آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه سوپ عدس
آموزش آشپزی
4.5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه سوپ عدس به 5 روش متفاوت

مینا اسماعیل بیگی 29 مرداد 1401 5 دقیقه

پیش از این، درباره سوپ مرغ و سوپ گوجه صحبت کردیم، اما باید بدانید که لیست سوپ‌های مقوی و لذیذ بسیار طولانی است و یکی از آن‌ها که قصد داریم در این مطلب از اسنپ فود به آن بپردازیم، طرز تهیه سوپ عدس است که از لحاظ ظاهر و طعم، تفاوت‌های قابل توجهی با عدسی دارد.

سوپ عدس
تعداد نفرات 6  نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا ۸۵ دقیقه
میزان سختی متوسط

سوپ عدس، ساده و پرخاصیت

این سوپ سرشار از آهن، پروتئین و فیبر است و از آنجا که عدس، ماده‌ای زودهضم است، می‌توان از آن به عنوان غذایی مناسب برای تقویت بیماران استفاده کرد. البته، اگر قصد دارید تا از این سوپ برای بیماران استفاده کنید، می‌توانید در کنار آن سوپ مرغ نیز تهیه کنید. بدین منظور طرز تهیه سوپ مرغ را در سایت ما بخوانید.

مواد لازم برای سوپ عدس

مواد لازم و طرز تهیه سوپ عدس را در ادامه ببینید:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
عدس 1 پیمانه
آب گوشت یا مرغ 6 پیمانه
پیاز درشت 1عدد
هویج متوسط 4 عدد
ساقه کرفس 2 عدد
سیر 4 حبه
رب گوجه فرنگی 1 قاشق چایخوری
زیره سبز 1 قاشق چایخوری
روغن زیتون 1/4  پیمانه
آبلیمو به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم
جعفری خرد شده کمی برای تزئین

طرز تهیه سوپ عدسسوپ عدس و مرغ

دستورالعمل‌های زیادی در طرز تهیه سوپ عدس وجود دارد که روند کلی همه آن‌ها تقریبا مشابه است. در ادامه، یکی از بهترین و خوشمزه‌ترین دستورالعمل‌های طبخ سوپ عدس را بخوانید:

  • مرحله اول: اولین کار در طرز تهیه این سوپ خوشمزه این است که عدس را از شب قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخش گرفته شود.
  • مرحله دوم: پیاز، سیر، هویج و کرفس را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید.
  • مرحله سوم: در قابلمه‌ای مناسب، روغن زیتون بریزید و سبزیجات خرد شده را برای یک ربع با حرارت ملایم تفت دهید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه سوپ عدس، ادویه‌جات گفته شده را به محتویات قابلمه اضافه کنید و خوب تمام مواد را هم بزنید تا عطر ادویه سوپ عدس بلند شود.
  • مرحله پنجم: عدس خیس خورده و پس از آن، رب گوجه‌فرنگی را به بقیه مواد اضافه کنید و کمی هم بزنید تا بوی خامی رب گرفته شود و عدس کمی تفت بخورد.
  • مرحله ششم: در نهایت آب گوشت یا مرغ را به مواد سوپ بیفزایید و شعله گاز را زیاد کنید تا مواد بجوشند. پس از آن، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید.
  • مرحله هفتم: برای جا افتادن سوپ عدس، یک ساعت زمان لازم است. پس از این مدت می‌توانید سوپ را در ظرف مورد نظر خود کشیده و با مقداری جعفری خرد شده و برش‌های لیموترش آن را تزئین کنید.

نکته: برخی ترجیح می‌دهند بعد از آماده شدن سوپ، آن را به وسیله غذاساز یا بلندر به صورت پوره درآورند. البته این روش، در طرز تهیه انواع سوپ وجود دارد و به این ترتیب، سالمندان یا نوزادان آن را راحت‌تر مصرف می‌کنند.

طرز تهیه انواع دیگر سوپ عدس

شما می‌توانید این سوپ خوشمزه و پرخاصیت را به شکل‌های مختلفی تهیه کنید. به همین منظور، طرز تهیه انواع سوپ عدس در ادامه آمده است:

سوپ عدس و برنجطرز تهیه سوپ عدس و برنج

طرز تهیه سوپ عدس و برنج هم کاملا مشابه دستور بالا است. البته لازم است برای طبخ سوپ عدس و برنج، مقداری برنج نیم دانه هم به مواد بالا اضافه کنید و همزمان با عدس در سوپ بریزید. این مدل از سوپ عدس، به واسطه وجود برنج، لعاب بیشتری خواهد داشت.

سوپ عدس و مرغسوپ عدس و مرغ

اگر به مواد لازم در دستور بالا، 300 گرم سینه مرغ اضافه کنید، سوپ مقوی‌تری خواهید داشت. در این صورت بهتر است ابتدا سینه مرغ تکه شده را با بقیه سبزیجات کمی تفت دهید و اجازه دهید پس از اضافه کردن آب مرغ یا آب، با بقیه مواد بپزد و خوب جا بیفتد.

سوپ عدس و سیب زمینیسوپ عدس و سیب زمینی

مواد اصلی این سوپ خوشمزه؛ عدس، پیاز، سیب‌زمینی و آب مرغ یا گوشت است که با چاشنی‌هایی مانند رب گوجه و لیموترش ترکیب می‌شوند. کافیست پیاز و سیب زمینی را تفت دهید و آب گوشت ،عدس و در مراحل پایانی پخت، چاشنی‌های لازم را به آن‌ها اضافه کنید. به همین سادگی یک سوپ بسیار مقوی و خوش‌طعم خواهید داشت که در روزهای سرد پاییز و زمستان می‌توانید از طعم و خواص فوق‌العاده ان بهره‌مند شوید.

سوپ عدس و جوسوپ عدس و جو

برای طرز تهیه سوپ عدس به این روش کافیست طبق مراحلی که گفته شد پیش بروید و موقع اضافه کردن عدس، نصف پیمانه جو پرک هم در سوپ بریزید. البته در این دستور می‌توان از ادویه‌جات بیشتری مانند پودر زنجبیل، تخم گشنیز و زیره سبز هم استفاده کرد. به علاوه، در مراحل پایانی پخت سوپ، با اضافه کردن مقداری برگ اسفناج خرد شده می‌توانید خواص مفید این سوپ بی‌نظیر را چند‌برابر کنید.

سوپ عدس ترکیهسوپ عدس ترکیه

این سوپ که در ترکیه به نام سوپ مرجومک نامیده می‌شود، یکی از پیش‌غذاهای معروف و لذیذ این کشور است. این سوپ در اصل با دال عدس یا عدس قرمز تهیه می‌شود، اما با عدس معمولی هم می‌توان ان را درست کرد. پیاز، سیب‌زمینی، هویج و سیر از دیگر مواد اصلی این سوپ خوشمزه هستند.

روش کلی کار، مشابه دستورهای قبل است؛ یعنی در مرحله اول سبزیجات را تفت داده و پس از اضافه کردن آب گوشت و دال عدس اجازه می‌دهیم تا سوپ عدس با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. البته در این دستور، برای غلظت بهتر سوپ، موقع تفت دادن سیب‌زمینی و سایر سبزیجات، 2 قاشق غذاخوری هم آرد اضافه می‌کنند.

در ضمن، به طور معمول این سوپ را با بلندر به صورت پوره درآورده و هنگام سرو، با مقداری کره و فلفل پاپریکا روی آن را تزئین می‌کنند.

برای سفارش سوپ عدس دست به کار شوید…

در کنار یادگیری طرز تهیه سوپ عدس یا سایر سوپ‌ها، سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود هم در خدمت شماست تا در کمترین زمان ممکن بتوانید این طعم‌های بی نظیر و مفید را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود