آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوپ دال عدس
انواع سوپ و آش
3/5 - (2 امتیاز)
10

طرز تهیه سوپ دال عدس خوشمزه و مقوی به ۸ روش مختلف

مینا اسماعیل بیگی 30 اردیبهشت 1402 7 دقیقه

شما تا چه اندازه از دال عدس در آشپزی استفاده می‌کنید؟ آیا انواع غذا با دال عدس را می‌شناسید و آیا می‌دانید که این عدس‌های ریز قرمز رنگ، چه خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارند؟

در این مطلب از اسنپ فود، به سراغ طرز تهیه غذا با دال عدس رفته‌ایم و قصد داریم طرز تهیه سوپ دال عدس ایرانی را برای شما بیان کنیم. ناگفته نماند که این سوپ، با اندکی تفاوت، در کشورهای دیگری مانند ترکیه و لبنان هم طبخ می‌شود که به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. سوپ دال عدس مانند دیگر سوپ‌ها غذایی بسیار مقوی است و خوردن آن به تقویت بدن و سلامت کمک می‌کند.

سوپ دال عدس

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 15 دقیقه
زمان پخت 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

انواع عدس و دال عدس

انواع عدس و دال عدس

عدس‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس اندازه یا نوع تقسیم‌بندی شده‌اند؛ به عنوان مثال می‌توان از عدس سبز، عدس قهوه‌ای، عدس سیاه و … نام برد. میزان کالری و دیگر مواد مغذی انواع عدس با یکدیگر تفاوت داشته و همچنین در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از عدس می‌توان به طرز تهیه سوپ عدس به 5 روش متفاوت پرداخت.

«دال» کلمه‌ای هندی به معنای حبوبات دو نیم شده است. زمانی که عدس قهوه‌ای را پوست می‌کنند، به عدس قرمز تبدیل می‌شود: سپس آن را به دو نیم تقسیم کرده و دال عدس شکل می‌گیرد. پوست عدس اندکی تلخی دارد و جدا کردن آن باعث خوش طعم‌تر شدن غذا می‌شود. همچنین تبدیل عدس به دال عدس، زمان پخت آن را کاهش داده و باعث لعاب‌دارتر شدن غذا خواهد شد.

طرز تهیه سوپ دال عدس

طرز تهیه سوپ دال عدس

همان‌طور که در ادامه خواهید دید، انواع روش‌های تهیه سوپ دال عدس، بدون گوشت بوده و این غذا در دسته غذاهای وگان قرار می‌گیرد. با این وجود، در صورت تمایل می‌توانید به محتویات این سوپ لذیذ، مقداری مرغ ریش ریش شده یا گوشت چرخ کرده هم اضافه کنید.

مصرف سوپ دال عدس برای کرونا و دیگر بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی توصیه می‌شود، زیرا این غذا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت بدن در مبارزه با بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند. همچنین دال عدس حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که نیاز بدن را تامین خواهد کرد. خوردن سوپ دال عدس می‌تواند آب از دست رفته بدن در زمان بیماری را نیز جبران نماید. همچنین، علاوه بر این سوپ، طرز تهیه آش شلغم؛ یک آش مقوی زمستانی به مقابله با بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند.

مواد لازم برای سوپ دال عدس

با مواد زیر می‌توانید در زمانی کم برای 2 نفر یک سوپ لذیذ دال عدس تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دال عدس 1 لیوان
سیب زمینی 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 1 حبه
برنج نیم دانه نصف لیوان
کره 1 قاشق چای‌خوری
رب گوجه فرنگی 4 قاشق چای‌خوری
آبلیمو 2 قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
آب 4 لیوان

طرز پخت سوپ دال عدس

طرز تهیه این سوپ، شباهت زیادی با طرز تهیه سوپ برنج و عدس دارد، با این تفاوت که به خاطر متفاوت بودن مزه عدس و دال عدس، دو طعم مختلف را تجربه خواهید کرد. در ادامه، مراحل درست کردن سوپ دال عدس را مشاهده می‌کنید.

  • مرحله اول: از یک ساعت قبل، برنج نیم دانه و دال عدس را به صورت جداگانه بخیسانید و سپس آبکشی کنید.
  • مرحله دوم: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده، با مقداری روغن داخل یک قابلمه تفت دهید و پس از چند دقیقه، سیر خرد شده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اینکه پیاز و سیر طلایی شدند، رب گوجه فرنگی را بیفزایید و اجازه دهید تا کاملا تفت بخورد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز پخت سوپ دال عدس، سیب زمینی‌ها را به اندازه نگینی خرد کنید و به همراه برنج نیم دانه، دال عدس و مقداری نمک و فلفل به مخلوط سیر و پیاز اضافه کرده و اندکی تفت دهید.
  • مرحله پنجم: آب را به دیگر محتویات درون قابلمه بیافزایید و پس از آنکه آب به جوش آمد، شعله گاز را کم کنید. حدود یک ساعت طول می‌کشد تا سوپ با حرارت کم پخته و به غلظت مناسب برسد. فراموش نکنید که در حین پخت، هر 10 دقیقه یک‌بار سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • مرحله ششم: پس از جا افتادن سوپ، آبلیمو و کره را هم به محتویات قابلمه اضافه کنید.

به همین سادگی و در همین زمان کم، سوپ دال عدس خوشمزه شما آماده سرو است و می‌توانید در کنار عزیزانتان آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه این سوپ خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این نوع غذاها علاقه دارید، مطلب آش رشته خانگی، یادآور عصرانه های خانه مادربزرگ را نیز مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه سوپ دال عدس

نکات تکمیلی برای تهیه سوپ دال عدس

برای تنوع بیشتر در تهیه سوپ دال عدس، به این موارد توجه کنید:

  • برای طعم بهتر سوپ می‌توانید به جای آب، از آب مرغ استفاده کنید.
  • چاشنی‌هایی مانند زیره و زنجبیل و سبزیجاتی مانند نعنا و گشنیز، طعم سوپ شما را متفاوت خواهند کرد.
  • برای درست کردن سوپ دال عدس می‌توانید مواد سوپ را پوره کنید. در این صورت، سوپ میکس شده را چند دقیقه دیگر روی حرارت قرار دهید و سپس، سرو کنید.
  • افزودن فلفل دلمه‌ای به این سوپ اختیاری است و برای اضافه کردن فلفل دلمه‌ای، آن را با پیاز و سیر تفت دهید.
  • طرز تهیه سوپ دال عدس برای کودک نیز با آنچه گفته شد تفاوتی ندارد، فقط برای راحتی بیشتر کودک، بهتر است سیب زمینی را ریزتر کرده یا اینکه از سوپ پوره شده استفاده کنید.
  • تهیه سوپ دال عدس بدون برنج نیز امکان‌پذیر است. برای این کار برنج را از مواد اولیه سوپ حذف کرده و یک عدد هویج نگینی خرد شده را نیز به مواد سوپ بیافزایید.

دیگر طرز تهیه های سوپ دال عدس

سوپ دال عدس را می‌توان به شیوه‌های متفاوتی تهیه کرد. اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید این سوپ را به شکل ترکی، عربی، لبنانی و … نیز تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه این سوپ به روش‌های متفاوت آورده شده است.

طرز تهیه سوپ دال عدس جنوبی

سوپ دال عدس بوشهری تفاوت چندانی با آنچه گفته شد ندارد. جنوبی‌ها در تهیه سوپ دال عدس هویج و خامه را نیز به مواد اولیه اضافه می‌کنند. هویج را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه سیب زمینی به قابلمه اضافه کنید. زمانی که سوپ به خوبی پخته و آماده شد، 2 قاشق غذاخوری خامه صبحانه را به قابلمه اضافه کرد و آن را در سوپ ترکیب کنید؛ سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید. اکنون سوپ دال عدس جنوبی شما آماده است.

طرز تهیه سوپ دال عدس ترکی

در ترکیه به این سوپ، شوربای عدس قرمز نیز می‌گویند و یکی از چاشنی‌های خاص آن، فلفل قرمز ترکیه است. این فلفل قرمز داخل سوپ اضافه می‌شود؛ همچنین در روغن تفت داده شده و برای تزئین سوپ از آن استفاده می‌کنند. برای غلظت بهتر غذا، مقداری آرد هم به سوپ اضافه می‌شود.

در تهیه سوپ دال عدس ترکی، هویج را نیز به صورت نگینی خرد کنید و همراه پیاز و سیب‌زمینی در روغن تفت داده و به مواد سوپ اضافه کنید. همچنین می‌توانید هویج را رنده کرده و همراه آب مرغ به سوپ دال عدس بیافزایید.

طرز تهیه سوپ دال عدس عربی

طرز تهیه سوپ دال عدس عربی

برای تهیه سوپ دال عدس به روش عربی، از همان موادی که در ابتدای مقاله آمد استفاده کنید، با این تفاوت که برنج نیم دانه را حذف کرده و به جای آن، یک عدد گوجه فرنگی رنده شده به مواد اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ دال عدس هندی

برای تهیه این سوپ خوشمزه کافی است دال عدس را با آب مرغ و ادویه‌جات معطری مانند هل، زیره، برگ کاری، فلفل قرمز و زردچوبه بپزید. پس از آنکه دال عدس پخته شد، تمام مواد را میکس کنید. در انتها سیر و خردل تفت داده شده را به همراه آبلیمو، نمک و فلفل به مواد سوپ میکس شده بیافزایید.

طرز تهیه سوپ دال عدس لبنانی

در این دستور پخت، پیاز و سیر را در روغن زیتون تفت دهید و به آن پودر تخم گشنیز، پودر زیره و مقداری زردچوبه اضافه کنید. سپس دال عدس و آب را به مواد بیفزایید و پس از اینکه کاملا پخته و لعاب‌دار شد، آن را با کمی روغن زیتون، سماق و گشنیز تازه تزئین کنید.

طرز تهیه سوپ دال عدس رژیمی

مواد اصلی این سوپ رژیمی شامل دال عدس، قارچ، کدو خورشتی، گوجه، پیازچه و مقداری گشنیز خرد شده است. برای تهیه آن پیازچه را همراه با زیره و زردچوبه تفت دهید و قارچ، گوجه و کدو خورشتی را بیفزایید. سپس، دال عدس را با مقدار کافی آب به مواد اضافه کرده و شعله را کم کنید. در مراحل پایانی، گشنیز خرد شده، آبلیمو، نمک، فلفل و ادویه کاری را هم اضافه نمایید.

طرز تهیه سوپ دال عدس با بلغور

طرز تهیه سوپ دال عدس با بلغور

این سوپ نیز ترکیه‌ای بوده و در گویش محلی به آن سوپ ازوگلین می‌گویند که بسیار مقوی است. برای تهیه آن یک پیاز را نگینی خرد کرده و تفت دهید. سپس دال عدس را با مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و پس از به جوش آمدن آب، کف روی قابلمه را بردارید. سپس بلغور گندم و برنج از قبل خیسانده شده، را اضافه کنید. در ادامه، رب تفت خرده، استاک گوشت یا مرغ رقیق شده با آب و مقداری نعنا خشک اضافه کنید. بعد از پخته شدن سوپ مقداری نمک، آبلیمو، فلفل سیاه و فلفل قرمز در سوپ بریزید و همراه نان تست سرو کنید.

سوپ دال عدس، سوپی با دستور پخت ساده و سریع

در این مطلب تهیه سوپ دال عدس را به 8 شیوه متفاوت آموزش دادیم و نکات مربوط به آن را عنوان کردیم. هر چند که تهیه سوپ دال عدس و انواع سوپ بسیار ساده است و زمان زیادی نمی‌برد، اما اگر سرتان حسابی شلوغ است و فرصت کافی ندارید، سفارش آنلاین غذا اسنپ فود در خدمت شماست. با سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود، می‌توانید غذای خود را در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(10 دیدگاه)

بهتاج تورانی
11 خرداد 1402

سوپ دال عدس لبنانی ,تا این خوندم یاد روزهای که برای سربازی اجباری رفته بودیم لبنان فقط یک هفته بهمون سوپ دال عدس دادن اتو ایران هر جا اسم سوپ دال عدس میشنیدم فرار میکردم

  • snappfoodadmin
    11 خرداد 1402

    سلام سوپ دال عدس که مقوی ومفید هستش بخاطر آنتی اکسیدان که داره میخواستند بدنتون با خوردن غذا سوپ دال عدس در برابر بیماری های ویروسی محفوض باشه

فرگل
11 خرداد 1402

سلام چشمت روز بد نبینه کرونا گرفته بودم همش خواهرم برام سوپ دال عدس درست میکرد یعنی اگر این غذا سوپ دال عدس نبود رو پا نمیشدم ناگفته نمونه میوه آناناس بلوبری چون دوست داشتم همش خوردم از اون وقت تا حالا هرکسی تا سرما میخوره میگم سوپ دال عدس حتمی درست کنن

  • snappfoodadmin
    11 خرداد 1402

    سلام انشالله همیشه سلامت باشید سوپ دال عدس واقعا مفید مقوی هستش حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت بدن در مبارزه با بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند. دال عدس حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که نیاز بدن را تامین خواهد کرد. خوردن سوپ دال عدس می‌تواند آب از دست رفته بدن در زمان بیماری را نیز جبران نماید سوپ دال عدس پیشنهاد خوبی برای سلامتی هستش

شاینا پورحیدری
11 خرداد 1402

سلام من سوپ دال عدس خودمون رفته بودم ترکیه به سوپ ازوگلین بهم دادن با اینکه مزش خوب بود اما برگشتم ایران از اسنپ فود سفارش سوپ دال عدس دادم خوردم خیلی واقعا خوشمزه تر بود قدر اشپزهای ایرانی باید خیلی دونست اونا که ترکی سوپ ازوگلین خورده باشن فرق ببین سوپ دال عدس ایرانی متوجه میشن حالا از روی این طرز تهیه غذا سوپ دال عدس درست میکنم ممنون از شما

  • snappfoodadmin
    11 خرداد 1402

    سلام خواهش میکنم باعث از روی دستور بلاگ اسنپ فود غذا سوپ دال عدس درست کنید بله سوپ ازوگلین همون سوپ دال عدس که بلغور گندم و برنج درست میکنن

چاوش
11 خرداد 1402

سلام سوپ دال عدس با دال درست میکنن درسته راستش خیلی کلمه دال شنیدم اما نمیدونم چیه

  • snappfoodadmin
    11 خرداد 1402

    سلام غذای سوپ دال عدس بله با دال درست میکنن دال کلمه‌ای هندی به معنای حبوبات دو نیم شده است. زمانی که عدس قهوه‌ای را پوست می‌کنند، به عدس قرمز تبدیل می‌شه بعد آدال به دو نیم تقسیم میکنن و دال عدس شکل می‌گیرد در غذای سوپ میریزن

چشمه
11 خرداد 1402

سلام چشمت روز بد نبینه کرونا گرفته بودم همش خواهرم برام سوپ دال عدس درست میکرد یعنی اگر این غذا سوپ دال عدس نبود رو پا نمیشدم ناگفته نمونه میوه آناناس بلوبری چون دوست داشتم همش خوردم از اون وقت تا حالا هرکسی تا سرما میخوره میگم سوپ دال عدس حتمی درست کنن

  • snappfoodadmin
    11 خرداد 1402

    سلام انشالله همیشه سلامت باشید سوپ دال عدس واقعا مفید مقوی هستش حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت بدن در مبارزه با بیماری‌های ویروسی کمک می‌کند. دال عدس حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که نیاز بدن را تامین خواهد کرد. خوردن سوپ دال عدس می‌تواند آب از دست رفته بدن در زمان بیماری را نیز جبران نماید سوپ دال عدس پیشنهاد خوبی برای سلامتی هستش

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود