتند از:

  • نیمی از بشقاب با سبزی‌های غیر نشاسته ای مانند اسفناج و هویج که در این مطلب به آنها اشاره شد، پر شود.
  • یک چهارم بشقاب را پروتئین سالم و مناسب مانند ماهی، گوشت قرمز بدون چربی و مرغ یا بوقلمون بدون پوست، پر کنیم.
  • یک چهارم باقی مانده بشقاب از سبزیجات نشاسته ای یا غلات سبوس دار تشکیل می‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که در کنار این بشقاب می‌توان مقداری میوه قرار داد. همچنین به عنوان نوشیدنی می‌توان از لبنیات کم چرب یا بدون چربی، آب، چایی یا قهوه بدون شکر و سایر نوشیدنی های بدون قند مناسب استفاده کرد.

جمع‌ بندی

دیابت یکی از بیماری هایی است که افراد بسیار زیادی را با مشکلات فراوانی درگیر کرده است. این بیماری که به دلیل کاهش میزان ترشح انسولین یا عدم توانایی بدن در استفاده درست از انسولین ترشح شده به وجود می‌آید، میزان قند خون افراد را بالا می‌برد و آن‌ها را با مشکلات متفاوتی مواجه می‌کند. به همین دلیل بهتر است افراد دیابتی به نکات رژیم غذایی برای دیابتی ها توجه کنند.

مصرف برخی مواد مانند شیرینی‌ها و آبمیوه‌های مصنوعی حاوی قند، زیاد برای افراد دیابتی بسیار مضر است. اما مواد غذایی سالم که قند موجود در آنها کم است یا حاوی چربی اشباع زیادی نیستند، برای آنها مفید است. به همین دلیل باید بگوییم که دیابتی‌ها باید در رژیم غذایی خود دقت بسیاری داشته باشند. آیا شما فردی مبتلا به دیابت را می‌شناسید؟ او در رژیم غذایی خود به چه نکاتی توجه می‌کند؟ آیا نکات مهم دیگری در خصوص رژیم غذایی برای دیابتی‌ها می‌دانید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر خوانندگان در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

javademamie
03 آبان 1402

سلام افرادی که دیابت دارند چه نوع غذاهای میتونن بخورند که چربی‌هایی مفید داشته باشند مرسی

  • snappfoodadmin
    03 آبان 1402

    سلام مواد غذایی حاوی چربی‌ها مفید مانند کلزا، روغن زیتون و زیتون،ماهی‌هایی مانند ماهی تن و آزاد، آووکادو و برخی از دانه‌ها می‌توانند در رژیم غذایی دیابتی ها وجود داشته باشد که استفاده به موقع از این چربی های مفید برای افراد دیابتی مهم است

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود