آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟
اخبار و تازه ها
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟

سعید راستین‌فرد 29 فروردین 1402 3 دقیقه

قسمت‌های اضافی مواد غذایی معمولا دور ریخته می‌شوند در حالی که می‌توان از آن‌ها برای استفاده در بسیاری از غذا استفاده کرد. این قسمت‌های اضافی معمولا سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن هستند که کمک می‌کنند غذاهای خوشمزه‌تری داشته باشیم و علاوه بر این به کاهش آلودگی محیط زیست هم کمک کرده‌ایم.

آنچه در این مقاله میخوانید

چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟

سبزیجات

قسمت‌های اضافی سبزیجات مانند انتهای هویج، برگ‌های کلم یا پوسته بیرونی پیاز را می‌توان برای طعم دادن به آبگوشت یا سوپ استفاده کرد. کافی است تا این قسمت‌ها را در یک کیسه پلاستکی یا ظرف در بسته در فریزر قرار دهیم و وقتی مقدارشان به اندازه کافی رسید آن‌ها را درون قابلمه ریخته و رویشان آب بریزیم و اجازه بدهیم تا چند ساعتی بجوشند و سپس از آب آن‌ها برای درست کردن انواع آبگوشت، سوپ یا سس استفاده کنیم.

چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟

میوه‌ها

قسمت‌های اضافی میوه‌ها مانند پوست، هسته یا پالپ را می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال می‌توان از پوست مرکبات برای درست کردن شیرینی یا مربا یا برای طعم دادن به چای و کیک استفاده کرد. از هسته و پوست سیب می توان برای تهیه سرکه سیب استفاده کرد که برای درست کردن انواع سالادها یا طعم‌دار کردن سایر مواد غذایی استفاده می‌شود. با جوشاندن پوست موز نیز می‌توان آبی سرشار از پتاسیم به دست آورد که برای درست کردن انواع خورش و سوپ مناسب است.

چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟

گوشت

از ضایعات گوشت، مانند استخوان‌ها و تکه‌های اضافی، می‌توان برای تهیه آبگوشت استفاده کرد. ضایعات را در قابلمه‌ای با آب ریخته و اجازه می‌دهیم بجوشد و پس از چند ساعت، آب گوشت را صاف کرده و از آن برای درست کردن سوپ، خورش و سس استفاده می‌کنیم.

چگونه از ضایعات مواد غذایی در آشپزی استفاده کنیم؟

نان

از ضایعات نان مانند نان بیات می‌توان برای تهیه انواع غذاها استفاده کرد. به عنوان مثال، از نان بیات می‌توان برای تهیه آرد سوخاری، کروتون یا پودینگ نان خوشمزه استفاده کرد. آرد سوخاری را می‌توان برای پوشاندن ماهی یا مرغ قبل از پخت یا سرخ کردن استفاده کرد، در حالی که از کروتون می‌توان برای روی سالاد یا سوپ استفاده کرد. پودینگ نان را می‌توان با طعم‌های مختلفی از جمله گیاهان و ادویه‌جات، ترشی‌جات یا میوه‌های شیرین و شکلات درست کرد.

خلاصه استفاده از ضایعات مواد غذایی در آشپزی راهی ساده و موثر برای کاهش اسراف مواد غذایی و دست‌یابی به یک زنجیره غذایی پایدار است. با جمع‌آوری ضایعات سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و نان می‌توانیم طعم بهتری به غذاهایمان بدهیم و در کنار آن به محیط زیست خود نیز کمک کنیم.

اشتراک:
سعید راستین‌فرد- 35 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود