آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع پای و تارت
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه تارت تاتن؛ تارتی با رنگ و بوی پاریس

ترمه افضلی 14 فروردین 1402 6 دقیقه

 

طرز تهیه تارت تاتن در منزل چگونه است؟

تارت تاتن فرانسوی یکی از خوشمزه‌ترین تارت‌هایی است که می‌توانید آن را برای میان‌وعده یا عصرانه‌ها تهیه کنید. این تارت ترکیبی از میوه‌های خوشمزه بوده که در کشور فرانسه از آن به‌عنوان دسر استفاده می‌شود. به تارت تاتن “پای فرانسوی” هم گفته می‌شود که بین مردم این کشور محبوبیت زیادی دارد.

یک نکته شنیدنی و جالب در مورد تارت تی تن این هست که این تارت به خاطر یک اشتباه در آشپزی خلق شد و حالا همه این اشتباه را تکرار می‌کنند، چون طعمی بی‌نظیر دارد. اگر شما هم مشتاق هستید تا تارت سیب یا گلابی تاتن را در خانه تهیه کنید، پس همراه ما در این مطلب باشید.

اطلاعات تکمیلی تهیه تارت تاتن

اطلاعات تکمیلی تهیه تارت تاتن به ترتیب زیر است:

میزان کالری در هر 100 گرم 370 کالری
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
تعداد نفرات 4 نفر

مواد لازم برای تهیه تارت تاتن:

مواد لازم برای تهیه تارت وارونه تاتن به ترتیب زیر است:

سیب یا گلابی 3 عدد
شکر 200 گرم
کره 2 قاشق غذاخوری
لیمو 1.2 عدد
نمک 1 قاشق چایخوری
خمیر پایه تارت به مقدار لازم
پودر هل و دارچین به مقدار دلخواه

طرز تهیه تارت تاتن

اگر می‌خواهید تارت تاتن میوه‌ای به روش فرانسوی را تهیه کنید، طبق مراحلی که در ادامه می‌گوییم پیش بروید:

  1. در مرحله اول یک تابه را روی شعله گاز گذاشته و حرارت را روی حالت متوسط بگذارید. سپس شکر را به تابه اضافه کرده و منتظر بمانید تا آب شود.
  2. با آب‌شدن شکرها، کره و نمک را هم به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید.
  3. لیمو را هم از وسط نصف کرده و آب آن را داخل تابه بریزید (این کار اختیاری است؛ اگر به طعم آب‌لیمو علاقه ندارید، می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید).
  4. سیب‌ها را پوست بگیرید و سپس با تقسیم‌کردن‌شان به قطعات کوچک، دانه‌هایشان را هم در بیاورید. البته شما می‌توانید در این مرحله از گلابی هم استفاده کنید اما گلابی‌ها باید کاملا سفت باشند.
  5. میوه‌های قطعه‌قطعه‌شده را داخل تابه ریخته و بگذارید مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  6. پودر هل و دارچین را هم روی موادتان بریزید. در این مرحله با اضافه‌کردن 2 قاشق غذاخوری آب انگور می‌توانید طعم تارت‌تان را خوشمزه‌تر کنید.
  7. در این مرحله نوبت به خمیر پایه تارت می‌رسد؛ پس مقداری از آن را به اندازه دهانه تابه جدا کنید و سپس خمیر را روی میوه‌ها قرار دهید. حالا باید حدودا 20 دقیقه صبر کنید تا سیب‌ها حالت کاراملی به خود بگیرند.

تارت تاتن به‌راحتی در منزل تهیه می‌شود

  1. اکنون مواد را به همراه تابه داخل فر که از قبل با دمای 200 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده بودید، قرار دهید. بگذارید تا مواد برای 15 تا 20 دقیقه به طور کامل داخل فر پخته شوند. زمانی که خمیر تارت طلایی شد، یعنی زمان خارج‌کردن مواد از داخل فر است.
  2. تارت را از فر خارج کرده و بگذارید سرد شود؛ سپس تابه را داخل یک ظرف وارونه کرده و بگذارید تارت داخل ظرف قرار بگیرد. در واقع به تارت تاتن، تارت وارونه هم می‌گویند چون روی این تارت در واقع در قسمت زیر تابه پخته خواهد شد.

طرز تهیه خمیر تارت و پخت آن در منزل

در طرز تهیه تارت تاتن به خمیر تارت نیاز دارید، اما اگر بخواهید این خمیر را در خانه تهیه کنید، چه کارهایی باید انجام دهید؟ در ادامه مراحل تهیه خمیر تارت را در خانه آموزش می‌دهیم:

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت:

آرد 220 گرم
آب یخ 2 قاشق غذاخوری
کره سرد و مکعبی خرد شده 120 گرم
نمک 1 قاشق چای‌خوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ 1 عدد

مراحل تهیه خمیر مخصوص تارت و پخت آن به‌ترتیب زیر است:

  1. در مرحله اول باید کرد، شکر، نمک و آرد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید. این کار را می‌توانید هم با دست و هم با غذاساز انجام دهید.
  2. تخم‌مرغ و آب‌یخ را به مواد افزوده و سپس آن‌ها را مجددا هم زده و مخلوط کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که مواد بافت خمیری‌ مانند به خود می‌گیرند.
  3. موادتان را داخل یک ظرف گذاشته، درب آن را ببندید و سپس ظرف را هم داخل یک کیسه فریزر بگذارید. اجازه دهید مواد یک ساعت استراحت کنند.
  4. به‌وسیله وردنه خمیر را باز کرده و قطر آن را نیم‌سانت در نظر گرفته و سپس آن را داخل قالب تارت پهن کنید. شما باید خمیر را با دست به دیواره‌های قالب تارت فشار دهید تا فرم بگیرد. حالا اگر لبه‌های خمیر از ظرف بیرون زده، آن‌ها را با چاقو برش دهید.

روش تهیه خمیر تارت تاتن چگونه است؟

  1. قالب را به مدت 1 ساعت داخل یخچال بگذارید.
  2. بعد از بیرون‌آوردن قالب از یخچال کف خمیر را با چنگال سوراخ کنید تا پف نکند. برای این کار می‌توانید روی خمیر یک کاغذ روغنی گذاشته و سپس روی کاغذ حبوبات بریزید.
  3. فر را روی دمای 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و سپس بگذارید گرم شود. حالا خمیر را داخل فر بگذارید.
  4. تا طلایی‌شدن رنگ خمیر منتظر بمانید.

حالا تارت شما آماده است. این نکته را در نظر بگیرید که ما آموزش کامل تهیه خمیر و پخت تارت را به شما دادیم. اگر می‌خواهید تارت تاتن را تهیه کنید و نیاز به خمیر تارت دارید، تا مرحله 3 پیش بروید تا خمیر تهیه شود.

نکات مهم در تهیه تارت تاتن

به چند نکته مهمی که در ادامه لیست می‌کنیم توجه داشته باشید تا یک تارت تاتن خوشمزه و بی‌نقص بپزید:

  • در قطعه‌قطعه‌کردن میوه‌ها زیاده‌روی نکنید! هر میوه را نهایتا به 2 یا 3 تکه تقسیم کنید.
  • در تاین سیب یا گلابی در صورت استفاده از گلابی حتما دقت کنید که گلابی‌ها آب‌دار نباشند؛ بهترین گلابی برای تهیه این تارت، گلابی سفت و بدون‌آب است.
  • قطر خمیر پایه تارت نباید زیاد در نظر گرفته شود (حدودا 5 میلی‌متر).
  • شما می‌توانید از خمیر هزارلایه به جای خمیر پایه تارت هم استفاده کنید.
  • وقتی خمیر تارت را روی میوه‌ها داخل تابه گذاشته، می‌توانید لبه‌های خمیر را با دست مرتب کنید.
  • شما می‌توانید برای زیباتر شدن تارت تاتن، میوه‌ها را به شکلی زیبا برش دهید.
  • در کنار تارت تاتن می‌توانید مقداری بستنی وانیلی یا خامه بگذارید تا یک پذیرایی مفصل و ویژه از مهمانان‌تان داشته باشید.
  • برای اطمینان از اینکه کیک پخته شده یا نه می‌توانید یک خلال‌دندان را داخل تارت فرو کنید.
  • تارت تاتن یک دسر خوشمزه است اما به هر دلیلی شاید برخی از مهمانان‌تان به میوه‌های روی آن مثلا سیب یا گلابی علاقه نداشته باشند. بنابراین می‌توانید در کنار این دسر، انواع تارت‌ها و کیک‌های خوشمزه دیگر را هم تهیه کنید.

ما در مطلبی جداگانه طرز تهیه تارت یخچالی را آموزش داده‌ایم؛ با تهیه این تارت، حتی اگر مهمانان به تارت تاتن علاقه‌ای نداشته باشند، گزینه‌ای دیگر برای پذیرایی از خود خواهند داشت.

  • شما می‌توانید علاوه بر سیب و گلابی، از به یا هویج در طرز تهیه تارت تاتن خود استفاده کنید. اینکه چه میوه‌ای را استفاده می‌کنید کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد.
  • یک پیشنهاد عالی برای سرو تارت تاتن این است که از میوه‌ای که در تهیه تارت استفاده کردید، برای پذیرایی از مهمانان هم استفاده کنید.
  • مراقب باشید که تارت بیش از حد داخل فر نماند، در غیر این صورت خشک شده و رنگ خمیر نیز قهوه‌ای می‌شود که جالب نیست.

آشنایی با پیشینه تارت تاتن

حالا که با طرز تهیه تارت تاتن آشنا شدید، بد نیست که اطلاعاتی در مورد پیشینه و تاریخچه این تارت خوشمزه به شما بدهیم. نام تارت تاتن برگرفته از یک هتل فرانسوی به نام “تارتین” است. همانطور که در اول هم گفتیم، این دسر فقط به خاطر یک اشتباه در آشپزی خلق شد. هتل تارتین محل تولد تارت تاتین است.

آموزش تهیه تارت تاتن

حالا فرانسوی‌ها از این تارت در کنار انواع دسرهای خوشمزه دیگر مثل ماکارون، موس شکلاتی، نان خامه‌ای و … در مهمانی‌هایشان استفاده می‌کنند. طعم و مزه تارت تاتن میوه‌ای به‌قدری خوشمزه است که رسپی آن جهانی شده و حالا در تمام دنیا مردم به این تارت خوشمزه علاقه‌مند هستند. در بیشتر کافی‌شاپ‌ها نیز برای پذیرایی از مهمانان از تارت تاتن میوه‌ای به روش فرانسوی استفاده می‌شود، چون تقریبا همه طعم آن را دوست دارند.

تارت تاتن، گزینه‌ای عالی برای پذیرایی

در این مطلب به طور کامل طرز تهیه تارت تاتن را آموزش دادیم و نکاتی طلایی و مهم هم گفتیم تا آن‌ها را در تهیه این تارت مد نظر قرار داده و خوشمزه‌ترین دسر را تهیه کنید.

این تارت گزینه‌ای عالی و مناسب برای پذیرایی از خود در وعده‌های عصرانه و صبحانه یا پذیرایی از مهمانان‌تان است. اگر مهمانی و دورهمی مهمی پیش‌رو دارید و نمی دانید چه چیزی برای پذیرایی از مهمانان‌تان آماده کنید، پیشنهاد می‌دهیم تارت تاتن را بپزید. طرز تهیه این تارت ساده است و طی چند مرحله ساده و راحت، تهیه می‌شود.

ما در بلاگ اسنپ فود جدا از آموزش طرز تهیه تارت تاتن، آموزش تهیه و پخت انواع شیرینی‌ها و دسرهای دیگر را هم برای‌تان آماده کرده‌ایم. در ضمن ما بستری به وجود آوردیم تا اگر امکان تهیه شیرینی و تارت را داخل منزل نداشتید، بتوانید به‌راحتی از نزدیک‌ترین شیرینی فروش‌های محله، شیرینی و کیک مورد نظرتان را سفارش دهید. برای خرید آنلاین شیرینی می‌توانید روی اسنپ فود حساب باز کنید، چون ما با کیفیت‌ترین و بهترین شیرینی فروشی‌ها را برای رضایت شما انتخاب کرده‌ایم.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود