آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

با یک دستور پخت ساده، آغوزکنا درست کنید.

ترمه افضلی 14 فروردین 1402 5 دقیقه

شیرینی آغوزکنا یا آغوزون، یکی از پرطرفدارترین شیرین‌های مازندرانی و به‌خصوص شهر آمل است. این شیرینی طعمی لذت‌بخش و خاص دارد و به‌دلیل داشتن گردو و مواد مقوی دیگر، با ارزش تغذیه‌ای بالا، می‌تواند حافظ سلامت شما هم باشد.

شیرینی آغوزکنا با ترکیب آرد و گردو تهیه شده و با دستور پخت ساده و راحت، هر کسی می‌تواند آن را در منزل تهیه کند. این شیرینی را می‌توانید هم برای مهمانی‌های دوستانه و هم برای مهمانی‌های رسمی سرو کنید. حالا اسنپ فود در خدمت شماست تا طرز تهیه آغوزون (آغوزکنا) را آموزش دهد.

اطلاعات تکمیلی آغوزون (آغوزکنا)

اطلاعات تکمیلی تهیه آغوزون به ترتیب زیر است:

میزان کالری در هر 100 گرم 150 کالری
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه (برای استراحت مواد 12 تا 16 ساعت زمان لازم است)
زمان لازم برای پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

 

مواد لازم برای تهیه آغوزون (آغوزکنا)

مواد لازم برای تهیه شیرینی آغوزنون به ترتیب زیر است:

آرد برنج مخصوص 2 و 1.2 پیمانه
زعفران غلیظ دم‌کرده به میزان دلخواه
تخم‌مرغ کامل 1 عدد
زرده تخم‌مرغ 1 عدد
رازیانه 1 قاشق غذاخوری
پودر قند 1و 1.4 پیمانه سر پر
پودر هل 1 قاشق چای‌خوری
پودر گردو 3.4 پیمانه
آب 2 تا 3 قاشق غذاخوری
ترکیب روغن با کره 1 و 1.2 پیمانه
آرد گندم 1.2 تا 3.4 پیمانه

طرز تهیه آغوزون (آغوزکنا)

طرز تهیه آغوز نون مازندرانی به ترتیب زیر است:

  1. یک کاسه آماده کرده و پودر قند را به همراه ترکیب روغن و کره داخل آن بریزید. حالا مواد را تا جایی هم بزنید که رنگ‌شان سفید شود.
  2. تخم‌مرغ‌ها را هم به ترکیب‌تان اضافه کرده و سپس شروع‌به هم‌زدن کنید تا مخلوط شوند.
  3. نوبت اضافه کردن آرد برنج، آردگندم و پودر گردو به ترکیب‌تان است. آن‌ها را اضافه کرده و خوب با مواد مخلوط کنید.
  4. آب‌ها را هم داخل موادتان بریزید و ترکیب‌تان را هم بزنید.
  5. موادتان را داخل یخچال گذاشته و اجازه دهید که 12 تا 16 ساعت خمیر استراحت کند. نگران شل بودن خمیر هم نباشید، بعد از استراحت، بافت مناسب را پیدا می‌کند.
  6. مواد را بعد از استراحت از یخچال خارج کرده و زعفران را به همراه رازیانه و پودر هل به آن‌ها اضافه کنید. حالا باید خمیر را ورز دهید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند (خمیر به دست آمده باید نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. بنابراین اگر خمیر شل بود کمی به آن آرد گندم اضافه کرده و اگر در صورت سفت بودن خمیر، به آن آب بیفزایید).
  7. در این مرحله از آموزش طرز تهیه آغوزکنا، سینی مخصوص فر را آماده کرده و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

دمای فر برای تهیه آغوزکنا 140 درجه سانتی‌گراد است

  1. خمیر را تبدیل به گلوله‌های کوچک و با ابعاد دلخواه‌تان کنید.
  2. بعد از تهیه خمیرهای کوچک، برای ایجاد طرح روی آن‌ها از ماسوره استفاده کنید.
  3. در صورت تمایل مقداری پودر گردو هم برای تزیین روی خمیرها بریزید.
  4. خمیرها را داخل سینی فر به ترتیب بچینید.
  5. فر را روی دمای 140 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و سینی را داخل آن بگذارید تا 20 دقیقه شیرینی‌ها کاملا مغز پخت شوند.

حالا شیرینی‌های شما آماده است و می‌توانید آن‌ها را نوش‌جان کنید.

نکات مهم در تهیه در طرز تهیه آغوزکنا

برای تهیه آغوزون به نکاتی که در ادامه می‌گوییم، توجه کنید:

  • در این شیرینی از آرد برنج استفاده می شود، برای همین نیاز است تا خمیر آن را بعد از اینکه از یخچال خارج کردید، بیشتر ورز بدهید.
  • در ترکیبات خمیر این شیرینی از گردو به همراه روغن و کره استفاده شده، برای همین در صورتی که خمیر را ورز دادید و به روغن افتاد، نگران نباشید.
  • بیش‌ازاندازه آب به ترکیبات‌تان اضافه نکنید! چون آب زیادی باعث می‌شود تا شیرینی ترک بخورد و ظاهر خوبی نداشته باشد. بسته به میزان آرد برنج، می‌توانید مقدار آب را کم یا زیاد کنید. اگر بیش‌ازاندازه در مواد آب بریزید، شیرینی بعد از پخت سفت خواهد شد.
  • هرچند گفتیم شل‌بودن خمیر بعد از استراحت از بین می‌رود، اما اگر این‌طور نشد، می‌توانید آرد بیشتری را به ترکیبات‌تان اضافه کنید تا خمیر بافت مناسب خودش را پیدا کند.

تاریخچه شیرینی آغوزون یا آغوزکنا

در لغت آغوز به معنای اولین شیری است که نوزاد می‌خورد، اما مازندردانی‌ها به گردو هم آغوز می‌گویند.

بیشتر خانم‌های مازندرانی و شیرینی‌پزی‌های شهر مازندران به‌خصوص شهرستان آمل، با فرا رسیدن روزهای خاص سال مثل یلدا، شیرینی آغوزون را می‌پزند. آغوزون یکی از سوغات شهر مازندران هم است؛ پس اگر به این شهر رفتید، می‌توانید آغوزون را برای نزدیکان‌تان بخرید و به‌هدیه ببرید. طعم لذیذ و لذت‌بخش این شیرینی محال است که به راحتی از یاد کسی برود.

نحوه مصرف شیرینی آغوزون

شما می‌توانید شیرینی آغوزون را به عنوان میان‌وعده یا دسر سرو کنید. این شیرینی در کنار یک نوشیدنی گرم می‌تواند بهترین پذیرایی شما از مهمانان‌تان باشد. ترکیب شیرینی و آبمیوه هم همیشه لذت‌بخش است، پس در صورتی که تمایلی به سرو نوشیدنی گرم نداشتید، این شیرینی را در کنار آبمیوه مورد علاقه مهمانان‌تان تهیه کرده و طعمی ماندگار را به کام آن‌ها هدیه دهید.

علاوه براین این شیرینی را می‌توانید در کنار کمی بستنی وانیلی یا هر نوع بستنی دیگری که خواستید هم سرو کنید. طرز تهیه بستنی هم راحت بوده و به‌راحتی امکان تهیه آن در منزل وجود دارد.

آغوزکنا را می‌توان با شیرینی‌ها و دسرهای دیگر سرو کرد

همچنین این امکان برای شما فراهم است که انواع شیرینی‌های محلی دیگر را هم در کنار این شیرینی تهیه کنید تا پذیرایی کامل‌تری از مهمانان‌تان داشته باشید. مثلا سرو قتلمه در کنار سرو این شیرینی ایده‌ای هوشمندانه است. ما در مطلبی جداگانه طرز تهیه قتلمه را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

آغوزون را برای چه زمان هایی تهیه کنیم؟

شیرینی آغوزنون همانطور که گفتیم معمولا برای شب‌های یلدا تهیه می‌شود، اما چون یک شیرینی خشک است، آن را می‌توانید به عنوان میان‌وعده و تنقلات روزانه‌تان هم تهیه کرده و نوش‌جان کنید. سرو این شیرینی به‌عنوان عصرانه و میان‌وعده، به‌دلیل داشتن مواد مغذی مثل گردو، رازیانه، زعفران و … می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن‌تان را تامین کند و خستگی را هم به‌طور کامل از بین ببرد.

آغوزون برای خوراکی مدرسه فرزندتان و میان‌وعده خود یا همسرتان در محیط کار هم مناسب است؛ این شیرینی ضعف‌تان را از بین برده و باعث تمرکز بیشتر روی کار می‌شود.

شیرینی آغوزون را می‌توانید برای ایام عید نوروز هم تهیه کرده و با آن ظاهری زیباتر به ظرف پذیرایی‌تان بدهید. تهیه این شیرینی برای ایام ماه رمضان و زمان افطار نیز به‌دلیل مقوی و مغذی‌بودن، مناسب است. در شب‌های چهارشنبه سوری نیز می‌توانید این شیرینی را تهیه کنید و در کنار خانواده یک شب لذت‌بخش داشته باشید.

آغوزون، یک شیرینی مقوی و خوشمزه

ما در این مطلب طرز تهیه آغوزون (آغوزکنا) را به‌طور کامل آموزش دادیم و نکات مهمی در مورد تهیه این شیرینی و سرو آن گفتیم. حالا شما می‌توانید با تهیه مواد لازم، شیرینی آغوزنان مازندرانی را بدون هیچ دردسری داخل منزل تهیه کنید. ما در بخشی جداگانه طرز تهیه انواع شیرینی محلی را هم آموزش داده‌ایم که بد نیست به آن سری زده و طرز تهیه شیرینی‌های دیگر را هم یاد بگیرید.

طرز تهیه آغوزنون (آغوزکنا) و بسیاری از شیرینی‌های دیگر ساده است، اما شاید به‌هردلیلی مثل ضیق ‌وقت، نداشتن حوصله، نداشتن مواد اولیه و …، نتوانید شیرینی مورد علاقه‌تان را داخل خانه تهیه کنید. در این صورت قنادی آنلاین اسنپ فود در خدمت شماست.

ما بستری را برایتان فراهم کردیم تا امکان سفارش شیرینی از نزدیک‌ترین قنادی‌های محله‌تان را داشته باشید. کافیست تا مراحل ثبت سفارش را در اسنپ فود پشت سر بگذارید تا همکاران ما در سریع‌ترین زمان شیرینی و کیک مورد علاقه‌تان را برایتان ارسال کنند.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود