طرز تهیه آیس لته و طرز تهیه آیس موکا؛ دو نوشیدنی جذاب و خنک

طرز تهیه آیس لاته

نوشیدنی‌هایی که بر پایه اسپرسو هستند، تنوع بسیار زیادی داشته و در تمامی کافه‌ها، با دو شکل سرد و گرم سرو می‌شوند. کافه لاته و موکا هم از مشتقات اسپرسو بوده و به صورت گرم و سرد تهیه می‌شوند. آیس موکا و آیس لته در ایام تابستان و گرما، مصرف بیشتری دارند. به طور کلی نوشیدنی‌های خنک مانند آیس تی در روزهای گرم سال پرطرفدار هستند. در این مقاله قصد داریم به طرز تهیه آیس موکا و طرز تهیه آیس لاته کافی شاپی بپردازیم. راستی، صحبت از آیس تی شد و پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مطلب، طرز تهیه آیس تی را نیز مطالعه کنید.

آیس لاته چیست؟

آیس لته (iced latte) نسخه سرد یک لاته معمولی بوده که در واقع ترکیبی از اسپرسو با شیر سرد و یخ است. نوشیدنی کافه لاته نیز (caffè e latte) ترکیبی بر پایه اسپرسو و شیر بخار داده شده است. معنای لغوی کافه لاته هم به همین ترکیب باز می‌گردد، کافه یعنی قهوه و لاته یعنی شیر! آیس لاته را می‌توان با طعم‌های مختلف تهیه کرد که یکی از آن‌ها طرز تهیه آیس لته توت فرنگی است.

آیس لاته چیست؟

جالب است بدانید کاپ‌هایی که برای کافه لاته استفاده می‌شوند، شکل خاصی داشته و دهانه این فنجان‌ها تا حدودی بزرگ‌تر است. تفاوت کافه لاته با کاپوچینو معمولاً در نسبت قهوه، مقدار شیر و فوم شیر خواهد بود.

تفاوت آیس لاته و لاته معمولی

در پاسخ به این سوال که نوشیدنی آیس لته و لاته معمولی چه تفاوتی با هم دارند؟ می‌توان گفت تفاوت اصلی کافه لاته گرم و آیس لاته سرد، به میزان کافئین آن‌ها مربوط می‌شود. در آیس لاته، نسبت به کافه لاته گرم، از کافئین کمتری استفاده شده است. همچنین خبری از آرت (طرحی که باریستا به وسیله شیر داغ بر روی کاپ قهوه می‌اندازد) و فوم شیر در آیس لاته (لته) نیست، اما با یک نوشیدنی تابستانی کاملاً جذاب و بر پایه اسپرسو مواجه هستید.

در تهیه کافه لاته معمولی شیر را جوشانده و گرم می‌کنند اما برای آیس لاته به شیر سرد نیاز دارید. آیس لته حجم بیشتری داشته و در تهیه آن از شیر بیشتری استفاده می‌کنند اما لاته معمولی شیر کمتری داشته و بخش بزرگی از آن را کف شیر تشکیل می‌دهد. همچنین دیگر تفاوت آیس لته و لاته معمولی طعم آن‌ها است که آیس لاته بسیار شیرین‌تر از لاته گرم و معمولی خواهد بود.

طرز تهیه آیس لاته با دستگاه اسپرسو

طرز تهیه آیس لاته با دستگاه اسپرسو

برای تهیه آیس لته به قهوه، شیر و یخ مکعبی نیاز دارید، البته در صورت تمایل می‌توانید از سیروپ‌های طعم‌دار مانند سیروپ کارامل، شکلات، وانیل و موارد مشابه دیگر برای طعم‌دار کردن آیس لاته استفاده کنید. ابتدا یک شات اسپرسو آماده کنید یا قهوه به کار ببرید. داخل لیوان تکه‌های یخ و سیروپ موردنظر را اضافه کنید. در ادامه شیر سرد و در انتها شات اسپرسو را داخل لیوان بریزد. نوشیدنی آماده است، نوش جان!

آیس لاته

تعداد نفرات ۱ نفر
زمان آماده‌سازی ۲ دقیقه
زمان تهیه ۳ دقیقه
میزان سختی کم

مواد لازم در طرز تهیه آیس لاته در خانه

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه آیس لاته (لته) به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
قهوه اسپرسو ۱ شات
شیر ۲ برابر حجم قهوه
یخ مکعبی ۴ عدد
طعم دهنده‌های مختلف (سیروپ) به میزان دلخواه

دستور تهیه آیس لاته

در نحوه درست کردن ایس لاته خوشمزه و گوارا، مراحل زیر را دنبال کنید:

دستور تهیه آیس لاته
  • مرحله اول: ابتدا با موکاپات یا دستگاه اسپرسو، یک شات اسپرسو تهیه کنید و کمی زمان دهید تا اسپرسو خنک شود. (ممکن است بخواهید طرز تهیه آیس لاته با قهوه فوری را امتحان کنید که در فرایند آن به جای اسپرسو از قهوه فوری استفاده می‌شود.)
  • مرحله دوم: لیوان یا ماگ مورد نظر را با یخ مکعبی پر کنید. اگر مایل به استفاده از طعم‌دهنده هستید، در همین مرحله طعم‌دهنده مورد نظر را روی یخ‌ها بریزید.
  • مرحله سوم: شیر سرد را از یخچال خارج کرده و به میزان لازم به مخلوط خود اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در نهایت نیز اسپرسو را داخل ظرف بریزید تا آیس لته گوارای شما آماده شود.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که برای کم کردن شیرینی آیس لته چه کنیم؟ در پاسخ باید گفت که برای این کار می‌توانید نوشیدنی خود را با دبل شات اسپرسو تهیه کنید.

نحوه درست کردن آیس لاته با نسکافه

اگر مایل باشید که طرز تهیه آیس لاته (لته)‌ بدون دستگاه را دنبال کنید، تهیه آیس لته با نسکافه فوری انتخاب مناسبی است. برای این کار کافی است تا نسکافه فوری را آماده کرده و پس از خنک شدن، از آن در نوشیدنی خود استفاده کنید. برای درست کردن آیس لاته با نسکافه به دستگاه خاصی نیاز ندارید و همچنین زمان کمتری را صرف خواهید کرد.

طرز تهیه آیس لاته با نسکافه

طرز تهیه آیس لاته با کارامل

با استفاده از سس کارامل می‌توان یکی از دیگر انواع آیس لاته را تهیه کرد. برای درست کردن آیس لاته کاراملی به 1 قاشق غذاخوری سس کارامل نیاز دارید که باید آن را به همراه یخ داخل لیوان ریخته و مابقی مواد را اضافه کنید. البته میزان سس کارامل استفاده شده به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید مطابق ذائقه خود آن را افزایش یا کاهش دهید. طعم کاراملی و جذاب این نوشیدنی مورد پسند اغلب افراد قرار می‌گیرد.

طرز تهیه آیس لاته با کارامل

روش تهیه آیس لاته نارگیل

درست کردن آیس لاته نارگیل نیز کار آسانی است و برای تهیه آن تنها به 1 قاشق غذاخوری سیروپ نارگیل نیاز دارید. سیروپ نارگیل را با دیگر مواد آیس لته ترکیب کنید. میزان طعم‌دهنده نارگیلی مورد استفاده نیز به ذائقه شما بستگی دارد. این نوشیدنی شیرین بوده و برخی افراد برای تغییر طعم آن، از دو شاپ اسپرسو استفاده می‌کنند. برای تزئین نوشیدنی خود، مقداری پودر نارگیل روی آن بریزید.

طرز تهیه آیس لاته نارگیل

آیس لاته با بستنی

به ترکیب آیس لاته می‌توان بستنی هم اضافه کرد تا طعم جذابی به وجود آید. برای این کار به یک اسکوپ بستنی وانیلی نیاز دارید؛ البته شما می‌توانید مطابق سلیقه خود از بستنی کاکائویی هم استفاده کنید. برای اضافه کردن بستنی به آیس لاته، پس از آنکه شیر را داخل لیوان ریختید، بستنی را نیز به آن اضافه کنید. در نهایت اسپرسو را روی شیر و بستنی بریزید تا نوشیدنی شما آماده شود.

آیس لاته با بستنی

طرز تهیه آیس لاته بدون شیر

اگر به شیر حساسیت دارید یا به هر دلیلی مایل به مصرف آن نیستید، طرز تهیه آیس کافی بدون شیر را دنبال کنید. در این روش به جای شیر از آب استفاده می‌کنند. برای درست کردن این نوشیدنی، پس از آماده شدن قهوه، آن را با آب سرد و طعم‌دهنده موردنظر خود مخلوط کنید. با توجه به استفاده نکردن از شیر، کالری این نوشیدنی از آیس لاته معمولی کمتر است.

طرز تهیه آیس لاته بدون شیر

آیس موکا چیست؟

نوشیدنی کافه موکا (Caffè mocha) یا به زبان ایتالیایی موکاچینو (Mocaccino)، مدل شکلاتی کافه لاته است. در این نوشیدنی اسپرسو و شیر بخار داده شده با پودر کاکائو و سس شکلات ترکیب می‌شوند. البته موکاچینو را به جای پودر کاکائو، با شکلات تلخ یا شیر شکلات هم تهیه می‌کنند. همچنین می‌توانید در صورت تمایل طعم‌دهنده‌های مختلف و خامه نیز به کار ببرید.

طرز تهیه آیس موکا

طرز تهیه آیس موکا

آیس موکا از مواد اصلی پودر کاکائو، سس شکلات، قهوه و شیر سرد تهیه می‌شود و از خامه به عنوان تزئین آن استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد علاقه‌مند به طرز تهیه آیس کافی هستند و طعم خنک قهوه را در این نوشیدنی دوست دارند. آیس موکا برای فصول گرم سال، یک نوشیدنی انرژی‌بخش به حساب می‌آید. این نوشیدنی را می‌توان همان ایس لاته شکلاتی در نظر گرفت که در تهیه آن از پودر کاکائو و سس شکلات استفاده می‌شود.

آیس موکا

تعداد نفرات ۱ نفر
زمان آماده‌سازی ۲ دقیقه
زمان پخت ۳ دقیقه
میزان سختی کم

مواد لازم برای تهیه آیس موکا (برای یک نفر)

مواد اولیه مورد نیاز در طرز تهیه آیس موکا، شامل موارد زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسپرسو ۱ شات
پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری
سس شکلات ۱ قاشق غذاخوری
شیر سرد ۱ لیوان
خامه و شکلات رنده شده (برای تزئین) به مقدار لازم

شما می‌توانید از شکلات رنده شده، پودر کاکائو و شوکورول برای تزئین این نوشیدنی استفاده کنید. البته این مواد را می‌توانید به عنوان تزئین و مکمل طعم در نوشیدنی‌های دیگر نیز به کار ببرید.

دستور تهیه آیس موکا

مراحل طرز تهیه آیس موکا را به شکل زیر دنبال کنید:

دستور تهیه آیس موکا
  • مرحله اول: ابتدا با موکاپات یا دستگاه اسپرسو ساز مانند تهیه کافه لاته، یک شات اسپرسو درست کنید.
  • مرحله دوم: پودر کاکائو و اسپرسو را اضافه کرده و هم بزنید؛ سپس صبر کنید تا خنک شوند.
  • مرحله سوم: لیوان یا ماگ مورد نظر را با یخ مکعبی پر کرده و بعد کف و دیواره‌های ظرف را به سس شکلات آغشته کنید.
  • مرحله چهارم: شیر سردی که داخل یخچال بوده را به دیگر مواد داخل لیوان بیافزایید.
  • مرحله پنجم: در انتها طرز تهیه آیس موکا نیز اسپرسو را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید خامه، شکلات رنده شده یا هر دو آن‌ها را برای تزئین این نوشیدنی به کار ببرید.

آیس لاته و آیس موکا برای روزهای گرم سال…

در این مطلب نگاهی به طرز تهیه آیس موکا و طرز تهیه آیس لاته (لته) انداختیم. زیاده‌روی در مصرف قهوه و کافئین توصیه نمی‌شود و همچنین باید در انتخاب زمان مناسب برای مصرف این نوشیدنی‌ها نیز دقت داشته باشید. در صورت استفاده بیش از حد نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، عوارضی مانند بی‌خوابی، مشکلات قلبی – عروقی و ناراحتی‌های گوارشی را تجربه خواهید کرد. پس اگر به تهیه انواع قهوه علاقه‌مند هستید، حتما زمان نوشیدن آن‌ها را در فواصل منطقی و مناسب، تنظیم کنید.

در پایان، باید بگوییم که برای تهیه انواع قهوه و نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. بدین منظور، کافه آنلاین اسنپ فود در خدمت شما است و سفارش شما را در کمترین زمان ممکن به دستتان خواهد رساند.

سوالات متداول

آیس موکا چیست؟

ترکیبی است بر پایه اسپرسو و شیر بخار داده شده است، به‌علاوه پودر کاکائو و سس شکلات

ساده‌ترین دستور یک شات اسپرسو را به یه لیوان شیر سرد با قطعات یخ اضافه کنید.

گونه‌ای قهوه غلیظ است که در ابتدا قرن بیستم در یکی از شهر‌های کشور ایتالیا به نام تورین ابداع شد. پایه‌ نوشیدنی‌هایی مانند لاته، کاپوچینو، آمریکانو، دبل اسپرسو، لاته، موکا و بسیاری دیگر از نوشیدنی‌هایی است که در منوی کافه‌ها وجود دارد.

فرایند دستگاه‌‌های اسپرسو به این شکل است که با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار بسیار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده، نوشیدنی قهوه به دست می‌آید.

ترکیبی است بر پایه اسپرسو و شیر بخار داده شده است، به‌علاوه پودر کاکائو و سس شکلات. البته موکاچینو را به جای پودر کاکائو، با شکلات تلخ یا شیر شکلات هم تهیه می‌کنند.

خامه سبک در مرحله آخر به لیوان آیس موکا ضافه می‌شود. خامه را با شکر با همزن برقی چند دقیقه میکس کنید تا بافتی سبک به دست آید.

نظرات کاربران

ترنم
12.دی.1401

مرسی مطلبتون خیلی خوب بود، بیشتر درباره آیس کافی ها بنویسید.

hadi
12.دی.1401

قهوه سرد همیشه از قهوه گرم بهتر بوده و خواهد بود. مرسی بابت آموزش هاتون.

اتوسا
11.خرداد.1402

سلام برای درست کردن نوشیدنی نارگیل سیروپ نارگیل لازم سوالم اینکه سیروپ نارگیل یعنی چی

    snappfoodadmin
    11.خرداد.1402

    سلام سیروپ یا همان شربت تزیینی به معنی شیره می باشد که مایع چسبناکی است که به‌عنوان شربت غلیظ شده یا عصارهٔ غلیظ شده از یک گیاه یا یک میوه هستش اینجا برای درست کردن نوشیدنی آیس لاته نارگیل از سیروپ نارگیل استفاده می کنیم

aminifar
11.خرداد.1402

سلام من ابتکار میزنم نوشیدنی آیس لاته کاراملی با آیس لاته نارگیل مخلوط میکنم خوشمزه میشه شاید هرکسی از مخلوط آِیس لاته کاراملی و ایس لاته نارگیلی خوشش نیاد اما پیشنهاد میدم امتحان کنید

بنیامین
11.خرداد.1402

سلام کافه لاته یعنی چی

    snappfoodadmin
    11.خرداد.1402

    سلام کافه یعنی قهوه و لاته یعنی شیر که در درست کردن ایس لاته استفاده میشه

الفضل
11.خرداد.1402

سلام من هروقت ایس موکا میخورم تا صبح بیدارم و همش راه میرم تپش قلب دارم اما انقدر ایس موکا دوست دارم که ازش نمیگذرم همینطور ایس نسکافه

ایمان فلاحیزاده
01.مهر.1402

همیشه کافی شاپ میرفتم نمیدونستم آیس لاته چی هستش و چند نوع داره با این سایت خیلی چیزها از ایس لاته فهمیدم