آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شامی مرغ
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه شامی مرغ با تمام دانستنی ها و نکات مهم

مینا اسماعیل بیگی 06 بهمن 1402 6 دقیقه

شامی مرغ غذایی ساده، نسبتا فوری و بسیار خوشمزه است. در طرز تهیه شامی مرغ ، ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کنید و به‌صورت ریز رنده کنید. پیاز هم باید به‌صورت ریز رنده شود و آب آن گرفته شود. سپس گوشت مرغ را چرخ کنید و سیب‌زمینی و  پیاز رنده‌شده را همراه با ادویه، نمک و سبزی به آن بیفزایید. درنهایت شامی‌ها را در حرارتی یکنواخت با روغن داغ سرخ کنید. طرز تهیه شامی مرغ چرخ کرده خام بدون سیب‌زمینی هم به همین ترتیب است.

در ادامه جدول مشخصات غذایی شامی مرغ را با هم می‌بینیم:

شامی مرغ

تعداد نفرات 2 تا 3 نفر
زمان آماده‌سازی کمتر از 30 دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از 30 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه شامی مرغ

شامی مرغ ظاهر شکیلی دارد و خیلی زود آماده می‌شود. این غذای سبک و راحت، جلوه میز پذیرایی شما را چند‌ برابر می‌کند و انتخابی عالی برای غذای نونی فوری است. آنچه در ادامه می‌آید، ساده‌ترین رسپی‌های شامی مرغ است، اما شما می‌توانید به‌دلخواه در مواد این شامی از مقداری هویج رنده‌شده، فلفل دلمه‌ای نگینی یا ذرت آب‌پز هم استفاده کنید تا هم ارزش غذایی آن بیشتر شود و هم ظاهر زیباتری داشته باشد. در ادامه مواد لازم و مراحل طرز تهیه شامی مرغ و سیب‌زمینی را با هم می‌بینیم:

عکس شامی مرغ

مواد لازم برای تهیه شامی مرغ

برای تهیه این غذای لذیذ مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ 300 گرم
تخم‌مرغ 1 عدد
سیب‌زمینی 2 عدد
پیاز 1 عدد
جعفری خردشده 3 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت شامی مرغ

دستورالعمل تهیه شامی مرغ به‌صورت مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا سیب‌زمینی‌ها را بشویید و با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بپزید. سپس پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به‌صورت ریز رنده کنید.
  • مرحله دوم: در ادامه پس از چرخ کردن گوشت مرغ با چرخ گوشت، آن را با نمک، فلفل، زردچوبه و مقداری زعفران طعم‌دار کنید.
  • مرحله سوم: پیاز را هم بشویید و پس از پوست گرفتن به‌صورت ریز رنده کنید. حالا پیاز رنده‌شده را که آب آن را گرفته‌اید، با سبزی جعفری، مرغ و سیب‌زمینی رنده‌شده مخلوط کنید و همه مواد را خوب هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در ادامه طرز تهیه شامی مرغ چرخ کرده خام، تابه‌ای مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و داخل آن مقداری روغن بریزید.
  • مرحله پنجم: وقتی روغن داغ شد، مقداری از مایه شامی مرغ را بردارید و با دست به شکل دلخواه فرم دهید. سپس هر دو طرف شامی‌ها را داخل روغن داغ سرخ کنید.

این شامی خوشمزه شام یا ناهاری دلچسب است که می‌توان آن را همراه با برنج یا نان سرو کرد.

طرز تهیه شامی مرغ بدون سیب زمینی

بدون استفاده از سیب‌زمینی هم می‌توان شامی‌های مرغ خوشمزه‌ای درست کرد. برای این منظور به‌ازاء 400 گرم گوشت مرغ، 3 عدد تخم‌مرغ و یک عدد پیاز نیاز است. مقداری نمک، فلفل، آویشن و آرد سوخاری هم آماده کنید و طبق مراحل زیر پیش بروید:

طرز تهیه شامی مرغ بدون سیب زمینی

  • مرحله اول: پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت ریز رنده کنید. در ادامه پس از 2 بار چرخ کردن گوشت مرغ، آن را در کاسه‌ای بزرگ با پیاز رنده‌شده مخلوط کنید.

نکته: دقت کنید که آب پیاز باید حتما گرفته شود.

  • مرحله دوم: در ادامه تخم‌مرغ‌ها را همراه با نمک، فلفل و آویشن به مواد شامی بیفزایید. سپس یک قاشق غذاخوری آرد سوخاری هم اضافه کنید و مواد را خوب با هم ورز دهید.

نکته: اگر احساس کردید قوام مایه شامی به اندازه کافی نیست، یک قاشق دیگر آرد سوخاری به مواد اضافه کنید.

  • مرحله سوم: درنهایت هر دو طرف شامی‌ها را داخل مقداری روغن داغ با حرارت یکنواخت سرخ کنید. البته می‌توانید پیش از سرخ کردن شامی‌ها، آن‌ها را در مقداری آرد سوخاری بغلطانید.

روش های وا نرفتن شامی کباب

یکی از مشکلاتی که ممکن است موقع سرخ کردن شامی‌ها با آن مواجه شوید، وا رفتن شامی است. دقت داشته باشید که رعایت برخی نکات ساده به‌راحتی جلوی این مشکل را می‌گیرد. برای مثال به این موارد مهم توجه کنید:

  • اگر وقت کافی دارید، پس از آماده کردن مایه شامی مرغ آن را به‌مدت نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به‌اصطلاح استراحت کند. با این کار احتمال وا رفتن شامی کمتر می‌شود.
  • یکی از دلایل مهم وا رفتن شامی وجود آب پیاز است. بنابراین حتما آب پیاز رنده‌شده را جدا کنید.

روش های وا نرفتن شامی کباب

  • برای استفاده از زعفران، پودر زعفران را با تخم‌مرغ و سایر مواد شامی مخلوط کنید و زعفران آب‌کرده به کار نبرید.
  • صبر کنید تا روغن تابه کاملا داغ شود و حتما از تابه باکیفیت نچسب استفاده کنید. رعایت این نکته برای تهیه کتلت گوشت هم بسیار مهم است.

نکات مهم در طرز تهیه شامی مرغ

برای تهیه شامی مرغ حرفه‌ای موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • در طول پخت شامی‌ها حرارت تابه را کم و زیاد نکنید تا همه مواد شامی به‌صورت یک‌دست و یکنواخت پخته شوند.
  • در بعضی رسپی‌ها مایه شامی را پیش از سرخ کردن در کنجد یا پودر سوخاری می‌غلطانند که در این صورت شامی‌ها ظاهر مجلسی‌تری پیدا می‌کنند.
  • می‌توان برای قوام مایه شامی مرغ، کمی آرد سوخاری به مواد آن افزود.

نکات مهم در طرز تهیه شامی مرغ

  • طرز تهیه شامی مرغ شمالی هم شامل همین مواد است؛ با این تفاوت که در روش شمالی پخت این غذا از سیر و گردو هم استفاده می‌شود.
  • اگر دوست دارید شامی مرغ مجلسی درست کنید، برای سرخ کردن شامی‌ها از قالب‌های آماده کمک بگیرید.

اصول نگهداری از شامی مرغ

میزان ماندگاری مرغ پخته در یخچال در حد 3 یا 4 روز است. بنابراین شامی مرغ را که هم حاوی مرغ و هم تخم‌مرغ است، هرچه زودتر مصرف کنید. به‌علاوه دقت کنید که شامی‌های باقیمانده حتما باید داخل ظروف درب‌دار در یخچال قرار گیرند.

روش جلوگیری از خراب شدن شامی مرغ

رنگ و بوی ظاهری غذا را بررسی کنید و اگر مورد مشکوکی ندیدید، باقیمانده شامی‌ها را در تابه‌ای مناسب یا داخل فر مجددا گرم و سرو کنید. دقت کنید که محیط گرم و مرطوب چنین غذاهایی را زود خراب می‌کند.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه شامی مرغ

همان‌طور که دیدید، اگر بخواهید درست کردن شامی مرغ از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشد، می‌توانید شبیه طرز تهیه کتلت مرغ، از مقداری سیب‌زمینی هم استفاده کنید. برای این منظور باید نصف مرغ را حذف کنید و به‌جای آن سیب‌زمینی به کار ببرید. بدین ترتیب که پس از آب‌پز کردن سیب‌زمینی، آن را همراه مرغ، چرخ یا رنده کنید.

خواص مرغ

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت‌های قرمز، کلسترول کمتری دارد و در‎عین‌حال منبع پروتئینی با ارزشی است که به عضله‌سازی بدن کمک می‌کند. مصرف این گوشت سفید برای درمان کم‌خونی، پیشگیری از اختلالات پوستی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و به‌خاطر وجود نیاسین، خواص ضد‌سرطانی دارد و با بیماری‌های ژنتیکی مقابله می‌کند. همچنین گوشت مرغ سرشار از فسفر است و به همین دلیل برای تقویت استخوان‌ها، دندان‌ها، سیستم عصبی، کلیه‌ها و کبد می‌توانید روی خواص آن حساب کنید.

خواص مرغ

سفارش شامی مرغ با طعمی بی نظیر از اسنپ فود

طرز تهیه شامی مرغ هم شبیه کوکو سیب زمینی ساده است و پیشنهاد می‌کنیم آن را برای اعضای خانواده تهیه کنید. البته، مواقعی پیش می‌آید که همه اعضای خانواده ذائقه غذایی یکسان ندارند و مجبور هستید چند نوع غذا تهیه کنید. در این مواقع، سایت اسنپ فود را کنار دست خود داشته باشید و برای تهیه غذاها از آن کمک بگیرید. این شامی را برای خودتان و دیگر اعضای خانواده که طعم مرغ را دوست دارند تهیه کرده و دیگر غذاها را از سفارش انلاین غذا اسنپ فود سفارش دهید.

سوالات متداول

ادویه‌های شامی مرغ شامل چه مواردی است؟

شما می‌توانید در طرز تهیه این شامی خوشمزه از فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران و آویشن استفاده کنید.

برای جلوگیری از وا رفتن شامی مرغ چه کنیم؟

آب پیاز رنده‌شده را بگیرید، از پودر زعفران و روغن داغ استفاده کنید و نیم ساعت به مواد شامی در یخچال استراحت دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود