آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی سیب زمینی
آموزش آشپزی
4/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شامی سیب زمینی با تمام نکات و ریزه کاری ها

مینا اسماعیل بیگی 06 بهمن 1402 5 دقیقه

شامی سیب زمینی غذای نونی خوشمزه و پرطرفداری است که با مواد ساده‌ای طبخ می‌شود. در طرز تهیه شامی سیب زمینی ، 3/2 سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز و له کنید. سپس آن‌ها را با 3/1 باقیمانده سیب‌زمینی‌ها که به‌صورت خام رنده شده‌اند، در یک ظرف بریزید و گوشت چرخ‌کرده‌ای را که مجددا چرخ کرده‌اید، با آن‌ها مخلوط کنید. درنهایت تخم‌مرغ، پیاز رنده‌شده و ادویه‌ها را هم به ترکیبات بیفزایید و پس از استراحت یک ساعته مواد، شامی‌ها را در روغن سرخ کنید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی شامی سیب زمینی را با هم می‌بینیم:

شامی سیب زمینی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی با در نظر گرفتن زمان استراحت مایه شامی، بیش از 1 ساعت
زمان پخت غذا حدود نیم ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه شامی سیب زمینی

پخت شامی سیب زمینی شباهت زیادی به طرز تهیه کتلت گوشت دارد؛ اما تفاوت در این جاست که مزه سیب‌زمینی در شامی سیب زمینی غالب خواهد بود. به‌علاوه بیشتر حجم سیب‌زمینی در طرز تهیه این شامی باید آب‌پز و له شود. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت را با هم مرور می‌کنیم:

عکس شامی سیب زمینی

مواد لازم برای تهیه شامی سیب زمینی

مواد اولیه برای تهیه این شامی خوش‌طعم به‌صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب‌زمینی 6 عدد
گوشت چرخ‌کرده 100 گرم
پیاز 1 عدد
تخم‌مرغ 2 عدد
آرد نخودچی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت شامی سیب زمینی

برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: ابتدا سیب‌زمینی‌ها و پیاز را بشویید. سپس 4 عدد از سیب‌زمینی‌ها را همراه با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب‌پز شوند.
  • مرحله دوم: حدود 45 دقیقه دیگر و زمانی که سیب‌زمینی‌ها کاملا مغزپخت شدند، آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و پوست بگیرید. سپس سیب‌زمینی‌های پخته‌شده را خوب بکوبید تا به حالت پوره درآیند.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه شامی سیب زمینی ، پوست 2 سیب‌زمینی خام باقیمانده را هم بگیرید و آن‌ها را به‌صورت ریز رنده کنید. حالا باید سیب‌زمینی‌های خام و پخته با هم مخلوط شوند.
  • مرحله چهارم: گوشت چرخ‌کرده را یک‌بار دیگر داخل چرخ‌گوشت چرخ کنید و به مخلوط سیب‌زمینی‌ها بیفزایید.
  • مرحله پنجم: پوست پیاز را بگیرید و آن را به‌صورت ریز رنده کنید. سپس آب اضافی پیاز را دور بریزید و پیاز رنده‌شده را به مواد شامی اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بشکنید و کمی بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. حالا نوبت اضافه کردن آرد نخودچی، نمک و ادویه‌ها به تخم‌مرغ است.
  • مرحله هفتم: مخلوط تخم‌مرغ را در ظرف حاوی سیب‌زمینی و گوشت بریزید و به مدت 5 دقیقه همه مواد شامی را به‌خوبی با هم ورز دهید.
  • مرحله هشتم: روی مواد شامی را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید مواد برای یک ساعت در یخچال استراحت کنند تا مزه‌ها کاملا به خورد هم بروند.
  • مرحله نهم: در ادامه تابه‌ای مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید.
  • مرحله دهم: وقتی روغن داغ شد، مقداری از مایه شامی را بردارید و به شکل دلخواه در روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن یک طرف شامی‌ها، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگر هم سرخ و برشته شود.
  • مرحله یازدهم: درنهایت شامی‌های سیب‌زمینی را در ظرف مناسبی قرار دهید و دور آن‌ها را با مخلفات دلخواه مثل گوجه‌فرنگی و خیارشور تزئین کنید.

نکات مهم در دستور تهیه شامی سیب زمینی

برای تهیه شامی سیب زمینی خوشمزه و حرفه‌ای، نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • اگر می‌خواهید این غذا را به شکل مجلسی سرو کنید، از قالب‌های آماده برای سرخ کردن مواد شامی کمک بگیرید.
  • طرز تهیه شامی سیب زمینی رسپی‌های مختلفی دارد. برای مثال می‌توان مخلوط گوشت و پیاز را داخل ترکیبی از سیب‌زمینی آب‌پز‌شده با تخم‌مرغ، ادویه و سبزیجات قرار داد و آن را به‌صورت شامی مغزدار سرخ کرد.

نکات مهم در دستور تهیه شامی سیب زمینی

  • در بعضی رسپی‌های پخت این غذا از مقداری بیکینگ پودر هم استفاده می‌شود که شامی را پوک‌تر و حجیم‌تر خواهد کرد.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه این غذای سبک و خوشمزه، از ترکیب سبزیجاتی مثل جعفری و گشنیز هم استفاده کنید.

اصول نگهداری از شامی سیب زمینی

باقیمانده شامی سیب‌زمینی را داخل ظرفی درب‌دار بریزید، در یخچال بگذارید و آن را طی 3 یا 4 روز بعد از پخت مصرف کنید. این غذا هم به‌صورت گرم و هم به‌صورت سرد قابل ‌سرو است. با‌این‌حال اگر چند روز از ماندن آن در یخچال گذشته، بهتر است آن را در تابه‌ای مناسب با حرارت ملایم مجددا گرم کنید یا چند دقیقه داخل فر بگذارید.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی سیب زمینی

هرچند که حجم کمی از شامی سیب‌زمینی را گوشت تشکیل می‌دهد، اما در طرز تهیه این شامی از تخم‌مرغ هم استفاده می‌شود و همین موضوع، ماندگاری این غذا را محدودتر می‌کند. دقت کنید که شامی سیب زمینی نباید به مدت طولانی در محیط آشپزخانه به حال خود رها شود و یا در مکان‌های گرم قرار گیرد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی سیب زمینی

شما می‌توانید در طرز تهیه شامی سیب زمینی به‌جای گوشت چرخ‌کرده از گوشت مرغ استفاده کنید. در این صورت جزئیات طرز تهیه کتلت مرغ و سیب‌زمینی را از طریق لینک آن ببینید.

خواص سیب زمینی

سیب‌زمینی منبع عالی از ویتامین C، ویتامین B6، فیبر و پتاسیم است. این ماده غذایی مفید با پایین آوردن فشار خون از سلامت قلب شما محافظت می‌کند. همچنین حاوی اسید آلفا لیپوئیک است که نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز و بهبود حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر دارد. فیبر موجود در این ریشه گیاهی نیز فرایند هضم را بهبود می‌بخشد و خواص ضد‌التهابی آن برای مقابله با بیماری‌هایی مثل ورم مفاصل و رماتیسم سودمند است. علاوه بر این‌ها برای رسیدن به افزایش وزن سالم و پایدار هم می‌توانید روی سیب‌زمینی حساب کنید.

خواص سیب زمینی

سفارش شامی خوشمزه از اسنپ فود

معمولا طرز تهیه کوکو و کتلت یا انواع شامی در آشپزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد. شما می‌توانید این غذاها را برای شام یا ناهار سبک طبخ کنید یا آن‌ها را در مهمانی‌ها در کنار غذای اصلی قرار دهید. در ‌هر ‌حال اگر وقت کافی برای درست کردن این قبیل غذاها را در منزل ندارید، از سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود کمک بگیرید و سفره‌های خود را رنگین‌تر کنید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین چاشنی‌ها و ادویه‌های شامی سیب زمینی چیست؟

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه

برای جلوگیری از وارفتن شامی سیب زمینی چه کنیم؟

برای این منظور اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود و حتما آب پیاز رنده‌شده را بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود