آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
3.7/5 - (12 امتیاز)
بدون نظر

باسلوق؛ محبوب دل تمامی‌ ایرانیان

ترمه افضلی 14 فروردین 1402 5 دقیقه

باسلوق یکی از خوشمزه‌ترین دسرها در کشور ایران است که معمولا آن را در کنار انواع نوشیدنی گرم سرو می‌شود. این دسر خوشمزه جزو سوغات برخی شهرهای ایران شناخته شده و مردم آن به طور معمول در فصل زمستان تهیه می‌کنند.

طرز تهیه باسلوق ساده بوده و طی چند مرحله می‌توانید این دسر را برای خود یا مهمانان‌تان آماده کنید. اگر به‌روش سنتی باسلوق بپزید، رنگ آن زرد یا سفید خواهد بود؛ اما کافیست تا کمی رنگ طبیعی به این دسر اضافه شود تا باسلوق همان رنگی را بگیرد که شما می‌خواهید. اکنون اسنپ فود در خدمت شماست تا طرز تهیه این شیرینی سنتی و مناسبی را که معمولا در روزهای عید سرو می‌شود، آموزش داده و تمام نکات لازم برای خوشمزه‌ترکردن آن را به شما بگوید.

اطلاعات تکمیلی برای تهیه باسلوق

اطلاعات تکمیلی برای تهیه باسلوق به ترتیب زیر است:

میزان کالری برای هر 100 گرم 380 کالری
زمان آماده‌سازی  20 دقیقه
زمان لازم برای پخت 40 دقیقه
تعداد نفرات 3 تا 4 نفر

مواد لازم برای تهیه باسلوق

مواد لازم برای تهیه باسلوق به ترتیب زیر است:

آب سرد 2 پیمانه
نشاسته 2 پیمانه
کره نصف قاشق غذاخوری
پودر ژله رنگی 1 بسته
شکر 1.5 پیمانه
گلاب نیم پیمانه

طرز تهیه باسلوق ساده با پیمانه

اگر می‌خواهید شیرینی باسلوق را تهیه کنید، طبق مراحلی که در ادامه می‌آوریم، پیش بروید:

  1. یک قابلمه تهیه کرده و نشاسته‌ها را به همراه آب سرد داخل آن بریزید و سپس خوب هم بزنید تا یکدست شوند (این کار را تا جایی ادامه دهید که دانه‌های نشاسته کاملا در آب حل شوند).
  2. شکر و پودر ژله را هم به موادتان اضافه کرده و سپس دوباره مواد را هم بزنید تا مواد بافتی یکدست و صاف به خود بگیرند.
  3. قابلمه‌تان را روی گاز با حرارت ملایم بگذارید و در این حین مواد را مداوم هم بزنید تا غلیظ‌تر شوند.
  4. بعد از اینکه مواد غلیظ شدند، به آن‌ها گلاب را اضافه کرده و سپس مواد را هم بزنید.
  5. بعد از گلاب نوبت کره است که باید به مواد اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کره، مواد را تا جایی مخلوط کنید که از قابلمه جدا شوند.
  6. بعد از رسیدن مواد به غلظت کافی، قابلمه را از روی گاز بردارید. حالا قالبی که قصد ریختن مواد باسلوق در آن را دارید برداشته و روی قالب را با پلاستیک چرب‌شده بپوشانید.
  7. نوبت ریختن مواد باسلوق داخل قالب است. شما می‌توانید مواد را تا ارتفاع 1.5 تا 2 سانتی‌متر کف قالب ریخته و پخش کنید.

در تهیه باسلوق از پودر ژله رنگی هم استفاده می‌شود

  1. بعد از ریختن مواد، قالب را داخل یخچال گذاشته و به مواد 5 تا 6 ساعت استراحت بدهید.
  2. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، باسلوق شما آماده است و باید آن را با اشکال مورد نظرتان که معمولا مربع شکل است، برش دهید.
  3. بعد از برش دادن باسلوق‌ها، آن‌ها را کاملا داخل پودر نارگیل یا نشاسته بغلطانید تا تمام رطوبت‌شان از بین برود.

باسلوق‌های شما آماده است و می‌توانید آن را در کنار چای یا نوشیدنی‌های گرم دیگر برای مهمانان‌تان سرو کنید. ما طرز تهیه باسلوق با نشاسته گندم را آموزش دادیم. با سرو باسلوق در کنار شیرینی‌های خشک و تر، پذیرایی کامل‌تری از مهمانان‌تان خواهید داشت. بنابراین اگر قصد تهیه این شیرینی‌ها را دارید، به بخش طرز تهیه انواع شیرینی خشک و ‌تر در بلاگ اسنپ فود رفته و هر کدام از شیرینی‌ها را که خواستید، بپزید.

طرز تهیه باسلوق رنگی

برای رنگی‌شدن باسلوق‌ها، می‌توانید از پودرهای ژله با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف استفاده کنید. به‌این‌منظور باید میزان موادتان را افزایش دهید و سپس به‌میزان دلخواه پودر ژله خریده و داخل مواد باسلوق‌ها بریزید تا شیرینی‌هایتان رنگی شوند.

طرز تهیه باسلوق کشدار

به‌منظور کش‌دارشدن و ژله‌ای‌تر شدن باسلوق ها، می‌توانید علاوه بر پودر ژله از پودر ژلاتین هم استفاده کنید. این پودر موجب کش‌دارشدن باسلوق‌ها شده و تجربه‌ای خوشایندتر از مصرف این شیرینی‌ها را به شما هدیه می‌دهد.

در صورت تمایل به کش‌دارشدن باسلوق، می‌توانید یک قاشق پودر ژلاتین را به مواد آن اضافه کنید.

طرز تهیه باسلوق با گلوکز مایع

اگر گلوکز مایع را به مواد باسلوق اضافه کنید، باسلوق‌ها شیرین‌تر به خود می‌گیرند. با اضافه‌کردن گلوکز مایع، ماندگاری باسلوق‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اگر قصد استفاده از گلوکز مایع را دارید، در زمان اضافه کردن، گلوکز مایع را هم به موادتان اضافه کنید.

طرز تهیه باسلوق خانگی بدون ژلاتین

طرز تهیه باسلوق با نشاسته ذرت بدون ژلاتین به این صورت است که در موادتان از پودر ژله استفاده نکنید؛ چون در پودر ژله ژلاتین وجود دارد. در این مرحله پودر نشاسته می‌تواند هم از گندم و هم از ذرت باشد.

دلیل بد طعم شدن باسلوق چیست؟

برخی مراحل طرز تهیه باسلوق را تا انتها پیش برده اما شیرینی‌هایشان بد طعم می‌شود. دلیل این اتفاق اغلب در تهیه باسلوق با حرارت زیاد است. طعم و بوی خامی نشاسته با حرارت زیاد از بین نمی‌رود و باید برای از بین رفتن‌شان زمان بگذارید. اگر باسلوق‌تان را با حرارت زیاد درست کنید، طعم و بوی نشاسته روی باسلوق‌ها می‌ماند و در نهایت شیرینی‌هایتان خوشمزه نخواهند شد.

نکات مهم در تهیه باسلوق

به چند نکته‌ای که در ادامه می‌گوییم توجه کرده تا باسلوق‌هایی خوشمزه تهیه کنید:

  • سرو کردن باسلوق‌ها در کنار پاستیل، ژله و … می‌تواند یک پذیرایی جذاب و عالی برای مهمانان‌تان به‌خصوص کودکان باشد.
  • در کنار باسلوق‌ها پیشنهاد می‌دهیم یک شربت یا آب‌میوه خوشمزه تهیه کرده و برای مهمانان‌تان سرو کنید.

در تهیه باسلوق بید به چند نکته مهم توجه کنید

  • برای تزیین باسلوق‌ها می‌توانید از مغزیجات مثل گردو یا انواع میوه خشک و … استفاده کنید.
  • شما می‌توانید باسلوق را در کنار کمی بستنی یا دسرهای دیگر سرو کنید.
  • خوردن باسلوق‌ها در کنار یک نوشیدنی گرم مثل چای یا دمنوش، می‌تواند انرژی مورد نیاز روزانه‌تان را تامین کرده و خستگی‌تان را هم به‌طور کامل از بین ببرد.

باسلوق، یک دسر خوشمزه و همه پسند

باسلوق جزو دسرهایی است که تقریبا همه آن را دوست دارد. این دسر همانطور که گفتیم جزو شیرینی‌های سنتی در ایران شناخته شده و از آن به‌عنوان سوغات برخی شهرها هم یاد می‌شود. باسلوق‌ها طعمی شیرین و میوه‌ای دارند که تقریبا به‌ مذاق همه خوش می‌آید. شما می‌توانید این دسر را هم به صورت آماده از قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها بخرید و یا طبق دستوری پختی که در طول این مطلب گفتیم، آن‌ها را در خانه درست کنید.

برای اینکه باسلوق‌هایتان طعمی شیرینی و مناسب داشته باشد، حتما گام‌ به‌ گام طبق مراحلی که گفتیم پیش بروید. کوچکترین بی‌دقتی در مراحل پخت می‌تواند باعث بد طعم شدن یا بد عطر شدن باسلوق شود. خوردن این دسر در کنار انگشت پیچ یا دسرهای مشابه می‌تواند تجربه‌ای خوشاید و لذت‌بخش برای مهمانان‌تان به‌ارمغان بیاورد. ما در مطلب جداگانه طرز تهیه انگشت پیچ را هم آموزش داده‌ایم.

اگر وقت ندارید که باسلوق یا هر دسر دیگری را در خانه تهیه کنید، اسنپ فود در خدمت شماست در سریع‌ترین زمان دسر و شیرینی مورد علاقه‌تان را درب منزل برایتان ارسال کند.

ما امکان سفارش از بهترین و باکیفیت‌ترین شیرینی‌فروشی‌ها و قنادی‌ها محله‌تان را فراهم کرده‌ایم؛ شما با مراجعه به بخش سفارش آنلاین شیرینی در اسنپ فود، می‌توانید شیرینی مورد علاقه‌تان را از این قنادی‌ها سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. فرقی نمی‌کند که به باسلوق علاقه دارید یا دیگر شیرینی‌ها و دسرهای سنتی ایرانی، به هر حال اسنپ فود لیستی از بهترین شیرینی‌ها را برایتان تهیه کرده تا هر کدام را که خواستید، سفارش دهید.

 

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود