آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه بولامه
آموزش آشپزی
4.4/5 - (5 امتیاز)
10

طرز تهیه بولامه، غذای محلی شهر گرگان و استان گلستان

مینا اسماعیل بیگی 08 اردیبهشت 1402 4 دقیقه

بولامه نوعی حلیم است که اصالتاً از منطقه ترکمن صحرا به تمام ایران و البته تمام دنیا سفر کرده است. این غذا کالری کمی داشته، اما مقوی بوده و برای روزهای سرد در فصل‌های پاییز و زمستان به شدت توصیه می‌شود. به طور معمول این حلیم از اولین شیر گوسفند یا گوساله‌ای که تازه زایمان کرده است، تهیه می‌شود و به همین دلیل سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در این مطلب به معرفی طرز تهیه بولامه، یکی از غذاهای محلی گنبد کاووس و استان گلستان و کلیه نکات مربوط به آن می‌پردازیم، اما اگر به دنبال طعم‌های جدید هستید، بهتر است تا با بهترین غذاهای محلی گرگان آشنا شوید.

بولامه

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان پخت 9 ساعت
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر قاشق غذاخوری 40 کیلوکالری

طرز تهیه بولامه به روش محلی

طرز تهیه بولامه به روش محلی

برای تهیه این غذای محلی گلستان که بخشی از آداب و رسوم و سنت مردم گلستان خصوصا قوم ترکمن به حساب می‌آید یک روایت وجود دارد. ماجرا از این قرار که این غذا را در روز هفتم از تولد نوزاد تهیه می‌کنند. تمام همسایه‌ها، فامیل، دوستان، اقوام و آشنایان در منزل نوزاد تازه متولد شده جمع شده و در یک مجلس زنانه و با همکاری یکدیگر این غذا را آماده می‌کنند.

بولامه شبیه به حلیم است و برای مادر تازه زایمان کرده مقوی و مفید خواهد بود. برخی از افراد این غذا را با نیشکر نیز تهیه می‌کنند. این حلیم لذیذ برای تقویت سیستم ایمنی خصوصاً در فصل سرما به شدت مناسب است؛ اما مدت زمان تهیه آن طولانی بوده و باید صبور باشید.

مواد اولیه بولامه خوشمزه

اگر شیر و کره یا روغن مورد استفاده در این غذا محلی باشد، بولاماق شما عطر و طعم اصیلی خواهد داشت.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شکر 4 پیمانه
برنج نیم دانه 2 پیمانه
روغن حیوانی یا مخلوط روغن و کره به میزان لازم
خلال بادام و پسته (برای تزئین) به مقدار لازم

دستور پخت بولامه یا بولاماق

دستور پخت بولامه یا بولاماق

برای تهیه بولاماق، غذای سنتی گنبد کاووس و استان گلستان، نیاز به آماده‌سازی مواد اولیه از روز قبل دارید. در ادامه با طرز تهیه این غذا محلی گلستان همراه ما باشید.

  • مرحله اول: در اولین گام از طرز تهیه بولامه یا بولاماق به روش محلی مردمان ترکمن، ابتدا باید برنج را در یک ظرف مناسب از روز قبل خیس کنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد برنج را آبکش کنید؛ سپس یک قابلمه مناسب انتخاب کرده و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • مرحله سوم: کف قابلمه روغن محلی، کره یا ترکیب این دو را ریخته و سپس برنج آبکش شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا برنج شما در روغن تفت خورده و سرخ شود. برای جلوگیری از ته گرفتن برنج، آن را به طور مداوم هم بزنید.
  • مرحله چهارم: وقتی برنج شما به اندازه کافی سرخ شد، بر روی برنج آب بریزید. باید به اندازه یک وجب آب بر روی سطح برنج سرخ شده با روغن یا کره وجود داشته باشد.
  • مرحله پنجم: درب قابلمه را بسته و حرارت را در پایین‌ترین و ملایم‌ترین حد خود تنظیم کنید. این برنج باید به مدت ۸ ساعت در آب بجوشد. در مدت زمان جوشیدن برنج آن را چک کرده تا در صورت نیاز آب اضافه کنید؛ البته بهتر است که آب اضافه شده در حالت جوش باشد.
  • مرحله ششم: بعد از گذشت 8 ساعت، برنج شما کاملاً پخته، له و پوره شده است. دقت کنید که روغن موجود در برنج باید کاملاً به خورد آن رفته باشد، پس اگر روغن جذب نشده‌ای روی قابلمه وجود داشت آن را خارج کنید.
  • مرحله هفتم: حالا شکر را به قابلمه اضافه کرده و هم بزنید؛ اجازه دهید تا شکر کاملا جذب برنج شما شده و در آن حل شود. تقریبا یک ساعت بعد غذای شما کاملا جا افتاده و آماده می‌شود.
  • مرحله هشتم: طرز تهیه بولامه به پایان رسید. در نهایت غذا را داخل ظرف سرو ریخته و سطح آن را با خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

تهیه این غذا به پایان رسید، اما اگر قصد سفر به استان گلستان و گنبد کاووس را دارید و دوست دارید غذاهای سنتی و محلی این استان را در آنجا امتحان کنید، بهتر است با بهترین و معروفترین رستوران و فست فودهای شهر گنبدکاووس آشنا شوید.

نکات تکمیلی نحوه درست کردن بولامه

نکات تکمیلی نحوه درست کردن بولامه

در طرز تهیه بولامه، غذای سنتی گنبد کاووس نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  • معمولا بولامه ترکمن صحرا با نان خورده می‌شود.
  • برخی از افراد در تهیه این غذا از نیشکر استفاده می‌کنند.
  • بولامه اغلب در وعده صبحانه میل می‌شود اما این غذا می‌تواند یک میان وعده خوشمزه نیز باشد.
  • برای تزیین این غذا قبل از سرو نهایی، می‌توانید کمی شکر و دارچین نیز بر روی خلال پسته و بادام بریزید.

بولاماق برای گرم شدن در سرمای زمستان

همانطور که در این مطلب گفته شد، این غذا را برای روزهای سرد زمستان خصوصاً در وعده صبحانه آماده می‌کنند. توصیه می‌کنیم که شما هم این غذا را تهیه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

البته، پیشنهاد می‌کنیم اگر ساکن گنبد کاووس هستید و زمان تهیه بولامه یا هر نوع غذای دیگری را ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد بخش سفارش غذا انلاین گنبد کاووس و سفارش انلاین غذا گرگان شده و موارد دلخواه خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(10 دیدگاه)

nice
28 مهر 1402

این اصلا برای گرگانی ها نیست😐جالبه که خیلی راحت ب اسم خودشون میزنن،دراصل برای ترکمن هاست(با نمک اصلا خورده نمیشه)اینو وقتی یکی بچه دار میشه و میخوان سور بدن درست میکنن،و یه شب تا صب طول میکشه درست کردنش و دائما باید هم بزنی وگرنه سریع میچسبه.

  • snappfoodadmin
    28 مهر 1402

    سلام وقت بخیر نظر شما محترم است عرض کنم خدمت شما که غذاهای محلی و سنتی در بیشتر شهرهای ایران به اسم های مختلف شناخته شده هستند که ظاهری شبیه هم دارند.بولامه مثل حلیم در بعضی از شهرها و قومیت ها با شکر میل میکنند و بعضی دیگر از ملیت ها با نمک میل می کند و برای مراسم ها و وعده های مختلف سرو میکنند

روژهات
24 خرداد 1402

سلام بولامه گرگانی خیلی خوشمزه هستش میشه غذاهای دیگر از شهر گرگان بهم معروفی کنید

  • snappfoodadmin
    24 خرداد 1402

    سلام بولامه گرگانی یکی از غذاهای خوشمزی این شهر هستش شما میتونید انواع غذاهای محلی و سنتی گرگان در این https://blog.snappfood.ir/%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86/ ببینید و غذاهای محلی گرگانی زیاد هستند که چندتای برای شما نام میبریم باسترمه با اوزون برون ،چکدرمه یا استانبولی پلو، از انواع پلوهای گرگانی ،خورشت ساک گرگان ،کئی ترشک یا خورشت کدو ترشک موفق باشید

دانیار
24 خرداد 1402

سلام بولامه گرگانی واقعا یک صبحانه لذیذ هستش در شهر گرگان مسافر بودم یکی از گرگانی های اصیل این بولاماق بهم معروفی کرد

  • snappfoodadmin
    24 خرداد 1402

    سلام بولاماق یاد بولامه گرگانی مخصوصا برای خانم های باردار و شیرده واقعا صبحانه خوشمزه و مقوی هستش

هایلین
24 خرداد 1402

سلام خیلی خوشحال شدم که در بلاگ طرز تهیه بولامه گرگانی دیدم از اینکه به غذاهای محلی و سنتی اصیل اهمیت میدید ممنونم

  • snappfoodadmin
    24 خرداد 1402

    سلام خواهش میکنیم غذاهای اصیل محلی و سنتی تمام شهرهای ایران دارای اهمیت و پر خاصیت هستند یکی از این غذاها ، غذای بولامه گرگانی هستش

دلسان
24 خرداد 1402

سلام غذا بولامه گرگانی شبیه حلیم هستش میشه بولامه را با نمک خورد

  • snappfoodadmin
    24 خرداد 1402

    سلام بولامه یا بولاماق گرگانی درسته شبیه به حلیم هستش ، معمولا بولامه یا بولاماق گرگانی با نیشکر یا شکر میل میکنن و حلیم را با نمک یا نیشکر میل میکنن

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود