طرز تهیه نان گیسو خانگی حجیم و خوش طعم

طرز تهیه نان گیسو
5/5 - (1 امتیاز)

نان گیسو یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان است. این نان علاوه بر طعم خوبی که دارد، ظاهر بسیار زیبایی نیز دارد و می‌توانید برای صبحانه‌های مهم آن را آماده و نوش جان کنید. نان گیسو در اصل یک مدل نان سوئیسی است که شهرت بین المللی دارد. اگر دوست دارید تا طرز تهیه نان گیسو را به سادگی یاد بگیرید و آن را در خانه درست کنید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

نان گیسو
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 60 دقیقه
زمان پخت غذا 20 دقیقه
میزان سختی آسان
میزان کالری در هر 100 گرم 29 کیلوکالری

نان سوئیسی گیسوطرز تهیه نان گیسو خانگی حجیم و خوش طعم

نان گیسو نانی لطیف، پرحجم و با طعم بسیار عالی است. این نان کالری اندکی دارد و برای افرادی که به وعده های رژیمی تمایل دارند نیز بسیار مناسب است. در ادامه به مواد اولیه و مراحل تهیه آن اشاره شده است.

مواد لازم برای تهیه نان گیسو

اگر آماده‌ی درست کردن این نان خوشمزه هستید، در جدول زیر مواد اولیه و لازم برای تهیه آن قید شده است. در نظر داشته باشید که این میزان از مواد اولیه برای تهیه نان گیسو برای 4 نفر است و اگر می‌خواهید برای نفرات بیشتری این نان را تهیه کنید باید اندازه‌ها را تغییر دهید.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد نول 1.5 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد
شکر 3 قاشق غذاخوری
خمیر مایه 2 قاشق چای خوری
شیر 2/1 پیمانه
کره 50 گرم
نمک 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه نان گیسو به صورت مرحله به مرحله

نان گیسو در واقع به صورت حجیم آماده و تهیه می‌شود و برای این که کیفیت این نان خوب باشد، حتما باید از خمیر مایه تازه استفاده کنید. در ادامه به آموزش مرحله به مرحله برای تهیه نان گیسو پرداخته‌ایم. با استفاده از این روش می‌توانید نان گیسو را به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه و آماده کنید و قطعا طعم آن برای شما لذت بخش خواهد بود. اگر علاقمند به درست کردن انواع نان در خانه هستید طرز تهیه نان تست نیز احتمالا برای شما جالب خواهد بود.

  • مرحله اول: در اولین قدم از طرز تهیه نان گیسو، باید خمیر مایه را به عمل آوردید. برای انجام این کار در ابتدا شیر را در یک ظرف بریزید و کمی گرم کنید و زمانی که دمای آن در حد 50 درجه سانتی گراد رسید و ولرم شد زیر آن را خاموش کنید.
  • مرحله دوم: بعد از این که شیر به دمای مورد نظر رسید، یک کاسه مناسب را انتخاب کرده و شیر را درون آن بریزید. در ادامه یک قاشق غذاخوری شکر و همچنین خمیر مایه را نیز به کاسه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: بعد از اضافه کردن تمام مواد به کاسه با استفاده از یک همزن شروع به همزدن آن‌ها کنید تا مواد کاملا یکدست شوند. همزدن مواد را در حدود 10 دقیقه ادامه دهید. اگر همزن برقی دارید، می‌توانید در این مرحله از آن استفاده کنید تا انجام فرآیند را سریع‌تر کنید.
  • مرحله چهارم: اگر فرصت و زمانی کافی برای به عمل آمدن خمیر را ندارید، بهتر است تا از مایه خمیر فوری استفاده کنید. در غیر این صورت باید ظرف را به مدت 10 تا 20 دقیقه در یک جای گرم قرار دهید تا به عمل آید.
  • مرحله پنجم: حالا یک تابه مناسب را انتخاب کنید و کره را درون آن بریزید. بعد از این که کره به خوبی ذوب شد، آن را به یک کاسه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: در ادامه تخم مرغ را به همراه مابقی شکر به کاسه اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مواد حالت سفتی پیدا کنند و از حالت لختگی خارج شوند. در این مرحله تخم مرغ را باید در حدی هم بزنید تا کف کند.طرز تهیه نان گیسو شیرمال
  • مرحله هفتم: حالا محتویات درون کاسه را به خمیر مایه به عمل آمده اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا خمیر مایه با مخلوط تخم مرغ و شکر به خوبی مخلوط شود و بافت آن کاملا یکدست شود.
  • مرحله هشتم: نوبت به اضافه کردن آرد می‌رسد. این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از اضافه کردن آرد، حتما به میزان 2 تا 3 بار آن را الک کنید. بعد از الک کردن آرد به آرامی آن را به کاسه اضافه کنید و هم زمان، شروع به هم زدن کنید. با انجام این کار به گلوله نشدن آرد کمک می‌کنید.
  • مرحله نهم: بعد از این که آرد را اضافه کردید، متوجه خواهید شد که حالت خمیری شکل در مواد ایجاد می‌شود. برای این که بافت خمیر به دست آمده نرم و یکسان شود بهتر است تا با کمک دست به میزان 5 دقیقه آن را ورز دهید.
  • مرحله دهم: حالا روی خمیر را با مقداری سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت حداقل یک ساعت در دمای اتاق بماند و به خوبی استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.
  • مرحله یازدهم: به مراحل میانی از طرز تهیه نان گیسو رسیدیم. بعد از گذشت مدت زمان لازم از استراحت کردن خمیر، به سراغ آن بروید و سلفون را از روی آن باز کنید. مجددا خمیر را هم به کمک دست ورز دهید تا پف اضافه‌ی آن خارج شود.
  • مرحله دوازدهم: سپس خمیر را به دو قسمت مساویی تقسیم کرده و از هر بخش از خمیر تعدادی چانه درست کنید. اندازه‌ی چانه‌ها باید در حد یک مشت باشد یا دقیق‌تر بخواهیم بگوییم می‌توانید هر چانه را 35 گرم در نظر بگیرید.
  • مرحله سیزدهم: حالا یک سطح کار مناسب را انتخاب کنید و روی آن آرد بپاشید. سپس چانه‌ها روی سطح کار قرار دهید و با کمک یک ورنه صاف کرده و رول کنید. فقط به این نکته دقت داشته باشید که رول‌ها از نظر ابعاد و اندازه و همچنین قطر به یک اندازه باشند.
  • مرحله چهاردهم: رول‌ها آماده شده را به یک دیگر متصل کرده و آن را ببافید. بعد از این که این کار را انجام دادید، سینی فر را چرب کرده و رول‌ها را درون سینی قرار داده و روی آن ها را با یک پارچه تمیز بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت 10 تا 20 دقیقه استراحت کنند.
  • مرحله پانزدهم: نوبت به قراردادن نان گیسو درون فر می‌رسد. ام قبل از این که این کار را انجام دهید باید فر را گرم کنید و همچنین رومال نان گیسو را انجام دهید.نان شیرمال گیسو
  • مرحله شانزدهم: برای گرم کردن فر آن را روی دمای 180 درجه قرار دهید و بگذارید تا به مدت 15 دقیقه به خوبی گرم شود. برای رومال کردن نیز درون یک کاسه کوچک تخم مرغ را به همراه زعفران دم کرده به خوبی مخلوط کنید و سپس با کمک یک قلمو آن را روی نان‌ها بزنید.
  • مرحله هفدهم: اگر دوست داشته باشید بعد از رومال کردن نان می‌توانید مقداری کنجد نیز روی آن‌ها بپاشید. سپس سینی را درون فر به مدت 15 دقیقه روی دمای 180 قرار دهید تا خمیر کاملا بپزد و پف کند.
  • مرحله هجدهم: اگر دوست دارید تا روی نان طلایی شود، می‌توانید در دقایق انتهایی حالت گریل فر را روش کنید و بگذارید تا نان به مدت 2 دقیقه در این حالت طلایی شود.
  • مرحله نوزدهم: بعد از گذشت مدت زمان لازم نان ها را از فر خارج کرده و بگذارید تا خنک شوند. سپس آن‌ها با مربا یا مواد دلخواه خود سرو کرده و نوش جان کنید. برای نگهداری نان گیسو درون یخچال نیز آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید. البته تا جایی که برایتان امکان دارد سعی کنید تا آن را به صورت تازه مصرف کنید اما در یخچال نیز تا حدود 1 هفته امکان نگهداری را دارد.

این روش تهیه نان گیسو به طرز تهیه نان گیسو شیرمال معروف است و حققیتا طعم خوبی دارد و اگر یکبار آن را امتحان کنید، قطعا علاقمند خواهید شد. یکی دیگر از نان‌های خوشمزه که می‌توانید در خانه درست کنید، نان بولکی است که طرز تهیه نان بولکی خانگی نیز بسیار ساده و آسان است.

نکات و ترفندهای مهم در طرز تهیه نان گیسونکات و ترفندهای مهم در طرز تهیه نان گیسو

برای این که بتوانید نان شیرمال گیسو را به شکل بهتر با کیفیت بیشتری آماده کنید، نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را بدانید و رعایت کنید. در ادامه برای راحتی شما این نکات را بیان کرده‌ایم.

  1. اگر بخواهید نان گیسو را به سبک شیرمال درست کنید، استفاده از شیر و دمایی شیر بسیار مهم است. دمای شیری که قرار است استفاده کنید باید حتما گرم یا ولرم باشد.
  2. اگر نمی‌خواهید در تهیه نان گیسو از شیر استفاده کنید و قصد استفاده کردن از آب را دارید، آب نیز باید داغ باشد. اما داغ بودن آن نباید در حدی باشد که دست را بسوزاند.
  3. ورز دادن خمیر و به عمل آمدن آن نیز یکی از مهمترین مراحل در تهیه نان گیسو است. برای این که بتوانید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید باید خمیر را با کف دست فشار دهید و سپس پهن کرده و مجددا جمع کنید.
  4. برای ورز دادن خمیر هرگز انگشتان دست خود را در خمیر فرو نکنید. چرا که انجام این کار سبب سفت شدن خمیر خواهد شد.
  5. برای رومال کردن نان گیسو علاوه بر استفاده از تخم مرغ و زعفران می‌توانید به دلخواه از ترکیب زرده تخم مرغ با خام یا زرده تخم مرغ با عسل استفاده کنید.

نان گیسو طعم صبحانه را عوض می کند…

با استفاده از روشی که در این مقاله آموزش دادیم، می‌توانید نان گیسو را به ساده‌ترین شکل ممکن تهیه و آماده کنید. البته، اگر فرصت کافی برای انجام این کار را ندارید می‌توانید با سفارش آنلاین نان از اسنپ فود هر مدل نان دلخواه خود را سفارش داده و در زمان کوتاهی تحویل بگیرید. با این کار می‌توانید در زمان و هزینه‌ی خود صرف جویی کنید.

نظرات کاربران