آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان لواش
آموزش آشپزی
3/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه نان لواش خانگی بدون فر و بدون خمیر مایه

زهرا دهقان 03 اردیبهشت 1402 10 دقیقه

طرز تهیه نان لواش خانگی می‌تواند ایده هیجان‌انگیزی باشد. نان لواش یکی از نان‌های نازک و ترد محسوب شده که خاستگاه آن بیش از دیگر جاها به کشور ارمنستان بازمی‌گردد، اگر چه با توجه به علاقه زیادی ما ایرانی‌ها به این نان، باید آن را در شمار نان‌های اصیل ایرانی نیز جای دهیم. اگر چه می‌توان به راحتی این نوع نان را از نانوایی‌ها خریداری کرد، اما پخت آن در منزل نیز حال و هوای جذاب خود را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم قدمت این نان به کجا بازگشته و چطور می‌توان آن را در منزل تهیه کرد.

طرز تهیه نان لواش

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 2 ساعت
زمان پخت 10 دقیقه
میزان سختی متوسط

قدمت نان لواش و ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی

قدمت نان لواش و ثبت آن به عنوان میراث فرهنگی

این نان با ضخامتی حدود 3 میلی‌متر از خمیر فطیر تهیه می‌شود. خمیر فطیر در اصطلاح به خمیرهای کم ورآمده گفته می‌شود. اغلب نان لواش را با نام «نان تنوری» نیز می‌شناسند. نان لواش به سرعت خشک می‌شود و البته می‌توانید با پاشیدن کمی آب روی آن، دوباره نرمی نان را احیا کنید. به طور کلی در صورتی که اصول نگهداری نان را به خوبی رعایت کنید، همیشه می‌توانید از این نان به شکل تازه استفاده کنید.

نان لواش به عنوان یک نان اصیل ایرانی، در فرهنگ‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد. در کشورهای مختلف نیز این نان اغلب با همین نام یا تلفظی شبیه به آن رواج دارد. البته ریشه و اصالت نام آن همچنان به صورت قطعی مشخص نیست. برخی آن را منسوب به منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران می‌دانند. عقید دیگر نیز آن را با سومریان و زبان آنان مرتبط می‌داند.

جالب است بدانید که کشور ارمنستان نان لواش را به عنوان میراث فرهنگی خود در یونسکو ثبت کرد. همچنین از دوره‌ای به بعد به عنوان میراث مشترک با ایران ثبت گردید. این نان در بسیاری از نقاط کشور تولید می‌شود و آن چه از منابع و مآخذ به دست آمده نشان از قدمت 800 ساله این نان در کشور دارد.

طرز تهیه نان لواش در خانه

طرز تهیه نان لواش در خانه

پخت و پز در خانه یکی از کارهای لذت‌بخش است. به خصوص اگر این کار مرتبط با پخت و تهیه نان لواش خانگی ساده باشد. به طور مثال طرز تهیه نان لواش در منزل برای صبحانه واقعاً ایده جذابی است. چه چیز از این بهتر که نان گرم صبحانه‌مان را در خانه تهیه کنیم؟ اگر شما هم به دنبال یادگیری و کسب تجربه در زمینه پخت نان هستید می‌توانید با طرز تهیه خمیر این نان محلی آشنا شده و سپس شیوه پخت آن در فر، تابه یا ساج را نیز فرا گیرید. البته بهترین راه برای خرید نان، سفارش از نانوایی انلاین اسنپ فود و تحویل سریع نان تازه و داغ درب منزل است.

مواد لازم برای تهیه نان لواش با خمیر مایه

برای تهیه نان لواش خانگی با خمیر مایه به مواد اولیه زیر نیاز خواهیم داشت. این میزان برای تهیه 25 عدد نان کافی خواهد بود.

مواد لازم میزان مورد نیاز
آرد نانوایی 800 گرم
شکر یک قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
پودر خمیر مایه فوری یک قاشق چای‌خوری
نمک یک قاشق سوپ‌خوری
شیر ولرم 2 پیمانه
روغن مایع یک پیمانه

روش تهیه نان لواش در خانه

روش تهیه نان لواش در خانه

در طرز تهیه نان لواش خانگی روی ساج یا طرز تهیه نان لواش روستایی و ماهیتابه‌ای باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در مرحله اول، خمیر مایه را همراه با شکر و نصف پیمانه آب ولرم را در ظرفی مناسب ترکیب کنید.
  • مرحله دوم: برای آن که خمیر مایه به عمل بیاید، لازم است که حتما روی ظرف کاملا پوشیده شود. به علاوه لازم است که ظرف را در مکانی نسبتا گرم قرار دهید و برای چیزی بین 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید. در این مدت خمیر مایه شروع به حباب زدن می‌کند. این آماده کردن خمیر در تهیه هر نوع نانی، اهمیت بسیار زیادی دارد و به طور مثال اگر به سراغ روش تهیه نان تافتون نیز بروید؛ همین فرایند را باید دنبال کنید.
  • مرحله سوم: ظرف مناسب و گودی را انتخاب کنید. شیر، روغن مایع، مابقی آب ولرم، بیکینگ پودر و نصف آرد نانوایی را به آن اضافه کنید. سپس خمیر مایه عمل آمده را نیز افزوده و مواد را به خوبی با هم ورز دهید تا فرم یکدست و یکنواختی به خود بگیرند.
  • مرحله چهارم: آرد را کم‌کم به مواد قبلی اضافه کنید. در این مرحله لازم است خمیر جمع شده و اندکی چسبندگی نیز داشته باشد. دقت کنید که در این مرحله، بسته به نوع آرد ممکن است آب بیشتر یا کمتری به خود بگیرد. بنابراین لازم است آرد را به یک‌باره اضافه نکنید، چرا که احتمال خشک شدن خمیر وجود دار. اگر مشاهده کردید که خمیر بیش از اندازه خشک شده، می‌توانید به میزان لازم آب به آن اضافه کنید. همین طور اگر خمیر بیش از حد خیس بود، اضافه کردن کمی آرد، مانعی نخواهد داشت.
  • مرحله پنجم: پس از آماده شدن خمیر نان لواش خانگی تابه ای، آن را به ظرفی با حجمی حداقل دو برابر حجم خمیر منتقل کنید. پس از انتقال، روی درب را با سلفون پوشانده و روی آن پارچه حوله‌ای قرار دهید. خمیر را در جای گرم بگذارید تا عمل آید.
  • مرحله ششم: بعد از حدود یک ساعت تا 75 دقیقه، روی خمیر را باز کنید. انگشتتان را داخل خمیر فرو کنید تا یک سوراخ ایجاد شود. در صورتی که جای آن به سرعت پر نشد یعنی خمیرتان آماده است.
  • مرحله هفتم: خمیر را روی سطحی صاف کمی ورز دهید تا هوای اضافه آن خارج شود. سپس آن را به چانه‌های صد گرمی تقسیم کنید. روی چانه‌ها مقداری آرد بپاشید و آن‌ها را با فاصله از هم روی سطح صاف بچینید.
  • مرحله هشتم: پس از اتمام چانه‌گیری، دستمالی تمیز روی آن‌ها بیندازید و بگذارید به مدت 20 دقیقه استراحت کنند. سپس از اولین چانه‌ای که گرفتید مرحله بعد را آغاز کنید.
  • مرحله نهم: تابه‌ای بزرگ و صاف یا ساج مخصوص پختن نان را روی حرارت بگذارید تا به خوبی داغ شود. سپس خمیر را با وردنه باز کنید. روی آن را با چنگال طرح بزنید. خمیر پهن شده را داخل تابه یا روی ساج بگذارید تا حباب بزند. سپس آن را در تابه برگردانید تا طرف دیگرش نیز پخته شود.
  • مرحله دهم: در صورتی که مایل هستید نان لواش خانگی خشک، آماده کنید؛ باید حرارت را ملایم کنید تا نان خشک و ترد شود. این در صورتی است که برای نرم شدن نان‌ها، باید حتما حرارتی که برای پخت انتخاب می‌کنید بالا باشد. به علاوه پس از پخته شدن نان، از قرار دادن آن‌ها در معرض هوای آزاد پرهیز کرده و حتما نان را در یک پارچه نازک بپیچید.

شما می‌توانید به همین شکل و با دنبال کردن همین مراحل، طرز تهیه نان لواش خانگی در فر را دنبال کرده و به راحتی نان تازه و گرم را از فر خارج کنید. به علاوه این فرصت برایتان وجود دارد که از طریق نانوایی انلاین تهران ، به راحتی این نان و دیگر نان‌های مورد نظر خود را از اسنپ فود سفارش دهید.

طرز تهیه نان لواش در ماهیتابه به روش خانگی بدون خمیر مایه

طرز تهیه نان لواش در ماهیتابه به روش خانگی بدون خمیر مایه

تهیه نان لواش بدون خمیر مایه هم امکان‌پذیر است و برای تهیه این نان باید مواد اولیه زیر را تهیه کرده و مراحل پخت آن را دنبال کنید.

مواد اولیه برای تهیه نان لواش بدون خمیر مایه در ماهیتابه

برای تهیه نان لواش بدون خمیر مایه نیاز به مواد اولیه زیر داریم:

مواد اولیه میزان لازم
آرد سفید گندم 3 پیمانه
بیکینگ پودر یک قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق غذاخوری
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
آب ولرم یک پیمانه

مراحل تهیه نان لواش خانگی بدون خمیر مایه در ماهیتابه

طرز تهیه نان لواش خانگی بدون خمیر مایه در ماهیتابه، به شرح زیر هستند:

  • مرحله اول: برای تهیه نان لواش ایرانی، ابتدا آرد سفید گندم را دو بار الک کنید تا سبک شود. سپس آن را داخل کاسه بزرگی ریخته و بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید. مواد خشک را با هم مخلوط کرده و سپس نمک و روغن مایع را به آن اضافه کنید. کم‌کم آرد را به آن بیفزایید تا خمیر در وسط کاسه جمع شود.
  • مرحله دوم: میزان آب لازم بستگی به نوع آرد دارد. به همین دلیل آرد را کم‌کم اضافه کنید. به این شکل می‌توانید در صورت نیاز میزان آب و آرد را تغییر دهید.
  • مرحله سوم: حالا خمیر را روی سطح کار که آغشته به آرد است قرار داده و آن را به خوبی ورز دهید. خمیر باید شکلی کاملاً نرم و لطیف به خود بگیرد.
  • مرحله چهارم:روی خمیر را با پارچه تمیزی بپوشانید و آن را به مدت نیم ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله پنجم: سپس چانه‌ای به اندازه یک تخم مرغ از آن بردارید. به همین ترتیب چانه‌های بعدی را آماده کنید.
  • مرحله ششم: حالا هر یک از چانه‌ها را روی یک سطح صاف که از قبل به کمی آرد آغشته شده باشد، قرار داده و به کمک وردنه آن را باز کنید. دقت داشته باشید که باید خمیر در این مرحله نازک و یکدست شده و فرمی گرد به خود بگیرد. در صورتی که بخشی از خمیر نسبت به دیگر قسمت‌های آن ضخیم‌تر باشد، نان لواش شما، حالت خمیری به خود گرفته و کیفیت لازم را نخواهد داشت.

نکته: اگر می‌خواهید فرم ظاهری نان لواش خانگی که تهیه می‌کنید، بی نقص باشد؛ می‌توانید یک کاسه با اندازه مناسب روی خمیر باز شده قرار داده و گوشه‌های اضافی را به کمک یک کارد تیز یا کاتر ببرید و کنار بریزید. به یاد داشته باشید که در نهایت می‌توانید این تکه خمیرهای اضافی را با هم مخلوط کرده و چانه دیگری درست کنید. در واقع برای جلوگیری از اسراف، نمی‌خواهیم هیچ دورریزی داشته باشیم.

  • مرحله هفتم:تابه تفلون و نسوز را روی حرارت متوسط بگذارید تا به خوبی داغ شود. خمیرهای باز شده را داخل تابه بگذارید. بعد از حباب زدن خمیر، آن را برگردانید تا طرف دیگرش نیز پخته شود. سپس نان‌ پخته شده را به سرعت از روی تابه بردارید و داخل پارچه‌ بگذارید تا نرم بماند. به همین ترتیب شروع به پختن بقیه چانه‌های خمیر کنید. این نان دستپخت خودتان است! از آن نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه خمیر نان لواش محلی (با شیر)

طرز تهیه خمیر نان لواش محلی (با شیر)

طرز تهیه نان لواش در خانه می‌تواند به شکل‌های مختلف و با مواد اولیه گوناگونی صورت گیرد. شیر یکی از ترکیباتی است که استفاده‌های زیادی در پخت نان و شیرینی دارد و تهیه نان لواش خانگی با شیر نیز امکان پذیر بوده و برای آن به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه خمیر نان لواش با شیر

برای تهیه نان لواش با شیر، مواد مورد نیاز در جدول زیر را آماده کنید.

مواد اولیه میزان لازم
آرد نانوایی 800 گرم
شکر یک قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
پودر خمیر مایه فوری یک قاشق چای‌خوری
نمک یک قاشق سوپ‌خوری
شیر ولرم 2 پیمانه
روغن مایع یک پیمانه

مراحل تهیه نان لواش خانگی با شیر؛ روشی تقریباً مشابه

مراحل تهیه نان لواش خانگی با شیر؛ روشی تقریباً مشابه

  • مرحله اول: ابتدا خمیر مایه را همراه با شکر و نصف پیمانه آب ولرم داخل یک ظرف مناسب ترکیب کنید. درب آن را گذاشته یا روی ظرف را بپوشانید. آن را در محیطی گرم قرار دهید تا خمیر مایه به عمل آید.
  • مرحله دوم: شیر، روغن مایع، نصف پیمانه آب ولرم، نصف آرد و بیکینگ پودر را داخل ظرفی گود و بزرگ ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس خمیر مایه را به آن بیفزایید و همه مواد را با هم ورز دهید.
  • مرحله سوم: مابقی آرد را کم‌کم اضافه کنید تا حالت چسبندگی آن از بین رود. از افزودن بیش از حد آرد که منجر به خشک شدن خمیر می‌شود اجتناب کنید.
  • مرحله چهارم: خمیر آماده شده را به ظرفی مناسب منتقل کنید. در این مرحله، حجم خمیر دو برابر می‌شود. به این منظور روی ظرف را با سلفون پوشانده و یک حوله یا پارچه روی آن قرار دهید.
  • مرحله پنجم: بعد از یک ساعت و پانزده دقیقه روی خمیر را باز کرده و با انگشت خود آن را مشابه با روش‌های قبلی تست کنید.
  • مرحله ششم: حال خمیر را روی سطح کار ورز دهید تا هوای آن خارج شود. سپس چانه‌هایی با اندازه مناسب از آن درست کنید.
  • مرحله هفتم: روی خمیرها را با دستمال تمیز بپوشانید و به آن استراحت دهید.
  • مرحله هشتم: تابه را روی حرارت بگذارید تا به خوبی داغ شود. مشابه با روش‌های قبلی شروع به پختن نان‌ها کنید.

طرز تهیه نان لواش در فر

طرز تهیه نان لواش در فر

اگر تصمیم دارید که طرز تهیه نان لواش قزوینی را در فر دنبال کنید؛ باید بگوییم که اتفاقا کار شما ساده‌تر خواهد شد. تنها کافی است که فر را روی دمای 120 درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس هر چانه پخش شده را روی سینی فر که از قبل کمی چرب کرده‌اید قرار داده و اجازه دهید تا نان لواش خانگی شما آماده شود.

چند نکته درباره تهیه نان لواش خانگی

چند نکته درباره تهیه نان لواش خانگی

برای آن که بتوانید بهترین تجربه پخت نان لواش خانگی را داشته باشید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • زمان آماده کردن مواد تا رسیدن به مرحله پخت چیزی حدود یک ساعت و نیم است.
  • در طرز تهیه نان لواش خانگی، زمان لازم برای پخت نان معادل با 5 دقیقه است.
  • به جای استفاده از اجاق گاز، می‌توانید از منقل و ذغال نیز استفاده کنید. به این شکل نان لواش خانگی شما طعم دودی و جنگلی به خود می‌گیرد که اتفاقا فوق العاده جذاب و خوشمزه خواهد بود.
  • عمل ورز دادن و وردنه‌کشی خمیر را با دقت کافی انجام دهید.
  • بهتر است که مخلوط کردن مواد خمیر را با قاشق چوبی پیش ببرید. شاید دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از قاشق چوبی در این مرحله وجود نداشته باشد، اما تجربه نشان داده که به کار بردن قاشق چوبی باعث خواهد شد تا خمیر قوام بهتری پیدا کند.
  • به یاد داشته باشید که نان لواش خانگی به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده، قابلیت نگهداری طولانی مدت ندارد. البته شما می‌توانید این نان را برای دو روز در یخچال و تا یک هفته در فریزر نگهداری کنید.
  • نان‌ها را بعد از پخته شدن داخل پارچه‌ای تمیز بگذارید تا خشک نشوند.
  • تهیه نان لواش در فر نیز بسیار ساده انجام شده و می‌توانید این نان را در فر آماده کنید. کافی است که فر را روشن کرده و بگذارید به خوبی گرم شود. برای انجام این کار، چانه‌های باز شده را داخل سینی فر بگذارید و بعد از پف کردن و طلایی شدن، آن‌ها را از فر خارج کنید.
  • استفاده از شیر در تهیه نان لواش خانگی باعث خوشمزه‌تر شدن و بافت لطیف آن می‌شود. همچنین نان بعد از پخته شدن حالتی نرم‌تر به خود می‌گیرد.
  • روی نان لواش را می‌توانید با انواع سبزیجات خشک، کنجد یا دیگر دانه‌ها تزئین کنید. هنگام قرار دادن خمیر صاف شده روی تابه یا ساج، مقداری از این افزودنی‌ها را روی خمیر بپاشید.

لذت تهیه نان لواش خانگی در منزل را تجربه کنید

تا اینجا مراحل طرز تهیه نان لواش خانگی در منزل را دنبال کردیم. حتما سفارش آنلاین نان از اسنپ فود و تحویل گرفتن نان درب منزل، بهترین و ساده‌ترین راه برای پر کردن سفره نان شما خواهد بود، اما گاه و گداری لذت طبخ نان در منزل نیز می‌تواند جایگاه خود را داشته باشد. شما چه نظر و تجربه‌ای در این باره دارید؟

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود