طرز تهیه کتلت گوشت، یک غذای سبک و مقوی

طرز تهیه کتلت گوشت
5/5 - (1 امتیاز)

در این دستور پخت قرار است به طرز تهیه غذایی بپردازیم که پتانسیل بسیار زیادی برای ناخنک زدن دارد. در اینجا می‌توانید طرز تهیه کتلت گوشت در کنار سیب زمینی سرخ کرده را آموخته و این غذای خوشمزه را برای هر وعده غذایی که مایل هستید، به شکلی حرفه‌ای آماده کنید. بنابراین، با ما همراه باشید و از پای این مقاله تکان نخورید.

کتلت گوشت

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 40 دقیقه
زمان پخت 150 دقیقه
میزان سختی متوسط

کتلت شناسی!

بیایید قبل از اینکه طرز تهیه کتلت گوشت را بیان کنیم، کمی با تاریخچه و اصالت کتلت آشنا شویم. کتلت در زبان انگلیسی هم شناخته شده و با کلمه Cutlet نوشته می‌شود. انواع کتلت و کوکو و شامی از یک خانواده اصیل ایرانی هستند که هر کدام را می‌توان با مواد اولیه مخصوص به خود تهیه کرد. در واقع کتلت یک سبک به خصوص از ترکیب مواد غذایی و سرخ کردن آن‌ها در روغن، به روشی ویژه است. البته چیزی که انواع کتلت و کوکو و شامی را به معجزه سفره هر خانه‌ای تبدیل می‌کند، ترکیب‌های جذابی است که ایرانیان برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. در حقیقت ترکیب این مواد اولیه، نیازمند خلاقیت بوده و باید در تناسب مشخص و مناسبی با هم برای طبخ این غذای خوشمزه به کار گرفته شوند.

تفاوت کتلت، کوکو و شامی

تخم مرغ یکی از مواد اولیه‌ای است که در  کوکو و کتلت یافت می‌شود. تفاوت کوکو و کتلت در این است که در انواع کوکو از گوشت استفاده نمی‌شود، اما در انواع کتلت از گوشت چرخ کرده و پیاز رنده شده استفاده خواهد شد. از طرفی در کوکو سیب زمینی پخته و له می‌شود، اما در کتلت سیب زمینی رنده خواهد شد و سپس با گوشت و پیاز مخلوط می‌شود. شامی هم به کتلت شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که در شامی گوشت چرخ کرده ابتدا پخته می‌شود و سپس چرخ و به ترکیب اضافه خواهد شد.

کتلت گوشت و مخلفات جذاب آن

عطر و بوی کتلت، بسیار وسوسه و اشتهابرانگیز بوده و حتما شما نیز اگر عطر آن به مشامتان برسد؛ هوس یک لقمه حسابی از این غذای خوشمزه خواهید کرد. قبل از اینکه به سراغ طرز تهیه این غذای خوشمزه برویم، به چند مورد از مخلفاتی که در کنار کتلت گوشت، می‌توانند جذابیت زیادی داشته باشند؛ خواهیم پرداخت. از جمله این مخلفات، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ترشی
  • سبزی خوردن
  • سیب زمینی سرخ کرده
  • خیارشور
  • انواع زیتون
  • دوغ نعنا

مواد لازم برای تهیه کتلت گوشت

مواد اولیه برای درست کردن کتلت گوشت، به شرح زیر هستند. در نظر داشته باشید که این یک غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده بوده و گوشت چرخ کرده از جمله مواد اولیه اصلی آن محسوب می‌شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 350 گرم
سیب زمینی متوسط 1 عدد
تخم مرغ 1 عدد
پیاز متوسط 1 عدد
پودر سوخاری 3 قاشق غذاخوری
کره، روغن یا روغن زیتون به مقدار کافی
ادویه مخصوص کتلت یعنی فلفل، پودر سیر، زردچوبه و نمک به مقدار کافی

همچنین کتلت به عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاهای توراهی و سفر نیز شناخته می‌شود و گزینه بسیار مناسبی برای چنین شرایطی است.

طرز تهیه کتلت گوشت

مراحل آماده سازی و طبخ کتلت گوشت، به شرح زیر است:

  • مرحله اول: پیش از انجام هر کاری، ابتدا سیب زمینی‌ها را شسته و پوست آن‌ها را بکنید. سپس هر یک از سیب زمینی‌ها را به خوبی رنده کرده و دقت داشته باشید که باید آب سیب زمینی جدا شود.
  • مرحله دوم: پیازها را رنده کنید و آب پیازهای رنده شده را هم بگیرید. پیاز را به سیب زمینی اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله سوم: حالا نوبت آن می‌رسد که گوشت چرخ کرده را به پیاز و سیب زمینی اضافه کنید. سپس ادویه‌های دلخواه را اضافه کرده و پودر سوخاری را نیز بریزید و خوب هم بزنید.
  • مرحله چهارم: حالا تخم مرغ‌ها را به مایع کتلت اضافه کرده و حدود 5 الی 10 دقیقه به مقدار کافی مخلوط کنید و هم بزنید تا یک مخلوط یکدست حاصل شود. در صورتی که زمان کافی برای آماده سازی غذا دارید، مواد را به مدت 1 ساعت در یخچال قرار دهید. در غیر این صورت کافیست 5 الی 15 دقیقه در فریزر قرار داده شوند. (به قدری که مایه کتلت فریز نشود.)
  • مرحله پنجم: بعد از این که مایه کتلت در یخچال یا فریزر خنک شد و مقداری خودش را گرفت، به صورت تکه تکه از مایه کتلت برداشته، با دست یا قالب به آن‌ها شکل دهید و داخل ماهیتابه و روی روغن یا کرده داغ، قرار دهید. اگر از تابه کوچک استفاده می‌کنید از کره یا روغن زیتون استفاده نکنید، چرا که این روغن‌ها مخصوص سرخ کردن نیستند و در پخت طولانی خطرناک خواهند بود.

نکته: در نظر داشته باشید که باید حتما ابتدا روغن در تابه داغ شده، سپس مایه کتلت را داخل آن قرار دهید. در صورتی که روغن داغ نشده باشد، مایه کتلت وا رفته و فرم دلخواه را نخواهد گرفت.

  • مرحله ششم: پس از آن که یک طرف کتلت خود را گرفته و سرخ شد، به دقت و به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر کتلت نیز سرخ شود. برای پخت بهتر می‌توانید در وسط هر کدام یک سوراخ کوچک ایجاد کنید تا مغز پخت شوند.
  • مرحله هفتم: اکنون کتلت شما آماده است. به همراه سیب زمینی سرخ کرده، خیارشور و گوجه سرو کنید و از این غذای بی نظیر لذت ببرید. مخلفات دیگری هم که در ابتدای مقاله عنوان کردیم در کنار کتلت بسیار جذاب خواهند بود.

نکاتی که باید برای پخت کتلت در نظر بگیرید!

برای آن که به بهترین شکل طرز تهیه کتلت گوشت خوشمزه و مجلسی را دنبال کنید، این نکات را در نظر داشته باشید:

  1. گرفتن آب پیاز و سیب زمینی در زمان تهیه مایه کتلت بسیار مهم است، چرا که اگر این کار را به خوبی انجام ندهید، با اضافه کردن تخم مرغ مایه کتلت به شدت شل شده و قوام لازم برای شکل دهی را نخواهد داشت.
  2. قرار دادن مایه کتلت در یخچال یا فریزر طبق زمانی که گفتیم واجب نیست، اما این کار کمک می‌کند که مایه کتلت وا نرفته و به خوبی سرخ شود. البته برای آن دسته از افرادی که در خصوص دستور پخت کتلت تازه کار هستند، قرار ندادن مایه در یخچال یا فریزر، دردسرساز خواهد شد و بهتر است که این کار را حتما انجام دهند.
  3. می‌توانید برای پخت کتلت بجای سیب زمینی رنده شده خام از سیب زمینی پخته شده و له شده نیز استفاده کنید. البته راه اول بیشتر توصیه می‌شود، چرا که سیب زمینی خام برای سرخ شدن روغن بسیار کمتری مصرف خواهد کرد، اما برخی طعم کتلت با سیب زمینی پخته شده را بیشتر می‌پسندند.
  4. برای تهیه این غذا می‎‌توانید از گوشت بوقلمون یا گوساله نیز استفاده کنید، اما ترجیحا بهتر است که از گوشت گوسفندی با چربی کم استفاده شود تا بهترین طعم ممکن را داشته باشد.
  5. در صورتی که بعد از درست کردن مایه کتلت احساس کردید که مایه کتلت شل است، می‌توانید مقدار کمی آرد سوخاری یا آرد نخودچی اضافه کنید تا مایه کتلت به قدر کافی سفت شود.
  6. اگر در مایه کتلت مقدار زیادی نمک زده‌اید، می‌توانید سیب زمینی و گوشت بیشتری به آن اضافه کنید یا مقداری سیب زمینی سرخ کرده بدون نمک در کنار آن سرو کنید.
  7. دقت کنید که برای پخت بهتر کتلت‌ها در ماهیتابه حتما زیر شعله کم باشد، در غیر این صورت پشت و روی کتلت سوخته و مواد داخل آن مغز پخت نخواهد شد. این نکته را حتما در خصوص طرز تهیه اسنک کوکوسبزی نیز رعایت کنید تا داخل بافت کوکو، کاملا مغزپخت شده و خام نماند.
  8. در طرز تهیه کتلت گوشت می‌توانید به عنوان چاشنی مقداری نعنا خشک یا زیره نیز به مایه کتلت اضافه کنید تا عطر بسیار خوبی بگیرد.
  9. در صورت تمایل می‌توانید مایه کتلت را بعد از قرار دادن در یخچال و حالت دادن تکه تکه در مقداری آرد سوخاری بغلتانید تا کریسپی‌تر شوند.
  10.  همین طور شما می‌توانید علاوه بر پیاز، از سیر رنده شده نیز در کنار آن استفاده کنید تا طعم بهتری بگیرد.
  11. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم در کنار انواع ادویه مخصوص کتلت ذکر شده از زعفران نیز استفاده کنید تا از معجزه طعم و عطر آن در این غذا لذت ببرید.
  12. برای گرفتن روغن اضافه کتلت ترجیحا بعد از سرخ کردن، هر یک را  روی لایه‌ای از دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافه این غذا خارج شود.

سفارش آنلاین کتلت گوشت از اسنپ فود

در این مقاله طرز تهیه کتلت گوشت را به شما عزیزان آموزش دادیم. اگر از علاقه‌مندان به غذا‌های گوشتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم یادگیری طرز تهیه آدانا کباب را نیز به هیچ وجه از دست ندهید.

در این مقاله طرز تهیه کتلت گوشت را به شما عزیزان آموزش دادیم. اگر چه درست کردن کتلت آن قدرها سخت نیست، اما به دلیل زمان بر بودن این فرایند؛ شاید گاهی اوقات بخواهید با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود، انواع کتلت را به صورت اینترنتی خریداری کرده و درب منزل یا محل کار خود، خیلی زود و سریع تحویل بگیرید. به این شکل نیازی نخواهد بود که برای ورز دادن مواد زحمت کشیده و آن ها را یک به یک فرم داده و داخل تابه روغن منتظر سرخ شدن آن‌ها باشید. شما چه نظری در این باره دارید؟