آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آبگوشت
آموزش آشپزی
4/5 - (7 امتیاز)
2

با انواع آبگوشت سنتی ایرانی آشنا شوید

زهرا دهقان 27 آذر 1402 10 دقیقه

انواع آبگوشت سنتی هم مانند کباب کوبیده، بدون شک از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی هستند. جالب است بدانید که آبگوشت‌های ایرانی در بین توریست‌های خارجی که به کشور ما سفر می‌کنند هم جذابیت زیادی دارند. این غذا تنوع زیادی داشته و در شهرهای مختلف، با مواد اولیه متفاوتی تهیه می‌شود. اگر شما هم از آن دسته افراد علاقه‌مند به آبگوشت هستید، در این مطلب از اسنپ فود با ما همراه باشید تا نگاهی به انواع طرز تهیه آبگوشت بیندازیم. در ادامه ۱۵ نوع آبگوشت از مناطق مختلف کشور را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

۱. طرز تهیه آبگوشت سنتی ایرانی

آبگوشت سنتی که همه ما با آن آشنا هستیم، در ظرف سنگی مخصوص یا در قابلمه‌های معمولی پخته می‌شود. سپس آب را از سایر ترکیبات جدا کرده و همراه با نان به شکل مشهور تلیت می‌خورند. باقی مواد همراه با هم به صورت کوبیده با نان سرو می‌شود.

آبگوشت سنتی

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان پخت ۳ الی ۴ ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آبگوشت سنتی ایرانی

مواد اولیه برای تهیه آبگوشت سنتی

برای تهیه آبگوشت سنتی ، ابتدا مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت آبگوشتی ۴۰۰ گرم
نخود نصف پیمانه
لوبیا سفید نصف پیمانه
سیب زمینی متوسط ۲ عدد
پیاز متوسط ۲ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت آبگوشت سنتی ایرانی

در ادامه نحوه درست کردن آبگوشت سنتی را به صورت مرحله به مرحله آموزش می‌دهیم:دستور پخت آبگوشت سنتی ایرانی

  • مرحله اول: حبوبات شامل نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کرده و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شده و زمان پخت آن‌ها نیز کاهش یابد.
  • مرحله دوم: مقدار کمی روغن در قابلمه ریخته و گوشت را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.
  • مرحله سوم: حبوبات را نیز به گوشت اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله حبوبات را کمی با گوشت تفت دهید.
  • مرحله چهارم: گوجه فرنگی و پیاز را پوست گرفته، به چند قسمت بزرگ تقسیم کرده و داخل قابلمه بیندازید.
  • مرحله پنجم: حدود ۷ پیمانه آب جوش اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا آب در ترکیب با مواد دوباره به جوش آید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آبگوشت به آرامی پخته شود.
  • مرحله ششم: در نیم ساعت پایانی پخت آبگوشت، سیب زمینی را به قابلمه اضافه کنید. در همین مرحله چربی را خارج کرده و به همراه پیاز پخته شده بکوبید و دوباره داخل قابلمه آبگوشت بریزید.
  • مرحله هفتم: رب گوجه فرنگی را در یک تابه کوچک به همراه کمی روغن تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. سپس زردچوبه و فلفل را به رب اضافه کرده و کمی دیگر تفت دهید.
  • مرحله هشتم: مخلوط رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها را به همراه نمک به آبگوشت اضافه کرده و هم بزنید. اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه دیگر آبگوشت روی شعله ملایم بپزد و سپس آن را سرو کنید.

نکته: برای اینکه زمان پخت این غذا کمتر شود، تهیه آبگوشت در زودپز گزینه مناسبی است.

۲. طرز تهیه آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش یکی دیگر از معروف‌ترین آبگوشت‌های ایرانی است که در شهرهای مختلفی مثل همدان، اصفهان، تهران، مشهد، قم، اراک، آذربایجان و کرمان طبخ می‌شود. برای درست کردن آبگوشت بزباش از ترکیباتی مثل گوشت، پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، سبزی‌هایی مثل شنبلیله، تره و جعفری و لیمو عمانی استفاده می‌شود که البته در شهرهای مختلف تا حدودی متفاوت هستند.

آبگوشت بزباش

این آبگوشت رنگ زرد تا سبز دارد و بسیار معطر است. روش سرو آن نیز مانند آبگوشت معمولی، به صورت آب جدا و کوبیده جدا یا به صورت ترکیبی است. از سوی دیگر، این غذا همچون اشکنه‌ی بدون گوشت و کال جوش غذای محلی اصفهان بوده و جزو مشهورترین غذاهای این شهر به حساب می‌آید؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پخت آن را در برنامه خود قرار دهید!

۳. نحوه تهیه آبگوشت آجیل

یکی از آبگوشت‌های بسیار مقوی با ارزش غذایی بالا که در ترکیب آن از انواع آجیل استفاده می‌شود، آبگوشتی موسوم به همین نام، یعنی آبگوشت آجیل است. اگر به دنبال طرز تهیه آبگوشت مجلسی هستید، آبگوشت آجیل گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

آبگوشت آجیل

برای طرز تهیه آبگوشت آجیل به مواد اولیه بسیار زیادی احتیاج دارید که از جمله این مواد اولیه می‌توان به گوشت سرسینه، مغز گردو، لوبیا، مغز پسته، مغز بادام درختی، سیب، به، آلو، قیسی، گوجه برغانی، سیب زمینی، فلفل، پیاز، زردچوبه، زعفران، سرکه قند، نمک، زیره و… اشاره کرد. جالب است بدانید که این آبگوشت را در شهرهایی مانند قزوین، قم و اراک برای تازه دامادها طبخ کرده و به عنوان یک غذای مقوی به آن‌ها می‌دهند.

۴. نحوه تهیه آبگوشت بزقرمه

بزقورمه یا بزقرمه از جمله آبگوشت‌های خوشمزه ایرانی است که در نقاط مختلف کشور پخته می‌شود. ترک‌ها، قشقایی‌ها و مردم کرمان این آبگوشت را طبخ می‌کنند. این غذا به دلیل مواد اولیه عالی، ارزش غذایی قابل توجهی داشته و برای فصول سرد سال، یک غذای بی‌نظیر است. برای طرز تهیه آبگوشت بزقرمه از مواد اولیه چون نخود، گوشت سردست یا ماهیچه گوسفند، کشک، سیب زمینی، پیاز، سیر و گاهی هم مغز گردو استفاده می‌شود. بزقرمه برخلاف سایر انواع آبگوشت که می‌شناسیم آبکی نیست، بلکه شکل ظاهری آن شبیه به حلیم بوده و همراه با نان میل می‌شود.

آبگوشت بزقرمه

۵. طرز تهیه آبگوشت مرغ

آبگوشت مرغ یک غذای سالم و مقوی است که بیشتر در شهرهای کرمانشاه و اردبیل طرفدار داشته و تهیه می‌شود. البته مردم افغانستان نیز این آبگوشت را در شمار غذاهای اصلی خود قرار داده‌اند. آبگوشت مرغ هم می‌تواند با لپه طبخ شود و هم می‌توان در روش تهیه آن به جای لپه از نخود استفاده کرد. به جز این در طرز تهیه آبگوشت مرغ از سیب زمینی، مرغ، پیاز، رب، آبغوره و ترخون هم استفاده می‌کنند. ظاهر این غذا شبیه به آبگوشت معمولی است و همراه با ترشی، سبزی خوردن یا دوغ سرو می‌شود.

آبگوشت مرغ

۶. نحوه تهیه آبگوشت قنبید

آبگوشت قنبید یکی از غذاهای سنتی قم است. احتمالا این آبگوشت با تمام آبگوشت‌های دیگری که تابه حال میل کرده‌اید، برای شما متفاوت خواهد بود. استفاده از کلم قمری یا به قول قومی‌ها قنبید، باعث شده تا متفاوت از هر نوع آبگوشت دیگری باشد. قمی‌ها بر این باور هستند که این کلم به دلیل خواص زیاد، برای سلامت بدن مفید بوده که البته این باور آن‌ها درست است. در طرز تهیه آبگوشت قنبید از کلم قمری همراه با پیاز، لوبیا سفید، گندم پوست‌کنده، گوشت گوسفندی، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی استفاده می‌شود.

آبگوشت قنبید

۷. نحوه تهیه آبگوشت به و بادمجان قمی

آبگوشت به و بادمجان یکی از انواع آبگوشت های خوشمزه قمی است که البته در بسیاری از دیگر شهرهای ایران نیز طرفداران خود را دارد. شما هم اگر فقط یک بار این آبگوشت را در منزل تهیه کنید، حتما علاقه‌مند به طبخ دوباره آن خواهید بود. مردم قم برای تهیه آبگوشت معروف خود گوشت ماهیچه را همراه با عدس یا نخود، بادمجان، به، پیاز و رب گوجه فرنگی می‌پزند.

آبگوشت به و بادمجان قمی

پس از کامل شدن پخت مواد، این غذا را با برنج سرو می‌کنند. سرو با برنج، وجه تمایز آبگوشت به و بادمجان با دیگر انواع آبگوشت است. به دارای خواص بسیار زیادی بوده و همیشه به عنوان یک ماده خوراکی بسیار مقوی در نظر گرفته می‌شود؛ از این روی این آبگوشت برای تقویت سیستم دفاعی بدن، کاربرد دارد.

۸. طرز تهیه آبگوشت بوقلمون

یکی از سالم‌ترین انواع آبگوشت ایرانی، آبگوشت بوقلمون است. این آبگوشت می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که به خوردن گوشت قرمز تمایلی ندارند. خواص فراوان گوشت بوقلمون مثل رفع مشکلات گوارشی، تقویت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود کم‌خونی، افزایش متابولیسم بدن، رفع افسردگی، سلامت پوست و مو و سلامت دندان‌ها باعث شده تا افراد زیادی ترجیح دهند در غذاهای خود به جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون استفاده کنند.

آبگوشت بوقلمون

آبگوشت بوقلمون یک گزینه عالی برای گنجاندن این گوشت سالم در برنامه غذایی است. در تهیه آبگوشت بوقلمون علاوه‌بر گوشت بوقلمون از سیب زمینی، نخود، لوبیا چیتی، سیر، پیاز، گوجه فرنگی، هویج، ساقه کرفس و جعفری هم استفاده می‌شود. این غذای ایرانی سالم و مقوی در نهایت همراه با نان سرو خواهد شد.

۹. نحوه تهیه آبگوشت سیب

یکی از آبگوشت‌های عجیب و در عین حال بسیار خوشمزه که حتما باید امتحان کنید، آبگوشت سیب است. در تهیه این نوع آبگوشت ایرانی خوشمزه از گوشت آبگوشتی یا همان گوشت گوسفند، لوبیا قرمز، سیب، گوجه برغانی، سرکه، قند، پیاز، فلفل، زردچوبه و نمک استفاده می‌شود. این آبگوشت به همراه سبزی تازه سرو شده و طعمی متفاوت و بسیار خوشمزه دارد.

آبگوشت سیب

۱۰. نحوه تهیه آبگوشت سنتی متنجنه

مردم کرمان انواع مختلف آبگوشت را در لیست غذاهای خود دارند. آبگوشت متنجنه از غذاهای خوشمزه کرمانی است که حتما پس از یک بار امتحان کردن، عاشق آن خواهید شد. مردم کرمان به این غذا، آبگوشت امام حسینی هم می‌گویند. زیرا بیشتر آن را در مراسم عزاداری امام حسین در ماه محرم طبخ می‌کنند و به عنوان نذری به مردم می‌دهند.

آبگوشت سنتی متنجنه

کرمانی‌ها برای طرز تهیه آبگوشت متنجنه نخود، لوبیا چیتی، پیاز، گوشت گردن یا سردست گوسفند، دنبه، ترخون، جعفری، شنبلیله، سیب زمینی، برگه زردآلو، برگه به خشک، گوجه فرنگی خشک، مغز گردو، رب گوجه، زیره و لیمو عمانی را همراه هم می‌پزند. آبگوشت پخته شده در نهایت در یکی از مراسم عزاداری امام حسین بین مردم پخش می‌شود.

۱۱. طرز تهیه آبگوشت شله یا شله بریان

آبگوشت شله یا شله بریان یکی از انواع غذاهای سنتی اصفهان است که هم بین مردم این شهر و هم بین مسافران محبوبیت زیادی دارد. آبگوشت شله با توجه به مواد اولیه مقوی، یک غذای بسیار ارزشمند محسوب می‌شود. از این روی معمولا آبگوشت شله را در فصول سرد سال می‌پزند و برای تقویت بدن یک غذای عالی خواهد بود. اصفهانی‌ها در طرز تهیه آبگوشت شله بریان خود برنج نیم‌دانه، گوشت قرمز، پیاز، سیر، زیره، ادویه و روغن را همراه با هم می‌پزند. در نهایت مواد پخته شده را در مرحله آخر کوبیده و میل می‌کنند.

آبگوشت شله یا شله بریان

۱۲. نحوه تهیه آبگوشت گندم

کردستان همچون سایر مناطق غرب کشور زمستان‌های سرد و سختی دارد. به همین دلیل مردم این مناطق از دیرباز آموخته‌اند که چطور از برکات فصل بهار و تابستان استفاده کنند تا زمستان‌های سرد و طولانی مدت خود را به سلامت پشت سر بگذارند. آماده‌سازی و ذخیره گندم و بلغور گندم به روش‌های مختلف، از جمله ترخینه یکی از همین روش‌های ذخیره مواد غذایی برای زمستان است.

آبگوشت گندم

آبگوشت گندم از جمله غذاهای کردستان بوده که بیشتر در فصل‌های سرد سال پخته می‌شود. مردم کردستان برای طرز تهیه آبگوشت گندم گوشت چربی‌دار گوسفندی را همراه با بلغور گندم، نخود، لوبیا سفید، پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و لیمو عمانی می‌پزند تا غذایی سالم، خوشمزه و مقوی به نام آبگوشت گندم حاصل شود.

۱۳. نحوه تهیه آبگوشت سنتی به و گردو اراکی

غذاهای سنتی هر منطقه بیش از هر چیز بازتابی از شرایط اقلیمی و محصولات اصلی آن منطقه است. مردم اراک با به و گردوهای باکیفیتی که در باغات خود دارند، نوعی آبگوشت خوشمزه به نام آبگوشت به و گردو طبخ می‌کنند که علاوه بر طعم عالی، دارای خواص بی‌نظیری است.

آبگوشت سنتی به و گردو اراکی

اراکی‌ها برای پخت آبگوشت معروف خود پیاز، به، گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، مغز گردو خرد شده و رب گوجه فرنگی را همراه هم می‌پزند تا این غذای اصیل و خوشمزه اراکی ماده شود. به و گردو، بسیار مقوی بوده و به علاوه طعمی درجه یک دارند. به این شکل می‌توان حدس زد که این آبگوشت تا چه اندازه خوشمزه بوده و چقدر برای ارتقای سلامت بدن، مفید است.

۱۴. طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان

آبگوشت کشک بادمجان یکی از دیگر انواع آبگوشت ایرانی است که اصالت آن به شهرهای غربی کشور مانند لرستان، اراک، همدان و کرمان باز می‌گردد. در طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان دیگری خبری از مواد اولیه آبگوشت معمولی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و لیمو عمانی نیست!طرز تهیه آبگوشت کشک و بادمجان

همان‌طور که از نام آن مشخص می‌شود، کشک و بادمجان دو ماده اصلی این غذا هستند که در کنار گوشت گوسفندی، سیر، نخود، لوبیا، پیاز، نعنا خشک و ادویه‌ها قرار می‌گیرند. این آبگوشت منبع کلسیم است، چراکه کشک یکی از مواد اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

۱۵. طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان

اگر به شهر کرمان سفر کردید، آبگوشت زیره کرمانی را از دست ندهید. کرمان به عنوان پایتخت زیره ایران شناخته می‌شود و به همین دلیل کرمانی‌ها از زیره در تهیه نوعی آبگوشت استفاده می‌کنند. در طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان شما به مواد اولیه کم تعدادی مانند گوشت، پیاز، زیره، سیر، رب گوجه فرنگی و ادویه نیاز دارید. اضافه کردن کمی سبزی خشک مانند ترخون یا مرزه خشک هم باعث می‌شود تا عطر و طعم آبگوشت زیره به مراتب جذاب‌تر شود.طرز تهیه آبگوشت زیره کرمان

انواع آبگوشت سنتی برای انواع ذائقه ها

در محبوب بودن آبگوشت بین ایرانیان شکی نیست. همه ما در هر شهری که باشیم این غذا را یا به روش سنتی منطقه خود یا به همان روش شناخته‌شده و معمولی طبخ می‌کنیم. اما اگر برای پخت این غذا وقت کافی ندارید، به راحتی می‌توانید از طریق صفحه سفارش آنلاین غذا انواع آبگوشت و دیگر غذاها را سفارش دهید. اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا بهترین دیزی سراها را در شهر محل زندگی خود پیدا کنید، این غذای خوشمزه را سفارش داده و از میل کردن آن لذت ببرید.

سوالات متداول

در شهرهای مختلف ایران چه نوع آبگوشت‌هایی تهیه می‌شود؟

از انواع آبگوشت سنتی و ایرانی می‌توان به آبگوشت بزقرمه، آجیل، قنبید، آبگوشت بوقلمون، به و گردو اراکی، گندم، آبگوشت سیب، بزباش و… اشاره کرد.

مواد اولیه اصلی در تهیه انواع آبگوشت چیست؟

از اصلی‌ترین مواد اولیه آبگوشت می‌توان به حبوبات مانند نخود و لوبیا، گوشت گوسفندی، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و ادویه‌ها اشاره کرد. البته در طرز تهیه انواع آبگوشت از مواد اولیه دیگری مانند هویج، سبزی، کشک، بادمجان، به، گندم و… نیز استفاده می‌شود.

پخته شدن و تهیه آبگوشت چقدر زمان می‌برد؟

برای آنکه گوشت و حبوبات با حرارت ملایم پخته شوند، به زمانی بین ۳ تا ۴ ساعت نیاز دارید. برای کاهش این زمان می‌توانید آبگوشت را در زودپز درست کنید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

gholestani
23 دی 1402

.مواد اولیه آبگوشت بزباش چی هستش

  • snappfoodadmin
    23 دی 1402

    سلام مواد اولیه برای تهیه آبگوشت سنتی بزباش: برای درست کردن آبگوشت بزباش از گوشت، پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، سبزی‌هایی شنبلیله، تره و جعفری و لیمو عمانی استفاده می‌شود که البته در شهرهای مختلف تا حدودی متفاوت هستند.ادویه های نمک، فلفل سیاه و زردچوبه . روغن و رب گوجه فرنگی و نخود و گوجه فرنگی،لوبیا سفید استفاده می شود تا یک آبگوشت بزباش خوشمزه تهیه شود

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود