طرز تهیه شور گل کلم و هویج به روش خانگی و طعم عالی

طرز تهیه شور گل کلم و هویج
به این مقاله امتیاز دهید

اگر طعم تند و تیز سرکه را در ترشیجات نمی‌پسندید، استفاده از انواع شورها، جایگزینی بسیار مناسبی هستند که می‌توانید آن را در کنار انواع غذاهای خوشمزه ایرانی سرو کنید. برای مثال شور گل کلم بسیار خوشمزه است و طرز تهیه شور گل کلم و هویج نیز بسیار آسان است. میزان سرکه مصرفی در شور، به مراتب کمتر از ترشی است و اگر بخواهید می‌توانید سرکه را به طور کامل حذف کنید؛ در این صورت، مراقب میزان نمک شور باشید تا کم‌نمک نباشد و کپک نزند. در ادامه، جدول مشخصات غذایی و طرز تهیه شور گل کلم را ببینید:

شور گل کلم و هویج
زمان آماده سازی به اندازه خشک شدن تمام سبزیجات شور
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

شور گل کلم و هویج

دقت کنید که در طرز تهیه شور گل کلم و هویج، حتما از سرکه سفید استفاده کنید. جوشاندن آب هم مانع از کپک زدن شور می‌شود. طرز تهیه این شور خوشمزه و همه‌پسند را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای شور گل کلم و هویج

مواد لازم برای طرز تهیه شور عبارتند از:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گل کلم 10 کیلو
هویج 5/1 کیلو
کرفس یک بوته
خیار 1 کیلو
فلفل تند 20 عدد
سیر 2 بوته
سرکه سفید به مقدار لازم
آب جوشیده به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
سبزی کرفس، ترخون و مرزه به مقدار کم برای معطر شدن شور

مراحل طرز تهیه شور گل کلم و هویجطرز تهیه شور خانگی

برای تهیه یک شور خوشمزه خانگی با گل کلم، هویج و سبزیجات دلخواه دیگر، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: گل کلم را به صورت درشت خرد کنید و داخل لگنی پر از اب بخیسانید. چند بار آب آن را عوض کنید و داخل آبکشی بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.
  • مرحله دوم: خیارها، هویج‌ها و کرفس را هم بشویید و به صورت درشت خرد کنید و داخل آبکشی بریزید تا آب اضافی آن‌ها هم خارج شود.

نکته: مانند مراحل تهیه‌ی شور لیمو که از لیموهای کوچک به صورت درسته استفاده می‌کردیم، در اینجا هم می‌توانید از خیارهای کوچک به صورت درسته استفاده کنید.

  • مرحله سوم: اگر می‌خواهید شور ترد‌تری داشته باشید، مانند طرز تهیه خیارشور ، با یک خلال دندان، سطح خیارها را سوراخ کنید تا محلول آب و سرکه، بهتر در آن‌ها نفوذ کند.

نکته: استفاده از چند دانه نخود خشک در کف شیشه شور هم به کیفیت و تردی بیشتر آن کمک می‌کند.

  • مرحله چهارم: به مرحله چهارم از طرز تهیه شور گل کلم و هویج رسیدیم. سیرها را پوست بگیرید و فلفل‌های تند را بشویید و همگی مواد را داخل آبکش بریزید تا خشک شوند.
  • مرحله پنجم: سبزیجات را پاک کرده و بشویید و آن‌ها را هم کنار بگذارید تا خشک شوند. بهتر است سبزیجات به صورت شاخه‌ای باشند، اما می‌توانید به دلخواه و به اندازه‌های بزرگ، آن‌ها را خرد کنید.
  • مرحله ششم: هم در طرز تهیه شور خانگی و هم در طرز تهیه ترشی گل کلم و هویج، لازم است تمام مواد ترشی یا شور، کاملا خشک باشند. برای اطمینان از این موضوع، تمام مواد را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید و برای سرعت بخشیدن به کار، مقابل باد پنکه یا کولر قرار دهید.طرز تهیه شور
  • مرحله هفتم: برای ترکیب آب و سرکه و نمک در طرز تهیه شور خانگی، این نسبت‌ها را رعایت کنید:

به ازای هر 8 پیمانه آب، یک پیمانه سرکه لازم است.

به ازای هر لیتر آب، 3 قاشق پر غذاخوری، نمک استفاده شود.

  • مرحله هشتم: آب را روی حرارت بگذارید و پس از اینکه به جوش آمد، حرارت را خاموش کنید و نمک را اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا حل شود. پس از اینکه آب نمک از حرارت افتاد، سرکه را اضافه کنید.

نکته: در طرز تهیه شور گل کلم و هویج، درست کردن محلول آب و سرکه باعث می‌شود که خواص سرکه بهتر و بیشتر حفظ شود.

  • مرحله نهم: برای تهیه شور گل کلم، شیشه‌هایی تمیز و خشک آماده کنید. سپس، داخل آن‌ها یک لایه سبزیجات، یک لایه سبزی معطر و کمی سیر و فلفل تند بچینید. همین کار را تکرار کنید تا شیشه شور پر شود.
  • مرحله دهم: شیشه‌ها را با محلول سرکه و آب نمک پر کنید و درب آن‌ها را محکم ببندید. شیشه‌ها را 4 روز اول داخل محیط آشپزخانه و پس از آن، یک هفته در یخچال قرار دهید تا آماده مصرف شوند.

طرز تهیه کلم شور فوریکلم شور فوری

برای تهیه کلم شوری که خیلی زود بتوانید آن را مصرف کنید، سبزیجات را مطابق مراحل طرز تهیه شور گل کلم و هویج در بالا آماده کنید و آن ها را داخل شیشه بریزید. کف شیشه 2 تا 3 سانت سرکه بریزید و روی آن را تا پر شدن شیشه، با آب و نمک پر کنید.

به ازای هر لیوان آب، یک قاشق نمک و کمی زردچوبه بریزید.

سبزیجات معطر مثل ترخون و شوید را روی بقیه مواد بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. سپس، شیشه شور را داخل قابلمه‌ای مناسب قرار دهید و به اندازه‌ای که تا دهانه شیشه برسد، قابلمه را از آب پر کرده و حرارت را روشن کنید. بین نیم ساعت تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ خیارها تغییر کند. در این زمان شیشه را از آب خارج کرده و کنار بگذارید تا خنک شود. سپس، داخل یخچال بگذارید و روز بعد، آن را مصرف کنید.

سفارش آنلاین شور گل کلم و هویج

اگر طعم انواع ترشیجات و شورها را دوست دارید و دوست دارید قفسه ترشی‌های آشپزخانه شما هیچ وقت خالی نباشد، یک راه آسان و مطمئن، سفارش ترشی از طریق سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود است که تجربه امتحان کردن انواع طعم‌های بی‌نظیر ترشیجات را در اختیار شما قرار می دهد. شاد و برقرار باشید.

نظرات کاربران

سمدنیاسریان
13.خرداد.1402

سلام اگر ترشی شور گل کلم و هویج را کم نمک درست کنم چه اتفاقی میفته

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام ترشی شور گل کلم و هویج اگر نمک کم بریزد ترشی کپک میزند

سیده نرگس شاگردی
13.خرداد.1402

سلام برای اینکه ترشی کلم شوری زودتر بتونم بخورم کاری میشه کرد که زود ترشی جا بیفته

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام ترشی کلم شوری کف شیشه 2 تا 3 سانت سرکه بریزید و روی آن را تا پر شدن شیشه، با آب و نمک پر کنید اینجوری زودتر میتونید ترشی کلم شوری میل کنید

دلارام دانافری
13.خرداد.1402

سلام اگر شیشه‌ها برای ترشی شور گل کلم تمیز و خشک نباشه چه اتفاقی برای ترشی میفته

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام اگر شیشه ها برای ترشی شور گل تمیز و خشک نباشن ترشی ها خراب و کپک میزنن

shima vandadie
13.خرداد.1402

سلام ترشی شور میخوام تردتر باشه چی کار کنم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    اگر می‌خواهید شور ترد‌تری داشته باشید، مانند طرز تهیه خیارشور ، با یک خلال دندان، سطح خیارها را سوراخ کنید تا محلول آب و سرکه، بهتر در آن‌ها نفوذ کند.

      shima vandadie
      19.خرداد.1402

      سلام ممنون که وقت گذاشتید سوالمو پاسخ دادید چشم دفعه بعد در درست کردن ترشی شور از راهنمایی خوبتون استفاده میکنم

سیده محدثه پورفرزین
14.خرداد.1402

سلام وای من باردارم دلم ترشی شور گل کلم و هویج خواست انلاین از کجا بگیرم

    snappfoodadmin
    14.خرداد.1402

    سلام الهی شما میتونید ترشی گل کلم و انواع ترشی ها از اسنپ فود خرید کنید https://blog.snappfood.ir از سایت بلاگ اسنپ فود میتونید امنوزش های مختلف اشپزی را ببینید https://snappfood.ir/