آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه نان تافتون
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
10

طرز تهیه نان تافتون اصیل و خانگی به چند روش متفاوت

زهرا دهقان 08 اردیبهشت 1402 7 دقیقه

اگر به پخت نان در منزل علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم که طرز تهیه نان تافتون خانگی را دنبال کنید. مراحل پخت این نان بسیار ساده بوده و شما می‌توانید هر زمان که مایل باشید، نان تافتون را در آشپزخانه منزل خود به کمک فر یا ماهیتابه چدنی، طبخ کرده و از بوی نان تازه در فضای منزل لذت ببرید.

تنوع در ایران محدود به جغرافیا، اقلیم و یا گروه‌های قومی آن نیست، این تنوع در نان هم دیده می‌شود. در ایران انواع نان خانگی سنتی وجود دارد. علاوه بر این نان ایرانی از منطقه‌ای به منطقه دیگر به دلیل داشتن فرهنگ‌ها و شرایط جغرافیایی متفاوت، گوناگون است. به عنوان مثال در مناطق سرد برای تهیه خمیر نان از چاشنی‌های گرم مانند زنجبیل یا فلفل استفاده می‌کنند و همچنین در مناطق استوایی برای تهیه خمیر نان، خرما به‌کار می‌رود.

از انواع نان سنتی در ایران می‌توان به لواش، بربری، سنگک، فطیر، نان جو، نان خشک، نان شیرمال و نان تافتون اشاره کرد. تافتون، لواش و نان سنگک خانگی از نان‌های بسیار محبوب در بین خانواده‌های ایرانی است. نون تافتون به سادگی و در زمان کوتاهی تهیه می‌شود. در این مقاله به توضیح طرز تهیه نان تافتون خانگی می‌پردازیم.

نان تافتون

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 1 ساعت
زمان پخت 10 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه نان تافتون مشهدی

طرز تهیه نان تافتون مشهدی

نون تافتون یک نان خانگی و سنتی گرد است. این نان در روستاهای ایران بیشتر استفاده می‌شود و یکی از نان‌ها در معرفی انواع نان اصیل ایرانی است. نان تافتون یکی از معروف‌ترین نان‌های ایرانی است که بیشتر در وعده صبحانه استفاده می‌شود. کلمه تافتون از تافان به معنی گرم کردن گرفته شده است. این نان در کشورهایی مانند هند، پاکستان و افغانستان هم پخت می‌شود و علاقمندان فراوانی دارد.

مواد اولیه نان تافتون

برای آن که بتوانید نان تافتون خانگی را به بهترین شکل آماده کنید، لازم است که پیش از هر چیزی مواد اولیه زیر را آماده کنید. همانطور که می‌دانید آرد، ماده اولیه اصلی برای درست کردن این نان و طرز تهیه نان لواش است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 500 گرم
خمیر مایه 2 قاشق غذاخوری
روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
آب گرم 3 لیوان
کنجد به میزان لازم

دستور پخت نان تافتون خانگی

دستور پخت نان تافتون خانگی

در طرز تهیه نان تافتون در فر این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در این مرحله از تهیه نان تافتون سنتی، یک ظرف مناسب انتخاب کرده و پودر خمیر مایه را همراه با شکر و مقداری آب گرم مخلوط کنید. درب ظرف را گذاشته و ترکیب تهیه شده را 10 دقیقه در فضایی گرم قرار دهید تا آماده شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، آرد را به خوبی الک کرده و کم کم به مخلوط خمیر مایه اضافه کنید. روغن مایع و نمک را داخل یک کاسه با هم ترکیب نمایید و به مخلوط خمیر مایه و آرد بیافزایید.
  • مرحله سوم: سپس آب را کم کم اضافه و مخلوط کنید و خمیر را با دست ورز دهید تا یک‌دست شود؛ البته مقدار آب به میزان آرد نان بستگی دارد. (دستان خود را با مقداری روغن چرب کنید و سپس خمیر را ورز دهید.)
  • مرحله چهارم: یک ظرف بزرگ‌تر انتخاب کنید و کف آن را مقداری آرد بپاشید؛ می‌توانید به جای آرد از روغن استفاده کرده و مقداری روغن درون ظرف اسپری کنید. در این قسمت خمیر ورز داده شده را داخل ظرف قرار دهید. سپس روی خمیر مقدار کمی آرد بریزید، روی ظرف را با پارچه تمیز پوشانده و اجازه دهید خمیر در فضایی گرم به مدت یک ساعت استراحت کند تا پف کرده و آماده پخت شود.
  • مرحله پنجم: قبل از حاضر شدن خمیر نان، فر را با حرارت 200 درجه سانتی‌گراد روشن کنید. برای جلوگیری از خشک شدن نان‌ها، در فر یک ظرف آب قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا هوای فر مرطوب شود.
  • مرحله ششم: مقداری آرد روی یک سطح صاف یا یک سینی بزرگ بپاشید و تکه‌ای از خمیر آماده را برداشته و با استفاده از وردنه آن را باز کنید. همه خمیرها را به همین صورت حاضر کنید.
  • مرحله هفتم: خمیر آماده شده را داخل سینی فر قرار دهید و با نوک چنگال روی آن سوراخ‌هایی به وجود آورید تا حفره‌هایی روی خمیر ایجاد شوند. با این کار در طول پخت، از به وجود آمدن حباب جلوگیری می‌شود. همچنین در این مرحله برای خوشمزه و دلچسب‌تر شدن نان‌ها، می‌توانید مقداری کنجد روی خمیر بپاشید.
  • مرحله هشتم: خمیر را در طبقه وسط فر قرار دهید و هر نان را حدوداً ۱۰ دقیقه در فر بگذارید تا آماده شود. زمانی که نان تافتون تغییر رنگ داد، متوجه می‌شوید که نان حاضر است. دقت کنید که اگر نان پخته شده بود ولی رنگ دلخواه شما نبود، گریل فر را روشن کنید تا روی آن نیز خوشرنگ شود.

طرز تهیه نان تافتون سنتی داخل ماهیتابه چدنی

طرز تهیه نان تافتون سنتی داخل ماهیتابه چدنی

یک راه دیگر برای طرز تهیه نون تافتون، این است که نان را روی ماهیتابه چدنی قرار دهید و نانی دلپذیر و لذیذ تهیه کنید. در ابتدا باید کمی ماهیتابه چدنی را چرب کرده و خمیر را در آن بگذارید تا نان تافتون پخته شود. زمانی که زیر نان رنگ گرفت، آن را برگردانند تا طرف دیگر هم رنگ بگیرد. نان شما آماده است؛ نوش جان!

طرز تهیه تافتون در توستر

برای درست کردن نان تافتون در توستر، پس از آنکه خمیر نان آماده شد، المنت بالا و پایین توستر را همزمان روشن کنید تا گرم شود؛ یک ظرف آب کوچک نیز داخل توستر قرار دهید. پس از اینکه توستر داغ شد، المنت بالایی را خاموش کنید و دما را روی 130 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. سینی حاوی نان را در طبقه میانی توستر بگذارید که پس از گذشت 10 دقیقه نان شما آماده می‌شود. برای برشته شدن روی نان، در دقایق پایانی پخت، المنت بالایی را نیز روشن کنید.

طرز تهیه نان تافتون در تنور گازی

طرز تهیه نان تافتون در تنور گازی

استفاده از تنور گازی روشی دیگر برای پخت نان تافتون است. در این روش پس از آماده شدن نان‌ها باید از بالشتک‌های مخصوص نان استفاده کنید. نان را روی بالشتک قرار دهید، به گونه‌ای که پشت آن به سمت بیرون باشد. تنور را روشن کرده و اجازه دهید تا داغ شود. سپس بالشتک را داخل تنور برده و نان را به دیواره تنور بچسبانید. پس از آنکه نان پخته شد، آن را از تنور خارج کنید.

طرز تهیه نان تافتون بدون خمیر مایه

برای تهیه نان تافتون می‌توان از شیر نیز استفاده کرد و در این بخش طرز تهیه نان تافتون با شیر را آموزش می‌دهیم.

مواد اولیه تهیه نان تافتون با شیر

مواد اولیه تهیه نان تافتون با شیر

برای درست کردن نان تافتون با شیر به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
شیر 4/1 لیوان
آب نصف لیوان
آرد 2 لیوان
بکینگ پودر 1 قاشق چای‌خوری
روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چای‌خوری

دستور پخت نان تافتون بدون خمیر مایه

طرز تهیه این نوع از نان تافتون شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: آب، شیر، روغن، بکینگ پودر و نمک را به‌خوبی مخلوط کنید تا ترکیبی یک‌دست ایجاد شود.
  • مرحله دوم: آرد را آرام آرام به مواد اضافه کرده و هم بزنید. خمیر را با دست ورز دهید و در صورت نیاز مقدار بیشتری آرد اضافه کنید تا خمیر آماده شده و دیگر به دست نچسبد.
  • مرحله سوم: 20 دقیقه به خمیر استراحت دهید و سپس از خمیر چانه‌هایی به اندازه یک گردو تهیه کنید.
  • مرحله چهارم: روی سطح کار را آردپاشی کرده و هر چانه را با وردنه پهن نماید.
  • مرحله پنجم: پس از آماده شدن نان‌ها، برای پختن خمیر می‌توانید از فر یا ماهیتابه استفاده کنید. یکی از روش‌ها را انتخاب کرده و به گونه‌ای که توضیح داده شد، نان‌ها را بپزید.

نکات مهم طرز تهيه نان تافتون در منزل

نکات مهم طرز تهيه نان تافتون در منزل

از جمله نکات مهم در خصوص دستور پخت نان تافتون، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک نکته بسیار مهم برای خوش طعم و دلپذیرشدن نان این است که روی نان از سبزیجات معطر خشک شده مانند شوید، شنبلیله و گشنیز استفاده کنید.
  • علاوه بر کنجد، سیاه دانه را نیز می‌توانید روی نان به‌کار ببرید؛ زیرا سیاه دانه خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد.
  • بعضی از آردها آب بیشتری جذب می‌کنند و برخی دیگر از آردها نیاز به آب کمتری دارند، به همین علت آب را کم کم اضافه کرده تا خمیر بیش از حد شل نشود.
  • پس از اینکه خمیر ورز داده شد باید کمی چسبندگی داشته باشد.
  • اگر خمیر در فر یا ماهیتابه نازک‌تر پهن شود، نان شما تردتر و لذیذتر خواهد بود.
  • خمیر نان تافتون را نیز می‌توانید درون روغن سرخ کنید و به اندازه دلخواه روی آن پودر قند بپاشید و به عنوان یک میان وعده فوق‌العاده میل کنید.
  • همچنین می‌توانید از این خمیر برای تهیه انواع غذا مانند پیتزا استفاده کنید.
  • اگر این خمیر را برای موارد دیگری به غیر از نون تافتون به‌کار می‌برید، باید مقدار روغنی که به خمیر اضافه می‌کنید، 3 برابر باشد.
  • درست کردن تافتون خانگی روی ساج یکی از روش‌های سنتی تهیه نان تافتون است که در اغلب روستاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نان تافتون، پایه ثابت همه سفره ها…

در بالا مروری بر طرز تهیه نان تافتون تنوری در منزل داشتیم. پیشنهاد می‌کنیم که یک بار با طرز تهیه ما همراه شده و ان نان را در منزل تهیه کنید. البته شما می‌توانید به راحتی از نانوایی آنلاین اسنپ فود، نان تافتون را به صورت اینترنتی خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

راستی، شما چه تجربه‌ای از پخت نان در منزل دارید و تا چه اندازه این کار را مقرون به صرفه به لحاظ مالی و زمانی می‌دانید؟ نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب سایت به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(10 دیدگاه)

سنا بهرنگی نیا
13 خرداد 1402

سلام چیکار کنم که نان تافتون تردتر بشه

  • snappfoodadmin
    13 خرداد 1402

    سلام اگر خمیر نان تافتون در فر یا ماهیتابه نازک‌تر پهن کنید، نان شما تردتر و لذیذتر خواهد بود

مسیب یاریوند
13 خرداد 1402

سلام چطوری نان تافتون خوش طعم تر کنم

  • snappfoodadmin
    13 خرداد 1402

    سلام روی نان تافتون از سبزیجات معطر خشک شده مانند شوید، شنبلیله و گشنیز

پوران تلاوندی
13 خرداد 1402

سلام خمیر نان تافتون من خیلی شل شده

  • snappfoodadmin
    13 خرداد 1402

    سلام در نان تافتون بعضی از آردها آب بیشتری جذب می‌کنند و برخی دیگر از آردها نیاز به آب کمتری دارند، به همین علت آب را کم کم اضافه کرده تا خمیر بیش از حد شل نشود.

اریکا خلج
13 خرداد 1402

سلام من خمیر نان تافتون در فر گذاشته بودم حباب میزد چرا

  • snappfoodadmin
    13 خرداد 1402

    سلام خمیرنان تافتون با نوک چنگال رویخمیر نان سوراخ‌هایی به وجود می آورید تا حفره‌هایی روی خمیر ایجاد بشه . با این کار در طول پخت، از به وجود آمدن حباب جلوگیری می‌شد.

روح الله گل محمدی
13 خرداد 1402

سلام برای اینکه نان های تافتون در فر خشک نشن چیکار کنم

  • snappfoodadmin
    13 خرداد 1402

    سلام برای جلوگیری از خشک شدن نان‌های تافتون در فر یک ظرف آب قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا هوای فر مرطوب شود.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود