آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان قندی
آموزش آشپزی
2/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان قندی خانگی و اصیل با فر و بدون فر

زهرا دهقان 19 اردیبهشت 1402 5 دقیقه

نان قندی، یکی از نان‌های بسیار خوشمزه و سنتی در ایران به شمار می‌آید که معمولا از آن در وعده صبحانه استفاده می‌شود. این نان، یکی از اصلی‌ترین نوستالژی‌های ما در دوران کودکی به حساب آمده و یکی از انواع نان اصیل ایرانی است. نان قندی در بیشتر شهرهای ایران به خصوص در قزوین و ساوه پخته می‌شود. طرز تهیه نان قندی بسیار ساده است و پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه راهنمای آن را دنبال نمایید. پس از خواندن این دستورالعمل شما نیز می‌توانید به راحتی انواع این نان را در منزل تهیه کنید.

نان قندی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 45 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان قندی نرم خانگی

طرز تهیه نان قندی نرم خانگی

شما می‌توانید این نان خوشمزه را مانند نان روغنی با موادی کاملا در دسترس و ارزان قیمت تهیه کنید. در ادامه مواد اولیه و مراحل تهیه این نان خوشمزه آمده است. اگر مراحل زیر را مطابق آنچه گفته می‌شود دنبال کنید، در نهایت یک نان خوشمزه برای صبحانه خواهید داشت.

مواد لازم طرز تهیه نان قندی سنتی

در طرز تهیه نان قندی با ماست به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد نان فانتزی 5/2 پیمانه
ماست نصف پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
شکر نصف پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق چای‌خوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل 1 قاشق چای‌خوری
وانیل یک قاشق سرخالی

رومال برای رنگ بخشیدن به نان قندی بر روی خمیر مالیده شده و باعث می‌شود که نان رنگ طلایی خوش‌رنگی به خود بگیرد و همچنین کنجدهای استفاده شده در آن نیز یک نوع تزئین محسوب می‌شوند. برای تهیه رومال نان قندی، به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده نصف قاشق چای‌خوری
شکر به میزان لازم
کنجد به میزان لازم

دستور پخت نان قندی خانگی

دستور پخت نان قندی خانگی

برای طرز تهیه نان قندی با ماست باید مراحلی را طی کنید که در زیر آورده شده‌اند:

  • مرحل اول: در ابتدا باید شکر را با ماست، پودر هل، وانیل، پودر زنجبیل و روغن در یک ظرف مناسب ریخته و به مدت ۳ دقیقه هم بزنید، هم زدن را تا آنجا ادامه دهید که مواد به خوبی ترکیب شوند و شکر نیز به طور کامل حل شود.
  • مرحله دوم: آرد را با بکینگ پودر مخلوط کرده و دو بار الک کنید تا ذرات درشت آن جدا شوند. سپس آن را به مواد قبلی اضافه کرده و مخلوط کنید تا ترکیبی یک‌دست حاصل شود. باقیمانده آرد را باید کم کم به مواد اضافه کنید و تا جایی هم بزنید که خمیر حالت چسبندگی به خود بگیرد.
  • مرحله سوم: توجه داشته باشید که ممکن است نیازی به اضافه کردن تمام آرد نباشد، پس هر جایی که خمیر حالت چسبندگی پیدا کرد، ریختن آرد را متوقف نمایید. سپس ظرفی مناسب برداشته، کف آن را با روغن چرب کنید و مواد خمیری را در آن بگذارید.
  • مرحله چهارم: پس از قرار دادن خمیر در ظرف، درب آن را با سلفون پوشانده و به مدت ۳۰ دقیقه در جایی گرم استراحت دهید. در طرز تهیه نان قندی نیازی به ورز دادن خمیر نیست، چون خمیر با ورز دادن روغن پس می‌دهد.
  • مرحله پنجم: فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. کف سینی فر کاغذ روغنی انداخته و خمیر را روی آن پهن کنید. برای اینکه خمیر به کاغذ روغنی نچسبد، بهتر است کمی آرد بر روی آن بپاشید.
  • مرحله ششم: توجه داشته باشید که قطر خمیر باز شده یک تا یک و نیم سانتی‌متر باشد و برای پهن کردن آن بر روی سینی فر از وردنه استفاده کنید. در نهایت با چنگال بر روی نان طرح بزنید.
  • مرحله هفتم: برای تهیه رومال نان قندی، زرده تخم مرغ را با زعفران دم کرده، شیر و شکر ترکیب کنید، در صورت تمایل در این مرحله به مواد رومال، کنجد نیز بیافزایید.
  • مرحله هشتم: مواد رومال را به وسیله فرچه بر روی خمیر بزنید و نان‌ها را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه داخل فر بگذارید تا پخته شوند.

تهیه نان قندی ساده به پایان رسید، اما اگر به تهیه انواع نان علاقه‌مند هستید، طرز تهیه نان گیسو را نیز حتما مطالعه کنید. به این شکل، نان‌های متنوعی برای وعده صبحانه خواهید داشت.

طرز تهیه نان قندی ساوه ای

طرز تهیه نان قندی ساوه ای

نان قندی ساوه در تمام مراسم‌های این شهر به خصوص در عید نوروز کاربرد دارد و به عنوان یک نوع شیرینی برای پذیرایی از مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع نان مانند قطاب پیچیده شده و داخل آن را با گردو، دارچین و شکر پر می‌کنند.

دستور پخت این نان خوشمزه ساوه‌ای مشابه نان قندی معمولی است، اما در مرحله اول مقدار ۴ تا ۵ عدد تخم مرغ نیز به ماست و شکر اضافه کرده و در نهایت نیز در روغن داغ سرخ می‌کنند.

طرز تهیه نان قندی اصیل بدون فر

برای تهیه نان قندی در ماهیتابه، داخل تابه کاغذ روغنی انداخته و خمیر را در آن پهن کنید، تابه را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی حرارت بسیار کم و ترجیحاً با شعله پخش کن، بگذارید تا پخته شود. توجه داشته باشید که اگر خمیر شما ضخامت بیشتری داشته باشد، نرم‌تر و لطیف‌تر خواهد شد.

طرز تهیه نان قندی با شیر

برای درست کردن نان قندی می‌توان به‌جای ماست، از شیر استفاده نمود که طرز تهیه نان قندی با شیر نیز از روش‌های مرسوم برای درست کردن این نان خوشمزه سنتی است. برای تهیه این نان به نصفه پیمانه شیر نیاز دارید که در مرحله اول با دیگر مواد مخلوط می‌شود. مابقی مراحل تهیه نان با آنچه گفته شد تفاوتی ندارد.

نکات مهم در تهیه نان قندی نرم خانگی

نکات مهم در تهیه نان قندی نرم خانگی

در ابتدا توجه داشته باشید که طرز تهیه نان قندی خشک، تنوری و طرز تهیه نون قندی نرم، با هم تفاوت‌های اندکی دارند اما می‌توان گفت که پایه اصلی همه آن‌ها تقریبا یکسان است. در هنگام پخت انواع مختلف این نان به نکات زیر توجه نمایید:

  • برای تهیه این نان برای وعده صبحانه می‌توانید از آرد سبوس‌دار استفاده کنید و مقدار ۱۰۰ گرم را در دستور پخت آن قرار دهید.
  • اگر به جای روغن در تهیه نان قندی از کره استفاده می‌کنید، حتما کره را به صورت بن ماری ذوب کنید. بدین صورت که آن را بر روی بخار کتری قرار داده تا کره به طور غیرمستقیم به حالت مایع تبدیل شود.
  • اگر می‌خواهید نان شما خشک نشده و در واقع نان قندی نرم داشته باشد، پس از اتمام پخت آن را در ظرف درب بسته نگهداری کنید.
  • می‌توانید از نمک میوه برای بهتر شدن کیفیت نان خود استفاده نمایید.
  • اگر مقدار آرد زیادی به خمیر اضافه کنید، خمیر شما نرمی و لطافت خود را از دست می‌دهد و نان دیگر حالت پفی نخواهد داشت.
  • طرز تهیه نون قندی سرخ شده داخل تابه نیز امکان‌پذیر است که البته باید از کاغذ روغنی در کف تابه استفاده کنید.
  • در تهیه این نان می‌توانید مقداری پودر دارچین نیز به مواد اولیه اضافه کنید تا نان قندی در نهایت عطر بهتری داشته باشد.
  • ضخامت نان قندی به ذائقه شما بستگی دارد، اگر می‌خواهید نان نازک‌تری داشته باشید، خمیر را بیشتر با وردنه باز کنید.
  • برای رومال نان قندی می‌توانید به‌جای شکر از عسل استفاده کنید، زیرا شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل گزینه‌های بهتری هستند.

نان قندی، نان ایرانی مناسب برای وعده های صبحانه

در این مطلب دستور پخت نان قندی خانگی که طرفداران زیادی دارد را دنبال کردیم. اما، شما این فرصت را دارید که با استفاده از سرویس سفارش آنلاین شیرینی یا سفارش آنلاین نان از اسنپ فود، به راحتی برای خرید نان قندی اقدام کرده و آن را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

راستی، شما معمولا چقدر از این نوع نان در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کرده و چه اندازه طرفدار آن هستید؟ نظرات و تجربیات خود را در زمینه درست کردن نان قندی با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود