آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان افغانی
آموزش آشپزی
4.3/5 - (14 امتیاز)
10

صفر تا صد طرز تهیه نان افغانی

زهرا دهقان 21 مرداد 1402 8 دقیقه

نان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی مردم ایران و کشورهای همسایه نظیر افغانستان به شمار می‌‌رود. کشور افغانستان چندین نوع نان مخصوص به خود دارد که طرز تهیه این نان‌‌ها تا حد زیادی شبیه به نان‌های ایرانی است. در این میان، نان افغانی تنوری یکی از نان‌های مورد علاقه مردم افغانستان محسوب می‌شود. از نان‌های افغانستانی می‌توان در کنار انواع سوپ و غذای اصلی استفاده کرد.

در این مقاله می‌توانید طرز تهیه نان افغانی به 3 مدل مختلف و خوشمزه را بیاموزید. نان افغانی طرز تهیه بسیار ساده‌ای دارد و به راحتی و با امکانات ساده قادر به پخت آن خواهید بود.

نان افغانی
تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده‌سازی 10 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان افغانی ازبکیعکس نان افغانی

نان ازبکی افغانی که به نام (Tashkent) نیز معروف است، یک نوع نان محلی با خاستگاه ازبکستان و افغانستان بوده که ظاهری شبیه به دیسک دارد. این نان به طور معمول ضخیم ‌تر از نان معمولی است و در تهیه آن از آرد سفید استفاده می‌شود. در ادامه به موادی که برای تهیه این نان نیاز دارید می‌پردازیم.

مواد لازم برای تهیه نان افغانی ازبکی

برای تهیه این نان خوشمزه، مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سبوس‌دار 2 پیمانه
آرد سفید 2 پیمانه
مخمر خشک 1 قاشق غذاخوری
روغن 1 قاشق غذاخوری
کنجد و سیاه دانه 2 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
آب گرم 1 پیمانه
کره یا روغن برای رومال نان
سیاه دانه یا کنجد برای تزئین

دستور پخت نان افغانی ازبکیدستور پخت نان افغانی ازبکی

برای تهیه نان افغانستان مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

  • مرحله اول: مخمر خشک، شکر، نمک و آرد سفید و آرد سبوس‌دار را در یک کاسه مخلوط کنید. آب گرم را به تدریج به مواد اضافه کرده و سپس خمیر را به خوبی ورز دهید.
  • مرحله دوم: پس از ورز دادن خمیر، آن را به شکل توپ گرد درآورده و در ته کاسه بگذارید. 1 قاشق چای‌خوری روغن روی خمیر نان بریزید و روی کاسه را با کاور پلاستیکی بپوشانید. خمیر را به مدت 2 ساعت در محیط قرار دهید تا آماده شده و حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله سوم: فر را با دمای 220 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. فر باید به خوبی گرم شود تا پخت نان تحت تاثیر قرار نگیرد. بر روی سینی مخصوص فر کاغذ نازک بگذارید تا برای مراحل بعدی آماده باشد.
  • مرحله چهارم: خمیر نان افغانی را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. روی تکه‌های خمیر را با نایلون ضخیم بپوشانید و به مدت 15 دقیقه آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید. با این کار مجدداً حجم مواد نان شما دو برابر خواهد شد.
  • مرحله پنجم: دست خود را با آب خیس کنید تا خمیر به دست نچسبد. یکی از خمیرهای نان را پهن کرده و در قسمت وسط خمیر سوراخ ایجاد کنید؛ با این کار خمیر نان به شکل دونات خواهد شد.
  • مرحله ششم: نان‌ها را بر روی سینی فر قرار داده و به مدت 15 الی 20 دقیقه داخل فر بگذارید تا به خوبی پخته شوند.
  • مرحله هفتم: پس از برشته شدن نان و پخت کامل، آن را از فر بیرون بیاورید. در صورت نیاز کره یا روغن را با برس آشپزی بر روی نان‌ها بمالید و با سیاه دانه و کنجد تزئین کنید. طرز تهیه نان افغانی به همین سادگی است.

طرز تهیه نان روغنی افغانی قندهاریطرز تهیه نان روغنی افغانی قندهاری

یکی دیگر از انواع نان خانگی افغانستان، نان روغنی است. علاوه بر طرز تهیه نان روغنی ساده ، دنبال کردن نان روغنی افغانی هم به شما کمک می‌کند که یک صبحانه خوشمزه و مقوی را تدارک ببینید. نان روغنی یک تفاوت عمده با سایر نان‌‌ها دارد و آن این هست که در تهیه این نان قبل از شروع فرآیند پخت، به مواد اولیه روغن اضافه می‌کنند. به این نان خوشمزه چلپک نیز گفته می‌شود. در ادامه دستور تهیه این نان لذیذ را مشاهده می‌کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه نان شیرین افغانی

مواد لازم برای تهیه نان افغانی روغنی در ادامه آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 5 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
خمیر مایه یک و نیم قاشق سوپخوری
شیر گرم یک و نیم پیمانه
روغن 100 گرم
کنجد و سیاه دانه 2 قاشق غذاخوری
شکر 3 قاشق سوپخوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری
آب گرم 1 پیمانه
تخم مرغ و روغن برای رومال
کنجد و سیاه دانه برای تزئین

دستور پخت نان روغنی افغانیدستور پخت نان روغنی افغانی

طرز تهیه نان افغانی در فر را طبق مراحل زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه نان افغانستان ، آرد و روغن را در ظرف ریخته و با استفاده از همزن، مواد را به مدت 1 الی 2 دقیقه مخلوط کنید. پس از ترکیب کامل این دو ماده، شکر، نمک و خمیر مایه را به آن‌ها بیافزایید.
  • مرحله دوم: خمیر نان روغنی را به هم بزنید و در حین هم زدن، تخم مرغ و شیر گرم را نیز آرام آرام به خمیر اضافه کنید. به مدت 10 دقیقه به مخلوط کردن مواد نان ادامه دهید.
  • مرحله سوم: کاسه‌‌ای بزرگ برداشته و دور تا دور آن را روغنی کنید. خمیر نان را درون کاسه قرار داده و روی آن را با نایلون بپوشانید.
  • مرحله چهارم: خمیر نان را به مدت 2 ساعت در محیط قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. بعد از گذشت این مدت، خمیر را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • مرحله پنجم: هر کدام از قسمت‌های نان را به شکل توپ گرد در آورید. دو قسمت از چهار قسمت نان را مجدداً از وسط نصف کنید. هر کدام از قسمت‌های نصف شده را به شکل طناب یک متری درآورده و به هم بپیچانید. حال دو توپ‌ کامل خمیر نان را پهن کرده و دو طناب خمیری را دور تا دور آن‌ها بپیچید.
  • مرحله ششم: پارچه‌ ای نمدار بر روی مواد نان قرار داده و به مدت 20 دقیقه در محیط بگذارید.
  • مرحله هفتم: تخم مرغ و روغن را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را به وسیله برس مخصوص آشپزی بر روی نان‌ها بمالید. از سیاه دانه و کنجد نیز برای تزئین نان استفاده کنید.
  • مرحله هشتم: خمیر را درون فر با دمای 218 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزد. پس از پخت کامل نان، آن را از فر خارج کرده و نوش جان نمایید. در صورتی که مایل به خوش‌رنگ‌تر شدن نان خود هستید، پس از خارج کردن نان از فر، با برس مقداری کره روی آن بمالید.

طرز تهیه نان قابلمه ای افغانی

اگر در منزل فر ندارید، می‌توانید نان افغانی را در قابلمه تهیه کنید. برای این کار ابتدا یک قابلمه بزرگ انتخاب کرده و مطابق مراحل گفته شده نان‌های افغانی را تهیه کنید. البته در هنگام پهن کردن نان‌ها دقت داشته باشید که اندازه آن‌ها بزرگتر از کف قابلمه نشود. قابلمه را به صورت خالی بر روی شعله گاز قرار دهید تا کاملا گرم شود. نان را بر روی یک توری فلزی پهن کرده و توری را کف قابلمه بگذارید. حالا قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار داده و درب آن را بگذارید. استفاده از دمکنی روی درب قابلمه و شعله پخش‌کن را فراموش نکنید. در حدود 30 تا 45 دقیقه بعد نان شما آماده است.

طرز تهیه نان افغانی تنوریطرز تهیه نان افغانی تنوری

اگر در منزل تنور دارید، می‌توانید نان افغانی را مانند هر نان دیگری در تنور نیز آماده کنید. در دستور تهیه نان افغانی در تنور، باید مطابق مراحل گفته شده نان‌ها را تهیه کرد. یک ربع قبل از پخت نان‌ها تنور را روشن کنید تا دیواره‌های تنور به خوبی گرم شود. سپس نان‌ها را به دیواره تنور بچسبانید و درب آن را بگذارید تا نان‌ها به خوبی پخته شوند.

طرز تهیه نان افغانی بولانی بدون فر

بسیاری از افراد به دلیل محدودیت‌های خاص قادر به استفاده از فر نیستند. برای این دسته از افراد علاقه‌مند به نان‌‌های افغانی، در ادامه دستور تهیه نان بولانی بدون نیاز به فر را تدارک دیده‌ایم. این نان خوشمزه در واقع یک اسنک محبوب افغانی است که درون آن با موادی مانند سیب زمینی و سبزیجات پر می‌شود. نان بولانی ارزش غذایی بالایی داشته و می‌توان از آن به عنوان پیش غذا یا ناهار استفاده کرد.

مواد اولیه نان افغانی بولانی

برای تهیه نان بولانی افغانستان به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 2 لیوان
سیب زمینی پخته 2 عدد
آب گرم به میزان لازم
پاپریکا به میزان لازم
پیازچه و تره خرد شده نصف لیوان
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
زردچوبه به مقدار لازم
سیر له شده 2 حبه

دستور پخت نان بولانی

طرز تهیه بولانی افغانی اصل را مطابق مراحل زیر دنبال کنید:

  • مرحله اول: آرد را در ظرفی بزرگ ریخته و نمک و روغن را به آن اضافه کنید. سپس مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید.
  • مرحله دوم: آب گرم را به آرامی به مواد نان اضافه کرده و مجدداً با هم ترکیب کنید تا زمانی که خمیری یکدست ایجاد شود.
  • مرحله سوم: خمیر را به مدت 30 دقیقه در محیط قرار دهید تا استراحت کند. پس از طی این مدت، کف سینی یا میز کار را آرد ریخته و خمیر را روی آن پهن کنید. خمیر را به صورت کامل آردپاشی کرده و آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.
  • مرحله چهارم: در ظرفی دیگر سیب زمینی پخته ‌شده را رنده کرده و با گوشت‌ کوب له کنید. به سیب زمینی‌‌ها تره و پیازچه خرد شده، سیر له شده، روغن زیتون و ادویه‌های دلخواه مانند پاپریکا، فلفل و زردچوبه را بیافزایید.
  • مرحله پنجم: حال خمیری که در مراحل قبل آماده کردید را به وسیله وردنه باز کرده و یک سمت آن را از مواد پر کنید. سپس لبه‌های طرف دیگر خمیر را بر روی آن آورده و مانند سمبوسه بپیچید.
  • مرحله ششم: درون ماهیتابه روغن بریزید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. زمانی که روغن گرم شد، نان خود را به آرامی درون ماهیتابه منتقل کرده و تمامی قسمت‌‌های آن را به طور کامل سرخ کنید. طرز تهیه نان افغانی بولانی به این شکل به پایان می‌رسد.

فوت و فن های تهیه نان افغانیفوت و فن های تهیه نان افغانی

برای آنکه نان افغانستان خود را بدون نقص تهیه کنید، در طرز تهیه نون افغانی به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • در طرز تهیه نان افغانی ، در صورتی که به طعم شیرین نان علاقه ندارید، شکر را از لیست مواد اولیه خود حذف کنید.
  • در صورتی که خمیر نان خشک شده بود، دو الی سه قاشق سوپ‌خوری شیر به آن اضافه کنید. در صورت خیس و شل بودن خمیر نیز مقداری آرد به آن بیافزایید. بنابراین خمیر نباید خیلی خشک یا خیلی خیس باشد.
  • درجه فر را جوری تنظیم کنید که نان در مدت زمان اعلام شده به طور کامل بپزد. هنگام تنظیم درجه فر به واحد اندازه‌گیری آن دقت کنید. بسیاری از افراد اشتباهاً به جای درجه سلسیوس، فر خود را با دمای فارنهایت تنظیم می‌کنند.
  • نمک یکی از مهم‌ترین عناصر تهیه نان به شمار می‌رود که میزان فعال شدن خمیر مایه را کنترل می‌کند. در نتیجه کیفیت نان شما تا حد زیادی به میزان نمک افزوده شده به مواد اولیه آن بستگی دارد. بنابراین به میزان نمک دقت کنید، چراکه اندازه نمک مورد نیاز در نان‌های مختلف متفاوت است. اما به طور کلی به ازای هر کیلوگرم آرد از دو قاشق چای‌خوری نمک استفاده می‌شود.
  • ترتیب افزودن و ترکیب مواد نان را رعایت کنید. به طور کلی پس از اضافه شدن نمک به خمیر نان، باید خمیر مایه را با سایر مواد ترکیب نمایید.
  • میزان پف کردن نان تا حد زیادی به رطوبت یا بخار آب موجود در فر بستگی دارد. در صورتی که فضای فر مرطوب نباشد، نان شما به اندازه کافی پف نخواهد کرد. برای حل این مشکل قبل از قرار دادن نان در فر، یک کاسه آب داخل فر بگذارید. روش دیگر پاشیدن آب به نان پس از گذشت 15 دقیقه از زمان قرار دادن نان در فر است.

نان افغانی را حتما امتحان کنید…

در این مطلب طرز تهیه نان خانگی افغانستان را با روش‌های مختلف آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم این نان خوشمزه را تهیه کرده و از طعم خوب آن لذت ببرید. البته، اگر مواد اولیه نان در دسترس شما نیست یا فرصت کافی برای تهیه آن را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. سرویس نانوایی آنلاین اسنپ فود به شما کمک می‌کند تا انواع و اقسام نان‌ها از اینترنتی سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(9 دیدگاه)

farnoush
04 آذر 1402

سلام علت کم پف کردن نان افغانی چی هستش

narimansabzebar
29 آبان 1402

هیچوقت فکرشو نمیکردم دنبال طرز تهیه نون افغانی و طرز تهیه نان روغنی افغانی قندرها بگردم تا اینکه رفتم افغانستان نان خانگی افغانستان خوردم

  • snappfoodadmin
    29 آبان 1402

    سلام نان افغانی تنوری یکی از نان‌های مورد علاقه مردم افغانستان محسوب می‌شود. نان یکی از اصلی ترین خوراکی های که مردم همه شهرها و کشورها از آن استفاده می کند.نان روغنی افغانی یک صبحانه خوشمزه و مقوی را فراهم میکند و نکته درست کردن این نان خانگی افغانستانی در صورتی که خمیر نان روغنی خشک شده بود، دو الی سه قاشق سوپ‌خوری شیر به آن اضافه کنید.در صورت خیس و شل بودن خمیر نون افغانی مقداری آرد به آن اضافه کنید.خمیر نباید خیلی خشک یا خیلی خیس باشد.

hooshhmsand
06 شهریور 1402

سلام برای رفع خوب پف نکردن نان افغانی چه کار کنم راه حل خوب پف کردن نان ازبکی افغانی

  • snappfoodadmin
    06 شهریور 1402

    سلام برای حل این مشکل قبل از قرار دادن نان در فر، یک کاسه آب داخل فر بگذارید. روش دیگر پاشیدن آب به نان پس از گذشت 15 دقیقه از زمان قرار دادن نان در فر است.

خانزاده
06 شهریور 1402

سلام چیکار کنم که نان ازبکی افغانی خوب پف کند

  • snappfoodadmin
    06 شهریور 1402

    سلام میزان پف کردن نان تا حد زیادی به رطوبت یا بخار آب موجود در فر بستگی دارد. در صورتی که فضای فر مرطوب نباشد،نان به اندازه کافی پف نخواهد کرد.

فیض
06 شهریور 1402

سلام نان ازبکی افغانی چه نوع نانی هستش

  • snappfoodadmin
    06 شهریور 1402

    سلام نان ازبکی افغانی که به نام (Tashkent) نیز معروف است، یک نوع نان محلی ازبکستان و افغانستان بوده که ظاهری شبیه به دیسک دارد. این نان به طور معمول ضخیم ‌تر از نان معمولی است و در تهیه آن از آرد سفید استفاده می‌شود.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود