طرز تهیه آبگوشت بزباش همدانی (کرمانی، مشهدی و …)

آبگوشت بزباش

در بین غذاهای محلی کرمان، یکی از آبگوشت‌های پرطرفدار که از مواد اولیه بسیار مقوی پخته می‌شود، آبگوشت بزباش است. با دنبال کردن طرز تهیه آبگوشت بزباش اصیل، می‌توانید به راحتی در آشپزخانه منزل خود، این غذای سنتی ایرانی را آماده کنید. جالب است بدانید که آبگوشت بزباش، چیزی کاملا متفاوت از آبگوشت سنتی و رایجی است که به نام دیزی می‌شناسیم و نباید انتظار داشته باشید که پس از آماده شدن، شباهتی به آن داشته باشد. اگر شما نیز علاقه مند به دانستن فرایند پخت و تهیه آبگوشت بزباش شده‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آبگوشت بزباش
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی  20 دقیقه
زمان پخت غذا 70 دقیقه
میزان سختی متوسط

آبگوشت بزباش همدانآبگوشت بزباش همدان

برای تهیه آبگوشت بزباش از انواع آبگوشت ایرانی، به جز گوشت و حبوبات، به سبزی نیز نیاز خواهید داشت و این باعث می‌شود که طعم و ظاهر این آبگوشت با دیزی متفاوت باشد. این آبگوشت از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و مقوی است که در شهرهای مختلف کشور طبخ شده، اما در همدان به صورت اصیل و سنته تهیه می‌شود و مردم بیشتر شهرهای کشور نیز این آبگوشت را به روش همدانی‌ها می‌پزند.

مواد لازم برای آبگوشت بزباش

برای آن که بتوانید خوشمزه‌ترین آبگوشت بزباش را آماده کنید، لازم است که مواد اولیه آن را کاملا تازه و باکیفیت انتخاب کنید. به ویژه سبزی آبگوشت بزباش، تاثیر زیادی در طعم این غذای خوشمزه دارد. مواد اولیه برای تهیه این آبگوشت، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز بزرگ 1 عدد
گوشت گوسفند آبگوشتی 500 گرم
دنبه 50 گرم
لوبیا سفید 100 گرم
لوبیا قرمز 100 گرم
سیب زمینی 3 عدد
تره 50 گرم
جعفری 50 گرم
شنبلیله 50 گرم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان کافی

طرز تهیه آبگوشت بزباش

برای طبخ و آماده سازی این آبگوشت خوشمزه، مراحل زیر را در نظر بگیرید:مراحل طرز تهیه آبگوشت بزباش

  • مرحله اول: پیش از هر چیزی لازم است که حبوبات را در یک ظرف پر از آب ریخته و بگذارید خیس بخورند. 4 تا 6 ساعت خیس خوردن حبوبات، کفایت می‌کند و بهتر است که یک یا دو بار، آب حبوبات را خارج کرده و دوباره آب تمیز بریزید.

نکته: همین طور شما می‌توانید برای تسریع کردن خیس خوردن حبوبات، یک خیار را داخل این آب حلقه حلقه کنید. خیار کمک می‌کند تا خیس خوردن حبوبات سریع‌تر پیش برود. در واقع زمانی که برای آماده کردن این غذا عجله داشته و زمان زیادی برای خیس کردن حبوبات آن ندارید، استفاده از برش‌های یک خیار، کمک خواهد کرد تا خیس خوردن حبوبات، سریع‌تر انجام شود.

  • مرحله دوم: حالا دنبه‌ها را در قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت بگذارید تا آب شوند. سپس پیاز را پوست کنده و نگینی خرد کنید. پیازهای خرد شده را به دنبه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: حالا نوبت به اضافه کردن گوشت می‌رسد. همین طور شما می‌توانید در این مرحله زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را نیز به میزان لازم به مواد در حال پخت بیفزایید.
  • مرحله چهارم: پس از آن که حبوبات به خوبی خیس خورد، آن‌ها را داخل قابلمه ریخته و چهار لیوان آب اضافه کنید تا حبوبات نیز همراه با دیگر موادی که داخل قابلمه قرار داشت، شروع به پختن کنند.
  • مرحله پنجم: لازم است که مواد داخل قابلمه به خوبی پخته شوند. بهترین فرایند پخت این است که ابتدا شعله را زیاد کنید تا مواد شروع به قل زدن کرده، سپس شعله را کم کرده و بگذارید گوشت و حبوبات کاملا مغزپخت شوند.
  • مرحله ششم: لیمو عمانی‌ها را تمیز کرده و پوست و هسته آن‌ها را به خوبی جدا کنید. دقت داشته باشید که استفاده از لیمو عمانی در شرایطی که پوست و هسته آن، جدا نشده باشد، موجب تلخی این غذا خواهد شد. از این روی اهمیت زیادی دارد که حتما هسته لیموها را خارج کرده و بهتر است که پوست آن را نیز بکنید.
  • مرحله هفتم: سبزی‌ها را نیز پاک کرده و پس از شستشوی دقیق، ساطوری کنید.
  • مرحله هشتم: در یک تابه مقداری روغن بریزید و سبزی‌ها را تفت دهید. زمانی که رنگ سبزی‌ها تغییر کرده و از سبزی روشن به سبزی تیره رسید، تابه را از روی حرارت بردارید. مراقب باشید که حین تفت دادن سبزی‌ها، از سوزانده و زیاد از حد تیره شدن آن‌ها، جلوگیری کنید. سبزی زیاد از حد سرخ شده، باعث می‌شود تا طعم آبگوشت بزباش تا حدودی به تلخی رفته و از خوشمزه بودن آن کم شود.
  • مرحله نهم: زمانی که مطمئن شدید گوشت و لوبیا به خوبی پخته شده، می‌توانید سبزی سرخ شده را به همراه لیمو عمانی به آبگوشت اضافه کنید.
  • مرحله آخر: بلافاصله سیب زمینی‌ها را نیز خرد کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. پس از اضافه کردن سیب زمینی‌های خرد شده، حرارت را همچنان ملایم نگه دارید تا برای چیزی نزدیک به 45 دقیقه بپزد. پس از سپری شدن این نیم ساعت تا 45 دقیقه، آبگوشت بزباش شما آماده است و می‌توانید آن را به سلیقه خود سرو کنید.

طرز تهیه آبگوشت بزباش کرمانیطرز تهیه آبگوشت بزباش کرمانی

برای تهیه آبگوشت بزباش شهر کرمان، به جز موادی که برای طبخ آبگوشت بزباش اصیل به کار بردیم، به 100 گرم برگه زردآلو و همین طور 100 گرم مغز گردو نیز نیاز خواهید داشت. با اضافه کردن برگه زرد آلو و مغز گردو، این آبگوشت طعم خاصی به خود می‌گیرد. همین طور در این آبگوشت کرمانی اصل، به اندازه 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز استفاده می‌شود که باعث خواهد شد تا در کنار سبزی‌های آن، رنگ جذابی به این غذای اصیل ایرانی بخشیده شود.

همین طور توصیه می‌کنیم که 13 طریقه پخت آبگوشت سنتی ایرانی را دنبال کرده و با انواع و اقسام آبگوشت‌های ایرانی بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه آبگوشت بزباش مشهدطرز تهیه آبگوشت بزباش مشهد

برای تهیه آبگوشت بزباش مشهد، دنبه حذف شده و از گوشت سردست گوسفند به تنهایی استفاده می‌شود. میزان چربی آبگوشت بزباش مشهد در مقایسه با آبگوشت بزباش اصیل همدانی، کمی کمتر بوده و حذف دنبه باعث می‌شود که غذای سبک‌تری داشته باشید. از این روی اگر به دنبال طبخ آبگوشت بزباش با چربی کمتر و تا حدودی رژیمی هستید، نوع مشهدی آن، انتخابی فوق العاده خواهد بود و حذف دنبه کمک می‌کند تا این آبگوشت چربی کمتری داشته باشد. این البته با آب گوشت قرمه سبزی تفاوت دارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود.

طرز تهیه آبگوشت بزباش با کشکطرز تهیه آبگوشت بزباش با کشک

برای تزیین آبگوشت بزباش و طعم دار کردن آن، می‌توانید از کمی کشک روی آبگوشت استفاده کنید. اضافه کردن کشک، ضمن آن که باعث می‌شود تا تزیین آبگوشت بزباش جذاب‌تر به نظر برسد، طعم خاص و متفاوتی نیز به آن می‌بخشد. معمولا زمانی که به آبگوشت بزباش کشک اضافه می شود، سیب زمینی را از ترکیب آن حذف کرده و این آبگوشت را بدون سیب زمینی تهیه می‌کنند. البته این موضوعی کاملا سلیقه‌ای بوده و ممکن است که شما همچنان مایل به استفاده از سیب زمینی به همراه کشک باشید.

طرز تهیه آبگوشت بزباش با ماست

شما می‌توانید به جای کشک، از ماست برای تزیین و طعم دار کردن آبگوشت بزباش استفاده کرده و مزه خاصی به آن بدهید. به ویژه استفاده از ماست چکیده کمک می‌کند تا این غذا بسیار خوش طعم شده و مزه متفاوتی داشته باشد. اگر بخواهید درباره طرز تهیه آبگوشت بزباش تهرانی بدانید، تهرانی‌ها معمولا از ماست برای سرو این غذا استفاده می‌کنند. همین طور جایگزین کردن کشک نیز برای تهرانی‌ها جذابیت خود را دارد.

سرو آبگوشت بزباشسرو آبگوشت بزباش

اگر چه این تا حدودی به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، اما به طور معمول آبگوشت بزباش را به همراه نان سنگگ یا نان تافتون سرو می‌کنند. به ویژه نان سنگگ داغ در کنار این آبگوشت فوق العاده خوشمزه بوده و طعمی عالی ایجاد می‌کند. همین طور همراه کردن ترشی، سیر ترشی، ماست و موسیر، سبزی خوردن، پیاز و نوشیدنی‌های گازدار با این غذا، بی نظیر خواهند بود.

خواص آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش دارای مواد اولیه فوق العاده مقوی بوده و از این روی به عنوان یک غذای خوشمزه و اصیل ایرانی، خواص بسیار زیادی دارد. این آبگوشت برای تقویت قوای جسمانی و همین طور سیستم ایمنی بدن بسیار موثر بوده و ارزش غذایی زیادی دارد. همین طور وجود حبوبات در آن، باعث تامین بخش قابل توجهی از پروتئین مورد نیاز شده و سبزیجات تازه آن نیز، به بدن فیبر می‌رساند.

آبگوشت بزباش با اسنپ فود…

در بالا دیدیم که آبگوشت بزباش چیست و روش تهیه این آبگوشت به عنوان یک غذای اصیل ایرانی به روش‌های مختلف را دنبال کردیم. اگر زمان کافی برای طبخ این آبگوشت در منزل ندارید، برای سفارش آنلاین غذا از رستوران‌های مشهور و باکیفیت، می‌توانید از طریق صفحه سفارش غذا کرمان اسنپ فود اقدام کرده و این غذای اصیل و خوشمزه ایرانی را در کمترین زمان در محل آدرس خود تحویل بگیرید. به این شکل نیازی به مراجعه مستقیم به رستوران برای چشیدن طعم عالی آبگوشت بزباش ندارید.

نظرات کاربران