8 طرز تهیه آیس تی (چای یخ) و خواص بی‌نظیر آن

طرز تهیه آیس تی
4.3/5 - (3 امتیاز)

آیس تی (چای یخ) یکی از نوشیدنی‌هایی است که در سراسر جهان به ویژه در آسیای شرقی، طرفداران بسیاری دارد. طرز تهیه آیس تی بسیار ساده بوده و در فصول گرم سال موجب آبرسانی و خنک شدن بدن می‌شود، این در حالی است که خود نوشیدنی طبع سرد ندارد. اما ice tea چیست؟ آیس تی یک نوشیدنی سرد است که بر پایه چای تهیه می‌شود و به آن، یخ چای یا همان چای سرد نیز گفته می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به طرز تهیه این نوشیدنی خوشمزه بپردازیم.

آیس تی (چای یخ)

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی آسان

طرز تهیه آیس تی خانگی

طرز تهیه آیس تی خانگی

همان طور که گفته شد آیس تی یک نوشیدنی تابستانی است. این نوشیدنی سرد را می‌توان به همراه انواع میوه‌ها مانند توت و لیمو نیز تهیه کرد که علاوه بر بهبود طعم آن منجر به افزایش خواص این نوشیدنی می‌شود. در ادامه مواد اولیه مورد نیاز برای دو نفر و طرز تهیه یخ چای شرح داده شده است. پس اگر برای اولین بار است که قصد دارید این نوشیدنی را در منزل تهیه کنید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا انتها دنبال کرده تا درباره روش تهیه آن، بیشتر بدانید.

مواد اولیه برای تهیه آیس تی

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه یخ چای، به شرح زیر هستند:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
چای سیاه 1 پیمانه
آب 2 لیوان
شکر یا عسل به مقدار کافی
آب لیموی تازه به مقدار کافی

مراحل تهیه آیس تی

برای درست کردن این چای به روشی عالی و خوش طعم، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: برای تهیه آیس تی باید چای را به روش همیشگی دم کنید. برای این کار آب را به جوش آورده و چای را درون قوری بریزید و اجازه دهید تا بر روی حرارت حاصل از بخار دم بکشد اما نجوشد. شما می‌توانید؛ از تی بگ یا همان چای کیسه‌ای نیز استفاده کنید.
  • مرحله دوم: پس از آماده شدن چای، لازم است که تفاله‌ها را جدا کرده و مقداری آب سرد به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: متناسب با ذائقه خودتان به چای مقداری عسل یا شکر بیافزایید و نوشیدنی را درون یخچال قرار دهید.
  • مرحله چهارم: پس از آنکه نوشیدنی خنک شد، آن را از یخچال خارج کرده و چند قطعه یخ اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: کمی آب لیمو تازه به چای سرد اصافه کرده و برای تزئین از نعنا استفاده کنید. آيس تی (چای سرد) آماده است؛ نوش جان!

طرز تهیه آیس تی (چای سرد) به روش های مختلف

طرز تهیه آیس تی (چای سرد) به روش های مختلف

طرز تهیه آیس تی معمولی و ساده را با هم دیدیم. در ادامه قصد داریم نحوه تهیه این نوشیدنی با میوه‌ه‌های مختلف و به روش های متفاوت را آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه آیس تی توت

طرز تهیه آیس تی توت

همان طور که اشاره کردیم؛ با اضافه کردن برخی از میوه‌ها به چای سرد، می‌توانید طعم به مراتب جذاب‌تری برای آن ایجاد کرده و در ضمن به خواص این نوشیدنی نیز بیفزایید. یکی از این میوه‌ها، توت است. برای این کار باید توت را در مقداری آب و شکر بجوشانید، آن را درون چای دم کشیده بریزید و سپس درون یخچال قرار دهید.

طرز تهیه آیس تی هلو

طرز تهیه آیس تی هلو

برای تهیه این نوشیدنی، هلو را به خوبی بشویید تا پرزهای سطح آن از بین برود؛ سپس میوه را به صورت اسلایس‌های ریز خرد کنید. برای افزایش خواص آیس تی هلو می‌توانید از زنجبیل نیز استفاده کنید؛ بدین منظور زنجبیل را نیز خرد کرده و با هلو داخل یک ظرف بریزید و مقدار کمی شکر به آن‌ها بیافزایید.

چای را دم کرده و داخل یخچال بگذارید تا خنک شود؛ سپس آن را داخل لیوان ریخته و با ترکیب هلو و زنجبیل مخلوط کنید. در انتها نیز مقداری یخ داخل لیوان بریزید. در روشی دیگر برای تهیه آیس تی هلو، می‌توانید هلو و زنجبیل را قبل از اضافه کردن به چای داخل مخلوط‌کن بریزید تا ترکیب یک‌دستی از آن‌ها ایجاد شود.

طرز تهیه آیس تی سیب

طرز تهیه آیس تی سیب

سیب یکی از میوه‌های مناسب برای ترکیب با آیس تی است. برای تهیه آیس تی سیب ابتدا مقداری سیب را شسته و آبگیری کنید. چای را دم کرده و پس از خنک شدن در یخچال، با آب سیب مخلوط کنید. یک عدد سیب دیگر را به صورت اسلایس‌های ریز خرد کرده و به نوشیدنی بیفزایید. خود سیب دارای مقداری شیرینی است اما در صورتی که ترجیح می‌دهید نوشیدنی شما شیرین‌تر باشد، از مقداری عسل استفاده کنید.

طرز تهیه آیس تی لیمو

طرز تهیه آیس تی لیمو

آیس تی لیمویی از نوشیدنی‌های پرطرفداری است که خواص بسیاری دارد. برای درست کردن آن به چند عدد لیمو شسته شده و آب لیمو تازه نیاز خواهید داشت. پس از دم کشیدن چای و خنک شدن آن، آیس تی را داخل لیوان ریخته و آب لیمو تازه را اضافه کنید. لیموها را به صورت حلقه‌ای خرد کرده و داخل لیوان بریزید. برای تزئین این نوشیدنی می‌توانید از برگ‌های نعنا استفاده کنید.

طرز تهیه آیس تی پرتقال

طرز تهیه آیس تی پرتقال

برای تهیه این نوشیدنی ابتدا چای را با روش معمول دم کنید. پوست پرتقال خواص بسیاری دارد، برای بهره‌مندی از این خواص چند تکه پوست پرتقال را نیز داخل قوری بریزید و به همراه چای دم کنید. پس از آنکه چای به خوبی دم کشید، تفاله‌های چای و پوست پرتقال را با صافی جدا کرده و اجازه دهید تا چای درون پخچال خنک شود. چند عدد پرتقال را آبگیری کرده و به چای سرد اضافه کنید. یک پرتقال دیگر را پوست کنده و به تکه‌های کوچک تقسیم کنید؛ سپس داخل لیوان آیس تی بریزید. برای تزئین این نوشیدنی می‌توانید از حلقه‌های پرتقال استفاده کنید.

طرز تهیه آیس تی با شیر

طرز تهیه آیس تی با شیر

چای سرد به همراه شیر همان آیس تی تایلندی است که در کافه‌ها سرو می‌شود. شما می‌توانید این نوشیدنی را به آسانی در منزل تهیه کنید که برای درست کردن آن به هل، ستاره‌های رازیانه و شیر نیاز دارید. توجه داشته باشید که مطابق با سلیقه خود می‌توانید از شیر عسل، شیر نارگیل و غیره نیز استفاده کنید؛ همچنین ترکیبی از شیرهای مختلف را نیز می‌توان به‌کار برد. چای را به همراه رازیانه و هل دم کنید و پس از خنک شدن داخل یخچال، آن را صاف نمایید. در این مرحله آیس تی را با شیر مخلوط کرده و نوش جان کنید.

آیس تی (چای سرد) نارگیل

آیس تی (چای سرد) نارگیل

برای تهیه این نوشیدنی طبق سلیقه خود می‌توانید از آب نارگیل یا شیر نارگیل استفاده کنید. پس از دم کردن چای و سرد شدن آن، آیس تی را داخل لیوان بریزید و شیر نارگیل را به آن بیافزایید. چند تکه نارگیل و آناناس را داخل مخلوط‌کن بریزید تا یک‌دست شوند و سپس آن‌ها را به لیوان آیس تی اضافه کنید. برای تزئین این نوشیدنی می‌توانید از اسلایس‌های نارگیل استفاده کنید.

خواص آیس تی

خواص آیس تی

آیس تی خواص بسیاری دارد. کالری این نوشیدنی به همراه افزودنی‌های آن بسیار پایین است. بنابراین می‌توانید آیس تی (چای یخ) را بدون اضافه شدن کالری روزانه نوش جان کنید و از خواص آن بهره مند شوید. در ادامه به برخی از فواید این نوشیدنی می‌پردازیم.

1. خاصیت هیدراته کردن بدن در آیس تی

در مقایسه با چای گرم، یک لیوان آیس تی باعث هیدراتاسیون یا همان آبرسانی بهتر می‌شود. در واقع، جالب است بدانید که دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، آیس تی (چای سرد) را به عنوان دومین منبع هیدراتاسیون بدن، پس از آب ذکر کرده است. چای سرد نوشیدنی بدون کالری بوده که سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئیدها و سایر مواد فعال بیولوژیکی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. محققان هاروارد تصریح می‌کنند که افزودن خامه، شکر و شیر، چای را از یک نوشیدنی سالم، به یک نوشیدنی نه چندان سالم تبدیل می‌کند.

2. خاصیت آیس تی در کمک به سلامت دندان‌ها

آیس تی برای دندان‌های شما مفید است. براساس تحقیقات انجام شده و گزارش‌های مختلف، نوشیدن چای بدون شکر، پس از خوردن قند و شیرینی، می‌تواند از تجمع پلاک جلوگیری کرده و مانع از رشد باکتری‌ها در دهان شود. با این وجود فراموش نکنید که نوشیدن چای سرد پس از مصرف شیرینی، نمی‌تواند سلامت دندان‌ها را به تنهایی تضمین کند و نیاز به مسواک زدن خواهید داشت.

3. خاصیت افزایش متابولیسم در آیس تی

این چای سرد، به افزایش چرخه متابولیسم در بدن کمک کرده و یک نوشیدنی عالی برای آن دسته از افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. به علاوه وجود منگنز در ترکیب آن به هضم بهتر و چربی‌سوزی بدن کمک خواهد کرد. مصرف آیس تی (چای سرد) با افزایش سوخت‌وساز بدن از تجمع چربی‌ها جلوگیری کرده و منجر به کاهش وزن می‌شود.

4. خاصیت آیس تی در کاهش استرس

چای می‌تواند نجات‌دهنده شما در شرایط استرس‌زا و تنش‌آور باشد. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله علمی (Proceedings of the National Academy of Science) چای سرد ممکن است با ضریب موفقیت بالایی، سطح اضطراب و استرس را کاهش دهد. در نتیجه نوشیدن یک فنجان چای، گزینه‌ای مناسب در روزهای پرتنش به حساب می‌آید. بنابراین، توصیه می‌شود که برای کاهش استرس، از آشنایی با طرز تهیه آیس تی غافل نشوید.

5. خاصیت آیس تی در جلوگیری از پیری زودرس

آیا می‌دانید چای 8 تا 10 برابر بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات آنتی اکسیدان پلی فنول دارد؟ این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی کرده، تولید کلاژن را افزایش داده و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم کنند. نوشیدن بیشتر آیس تی، می‌تواند چین و چروک و خطوط ریز پوست را از بین ببرد. مانند چای البالو، اگر طرز تهیه چای آلبالو را دنبال کرده باشید، احتمالا می‌دانید که چای آلبالو نیز در جلوگیری از پیری زودرس موثر است.

6. خاصیت آیس تی در کمک به سلامت قلب

چای یک نوشیدنی آرامش‌بخش است که می‌تواند به سلامت قلب نیز کمک کند. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی (Circulation) افرادی که مقدار مناسبی چای می‌نوشند کمتر از افرادی که چای نمی‌خورند دچار حمله قلبی می‎‌شوند؛ چراکه چای از ترکیباتی است که موجب کاهش سطح کلسترول بد خون می‌شود. جالب است بدانید که چای لاته نیز می‌تواند خواص یکسانی داشته باشد.

7. خاصیت آیس تی در بهبود حافظه

به دلیل تأثیر پلی فنول‌ها بر مغز، نوشیدن چای نیز راهی فوق‌العاده برای تقویت حافظه است. چای سبز و سیاه آنزیم‌های خاصی را که پیام‌رسان‌های شیمیایی در مغز شما را تجزیه می‌کنند، مهار می‌کند. این خاصیت می‌تواند منجر به بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر شود.

8. خاصیت آیس تی در کاهش قند خون

نوشیدن چای سیاه چه به صورت گرم و چه به شکل آیس تی، البته بدون شیرینی و شکر، می‌تواند به تنظیم قند خون شما کمک کند. چای سیاه به طور خاص برای مبتلایان به دیابت نوع 2 بسیار مفید است؛ زیرا با مهار آنزیمی که نشاسته را به گلوکز تبدیل می‌کند، عملکردی شبیه به داروهای رایج دیابت خواهد داشت.

9. خاصیت تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی در آیس تی

چای حاوی کاروتن، اسید فولیک، ویتامین B6، ویتامین E، ویتامین K و غیره است که منجر به تقویت بدن می‌شوند. به عنوان مثال منگنز موجب بهبود کارآیی مغز و سیستم عصبی شما می‌شود و ویتامین C از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. بنابراین، از یادگیری طرز تهیه آیس تی غافل نشوید.

10. خاصیت آیس تی در تقویت سیستم ایمنی بدن

چای یخ دارای خواصی عالی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می‌شوند. نوشیدن این چای، از ابتلا به بیماری‌های گرمسیری جلوگیری کرده و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که دمنوش‌های دیگر مانند چای مراکشی نیز می‌تواند این عملکرد را تقویت کند.

11. خاصیت آیس تی در مسدود کردن اشعه ماوراء بنفش خورشید

نوشیدن چای می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند تا تأثیر اشعه ماوراء بنفش خورشید را به مقدار زیادی کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که فلاونوئیدهای رژیمی که به طور خاص در چای یافت می‌شوند، نه تنها می‌توانند علائم پیری را در پوست کاهش دهند، بلکه یک لایه محافظتی در برابر اثرات مضر خورشید ایجاد می‌کنند.

آشنایی با طرز تهیه آیس تی و یک نوشیدنی معجزه آسا برای سلامتی

همانطور که خواندید طرز تهیه آیس تی بسیار آسان بوده و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. آیس تی را می‌توان با میوه‌های مختلف ترکیب کرد تا طعم جدیدی ایجاد شود. برای درست کردن آیس تی توجه داشته باشید که حتما از چای مرغوب استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که این نوشیدنی را می‌توان در یخچال، داخل شیشه دربسته نگهداری کرد.

در پایان، در صورتی که وقت کافی برای تهیه آیس تی یا هر نوع نوشیدنی گرم و سرد دیگری را ندارید، می‌توانید از قسمت سفارش انلاین از کافه اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، لازم است وارد این صفحه شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.